دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

گچ‌بری سقف ها المانی منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی ایرانی

logo
Sakhtemoon
گچ‌بری سقف ها المانی منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی ایرانی

گچ‌بری از المان ها و نشانه های دکوراسیون داخلی اصیل ایرانی است که می توان از آن برای زیبا سازی سقف و دیوار ها استفاده نمود.


گچ‌بری ایرانی یکی از چندین امضا و مشخصه معماری غنی ایرانی است. این هنر ظریف و منحصر به فرد، از مه مترین المان های تزئینی در زیبا سازی فضای داخلی و در برخی موارد نمای بیرونی خانه ها و ساختمان ها محسوب می شود. این هنر تاریخچه ای دیرینه در معماری ایرانی دارد؛ اما در دوره حکومت قاجاریه، به اوج خود رسیده و آثاری بسیار هنرمندانه و خیره کننده را برای آیندگان به جای گذاشته است. تنوع گچ کاری های زیبای ایرانی به حدی زیاد است که می توان هر یک را به مانند تابلویی هنری و اثر دست هنرمند آن دانست. در این مقاله وبسایت ساختمون به تاثیر و نقش گچ‌بری های زیبا در دکوراسیون داخلی ایرانی اشاره می کنیم.

گچ‌بری هنری خاص در دکوراسیون داخلی ایرانی

خاصیت شکل پذیری خارق العاده گچ در کنار هنر و نبوغ و خلاقیت معماران و گچ کاران ایرانی، این هنر را در شرق و در بین هنر های اسلامی به اوج خود رساند. گچ‌بری یک هنر دقیق و ظریف است و باید در بازه زمانی محدودی و تا قبل از سفت شدن گچ، به آن شکل داد و طرح مورد نظر را پیاده سازی کرد. این کار وقتی که نوبت به گچ کاری سقف (سقف کاذب) با شرایط اجرایی آن می رسد، دشوار تر هم می شود. این هنر زیبا هنوز هم در ساختار دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی جایگاه خود را حفظ کرده و حتی در خانه هایی با تمی کمتر سنتی، با کمی تغییر ساختار، اجرا می شود.

5477

گچ‌بری قابل استفاده درقسمت های مختلف دکوراسیون داخلی

از گچ‌بری می توان برای تزئینات دور نورپردازی سقفی و دیواری، حاشیه سقف و دیوار و گوشه ها استفاده کرد. این روش برای زینت دهی اکثر فضا های دکوراسیون داخلی خانه ها مانند اتاق نشیمن و پذیرایی، راهرو های ورودی، دیوار راه‌ پله ها (پله گرد)، اتاق خواب و حتی طاق بیرونی آشپزخانه قابل استفاده است. این هنر زیبا علاوه بر زینت دهی، می تواند به صورت ظریفی به تقسیم فضا ها و تفکیک آن ها کمک کند. علاوه بر این، می تواند به خوبی تم مورد نظر را بر بیننده القا کند و تناسب و هماهنگی را بین اجزای دکوراسیون داخلی (مثل شومینه، دیوارپوش ها، مبلمان، پرده ها، تزیینات و اکسسوری ها، فرش ها و سایر موارد) افزایش دهد. گچ‌بری های امروزی علاوه بر طرح های سنتی، دارای طرح های معاصر و مدرنی نیز هستند. 
در گچ‌بری های امروزی، این هنر به سه شیوه قالبی، مهری و از پیش ساخته و با استفاده از ابزار دستی (به شیوه سنتی) مورد اجرا قرار می گیرد. در گچ‌بری های امروزی علاوه بر به کار گیری گچ، بنا بر درخواست متقاضی، با پتینه کاری و طلا کاری با ورقه های طلا نیز همراه است که نمایی بسیار لوکس و منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی ایجاد می کند.

5478

شیوه های اجرای گچ‌بری

گچ‌‌بری به روش قالبی از پیش ساخته

در این روش، همان طور که از نام آن پیدا است، مایعی از گچ رقیق شده در قالب مورد نظر ریخته می شود و پس از سفت و خشک شدن کامل، قطعات آماده شده بر روی سطح سقف و یا دیواره های مورد نظر با استفاده از مواد مخصوص، چسبانده می شود. انتخاب نمونه گچ مناسب (گچ زنده) در تسریع عملیات قالب گیری و استحکام نهایی قطعات، تاثیر زیادی دارد.

گچ‌بری به شیوه قالبی مهری

در این روش، روی سطح کار لایه نازکی از گچ کشیده می شود و با توجه به ضخامت این لایه، در زمانی که گچ آماده پذیرش فرم می باشد و اصطلاحا کمی گیرش داشته است. قالب ها و مهر های مورد نظر را روی آن قرار داده و با کمی فشار، طرح را بر روی این لایه اجرا می کنند. این روش برای طرح هایی با برجستگی و فرورفتگی کم بسیار مناسب است و حتی برای لایه هایی با ضخامت یک میلیمتر نیز قابل اجرا خواهد بود.

گچ‌بری با ابزار دستی

این روش که مهارت گچ کار را به چالش می کشد، با استفاده از ابزار فرم دهی و به صورت دستی اجرا می شود و خود گچ‌ بر است که روی سطح کار، به گچ فرم و شکل می دهد. این شیوه از نظر زمان و قیمت نسبت به نمونه های دیگر وقت بیشتری برده و گران تر از بقیه موارد است.

5479

نمونه های مختلف گچ کاری در دکوراسیون داخلی

تنوع گچ کاری از لحاظ عمق کار و برجستگی های طرح، به دسته های گچ‌بری کلوخی، برهشته، زبره، گچ‌بری با نقش برجسته و در نهایت گچ‌بری مشبک تقسیم می شود که گچ کاری کلوخی دارای برجستگی های بیش از حد و نمونه مشبک دارای بیشترین ظرافت است.

نمونه های گچ کاری دیگر مانند گچ‌بری پته، گچ‌بری تو پر و تو خالی، کشته بری و تخمه بری نیز موجود هستند که از لحاظ شیوه اجرا و به کاربرده شدن با رنگ و نوع گچ، با هم تفاوت دارند.

گچ کاری مدرن و سنتی

معمولا طرح های پیچیده و پر نقش تر که جزئیات بیشتری دارند در دکوراسیون داخلی هایی با تم سنتی و کلاسیک و طرح هایی خلوت و به دور از نقش و نگارهای پیچیده برای معماری داخلی فضا های مدرن به کار برده می شوند.

این لزوم تناسب در انتخاب رنگ های به کار رفته برای گچ کاری نیز وجود دارد. برای مثال از نمونه های طلاکاری شده و طلایی رنگ برای فضا های با دکوراسیون داخلی کلاسیک استفاده می شود و برای گچ کاری مدرن، به ندرت رنگ دیگری جز رنگ سفید خود گچ وجود دارد.

در گچ کاری های معاصر عمدتا از نورپردازی های فرعی و توکار برای جلوه دهی بیشتر گچ‌بری استفاده می شود در صورتی که در گچ کاری سنتی، این وظیفه بر عهده لوستر های زیبا و مجلل است.

5480

در صورت تصمیم به گچ کاری خانه، باید چه نکاتی را در نظر داشت؟

برای داشتن بهترین نتیجه در ازای وقت و هزینه ای که صرف می کنید، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • تناسب ارتفاع سقف با میزان حجیم بودن و برجسته بودن نقوش گچ‌بری
  • حفظ تعادل در میزان به کارگیری گچ کاری و طرح های آن در تزیین دیوار ها و سقف فضای مورد نظر
  • تناسب رنگ و سبک نقوش با معماری و دکوراسیون داخلی فضای انتخابی
  • تناسب سبک گچ‌ کاری با تم سنتی و یا مدرن فضا
  • توجه به موقعیت های نورپردازی سقفی و دیواری در نتیجه نهایی کار
  • اعمال زیرسازی های اولیه قبل از هر اقدامی برای اجرای کار
  • توجه به نور محیطی و میزان مناسب آن برای جلوه دهی هر چه بیشتر نقوش
  • تناسب بین ابعاد نقوش و ابعاد اتاق مورد نظر
  • مشورت با افراد متخصص در این زمینه قبل از هر اقدامی
5481
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای