دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آموزش نصب پرده کرکره عمودی

logo
Sakhtemoon
آموزش نصب پرده کرکره عمودی

آیا برای نصب پرده کرکره ای از نصاب کمک می گیرید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خودتان پرده کرکره ای را نصب کنید؟ پرده های کرکره ای انواع مختلفی دارند که رایج ترین آن ها پرده های کرکره ای عمودی و پرده های کرکره ای افقی هستند. نصب این پرده ها پیچیده نبوده و به راحتی می توانید آن ها را نصب کنید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه نصب پرده های کرکره ای عمودی آشنا شوید.


نحوه نصب پرده کرکره عمودی

در سال های گذشته استفاده از پرده کرکره ای بیشتر در ادارات و شرکت ها و محل های کار متداول بوده است؛ و در چنین محیط هایی از پرده کرکره برای پوشش پنجره ها یا پارتیشن های شیشه ای استفاده می شود. اما در سال های اخیر با افزایش تنوع پرده های کرکره ای، استفاده از آن ها در منازل از محبوبیت خوبی برخوردار شده است.
پرده کرکره عمودی در اصطلاح عام به پرده لوردراپه معروف است و از کنار هم قرار گرفتن عمودی پارچه های مخصوص تشکیل شده است و می توان آن را به صورت افقی در طول پنجره حرکت داد.
این پرده محدودیت در عرض و ارتفاع ندارد و می توان از آن بر روی پنجره هایی با عرض ۶ متر به صورت یک تکه استفاده نمود.
نصب پرده های کرکره ای عمودی کار آسانی است و تنها به کمی دقت نیاز دارد. برای نصب پرده های کرکره ای ابتدا باید بست هایی که ریل پرده باید به آن ها متصل شود، روی دیوار یا سقف نصب گردند. نصب کردن بست ها بر روی دیوار یا سقف به موقعیت پنجره بستگی دارد. ابتدا باید محل نصب بست ها را مشخص کنید و موقعیت سوراخ پیچ های آن را با مداد بر روی دیوار یا سقف علامت بزنید. سپس با استفاده از دریل نقاط مورد نظر را سوراخ کرده و با پیچ و رولپلاک بست را ببندید.

2358

بعد از نصب بست ها باید ریل را داخل بست های سقفی قرار دهید و با پیچی که جلوی هر بست قرار دارد آن را محکم کنید. دقت کنید که  ابتدا پشت ریل پرده را در تمامی بست ها جا انداخته و سپس لبه جلویی ریل را بالا بیاورید و در ادامه پیچ جلوی بست ها را سفت نمایید. پیچ های ریل را نباید خیلی سفت کنید چرا که باعث فشرده شدن ریل می شود و در نهایت حرکت نوارهای پرده ها داخل ریل دچار مشکل می شود.

2365

در نهایت بعد از نصب ریل باید نوارهای پرده را به گیره های داخل ریل متصل کنید. دقت کنید جهت نوارهای پرده در یک راستا باشند. پس از آویزان نمودن تمامی نوارها وزنه های پلاستیکی پرده لوردراپه که بصورت مستطیل است را در داخل شیار پایینی هر نوار پرده قرار دهید، بصورتی که زائده ای که برای نصب زنجیره وزنه ها در نظر گرفته شده است، به سمت بالا قرار گیرد. پس از قرار دادن وزنه ها، زنجیرها را به زائده های دو طرف وزنه ها نصب کنید. مطمئن شوید که زنجیر تمامی نوارها به ترتیب نصب شده و نواری جا نمانده باشد. بعد از نصب، ریسه های انتهایی پرده را بکشید و پرده را باز و بسته کنید و از صحت انجام کار اطمینان پیدا کنید.

2363

نکات قابل توجه در نصب پرده کرکره عمودی

- اگر قصد دارید پرده را در داخل قاب پنجره نصب کنید برای اندازه گیری ارتفاع پرده مورد نیاز، باید ارتفاع را در سه نقطه قاب پنجره اندازه گیری کنید: 1- ارتفاع سمت راست قاب پنجره 2- ارتفاع میانه قاب پنجره و 3- ارتفاع سمت چپ قاب پنجره. در نهایت از میان این سه ارتفاع باید کوتاه ترین ارتفاع را به عنوان ارتفاع پرده انتخاب کنید.


- اگر قصد دارید پرده را در داخل قاب پنجره نصب کنید به نحوه باز شدن پنجره دقت کنید، چرا که ممکن است پرده مانع باز شدن پنجره شود.


- اگر قصد دارید پرده را خارج از قاب پنجره نصب کنید، عرض پرده به دلخواه شماست. در حالت کلی بهتر است عرض پرده را 20 سانتی متر بیشتر از عرض پنجره در نظر بگیرید؛ همچنین برای این حالت، بهتر است ارتفاع پرده حداقل 20 سانتی متر بیشتر از ارتفاع پنجره باشد.


- پرده های کرکره عمودی با دو عرض 9 و 13 سانتی متر تولید می شوند. از طرفی فاصله مرکز بست از دیوار باید حداقل نصف عرض نوار بعلاوه یک سانتی متر باشد. یعنی اگر از پرده های 9 سانتی متری استفاده می کنید، فاصله مرکز بست تا دیوار حداقل باید 5.5 سانت باشد و برای پرده های 13 سانتی متری باید 7.5 سانتی متر باشد. هر چه پرده به دیوار نزدیک تر باشد جلوه زیباتری داری اما اگر بیش از حد به دیوار نزدیک شود ممکن است چرخش نوارها دچار مشکل شود و در نهایت امکان تنظیم نور به خوبی محیا نشود. معمولا برای نصب پرده های عمودی برای اطمینان از چرخش مناسب نوارهای پرده، فاصله مرکز بست تا دیوار را برای پرده های 9 سانتی متری، 7 سانتی متر و برای پرده های 13 سانتی متری، 9 سانت در نظر می گیرند.


- برای نصب پرده در داخل قاب پنجره، بست های دو طرف را باید در فاصله حداقل 15 سانتی متری از دیوارهای کناری نصب نمود.


- تعداد بست هایی که برای نگهداری ریل پرده به کار می روند بسته به عرض پنجره متغیر است. معمولا برای پنجره های با عرض 1.5 متر از دو بست در طرفین، برای عرض 1.5 تا 2.5 متر از سه بست (دو تا در طرفین و یکی وسط) و برای طول های بیشتر از 4 الی 5 بست استفاده می شود.


- برای نصب بست ها باید دقت کنید که بست ها در یک راستا باشند. برای اینکار می توانید ابتدای راستای بالای قاب پنجره را ملاک قرار داده و در فاصله معین از آن بست ها را نصب کنید.


- در مواردی که ریل پرده در معرض دید است بهتر است از والانس برای پوشاندن ریل استفاده کنید. البته در بسیاری از خانه های امروز از سقف کاذب استفاده می شود. در نتیجه محل نصب ریل پرده در معرض دید نخواهد بود.

برای آشنایی با سایر پرده های کرکره ای، حتما به مقاله های "با انواع پرده های کرکره ای آشنا شوید" و "پرده کرکره ای زبرا چیست؟" سر بزنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای