دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انواع کفپوش بیمارستانی و کفپوش بهداشتی

logo
Sakhtemoon
3294

بیمارستان‌ ها محیط‌های حساسی هستند. به همین دلیل، در ساخت آن‌ها باید از مصالح خاصی استفاده شود و استانداردهای ویژه‌ای رعایت گردد. یکی از مواردی که در بیمارستان‌ها و سایر محیط‌های بهداشتی بسیار حساس است، کفپوش است. به دلیل همین اهمیت، بد ندیدیم که در این مقاله‌ی وب سایت ساختمون درباره انواع کفپوش بیمارستانی، ویژگی‌های آن‌ها و سایر کفپوش‌های بهداشتی بنویسیم. اگر این موضوع برای شما هم جالب است، با ما همراه شوید.

چرا کفپوش بیمارستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

بیمارستا‌ها پرازدحام و پرتردد هستند. رعایت بهداشت در بیمارستان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. سرعت عمل و رفت و آمد در راهروهای بیمارستان‌ها بسیار بالاست. در بیمارستان‌ها اتفاقات غم انگیزی می افتد و میزان استرس در این فضاها بسیار بالاست. بسیاری از بیماران و همراهانشان مجبورند ساعت‌ها و روزهای بسیاری را در بیمارستان‌ها بگذرانند.

تمامی آنچه بر شمردیم بخشی از ویژگی‌های مهم بیمارستان‌ها هستند که باید در دکوراسیون داخلی و چیدمان به آن‌ها توجه شود. همچنین، تمام نکات بالا باید در خصوص انتخاب بهترین کفپوش نیز در نظر آورده شود.

از آنجا که تردد و ازدحام در بیمارستان‌ها بسیار زیاد است پس باید کفپوشی مورد استفاده قرار گیرد که تاب این حجم رفت و آمد و تردد را داشته باشد. از طرف دیگر، چون شتاب و سرعت بالاست، ویژگی حائز اهمیت دیگر کفپوش بیمارستانی باید حفظ امنیت بیماران و کارکنان باشد، به طوری که لیز نخورند.

بهداشت هم نکته بسیار مهمی است، پس کف بیمارستان ها باید با ماده‌ای پوشانده شود که فرصت رشد به باکتری‌ها و میکروب های فزاینده را ندهد.

در نهایت، بیمارستان‌ها محیط های شادی نیستند، بسیاری از افراد مجبورند روزها و حتی سال های متمادی در آن ها تردد کنند و بدترین روزهای زندگی خود را در آن مکان ها بگذارنند، لذا کفپوش بیمارستانی و رنگ آمیزی دیوارها باید به شکلی باشد که کمی فضا را تلطیف کند، شادابی و تحرک به فضا ببخشد و ارامش بخش و زیبا باشد. این موضوع، بخصوص در بخش‌های زایمان، بیماران مبتلا به سرطان و بخش کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

3296

چه کفپوش هایی برای بیمارستان ها توصیه می شود

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان گزینه‌ی خوبی برای کفپوش بیمارستانی هستند. اولین ویژگی مهم آن‌ها این است که آنتی باکتریال هستند. کفپوش‌های اپوکسی و پلی اورتان، به دلیل موادی که در آن‌ها به کار رفته است، میکروب و آلودگی را جذب نمی‌کنند و در خود نگه نمی دارند.

در ضمن، آن‌ها بسیار راحت تمیز می شوند که آن هم برای محیط‌های با آلودگی بالا، مثل بیمارستان ها، درمانگاه ها و مطب پزشکان، ویژگی بسیار مهمی به شمار می‌رود.

این نوع کفپوش‌ها کاملا یکدست هستند و هیچ درزی ندارند. این نکته از دو حیث مهم است. اول اینکه وجود درز در کف، باعث جمع شدن آشغال و آلودگی در درزها می‌شود. این موضوع باعث گسترش و نشر میکروب و باکتری و سرایت بیماری می‌شود. در محیطی که انواع و اقسام ویروس‌ها و باکتری‌ها وجود دارند و انواع مواد آلوده بر کف می‌ریزد، بی درز بودن نکته بسیار مهمی در کفپوش به شمار می‌رود. دوم اینکه، در بیمارستان‌ها تردد زیاد افراد و وسائل چرخ دار باعث فرسودگی کف می‌شود. اگر کف دارای درز و ناپیوستگی باشد، ممکن است بعد از مدتی کفپوش از آن نقطه بلند شود یا تبله کند. این‌ها مشکلاتی هستند که به هیچ عنوان در استفاده از یک کفپوش یکدست با آن‌ها مواجه نخواهیم شد.

علاوه بر این‌ها، کفپوش اپوکسی از مواد بسیار مقاومی ساخته شده است. در نتیجه در مقابل سایش بسیار مقاومند. خش برنمی‌دارند و به هیچ عنوان ترک نمی‌خورند. همانطور که می دانید در بیمارستان‌ها حلال ها، مواد شوینده و شیمیایی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی غیر قابل انکار دیگری که کفپوش‌های اپوکسی دارند، مقاومت بالا در برابر خوردگی است. پس دوام بالا و مقاوم بودن در برابر سایش، خوردگی، لکه و پارگی از ویژگی‌های دیگر این نوع کفپوش ها هستند.

جالب اینکه، این کفپوش‌ها ضد لغرش هستند. یعنی به هیچ عنوان لیز نیستند و حتی اگر مایعات روی آن‌ها ریخته شود باز افراد و اجسام روی آن ها لیز نمی خورند. این موضوع برای بیمارستان‌ها که در آن بیماران با انواع معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها تردد می‌کنند، سرعت عمل پزشکان و پرستاران بسیار بالاست و تخت‌های بیماران و اورژانس با سرعت بالا در آن‌ها به حرکت در می آیند، نکته بسیار قابل توجهی است.

در کنار این‌ها، این کفپوش‌ها صدا تولید نمی کنند. می دانیم آرامش در محیط‌های بیمارستانی بسیار مهم است و کوچکترین صدای ناهنجاری می‌تواند آزار بسیاری برای بیماران و یا پزشکان، در هنگام اعمال حساس، به بار آورد. اما روی این کفپوش‌ها حرکت صندلی‌های چرخدار، افراد و تخت‌های بیمارستانی تولید سر و صدا نمی‌کند.

کفپوش های اپوکسی قابلیت این را دارند که در انواع رنگ بندی و با طرح‌های مختلف ساخته شوند. لذا استفاده از رنگ‌های شاد و یا طرح‌های دلفریب در این کفپوش ها باعث م‌شود که محیط بیمارستان از کدورت و دلمردگی خارج شود. بخصوص استفاده از رنگ‌های شادتر برای بخش زایمان، که در آن مردم برای اتفاقات خوشحال کنده شادی می‌کنند، بسیار جذاب است. همچنین، از طرح‌ها و رنگ‌های کودکانه می‌توان برای بخش کودکان بیمارستان هم استفاده کرد.

در آخر، کفپوش اپوکسی قیمتی بسیار مقرون به صرفه و منطقی دارد. لذا از نظر اقتصادی استفاده از آن‌ها به عنوان کفپوش بیمارستانی مناسب است. همچنین با توجه به دوام و مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی هزینه‌ی نگهداری و تعمیر بسیار پائینی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کفپوش رزینی می توانید به مقاله "انواع کفپوش های رزینی" و "انتخاب کفپوش رزینی صنعتی مناسب" مراجعه کنید.

3298

کفپوش بیمارستانی بهداشتی مناسب برای اتاق عمل

کفپوش آنتی استاتیک و کانداکتیو، بهترین انتخاب برای نقاط حساسی مانند اتاق های عمل هستند. به این دلیل مناسبند که اولا ضد باکتری هستند، بنابراین برای محیط‌های کاملا استریل اتاق عمل بهترین گزینه‌اند.

ثانیا، آن‌ها جریان الکتریسیته ساکن را از خود عبور می‌دهند. این ویژگی مانع از ایجاد جرقه در هنگام عمل می‌شود، در نتیجه از وقوع هرگونه بحران جلوگیری می‌شود. این کفپوش‌ها برای پوشش اتاق‌های ای سی یو و سی سی یو هم اکیدا توصیه می‌شوند. علاوه بر دو ویژگی بالا، آن‌ها مانند کفپوش‌های اپوکسی در مقابل لغزش، سایش، خوردگی، پارگی و لکه هم بسیار مقاوم هستند و یکپارچه و بدون درزند.

کفپوش های آنتی استاتیک برای اتاق های تصویربرداری، که در برابر میکروارگانیسم ها بسیار حساس هستند، اتاق‌های پرستاری، که تردد بالایی در آن ها وجود دارد، مراکز داروسازی، که درمعرض انواع مواد شیمیایی هستند، و مطب پزشکان بسیار کاربردی و مناسبند.

3300

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای)، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای