دسته بندی ها

اجرای کف پوش اپوکسی | آپوکسی کف

فروشندگان و مجریان کفپوش اپوکسی- کف سازی اپوکسی

راهنمای خرید انواع کفپوش اپوکسی

کفسازی ساختمان یکی از بخش‌های مهم اجرایی در ساختمان سازی می باشد. کف در زیبایی و نمای خانه تاثیر زیادی دارد. متریال مورد استفاده به عنوان کفپوش باید دارای کیفیت خوب و قابل قبولی باشد تا در برابر رفت و آمد ها دوام داشته باشد. کیفیت کف پوش مورد استفاده بر طول عمر و نحوه تمیز کاری تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل باید هنگام انتخاب کف پوش مناسب به موارد زیادی توجه کنید تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

ادامه مطلب

دیگر دوره موزاییک های قدیمی و خانه های پوشانده شده با موکت تقریبا سرآمده و کمتر خانه ی نوسازی را می بینید که از کفپوش های جدید در آن استفاده نشده باشد. برای پوشاندن کف خانه متریال های زیادی وجود دارد، از جمله پارکت ها، سنگ و ... در ادامه به معرفی کف پوش اپوکسی یا همان کفپوش اپوکسی و مزایای استفاده از آن ها می پردازیم.

کفپوش اپوکسی چیست و در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟

منظور از کف سازی اپوکسی اعمال رزین اپوکسی با ضخامت دست کم دو میلیمتر بر روی سطحی صیقلی و صاف و عاری از آلودگی می باشد.

آزمایشگاه های پزشکی و هم چنین بیمارستان ها از جمله مکان هایی هستند که کف پوش های اپوکسی در آن جا کاربرد زیادی دارند.

سالن ها و فضا های صنعتی وکارخانجات و البته انبار ها از دیگر مکان های استفاده کف پوش های اپوکسی می باشند.

فضاهایی که درگیر تولید مواد غذایی و دارویی می باشند.

از دیگر مکان هایی که کف پوش اپوکسی در آن جا کاربرد زیادی دارد پارکینگ عمومی است.

زیبایی یکی از المان های مهم برای کف دبستان ها و مهد کودک ها می باشد. با استفاده از کف پوش های اپوکسی و تنوع رنگ زیادی که دارند می توان این ایده را اجرا کرد و فضایی بسیار زیبا برای کودکان ساخت. هم چنین برای کف شهر بازی ها هم استفاده از کف پوش های اپوکسی مناسب می باشد.

در سالن های ورزشی و ورزشگاه ها هم نیاز است که کف یکدست و صاف باشد و بتوان آن را به آسانی تمیز کرد. لذا استفاده از کف پوش های اپوکسی مناسب خواهد بود.

از دیگر کاربرد های آن می توان به کف گیم نت ها، سالن های نمایش، فروشگاه ها و... اشاره کرد.

مراحل اجرای کفپوش آپوکسی

برای رسیدن به این هدف در مرحله اول بایستی کف بتنی را به صورت یکپارچه بسازید. توجه داشته باشید که نداشتن ترک در این مرحله مهم می باشد. کف پوش اپوکسی باید به طور کامل روی بتن چسبیده شود لذا واجب است که برای این کار از لایه پرایمر استفاده شود. از این لایه میانی استفاده می شود تا مقاومت مکانیکی را بالا برد. اما اپوکسی که به عنوان لایه ظاهری اعمال می شود زیبایی را برآورده می کند. اگر لایه اپوکسی به درستی و با دقت و تمیزی زیادی اعمال شود موجب انعکاس زیبای نور خواهد شد.

مزایای اجرای کف پوش اپوکسی

زیبایی یکی از مهم ترین مزیت های کف سازی اپوکسی می باشد. امروزه زیبایی کف خانه ها عنصری مهم و تاثیر گذار می باشد که باید به آن توجه ویژه داشت.

تنوع رنگ های مختلف در این روش موجب می شود که بتوانید کف خانه را به آسانی با وسایل تان هماهنگ کنید و هارمونی زیبا و منحصر به فردی را ایجاد کنید.

کف سازی به روش اپوکسی سبب می شود که تمیز کاری کف بسیار ساده و آسان شود و در نتیجه با صرف انرژی کم تری می توان سریع تر و راحت تر به هدف مورد نظر رسید.

این روش هم چنین موجب حفاظت بیش تر از کف محل مورد نظر خواهد شد.

با کف سازی اپوکسی می توان به برخی از هدف های خاص هم رسید. مثلا گاهی نیاز است که به بهداشتی بودن کف توجه بیش تری شود. برای این کار می توان مواد آنتی باکتریال را به کف پوش ها اضافه کرد. یکی از مکان هایی که بهداشتی بودن کف اهمیت خیلی زیادی دارد بیمارستان ها هستند.

علاوه بر موردی که ذکر شد بالا بردن میزان مقاومت کف پوش های اپوکسی هم امکان پذیر است. این ویژگی در هنگام استفاده در محیط های صنعتی اهمیت پیدا می کند.

سطحی که در کف سازی اپوکسی ایجاد می شود سطحی صاف و بدون درز خواهد بود.

اجرای کف سازی اپوکسی به مدت زمان زیادی نیاز ندارد و می توان در زمانی کوتاه این کار را انجام داد.

کف پوش های اپوکسی مقاومت خیلی بالایی در برابر سایش دارند و در نتیجه می توان در محیط هایی که رفت و آمد خیلی زیاد است با خیالی آسوده آن ها را اجرا کرد.

کف پوش اپوکسی در کنار مزیت های زیادی که دارد دارای قیمت تمام شده مناسبی می باشد و استفاده از آن در برابر طول عمر و دوامی که دارد مقرون به صرفه است.

کفپوش اپوکسی را می توانید بر روی سطوح مختلفی اجرا کنید. از جمله موزاییک و سنگ و بتن

کفپوش اپوکسی چیست و برای چه فضا هایی کاربرد دارد؟

به هنگام انتخاب سیستم های جدید کفپوش برای محیط های صنعتی یا فضای باز یکی از گزینه های در دسترس استفاده از انواع مختلف کفپوش های اپوکسی است، کفپوش رزین اپوکسی یکی از بادوام ترین کفپوش های برای انواع محیط های صنعتی و تولید است و در برابر سایش و پارگی از مقاومت بسیار بالایی برخودار است. به همین دلیل به یکی از ماندگارترین گزینه های کفپوش تبدیل شده است. به طور معمول بر روی کف های بتونی از این محصول استفاده می شود. امروزه بسیاری از اماکن صنعتی، انبار ها و ساختمان های تجاری به منظور حفظ محیط تمیز و ایمن برای کارگران، تجهیزات و موجودی خود از این نوع کفپوش استفاده می کنند.

اپوکسی چیست؟

اپوکسی یک نوع رزین گرما زا است که قابلیت تشکیل ساختار های پلیمری را دارد. این ماده قابلیت چسبندگی بسیار بالایی دارد. اصلی ترین جنبه پوشش دهنده های اپوکسی تمایز آن ها با رنگ های معمولی کفپوش است. کفپوش رزین از دو بخش اپوکسی و ترکیبی از انواع رزین ‌های پلیمری و سخت کننده ‌هایی شبیه به چسب اپوکسی ساخته شده است. هنگامی که این مواد به اندازه صحیح با یکدیگر مخلوط می شوند، رزین اپوکسی و سخت کننده به شدت با یکدیگر واکنش نشان می دهند که منجر به ایجاد یک پیوند شیمیایی قوی می شود. این پیوند شیمیایی باعث ایجاد ماده پلاستیکی بسیار سختی می شود که در برابر انواع عوامل تخریب زا از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

کفپوش اپوکسی چیست؟

ساده ترین تعریفی که می توان برای کفپوش اپوکسی ارائه کرد به این شرح است: قرار گرفتن چندین لایه اپوکسی در یک کف به عمق حداقل دو میلی متر. البته باید توجه کرد که بین کفپوش اپوکسی و کفپوش با لایه اپوکسی همواره تفاوت وجود دارد. همان طور که گفته شد کفپوش اپوکسی حداقل ضخامت دو میلی متری دارد. هر گونه کفپوشی که ضخامت آن کمتر از دو میلی متر باشد، تحت عنوان کفپوش با لایه روکش اپوکسی شناخته می شود. این محصول جایگزین مناسبی برای انواع پوشش های قدیمی است به خصوص در مدارس، مراکز آموزشی کودکان نظیر مهد کودک هاست چون در برابر ضربه بسیار مقاوم است.

کفپوش اپوکسی نیاز به یک سطح صاف و کمی متخلخل برای چسباندن صحیح دارد. اپوکسی ممکن است به طور کامل به بتن آب بندی شده یا صیقلی متصل نشود. به همین دلیل بهتر است ابتدا تمامی ترک ها و تراشه های موجود در سطح بتن را لکه دار کنید، سپس ترمیم کنید تا تمامی ناخالصی ها همانند روغن و چربی از بین برود. در صورتی که بتن قدیمی است، بهتر است قبل از اجرای کفپوش اپوکسی یا سایر محصولات آن را آزمایش کنید. برای آزمایش درزگیری، مقدار کمی آب بر روی زمین بریزید. اگر قطرات آب بر روی سطح به جای جاری شدن، غوطه ور شدند، به احتمال زیاد بتن آب بندی شده است و برای پوشش اپوکسی مناسب نیست.

هم چنین قبل از اجرای کفپوش اپوکسی از مناسب بودن دمای هوا اطمینان حاصل کنید. دمای نامطلوب می تواند باعث ایجاد حباب و لایه برداری اپوکسی شود. اپوکسی یک مایع دو بخشی است که از قبل باید با یکدیگر مخلوط شود. پس از مخلوط شدن، مدت زمان محدودی برای استفاده کردن از این محصول قبل از شروع به سخت شدن آن در اختیار دارید.

امروزه در ساخت و طراحی خانه های مدرن از انواع کفپوش اپوکسی برای دستشویی و حمام استفاده می شود. انواع مختلف کفپوش های اپوکسی سه بعدی با طرح و رنگ های متنوع زیبایی خاصی به دکوراسیون سرویس بهداشتی شما می بخشد. با توجه به مقاومت بالای این محصول در برابر رطوبت و ساییدگی استفاده از آن برای دستشویی و حمام پیشنهاد خوبی است.

نحوه اجرا کفپوش اپوکسی

اولین مرحله در اجرای کفپوش اپوکسی پاک کردن سطح از هر گونه آلودگی است. بهتر است قبل از اجرا تمامی لکه های ناشی از روغن و چربی کاملا تمیز شود، سطح را به طور کامل با شوینده و آب بشویید. سپس به کمک جارو برقی صنعتی محلول شوینده را از روی سطح پاک کنید. پس از اتمام تمیز کاری، مخلوط اسید و آب باید بر روی سطح بتنی ریخته شود. توجه داشته باشید، این کار باید زیر نظر متخصصان فنی اجرا شود و مقدار ترکیبات به درستی اندازه گیری شود. به کمک یک میکسر باید مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شود تا بافتی یکدست پیدا کند. حال با دقت فراوان به کمک یک قلمو یا غلطک مواد به روی سطح مالیده می شود. تا خشک شدن کاملا باید از راه رفتن بر روی سطح اجتناب کرد. برای خشک شدن کامل معمولا تا 16 ساعت زمان لازم است. حال با اضافه کردن پودر ضد لغزش مجددا چندین بار این کار را تکرار می کنیم تا به یک کفپوش با ضخامت حداقل دو میلی متری دست یابیم.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت کفپوش اپوکسی

قیمت کفپوش اپوکسی بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله عوامل تاثیر گذار در قیمت هر متر مربع کفپوش اپوکسی می توان به ابعاد محیط، موقعیت، نوع سطح زیرین، ضخامت مورد نیاز برای اجرا، مقدار مصرف مواد، کیفیت و کارمزد نیروی انسانی اشاره کرد.

کفپوش اپوکسی برای پارکینگ ها

استفاده از کفپوش اپوکسی برای پارکینگ با توجه به افزایش مقاومت مکانیکی بتن در برابر فرسایش، مقاومت در برابر انواع مواد خورنده، عدم نفوذ آب و روغن و سایر مواد شیمیایی به داخل آن و ایجاد یک عایق در برابر رطوبت نیز بسیار توصیه شده است. کفپوش اپوکسی برای پارکینگ را می توان به صورت یکپارچه و در انواع رنگ اجرا کرد. یکی دیگر از مزایای این محصول برای پارکینگ راحتی تمیز کردن آن است.

کفپوش اپوکسی گرانیتی

یکی از انواع بسیار مقاوم کفپوش های اپوکسی در برابر سایش، فرسودگی، کفپوش اپوکسی گرانیتی است. گرانیت یک نوع سنگ آذرین است که از مقاومت، انسجام و سختی بسیار بالایی برخوردار است.کفپوش اپوکسی گرانیت از یک لایه پرایکر، یک لایه رنگ دلخواه اپوکسی و گرانیت تشکیل می شود. این کفپوش هیچ گونه درزی ندارد و سطحی کاملا یکپارچه دارد، در برابر حرارت و رطوبت و صوت عایق خوبی است. کاملا بهداشتی و آنتی باکتریال است. به راحتی تمیز می شود و نگه داری از آن آسان است. از این محصول می توان برای مکان های تجاری، مسکونی، بهداشتی و درمانی نظیر درمانگاه ها و بیمارستان ها استفاده کرد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون

مطالب مفید درباره کف سازی اپوکسی