دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

درب ضد حریق چیست و چه مزایا و ویژگی هایی دارد؟

logo
Sakhtemoon
درب ضد حریق چیست و چه مزایا و ویژگی هایی دارد؟

درب ضد حریق مقاومتی عالی در برابر حریق دارد و از گسترش دود جلوگیری می کند. این درب می تواند هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت دستی باز و بسته شود.


درب ضد حریق همان طور که از نام پیداست در برابر آتش سوزی مقاوم بوده و آسیب نمی بیند. به آن درب دود بند نیز گفته می شود زیرا از ورود دود آتش سوزی ممانعت به عمل می آورد. استفاده از درب های ضد حریق این روز ها علاوه بر نیروگاه ها، ادارات و بیمارستان ها، در منازل مسکونی هم رواج یافته است. جنس درب ضد حریق از فولاد می باشد که روی آن ها با رنگ های کوره ای پوشانده شده است. پشم سنگ نسوز هم که عایق حرارت است در داخل این درب ها قرار گرفته است که معمولا تا حداکثر 4 ساعت می تواند دمای 800 درجه سانتی گراد را هم تحمل کند. درب های ضد حریق استاندارد های جهانی دارند که در صورتی می توانیم آن ها را، به عنوان درب ضد حریق بشناسیم که مطابق با این استاندارد ها باشند. البته این استاندارد ها هر ساله به روز رسانی می شوند و مواردی که خطر ساز بوده است برای شان اصلاح می شود. به همین دلیل مهم است که سازندگان مدام اطلاعات و الزامات ساخت را به روز کنند و مطابق با مدل های روز جهانی تغییرات را اعمال کنند. برای این که دود های ناشی از آتش سوزی از طریق درز های درب به آن طرف منتقل نشود، دور و اطراف درب و همه درز های آن با لاستیک های نسوز پوشانده شده است. برای ضد حریق بودن این محصول نیاز است که کل ملزومات آن نیز ضد حریق باشد. ملزومات شامل دستگیره ها و یراق آلات، شیشه ها و هر چیز دیگری که جزیی از آن به حساب می آید. مزیت استفاده از درب های ضد حریق این است که در صورت بروز آتش سوزی می توان آتش را در یک قسمت متوقف و از ورود آن به قسمت های دیگر جلوگیری کرد. به همین دلیل در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی این درب ها و ویژگی های شان و فضا هایی که مورد استفاده قرار می گیرند پرداخته ایم.

6003

ویژگی های درب های ضد حریق

این درب ها یکی از  انواع درب ضد سرقت هستند که یک الی دو ساعت در برابر آتش مقاوم هستند و در صورت بسته شدن آتش را به طرف دیگر منتقل نمی کنند.

درب ضد حریق در کدام قسمت ساختمان نصب می شود؟

درب های ضد حریق عموما در ساختمان ها در پاگرد هایی که بین پله های اضطراری وجود دارد نصب می شوند. و به دلیل این که کاملا دور و اطراف شان پوشانده شده است از ورود هر گونه دود به پلکان و آلوده کردن هوا جلوگیری می کنند.

انواع درب ضد حریق از نظر کاربری

درب های ضد حریق معمولا از نظر کاربرد به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. درب هایی که برای خروج اضطراری در ساختمان های اداری، مسکونی و حتی هتل ها نصب می شوند.
  2. درب های ضد حریقی که مختص استفاده در نیروگاه ها هستند.
  3. درب های ضد حریق بیمارستانی
  4. درب های ضد حریق برای محافظت از انبار های مختلف

انواع دیگر درب ضد حریق از نظر جنس

درب های ضد حریق انواع شیشه ای و چوبی نیز دارند. درب های ضد حریق شیشه ای کاربرد زیادی در ساختمان های اداری و مسکونی دارند و این ها هم در راه پله های اضطراری نصب می شوند.

درب  ضد حریق چوبی

این درب های ضد حریق هم ساخت آسان تری دارند و هم به سادگی قابل نصب هستند.

باز و بسته شدن درب ضد حریق

این درب ها می توانند اتوماتیک باشند و خودشان باز و بسته شوند و یا این که توسط شخص باز و بسته شوند. با توجه به مکانی که مورد استفاده قرار می گیرند یکی از دو حالت بالا را دارا هستند.

6004

مقاومت و کیفیت درب ضد حریق

مقاومت درب های ضد حریق با توجه به ساعت و دقیقه ای که می توانند در معرض آتش باشند و سالم بمانند تعیین می شود. ولی در مجموع در ساده ترین حالت مقاومت درب ضد حریق از یک ساعت نباید کم تر باشد. ضخامت ورق های فولادی مورد استفاده داخل درب ضد حریق بسته به کیفیت آن ها متفاوت است ولی در مجموع این ضخامت نباید از یک میلیمتر کم تر باشد.

انتخاب درب ضد حریق تا اندازه زیادی به محل مورد استفاده آن بستگی دارد. طبیعتا درب ضد حریقی که قرار است در یک نیروگاه نصب شود بایستی کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی داشته باشد. هر چند آتش سوزی در هر جایی که اتفاق بیفتد آسیب زیادی وارد می کند ولی خب در بعضی مکان ها شاید بتوان از مدل های معمولی تری استفاده کرد. انتخاب این محصول حتما باید با مشورت کارشناسان باشد و همه محاسبات علمی و تجربی در مورد آن صورت گرفته باشد.

نصب درب ضد حریق

نصب این درب ها هم تا اندازه زیادی شبیه به درب های ضد سرقت است. اما میزان ایمنی آن ها اهمیت خیلی بیش تری از درب های ضد سرقت دارد. به همین دلیل حتما نصب آن ها را به کارشناسان شرکتی که از آن درب ضد حریق را می خرید بسپارید.

اگر قصد خرید مصالح و لوازم ساختمانی با کیفیت و با قیمت مناسب همچون ساندویچ پانل ها، سازه ال اس اف، کرکره برقی و موارد دیگر را دارید با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید عرضه کنندگان این محصولات را به خوبی بشناسید و بهترین انتخاب را داشته باشید. وبسایت ساختمون با رصد کردن مستمر بازار و بررسی نیاز های مشتریان باالقوه در این زمینه، معتبرترین مراکز عرضه کننده فعال را معرفی می نماید.

6005
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای