دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آیا می توان از کفپوش لمینت بروی سیستم های گرمایشی کف استفاده نمود؟

آیا می توان از کفپوش لمینت بروی سیستم های گرمایشی کف استفاده نمود؟

logo
Sakhtemoon
آیا می توان از کفپوش لمینت بروی سیستم های گرمایشی کف استفاده نمود؟

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا از لمینت می توان روی سطوح مجهز به سیستم گرمایش از کف استفاده نمود یا نه؟ در سال های اخیر استفاده از سیستم های گرمایش از کف (به دلیل ایجاد گرمای یکنواخت) و نیز استفاده از کفپوش های چوبی به خصوص انواع لمینت (به دلیل ظاهر زیبای آن)، بسیار رایج شده است. در این راستا تمایل به استفاده از این دو تکنولوژی به طور همزمان نیز رو به افزایش است. انواع کفپوش های چوبی، ویژگی ها و خصوصیات حرارتی متفاوتی دارند در نتیجه لزوما همه آن ها برای کف های مجهز به سیستم گرمایشی مناسب نخواهند بود. در این مطلب ساختمون به شما کمک می کند تا جواب سوال خود را دریافت کنید. با ما همراه باشید.


آیا تمام کفپوش ها برای نصب روی سطوح مجهز به سیستم گرمایشی از کف مناسب هستند؟

همانطور که ذکر شد انواع کفپوش های چوبی مانند انواع پارکت (که از چوب طبیعی ساخته می شود) یا انواع لمینت، خصوصیات حرارتی متفاوتی دارند و در نتیجه رفتار متفاوتی در برابر حرارت از خود نشان می دهند. بطور کلی می توان گفت که هرچه چگالی تخته های چوبی بیشتر و ضخامت آن کمتر باشد، انتقال حرارتی بهتر صورت می گیرد در نتیجه برای استفاده روی کف های مجهز به سیستم گرمایشی، مناسب تر خواهد بود. بنابراین باید در انتخاب ضخامت کفپوش دقت داشت چرا که تخته های ضخیم مانند عایق عمل کرده و مانع انتقال گرما به فضای اتاق می شود.
نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که به مرور زمان گرما باعث از بین رفتن رطوبت چوب می شود. احتمال این اتفاق در چوب های طبیعی بیشتر است. کفپوش های ساخته شده از چوب های طبیعی ممکن است در اثر گرما، دچار فرو رفتگی شوند یا خمیده شوند (البته به کیفیت کفپوش مورد نظر و نحوه اجرای آن نیز بستگی دارد). در نتیجه باید در انتخاب کفپوش دقت داشته باشید و کفپوشی را انتخاب کنید که در برابر تغییرات دمایی مقاومت بالایی داشته باشد.
در مجموع از میان کفپوش های چوبی موجود، کفپوش هایی مانند لمینت که از فیبرهای چوبی ساخته می شوند، برای استفاده روی کف های مجهز به سیستم گرمایش، مناسب هستند چراکه در برابر تغییرات دمایی مقاومت خوبی دارند. انبساط و انقباض کفپوش های فیبری بسیار کمتر از چوب طبیعی است در نتیجه اگر این کفپوش ها به درستی نصب گردند، احتمال تغییر شکل آن ها در اثر گرما بسیار پایین است. لازم به ذکر است که برخی از انواع پارکت ها و نیز کفپوش های ساخته شده از چوب بامبو نیز برای سیستم گرمایش از کف مناسب هستند.

2510

نکاتی برای استفاده از لمینت روی سطوح مجهز به سیستم گرمایشی از کف

در صورتیکه از لمینت برای نصب روی سطوح مجهز به سیستم گرمایشی استفاده می کنید نکاتی را باید در نظر داشته باشید:
1- درجه حرارت کفپوش لمینت نباید از 27 درجه سانتی گراد بالاتر برود. برای کنترل درجه حرارت باید درجه سیستم گرمایشی را به نحوی تنظیم کنید که درجه حرارت از یک حدی بالاتر نرود. در کل اگر می خواهید از سیستم های گرمایش از کف، به عنوان منبع اصلی گرمایش در فضای خانه تان استفاده کنید، و در عین حال کفپوش چوبی نصب کنید، باید به حداکثر دمایی که می توانید به آن ها اعمال کنید توجه داشته باشید و ببینید آیا دمای مورد نظر پاسخگوی فضای خانه تان خواهد بود یا نه.
2- وقتی می خواهید کفپوش چوبی یا لمینت مناسب را انتخاب کنید باید قابلیت هدایت گرمایی کفپوش مورد نظر را در نظر داشته باشید. هر چه ضخامت تخته ها کمتر و از طرفی هرچه چگالی آن بیشتر باشد، زمانی که برای گرم شدن صرف می شود کمتر بوده و سیستم بهینه تر عمل خواهد کرد.
3- همانطور که ذکر شد برای هدایت گرمایی مناسب، نباید از لمینت های ضخیم استفاده شود. حداکثر ضخامتی که برای این کار پیشنهاد می شود 18 میلی متر است چراکه ضخامت های بیش از این مانع انتقال حرارت شده و بازدهی را پایین می آورند.
4- دقت داشته باشید که هرگز لمینت را نباید با چسب به کف اتاق چسباند. اگر در دستور نصب لمینت، بر استفاده از فوم مخصوص که در زیر لمینت نصب می گردد تاکید شده باشد، ضخامت این فوم باید بین 3 تا 6 میلی متر باشد.
5- هنگام نصب لمینت روی سطح، سیستم گرمایشی را خاموش کنید. دمای کف حین انجام کار و تا 24 ساعت بعد از اجرای لمینت نباید بیشتر از 18 درجه سانتی گراد باشد.
6- بهتر است در کنار دیوارها و سایر موانع در اتاق (مانند ستون در وسط اتاق)، درز انبساطی به اندازه 8 تا 10 میلی متر در نظر گرفته شود.
7- پس از نصب کفپوش روی سطح، بعد از 24 ساعت می توانید سیستم گرمایشی را روشن کنید. هرگز دما را بطور نگهانی افزایش ندهید. بهتر است هر روز 5 درجه دمای آن را افزایش دهید تا به حداکثر دمای ممکن برسد. این کار باعث می شود کفپوش با شرایط محیط تطبیق پیدا کند. تغییرات دمایی سریع، باعث انقباض و انبساط ناگهانی در تخته ها می شود و در نهایت ممکن است باعث ایجاد شکاف میان تخته ها شود.
8- دقت داشته باشید که همیشه برای کم یا زیاد کردن دما، به تدریج این کار را انجام دهید.
9- بهتر است از حبس گرما در کفپوش پرهیز کنید. برای جلوگیری از حبس گرما، بهتر است از فرش یا موکت استفاده نشود. از دیگر مواردی که باعث حبس گرما می شود، فاصله کم بین اثاثیه اتاق و کف است.
10- اگر از سیستم های گرمایشی الکتریکی که بالای کف بتنی اتاق نصب می شوند ( که دقیقا زیر کفپوش اجرا می شوند) استفاده شده باشد، پیشنهاد می شود از سیستمی با ماکزیمم درجه 60 استفاده شود. اگردرجه بیشتر از این مقدار باشد، لمینت به سرعت و ناگهان گرم می شود و به کف چوبی اجازه داده نمی شود تا خود را با دما تطبیق دهد. تغییرات دمایی ناگهانی می تواند باعث خرابی و تغییر شکل کفپوش گردد.
11- اگر از سیستم گرمایشی که با جریان آب گرم کار می کند، استفاده شده باشد، حداکثر درجه حرارت آب باید 50 درجه باشد. در چنین سیستمی لوله های آب گرم به طور مستقیم با کفپوش تماس ندارند.
در نهایت باید گفت که موارد ذکر شده در بالا، نکات کلی در مورد انواع کفپوش ها بوده است و برای انتخاب هریک از انواع کفپوش های چوبی مانند لمینت ها حتما باید به مشخصات و دستورالعمل کارخانه سازنده آن توجه داشته باشید.

2511

اگر مطلبی که خواندید جوابگوی سوالات شما نبود، حتما در پایین صفحه، نظرات یا سوالات خود را مطرح کنید. همچنین اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کفپوش های چوبی به دست آورید، مقاله "تفاوت میان پارکت و لمینت چیست؟" را از دست ندهید.

برای آشنایی با انواع کفپوش ها از جمله پارکت لمینت و همچنین انواع تاسیسات ساختمان مانند سیستم های گرمایش از کف که در بازار ایران موجود می باشند و ارتباط با فعالان در این زمینه ها، می توانید به منوی محصولات سایت ساختمون مراجعه کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب ها (مانند درب ضد سرقت یا درب های داخلی ساختمان)، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع دیوارپوش ها (مانند دیوارپوش چوبی، کامپوزیت، سلولوزی و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می تونید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
محمد ۲۶-۱۰-۹۸ ساعت ۳:۲

سلام
باتوجه به اینکه لمینت مثل سرامیک در زمستان خیلی سرد نمیشه و دماش متعادل ایا بازهم برای داشتن دمای مطلوب در طبقه همکف نیاز به اجرای گرمایش از کف هست؟

avatar
مهران ۱۲-۱۰-۹۸ ساعت ۱۶:۱

سلام، من تابستان کف خونه رو پارکت کردم ولی وقتی پاییز پکیج رو روشن کردیم متاسفانه پارکت های مسیر لوله رادیاتور باد کرد و خراب شد و ما مجددا پارکت رو باز کردیم و مسیر لوله ها رو از زیر فوم ورق الومنیوم گذاشتیم ولی الان می بینم که پارکت های دور تر مسیر لوله باد کرده، پارکت هو هم لمینت ترکی بود!

avatar
محمدی ۲۷-۵-۹۷ ساعت ۰:۵۱

سلام ضمن تشکر بابت مطالبتون، یه سوال داشتم، ممنون میشم جواب بدید
ما در حال حاضر از گرمایش کف استفاده می‌کنیم و کف سالن سرامیک و کف اتاقها موزائیک، و موکت و فرش روی اوناست، آیا میشه بجای فرش از پارکت استفاده کرد؟ اگه میشه چه نمونه ای با چه مشخصاتی؟ سپاس

avatar
بهزاد بیهقی ۱۳-۱۲-۹۷ ساعت ۱۲:۵۰

سلام دوست عزیز
بطور کلی می توان از کفپوش لمینیت بر روی گرمایش از کف استفاده کرد.
در خصوص نوع لمینیت مورد استفاده ، از متخصصین این کار سوال بفرمایید .

avatar
مریم بنام ۱۸-۵-۹۷ ساعت ۱۰:۵۱

ایا میتوان از کفپوش اپوکسی( پلی اورتان) روی سیستم گرمایش از کف استفاده کرد؟

avatar
بهزاد بیهقی ۱۳-۱۲-۹۷ ساعت ۱۲:۴۱

بله میشود استفاده کرد

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۹ رای