دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

کاشی و سرامیک پوشش کف و دیوار در فضای داخلی ساختمان

logo
Sakhtemoon
کاشی و سرامیک پوشش کف و دیوار در فضای داخلی ساختمان

⁣کاشی و سرامیک دو متریال مهم در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان به شمار می روند. این دو عنصر بیش تر در دیوار و کف فضاهای رطوبتی به کار برده می شوند.


یکی از پایه ای ترین اقداماتی که در هر خانه ای با هر سبک معماری در طراحی مراحل ساخت و یا در دکوراسیون و طراحی داخلی آن صورت می گیرد، انتخاب پوشش بیرونی برای دیوارها و کف فضای مورد نظر است. بنا به میزان نیاز توجه به زیبایی،کارایی، مقاومت و یا نوع کاربرد محل مورد نظر، این پوشش ها می توانند متفاوت باشند. این پوشش ها می تواند از مواد طبیعی مانند سنگ ،چوب، شیشه و ... و یا از مواد ترکیبی و مصنوعی تشکیل شده باشند.یکی از قدیمی ترین و رایج ترین دیوارپوش و کف پوش برای نواحی مرطوب مانند آشپزخانه،حمام و سرویس بهداشتی، کاشی و سرامیک محسوب می شوند. در این مقاله ساختمون قصد داریم درباره کاشی و سرامیک صحبت کنیم.

تفاوت های کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک  ( کاشی سرامیک ) دارای تفاوت هایی اند که در ادامه به آن می پردازیم. کاشی قطعه متشکل از دو بخش است، قطعه سفالی زیری که اساس و عمده حجم آن را تشکیل می دهد و  لعاب روی آن که تمی شیشه ای و جلادار و یا مات به آن می دهد و نمای نهایی آن را ایجاد می کند. از طرف دیگر واژه  سرامیک به موادی غیر آلی و غیر معدنی گفته می شود و در نهایت امر کاشی سرامیک( یا در اصطلاح رایج همان سرامیک) به کاشی با لعاب سرامیک گفته می شود.

کاشی دارای مقاومت کمتری نسبت به سرامیک ( کاشی سرامیکی) است و از این رو تنها برای دیوار به کار می رود ولی از سرامیک برای دیوار و کف می توان استفاده کرد و علت این امر درصد جذب پایین آب و رطوبت نسبت به کاشی، مقاومت در برابر فشار، سرما، گرما، احتراق و رطوبت است. از کاشی برای پوشش دیوارهای داخلی  فضاهایی با رطوبت کم استفاده می شود در صورتی که در مورد سرامیک و نمونه های جدید آن، این محدودیت وجود ندارد و ویژگی های تمایز کننده سرامیک، آن را به گزینه ای مناسب برای محیط های داخلی و حتی بیرونی با رطوبت بالا تبدیل می کند.

ویژگی مهم دیگر، ضد لغزش بودن سرامیک است. یک نمونه مناسب سرامیک برای محیط بیرونی تحت نام پرسلان شناخته می شود که بالاترین مقاومت را بین نمونه های سرامیک از لحاظ گرما و سرما و فشار و مخصوصا دارد.

4117

تنوع رنگ، طرح و مدل در کاشی و سرامیک

جدیدترین نوع سرامیک نیز سرامیک های نانو هستند که  با استفاده از فناوری نانو میزان کثیف شدن و آلودگی سطح کار را به حداقل می رسانند

هر دو مورد در بازار امروزی دارای تنوع قابل توجهی اند اما ظرافت بیشتر کاشی و وزن کم آن و در کنار آن وزن پرس سنگین تر سرامیک و یا همان کاشی سرامیک، سبب می شود گزینه رایج برای دیوارهای محل هایی با رطوبت کم کاشی و برای کف، سرامیک باشد.

تنوع بالای کاشی و سرامیک در اندازه و ابعاد آن، طرح روی آن ها ، فرم هندسی و حتی ماتی و براق بودن آن ها مشاهده می شود و به این ترتیب این دو نوع محصول را برای اکثر سلیقه ها گزینه هایی جالب و کاربردی می کند.

نکته جذاب در مورد کاشی ها و سرامیک های امروزی، تنوع جالب طرح های آن است به صورتی که نمونه هایی از این دیوارپوش و کفپوش وجود دارد که طرح  نهایی کلی متشکل از کاشی ها و یا سرامیک هایی با ابعاد متفاوت است که تنها با قراردهی متناسب قطعات در موقعیت مناسب نسبت به هم حاصل می شود.

نمونه های ترکیبی از کاشی ها و یا سرامیک ها با طرح ثابت ولی استفاده  از نمونه مات و برق در کنار هم نیز از جذابیت های دیگر کار با این محصول است که به تنهایی و بدون اتکا به طرح های شلوغ روی قطعات، می تواند نمای نهایی زیبایی ایجاد کند. معمولا این نمونه با رنگ های تیره تر و طرح های ساده برای روی سطح دیوار و یا کف صورت می گیرد.

گستردگی کار با دیوار و کاشی به این موارد محدود نمی شود، می توانید از ترکیب رنگ های یک طرح ساده و ترکیب ابعاد  مختلف آن ها استفاده کنید که البته قبل از آن باید حتما نظر یک صاحب کار و فرد متخصص را بپرسید. اگر در مورد استفاده از کاشی و سرامیک مطمئن هستید اما در طرح نهایی مردد مانده اید، این افراد می توانند به روزترین ایده ها و رایج ترین و کاربردی ترین آن ها را در اختیارتان قرار دهند.

در انتخاب کاشی و سرامیک کف خود را محدود نکنید. می توانید از دو نمونه متفاوت ( از لحاظ رنگ و طرح و ابعاد) برای کف و دیوار استفاده کنید و با این تفاوت دهی متناسب، نمای حمام و یا سرویس بهداشتی خود را متفاوت تر از آنچه که می تواند باشد طراحی کنید.

از رنگ ها نترسید، نمونه هایی امروزی از این نوع مصولات دارای رنگ ها بسیار شاد و متنوعی اند که می توانند به تنهایی نمای محیط مورد نظرتان را متحول کنند، پس از آنجایی که این نوع دیوارپوش و کفپوش جزو انتخابات درازمدت شما هستند، وقت  صبر و حوصله کافی در انتخاب و بررسی نمونه ها و مدل های موجود صرف کنید تا نتیجه نهایی برای تان لذت بخش باشد.

4118

نکات مهم در انتخاب و اجرای کاشی و سرامیک

کاشی های ریز تر و اصطلاحا موزاییکی و یا نمونه هایی با الگوهای نامنظم هندسی، برای سطوح منحنی و محدود مناسب تر اند و کاشی ها و سرامیک های بزرگتر برای سطوح یکدست با مساحت بیشتر بهتر خواهند بود و همچنین این نوع کاشی و سرامیک ابعاد فضای مورد نظر را بزرگتر نشان می دهند.

تمیز کردن نمونه هایی با ابعاد بزرگتر به علت بیشتر بودن سطح یکدست، راحت تر است.

این نوع دیوارپوش و کفپوش نسبت به سنگ و سیمان و ..، گزینه هایی بهداشتی تر محسوب می شوند( به علت راحتی در پاک کردن آن ها)

بهتر است برای اطمینان از عدم نفوذ آب در دراز مدت از طریق درزهای کاشی ها و سرامیک ها، سطح زیر کار را از طریق عایق کاری زیرسازی کرد.

تشخیص کیفیت و سطوح کیفیتی کاشی و سرامیک به آسانی قابل تشخیص نیست، پس بهتر است از مراکز معتبر و با مشورت با افراد کاردان و آگاه، اقدام به انتخاب و خریداری کنید

4119

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای