دسته بندی ها

کفپوش سه بعدی

جستجوی کفپوش سه بعدی نتیجه ای نداشت.

راهنمای انتخاب و خرید انواع کفپوش سه بعدی

کفپوش سه بعدی با طرح‌های دکوراتیو و جذاب نمای زیبا و منحصر به فردی به محیط خواهد داد. به ویژه کف‌پوش های سه بعدی اپوکسی که به دلیل سطح صاف و صیقلی خود جلوه ویژه‌ای به طرح‌های سه بعدی مانند طرح دریا می‌دهند. مانند هر کفپوش دیگری، کفپوش های سه بعدی نیز دارای مزایا و معایبی هستند. مزایای کفپوش های سه بعدی شامل موارد زیر می شود.

ادامه مطلب

زیبایی بصری کفپوش های سه بعدی

مهمترین مزیت کفپوش های سه بعدی، ظاهر جذاب و زیبای آنهاست. علاوه بر زیبایی ظاهری، کفپوش سه بعدی بسیاری از معایب بصری فضای داخلی را می پوشاند. با انتخاب یک کفپوش سه بعدی با طرح و رنگ مناسب می توان فضای داخلی اتاق را بزرگتر جلوه داد. طرح های به کار رفته در کفپوش های سه بعدی، هیچ گونه محدودیتی نداشته و می توان هر طرح دلخواهی را اجرا کرد.

مقاومت بالای کفپوش سه بعدی

انواع کفپوش های رزینی بکار رفته در ساخت کفپوش های سه بعدی عملا غیرقابل نفوذ بوده و با توجه به نوع به کار رفته مقاومت بالایی در برابر اسیدها، کلر، سفید کننده ها و شوینده های روزانه دارند. به همین دلیل همانطور که برای کف خانه ها مناسب هستند، برای صنایع نیز مناسب می باشند. اگر کفپوش های سه بعدی با توجه به محل نصبشان و نوع کاربری آن درست انتخاب شده و به درستی نیز نصب گردند، حداقل 15 سال بدون تغییر رنگ سالم باقی می مانند.

نگهداری آسان کفپوش سه بعدی

کفپوش های سه بعدی فاقد هر گونه درز، شکاف و منفذ هستند. در نتیجه در برابر هر گونه کثیفی، گرد و خاک، آب و مواد شیمیایی ایمن هستند.

بهداشت کفپوش های سه بعدی

کفپوش های سه بعدی بسیار بهداشتی بوده و امکان رشد باکتری ها و پاتوژن ها در آنها وجود ندارد. همچنین این کفپوش ها فاقد بوی بد و گازهای مضر بوده و برای سلامتی انسان ضرر ندارند.

مقاومت در برابر آتش سوزی

با توجه به اینکه کفپوش اپوکسی در برابر حرارت مقاوم است، در صورت آتش سوزی های احتمالی، پایدار خواهد بود.

معایب کفپوش های سه بعدی شامل موارد زیر می شود:

اجرای دشوار و زمانبر بودن

معمولا اجرای کفپوش های سه بعدی نیازمند افراد و تجهیزات مجرب وحرفه ای است. اجرای این کفپوش ها معمولا 3 تا 5 روز طول می کشد، گرچه ممکن است گاهی بیشتر از این زمان نیز طول بکشد.

هزینه اجرایی زیاد کفپوش سه بعدی

هزینه مصالح کفپوش های سه بعدی نسبتا بالاست. از طرفی با توجه به اینکه افراد متخصص در زمینه اجرای کفپوش های سه بعدی اندک هستند، هزینه های اجرایی نیز بالا می رود.

سرد بودن کفپوش سه بعدی

کفپوش های سه بعدی مانند تایل ها و بتن، سرد هستند. بنابراین باید در انتخاب محل مورد نظر برای نصب این کفپوش ها، دقت داشت.

ایجاد گاز سمی حین اجرا کفپوش سه بعدی

پس از ترکیب سخت کننده، در اثر واکنش شیمیایی صورت گرفته، گاز سمی تولید می شود. در نتیجه حین عملیات اجرایی حتما از ماسک استفاده گردد در غیر این صورت مشکل تنفسی برای مجری به همراه خواهد داشت.

نیاز به تعویض کفپوش در صورت ایجاد خرابی

درصورتیکه بخشی از سطح کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی اورتان در اثر برخورد جسم سخت و تیز خراب شود به طوریکه به طرح چاپی زیر آن نیز آسیب برساند کف پوش سه بعدی قابل ترمیم نخواهد بود و باید تعویض گردد.

کفپوش سه بعدی، کفپوشی خاص و زیبا برای فضاهای گوناگون

کفپوش سه بعدی نوعی کفپوش است که برای زیباسازی و حجم‌دهی و ایجاد تصویر و منظره انتخابی به کف سازه در قسمت‌های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. جز مصالح نوین و مدرن است برای تولید آن از مواد ویژه‌ای به نام اپوکسی استفاده می‌شود. نام دیگر اپوکسی، پلی پوکساید است. این ترکیب شیمیایی از واکنش میان رزین اپوکساید و یک هاردنر یا سخت کننده پلی‌آمین یا پلی‌آمید تشکیل می‌شود.

برای اجرای کفپوش سه‌ بعدی ابتدا تصویر مورد نظر در بین طرح‌های قابل اجرا بنا بر سلیقه مشتری انتخاب می‌شود. در مرحله بعد ابتدا کف اتاق مورد نظر برای اجرای کف‌پوش آماده سازی می‌شود. آماده سازی کف شامل مسطح و یک‌ دست کردن سطح مورد نظر است. تصویر انتخاب شده روی این قسمت که آماده سازی شده قرار داده می‌شود.

کفپوش سه بعدی روی هر سطحی مثل سیمان، سنگ و ... قابل اجراست اما بر حسب تجربه بهترین نتایج اجرایی مربوط به اجرای این کفپوش روی سطوح سیمانی بوده است. در مرحله آخر طرح یا تصویر اجرا شده، توسط اپوکسی و الکل پوشیده می‌شود. این مواد نه تنها باعث کدر شدن تصویر اجرا شده نمی‌شوند، بلکه به شفافیت و وضوح تصویر طرح نیز کمک می‌کنند به علاوه به دلیل شفافیت ظاهری به دلیل متریال به کار رفته، به دلیل بازتاب نور، در حدی باعث روشنایی فضای محل اجرا می‌شوند.

بعد از اجرای طرح و تکمیل عملیات اجرایی به منظور رسیدن به بهترین نتیجه توصیه می‌شود تا از تردد در محل اجرای عملیات خودداری شود.

برای اجرای صحیح کفپوش سه بعدی باید نکاتی را مد نظر قرار داد. اول اینکه موقع اجرا به قرارگیری ابعاد به طور صحیح در کف اتاق دقت شود تا خاصیت سه بعدی بودن آن و در نتیجه ایجاد خطای دید برای بیننده حاصل شود. برای اجرای صحیح و درست کفپوش سه بعدی توصیه می‌شود، از نیروی کار ماهر استفاده شود و قبل از اجرای طرح نمونه کارهای اجرا شده توسط تیم اجرایی بررسی شود. دوم اینکه محل اجرای کفپوش سه بعدی و کیفیت متریال کاربردی در اپوکسی با دقت انتخاب شود. برای مثال چنانچه طرح انتخابی در سرویس‌های بهداشتی و حمام اجرا می‌شود، انتخاب متریال با خاصیت ضد لغزندگی اهمیت زیادی دارد. همچنین اجرای این کفپوش نباید به کف سازه آسیبی وارد کند.

علاوه بر استفاده در فضای داخلی منازل این محصول به دلیل مقاومت در برابر مواد شیمیایی شامل اسیدها و بازها و انواع روغن‌های صنعتی گزینه مناسبی برای به کارگیری در سطوح کارگاه‌های صنعتی و کارخانه‌های مواد شیمیایی و داروسازی نیز به حساب می‌آید.

مزایا و معایب کفپوش سه بعدی

این کفپوش دارای مزایا و معایب خاص خود است که در ادامه به ذکر برخی از آن‌ها می‌پردازیم. از جمله مزایای این نوع کفپوش این است که با توجه به طرح‌های مختلف و متنوع برای همه قسمت‌های داخلی ساختمان مثل آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس‌های بهداشتی، حمام و سالن پذیرایی قابل اجراست. از آنجا که کفپوش سه بعدی فاقد هر نوع درز و برجستگی و فرورفتگی و شیار است، در نتیجه گرد و غبار به آن نفوذ نمی‌کند. چون از مواد پلیمری مقاومی تشکیل شده است، دوام و طول عمر قابل قبولی دارد. همچنین در برابر مواد شیمیایی شامل اسیدها و بازها مقاوم است. به راحتی قابل نظافت است. ضد رطوبت و ضد حریق هستند. با ایجاد خطای دید در بیننده زیبایی منحصر به فردی دارند. این پلیمر سازگار با محیط زیست است. به دلیل مقاومت نسبتا بالا در ساختار، کفپوش سه بعدی تقریبا با هر آب و هوایی سازگاری دارد.

اما در کنار این مزایا، کفپوش سه بعدی دارای معایبی نیز هست. اجرای این کفپوش به نیروی ماهر و متخصص نیاز دارد. در صورت اجرای ناصحیح طرح و تصویر انتخابی به بازه زمانی 5 الی 6 روزه برای اصلاح و ادیت تصویر نیاز است. به طور کلی پروسه اجرا و تعمیر آن‌ها به زمان احتیاج دارد و کمی وقت گیر است. از آنجا که تعداد زیادی متخصص در این زمینه وجود ندارد، قیمت اجرای کفپوش سه بعدی تا حدی گران و انحصاری است. به خاطر متریال کاربردی در این نوع محصول، در صورت اجرا کف اتاق و فضای مورد نظر در فصول سرد، فاقد دمای مطلوب است. چنانچه کفپوش سه بعدی در معرض تابش آفتاب قرار گیرد، به دلیل وجود پرتو فرابنفش دچار رنگ پریدگی شده و کیفیت خود را از دست می‌دهد. در حالت عادی سطوحی که دارای ماده اپوکسی هستند، لیز و لغزنده‌اند، در نتیجه برای فراهم کردن ایمنی بیشتر و جلوگیری از حوادث احتمالی توصیه می‌شود موادی به کف اضافه شود تا از خاصیت لغزندگی کم شود. از جمله این مواد از انواع سیلیسی می‌توان استفاده کرد. هنگام کار با پلیمر اپوکسی باید احتمال بروز آلرژی و آثار منفی آن را مورد توجه قرار داد. همچنین به دلیل وجود ماده بیس فنول آ در رزین اپوکسی ممکن است موجب بی‌نظمی در کار غدد درون ریز گردد، که لازم است نیروی کار اجرایی برای احتمال این آثار منفی حاصل از به کارگیری این پلیمر آگاه شوند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون

مطالب مفید درباره کفپوش سه بعدی