دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

پاکسازی پوشش اپوکسی از روی سطوح بتنی

logo
Sakhtemoon
پاکسازی پوشش اپوکسی از روی سطوح بتنی

پوشش اپوکسی با وجود مقاومت بالا نیز ممکن است به مرور زمان و در اثر استفاده دچار آسیب گردد. در صورت ایجاد خرابی بروی کفپوش های اپوکسی، کل لایه را باید تعویض نمود. در این مقاله روشی برای پاکسازی پوشش اپوکسی از روی سطوح بتنی ارائه شده است. با ما همراه باشید.


یکی از ویژگی های بتن وجود خلل و فرج متعدد در سطح آن است که در صورت استفاده از پوشش اپوکسی، این خلل و فرج کاملا پر می شوند و باعث چسبندگی بهتر بتن به اپوکشی می شوند. لایه اپوکسی، مانع ورود آب، رطوبت و حشرات به داخل بتن می شود در نتیجه از بتن در برابر مضرات ناشی از آن ها محافظت می کند.
یکی از ویژگی های لایه های اپوکسی مقاومت و سخت بودن آن هاست؛ در واقع همین خاصیت اپوکسی است که باعث حفاظت از لایه بتنی زیرین آن می شود. از طرفی به هر دلیلی ممکن است تعویض لایه اپوکسی لازم باشد و سخت بودن اپوکسی، عملیات پاکسازی آن از روی سطح را مشکل می سازد. با این وجود و با همه سختی ها، با انتخاب ابزار مناسب و کمی پشتکار می توانید لایه اپوکسی را پاکسازی کنید.
برای پاکسازی اپوکسی از روی سطح دو روش وجود دارد: 1- پاکسازی مکانیکی (با استفاده از روش سند بلاست یا با استفاده از دستگاه های سمباده برقی)  2- استفاده از حلال های شیمیایی.
پاکسازی به روش مکانیکی سریعتر است. اما با توجه به اینکه در این روش از لوازم و تجهیزات متعددی استفاده می شود، هزینه اجرایی آن بالاتر خواهد بود. از طرفی بهم ریختگی و کثیفی این روش نیز بیشتر است. در نتیجه برای عموم مردم، روش استفاده از حلال های شیمیایی، آسانتر و کم هزینه تر است، گرچه این روش زمانبرتر است. اپوکسی را می توان با استفاده از برخی از مواد شیمیایی حل نمود. در نتیجه باید گفت انتخاب حلال شیمیایی مناسب مهم ترین فاکتور در پاکسازی لایه اپوکسی است.
در ادامه ، روش پاکسازی لایه اپوکسی از روی سطوح بتنی ارائه شده است. اگر تمایل دارید کفپوش اپوکسی را خودتان پاک کنید، با ما در این مقاله همراه شوید.

مرحله اول- انتخاب حلال مناسب

برای انتخاب حلال مناسب ابتدا باید بدانید سطح اپوکسی مورد نظرتان، بر پایه حلال است یا بر پایه آب. برای دانستن این مطلب باید از متخصصین این امر کمک بگیرید. برای اینکار می توانید قسمت کوچکی از اپوکسی را بکنید و به متخصصین مراجعه کنید. بر اساس نوع اپوکسی می توان محلول مناسب آن را تهیه نمود. در واقع برای اپوکسی های بر پایه آب باید از حلال های بر پایه آب، استفاده نمود.

مرحله دوم- رعایت نکات ایمنی در حین کار

همانطور که ذکر شد برای پاکسازی اپوکسی به مواد حلال مخصوص این کار نیاز دارید. حلال ها از مواد شیمیایی بسیار سمی تشکیل شده اند و حین استفاده از این مواد باید بسیار محتاط بود. در صورت استفاده از این مواد حتما از ماسک های فیلتردار، عینک محافظ و دستکش کار استفاده کنید. در صورتیکه این مواد به هر دلیلی وارد چشم شد باید سریعا با مقدار زیاد آب شستشو دهید و سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. در صورت مراجعه به بیمارستان حتما ظرف حلال مورد نظر را همراه داشته باشید تا اقدامات لازم بر اساس نوع حلال صورت گیرد.

مرحله سوم- تمیز کردن سطح

سطح مورد نظر را ابتدا با استفاده از جاروی برقی کاملا تمیز کنید . سپس با استفاده از آب تمیز و تی، سطح را شست و شو دهید و آن را از وجود هر گونه گرد و غبار و کثیفی ها و موارد زائد باقی مانده، پاک کنید.

مرحله چهارم- مخلوط کردن حلال شیمیایی

با توجه به دستورالعمل نوشته شده بر روی ظرف حلال، مقدار معین آب تمیز را با حلال ترکیب کنید. معمولا حلال ها را باید با نسبت 1 به 10 با آب ترکیب کرد. اما در نهایت باید دقت داشت که این دستور برای همه حلال ها صادق نمی باشد و باید طبق دستور العمل همان حلال انجام شود.

مرحله پنجم- کشیدن تی آغشته به حلال بر سطح اپوکسی

همانطور که پیشتر هم ذکر شد، حلال ها مواد بسیار خطرناکی هستند و از آن ها گرما و بخارات سمی ساطع می شود. بهتر است حین کار حتما درها و پنجره ها باز باشند و اگر محیط مورد نظر بسته است، حتما از هواکش استفاده گردد. اگر حین کار احساس بدی دارید و حالتان مساعد نیست، حتما کار را متوقف کنید.
پس از انجام اقدامات ایمنی ذکر شده، با استفاده از تی (بهتر است از تی اسفنجی استفاده نکنید. تی های رشته ای یا میکروفایبر گزینه های مناسب تری هستند)، محلول مورد نظر را بر روی سطح بکشید. این کار را باید به آهستگی و بصورت دایره ای بر روی سطح انجام دهید. مدت زمانی که طول می کشد تا کفپوش اپوکسی در حلال حل شود به نوع حلال مورد نظر بستگی دارد و معمولا بر روی ظرف حاوی آن نوشته شده است. دقت داشته باشید که عجله داشتن در این کار به نفع شما نخواهد بود. در اثر حرکت تی آغشته به محلول بر روی سطح، حلال مورد نظر، اپوکسی را در خود حل می کند. باید آنقدر تی بکشید تا اپوکسی از روی سطح برداشته شود.
اگر در حین کار می خواهید استراحت کنید حتما محلی که به اتمام رسانده اید یا نیمه کاره است را کاملا با دستمال خیس پاک کنید.

مرحله ششم- خراشیدن و کندن سطح اپوکسی

با توجه به اینکه در مرحله قبل لزوما کل اپوکسی از بین نمی رود، در این مرحله با استفاده از کاردک های دسته بلند (با لبه تیز)، اپوکسی را بکنید. سپس تی را با آب کاملا تمیز کنید و مجددا سطح را با تی مرطوب تمیز کنید تا آثار مواد شیمیایی کاملا پاک گردد. بگذارید تا سطح کاملا خشک شود. برای افزایش سرعت عمل، می توانید از پنکه هم استفاده کنید.

مرحله هفتم- تکرار عملیات

برای حذف کامل اپوکسی از روی سطح ممکن است لازم باشد مراحل 1 تا 5 را چندین بار تکرار کنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای