دسته بندی ها

پرده کرکره و لوردراپه

فروشندگان و مجریان پرده کرکره و لوردراپه

راهنمای خرید, بررسی و انتخاب انواع مدل پرده کرکره و لوردراپه

پرده یکی از المان های تکمیل طراحی داخلی یک خانه است که به کمک آن تغییرات بزرگی در تصویر نهایی خانه ایجاد می‌شود. انتخاب نوع، رنگ و اندازه پرده نیز به خودی خود نقش موثری در زیبایی آن دارد. قوانین مختلفی برای انتخاب پرده وجود دارد که باید رعایت شود. 

یکی از مواردی که باید هنگام خرید و نصب پرده باید به آن توجه داشته باشید نوع پارچه است، در فصل های مختلف می‌توان از جنس های مختلف استفاده کرد برای مثال در تابستان می‌توان از پارچه نازک و حریری استفاده کرد. البته موقعیت خانه و نوع چیدمان نیز باید در نظر گرفته شود برای مثال اگر خانه نورگیر باشد می‌توان از پرده‌ های ضخیم تری استفاده کرد. 

مورد بعدی رنگ آن است. رنگ علاوه بر حس و حالی که به خانه می‌دهد بر روی روحیه افراد خانه نیز تاثیر دارد. رنگ های شاد و پر انرژی برای کودکان و جوانان بهترین گزینه است. 

اندازه پرده نیز جزو مواردی است که باید در خرید به آن توجه داشته باشید، اگر سقف خانه کوتاه باشد باید از پرده‌ های بلندی استفاده شود یا چوب پرده را بالاتر از حد معمول نصب کنید چون در این حالت سقف بلندتر به نظر می رسد. پرده‌ های کوتاه بهتر است ساده تر از پرده‌ های بلند باشد در پرده ‌های بلند می‌توان از طرح هایی برجسته استفاده کرد. 

همچنین توجه داشته باشید که پرده پذیرایی، نشیمن، اتاق و آشپزخانه باید با هم تفاوت داشته باشند. پرده پذیرایی معمولا ترکیب چند لایه است در حالیکه پرده نشیمن خانه از پارچه‌ای ساده به رنگ شیری، قهوه‌ای یا کرم انتخاب می شود. پرده اتاق خواب نیز می‌توانند حریری ساده یا پارچه کلفتی مانند مخمل باشد. 

برای پرده آشپزخانه نیز بیشتر از پرده‌ هایی با طرح ریز یا پرده کرکره یا لوردراپه استفاده می‌شود.

پرده کرکره و لوردراپه

پرده کرکره و لوردراپه از قدیم وجود داشته و طرح های امروزی تلفیقی از مدل قدیمی و مدرنیته است.

پرده کرکره و لوردراپه طرح های متعددی دارند که بسته به محل استفاده می‌توان آن را انتخاب کرد.

پرده کرکره و لوردراپه از نوار های عمودی تشکیل شده است. این نوار های عمودی به صورت موازی کنار هم قرار می گیرند. لوردراپه پرده‌ای مناسب برای منازل و ادارات است چون قیمتی مناسب و کیفیت بالایی دارد. پرده کرکره و لوردراپه به راحتی نصب می‌شود و تمیز کردن آن نیز بسیار راحت است و به کمک جارو برقی یا یک حوله خیس می توان آن را تمیز کرد. پرده کرکره و لوردراپه بر روی تمامی پنجره ها با هر سایز و اندازه‌ای قابل نصب است و محدودیتی ندارد. یکی از اصلی ترین ویژگی‌ های این پرده کنترل حریم خصوصی آن است از این رو برای اتاق خواب نیز گزینه مناسبی است. 

پرده کرکره عمودی به راحتی باز و بسته می‌شود و در دو حالت دستی و برقی اجرا می‌شود. برخی از مدل های این پرده قابلیت سایه روشن دارد و سایز نوار های لوردراپه 9 و 13 سانتی متری است. تنها عیبی که این پرده دارد این است که در صورت خراب شدن قسمتی از آن کل پرده خراب می‌شود و باید تعمیر شود چون قطعات آن زیاد و به هم پیوسته است. با وجود این عیب باز هم لوردراپه دوام بالایی دارد و با خرید آن تا چندین سال احتیاج به تعویض پرده ندارید. 

پرده کرکره با توجه به کاربردش انواع مختلفی دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

پرده کرکره آلومنیومی

این نوع پرده کرکره از پره ‌های فلزی ساخته می‌شوند که جنس آن آلومنیومی است. پرده کرکره آلومینیومی به خوبی مانع ورود نور می‌شود نظافت و نصب بسیار راحتی دارد. قطر پره‌ های این نوع پرده می‌تواند 16، 25، 35 و 50 میلیمتری باشد. گزینه مناسبی برای ادارات است چون انعطاف پذیری و دوام بالایی دارند. 

پرده کرکره چوبی

کرکره‌ های چوبی معمولا از چوب های مرغوبی مانند گردو ساخته می‌شود. استفاده از چوب در طراحی خانه حسی آرام بخش دارد از این رو گزینه مناسبی برای محل کار و خانه است. برای تمیز کردن آن ها فقط به یک پارچه خیس نیاز دارید. سعی کنید برای جلوگیری از ایجاد خش و خط از پارچه نرمی استفاده کنید. 

پرده کرکره زبرا

پرده زبرا، پرده‌ای سایه روشن است که از دو لایه موازی ساخته می‌شود. این دو لایه موازی دارای نوار هایی از جنس تور و پارچه است. این نوع پرده کرکره را می‌توان کلا جمع کرد یا از آن در حالت کاملا تاریک یا نیمه تاریک استفاده کرد یعنی می‌توانید نور ورودی را تنظیم کنید. پرده زبرا طرح های متنوعی دارد بسته به مکان مدنظرتان می‌توانید طرح پرده را انتخاب کنید. طرح های این نوع پرده برای اتاق کودکان را فراموش نکنید. 

پرده شید رول

پرده شید رول بیشتر برای مکان های تجاری مناسب است چون سریع جمع می‌شوند و به فضای کمی نیاز دارند. شید رول یا پرده بالارو تنظیم نور را به خوبی انجام می‌دهد. این پرده شفاف یا نیمه شفاف با رنگ و طرح های متنوعی در بازار موجود است. جنس پرده  شید رول PVC است و هر چیزی که بخواهید می‌توانید روی آن چاپ کنید از این جهت بهترین پرده برای مکان های تجاری است و به راحتی می‌توان لوگوی شرکت را روی آن بزنید. 

پرده فتودراپه

پرده فتودراپه با هر اندازه‌ای تولید می‌شود و محدودیتی ندارد، این پرده دارای تصاویر مختلفی است که با توجه به طراحی داخلی خانه یا محل کار می‌توانید طرح مدنظرتان را انتخاب کنید. 

پرده کرکره بامبو یا حصیری

همانطور که از نامش پیداست از نی بامبو و الیاف طبیعی ساخته می‌شود. این پرده علاوه بر تنظیم نور ورودی عایق برودتی و حرارتی نیز می‌باشد. استفاده از این نوع پرده کرکره حس نشاط خوبی به فضا می‌بخشد

پرده اسکرین

پرده اسکرین دارای فوم است و در هنگام روز تصویر بیرون قابل رویت است. برای محیطهایی که نور زیادی دارد و از مانیتور استفاده می‌شود گزینه بسیار مناسبی است چون این نوع پرده نور را نمی‌گیرد ولی از تابش نور به مانیتور جلوگیری می‌کند. 

اگر به دنبال تغییری در طراحی خانه ‌های تان هستید و می‌خواهید این کار را با هزینه مناسبی انجام دهید تنها کافیست پرده‌ های تان را با پرده کرکره و لوردراپه عوض کنید، برخلاف طرح ساده‌ای که دارد، پرده کرکره و لوردراپه به زیبایی خانه می‌افزاید.

 

آشنایی بیشتر با انواع مدل های پرده کرکره و لوردراپه

پرده کرکره و لوردراپه نوعی پوشش به منظور پوشاندن پنجره است که انواع بسیار متفاوتی از آن در بازار موجود است. معمولا پرده کرکره و لوردراپه از چندین اسلاید باریک تشکیل می شود که به صورت افقی یا عمودی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، جنس لایه ها از متریال های مختلفی همانند پارچه، چوب، فلز، وینیل و ... می باشد. بر اساس نظر سنجی های انجام شده در حال حاضر پرده کرکره و لوردراپه یکی از محبوب ترین پرده ها در میان مشتریان است. البته با توجه به تنوع موجود در ظاهر پرده کرکره و لوردراپه و کاربری آسان این امر دور از انتظار نیست. 

پرده کرکره و لوردراپه انواع مدل و اندازه با مواد و متریال های متفاوت در بازار موجود است. تمامی پرده کرکره و لوردراپه های موجود در بازار دارای شکاف های منفردی هستند که از بالا و پایین می توان آن ها را تنظیم کرد. هم چنین با تنظیم کردن نحوه قرار گرفتن اسلاید های بر روی یکدیگر می توان میزان نور وارد شونده به داخل محیط خانه را کنترل کرد. در اغلب پرده کرکره و لوردراپه ها یک بند کنترل کننده به منظور بالا و پایین کردن پرده تعبیه شده است، هم چنین در برخی از مدل ها به کمک یک میله می توان شیب پرده را کنترل کرد تا بتوان هر اسلاید را به دلخواه باز یا بسته کرد.

انواع مختلف پرده کرکره و لوردراپه

پرده عمودی

معمولا پرده های عمودی دارای اسلاید های تکی هستند که در طول مسیر ریلی میله پرده نصب می شوند. بسته به سبک به کار رفته، پرده های عمودی از یک طرف به سمت دیگر باز و بسته می شوند. اغلب پرده عمودی انتخاب خوبی برای در های پاسیو یا پنجره های تمام قد از کف یا سقف است، اما در صورت تمایل می توان برای پنجره های کوچک نیز از آن استفاده کرد. 

پرده افقی

از پرده های کرکره ای افقی معمولا در پنجره های باریک استفاده می شود. شکاف بین هر اسلاید معمولا دو اینچ است. این نوع پرده از پایین به سمت بالا جمع می شود و همانند سیستم پرده عمودی از یک بند و قرقره برای باز و بسته کردن آن استفاده می شود. شکاف های کوچک بین هر اسلاید باعث می شود که نور کمتری وارد فضای خانه شود.

پرده ونیزی

یکی از محبوب ترین سبک های پرده کرکره و لوردراپه، پرده ونیزی است. پرده ونیزی از اسلاید های افقی تشکیل شده است که هر اسلاید آن به کمک نوار های پارچه ای به یکدیگر متصل شده است. با جمع شدن پرده ونیزی، هر اسلاید به اسلاید بالاتر خود فشار می آورد و در نهایت پایین ترین اسلاید به بالاترین اسلاید می چسبد.

پرده کرکره مینی

پرده های مینی یا کوچک در عمل مشابه پرده ونیزی هستند. اما فاصله بین شکاف ها آن نسبت به پرده های سنتی ونیزی بسیار کوچکتر است. این پرده ها معمولا ضخامت کمی دارند. نوع دیگری از پرده های پرده کرکره و لوردراپه کوچکتر از مینی در بازار موجود است که به آن پرده کرکره میکرو گفته می شود. در این مدل فاصله بین شکاف اسلاید های نصف فاصله شکاف بین اسلاید های پرده مینی است.

پرده کرکره پانل دار

پرده کرکره و لوردراپه پانلی نیز یک انتخاب عالی برای در های پاسیو و پنجره های بزرگ است. هر پانل به راحتی بر روی مسیر ریلی حرکت می کند و به این ترتیب باز و بسته خواهد شد. 

پرده کرکره پلیسه ای

پرده های پلیسه دار از یک متریال یکپارچه ساخته شده اند که بر حسب یک الگوی آکاردئونی می توان آن را باز یا بسته کرد. این پرده ها ظاهری مشابه با پرده های وینزی دارند، اما اغلب در هنگام تولید از موادی مانند پارچه یا کاغذ بهره برده می شود. پرده سلولی مشابه پرده پلیسه دار هستند با این تفاوت که در هنگام ساخت پرده های سلولی از دو نوع مواد استفاده می شود. بخش جلویی و پشتی پرده سلولی از وسط باز و بسته می شود. ساختار این نوع پرده ها به خنک شدن خانه در تابستان و گرم ماندن آن در زمستان کمک می کند. هم چنین پرده های سلولی عایق خوبی برای صدا هستند.

پرده رومی

پرده های رومی یکی از قدیمی ترین انواع پرده کرکره و لوردراپه هستند که از موادی مانند جوت یا گیاهان دریایی ساخته می شدند. معمولا این نوع پرده از پارچه ساخته می شود که در آن چین خوردگی هایی به منظور باز و بسته کردن آن تعبیه شده است. 

پرده کرکره و لوردراپه چوبی

همواره چوب یکی از محبوب ترین متریال ها در امر ساختمان سازی و طراحی داخلی خانه بوده است. زیبایی طبیعی و گرمای لذت بخش چوب باعث شده است که از آن در ساخت انواع پرده های کرکره ای استفاده شود. تنها دشمن چوب رطوبت است، اگر در جایی زندگی می کنید که رطوبت عامل نگران کننده ای برایتان نیست، می توانید با خیال راحت از پرده های کرکره ای چوبی استفاده کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که چوب یک ماده طبیعی است و به مرور زمان ممکن است دچار انقباض و انبساط شود، هم چنین پرده های چوبی مستعد تاب برداشتن، ترک خوردگی یا شکستگی هستند.

آشپرخانه محور اصلی خانه و به تعبیری قلب خانه است. از این رو اغلب افراد ترجیح می دهند که محیط آشپزخانه آن ها گرم و صمیمی باشد، انتخاب پرده کرکره و لوردراپه برای آشپزخانه گزینه ای مناسب است. پرده کرکره سلولی، رومی و رولی از جمله بهترین نمونه های پرده کرکره و لوردراپه برای آشپزخانه محسوب می شود چون تمیز کردن آن ها نسبت به پرده های دیگر آسان تر است.

از آن جایی که انواع بسیار مختلفی از پرده پرده کرکره و لوردراپه در بازار موجود است، محدوده قیمت بسیار گسترده ای دارند. عوامل مختلفی در تعیین قیمت پرده کرکره و لوردراپه تاثیر گذار هستند. این عوامل شامل سبک و استایل انتخاب شده، متریال های به کار برده شده و سایر ویژگی های جانبی است که می توان به آن اضافه کرد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت گذاری پرده کرکره تعیین نحوه عملکرد باز و بسته شدن آن به صورت دستی یا اتوماتیک است. عامل دیگر نحوه ساخت پرده و میله پرده است. استفاده از میله های آماده نسبت به میله های سفارشی مقرون به صرفه تر است.


زیبایی و جذابیت بیشتر پنجره ها با استفاده پرده کرکره و لوردراپه 

از قدیم الایام تا به الان پرده ها برای پوشاندن پنجره ها و دریچه های خانه استفاده می شده اند. هر چه که می گذرد نمونه های جدید تری به بازار عرضه می شود و مدل های مدرن جای مدل های قدیمی را می گیرد. البته هنوز در بسیاری از خانه ها پرده های توری و پارچه ای قدیمی خودنمایی می کنند و خیلی از آن ها با چنان دقت و وسواسی انتخاب شده اند که نمایی فوق العاده به خانه بخشیده اند. یکی از مدل هایی که برای مدتی جای پرده های قدیمی را گرفت کرکره های سنتی بود. همان ها که هم نصب شان امری دشوار بود و هم سنگین بودند. سپس کرکره های عمودی به بازار عرضه شد که واقعا نمایی زیباتر از آن کرکره های قدیمی داشتند. حالا اما نمونه های مدرن پرده کرکره و لوردراپه زیادی در بازار وجود دارند که هماهنگ با خیلی از سلایق بوده و کاربرد های خیلی زیادی دارند. در ادامه به بررسی هر کدام از مدل های پرده کرکره و لوردراپه ها می پردازیم.

پرده کرکره و لوردراپه

اگرچه زمانی که پرده کرکره و لوردراپه ها وارد بازار شدند در ادارات و شرکت ها استفاده زیادی داشت اما کم کم این پرده کرکره و لوردراپه ها به خانه ها هم وارد شدند. بیش ترین استفاده از پرده کرکره و لوردراپه در منزل برای اتاق خواب و یا آشپزخانه ها می باشد. البته این بدان معنی نیست که در قسمت های دیگر کاربرد ندارند. پرده کرکره ها به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم. 

پرده کرکره عمودی یا لوردراپه

این نوع پرده کرکره ها را با نام لوردراپه هم می شناسیم. شکل ظاهری این پرده ها به این صورت است که دارای یک تیغه آلومینیومی می باشند که در بالا نصب می شود و جایی فراهم می کند برای کنار هم قرار گرفتن تیغه های محکم و پارچه ای. از مزیت های لوردراپه می توان به سرعت نصب و اجرای سریع آن ها اشاره کرد. از سوی دیگر دارای قیمت مناسبی می باشند و استفاده از آن ها مقرون به صرفه است. از این نوع پرده در ادارات، رستوران ها، بیمارستان ها، آرایشگاه ها و منازل مسکونی استفاده می شود. برخی از مدل های لوردراپه دارای طرحی مشخص می باشند که روی تیغه ها چاپ شده که از کنار هم قرار گرفتن آن ها تشکیل می شود. حرکت تیغه ها هم به صورت افقی می باشد به جهت تنظیم میزان نور ورودی. مزیت دیگر لوردراپه این است که تیغه ها را می توان به آسانی شست و مقاومت آن ها در برابر نور خورشید هم بسیار قابل قبول می باشد.

لوردراپه چه معایبی دارد؟

در مورد برخی از نمونه های این پرده این مشکل وجود دارد که پس از مدتی به دلیل باز و جمع کردن زیاد و مکرر تیغه ها، آن ها به درستی کنار هم قرار نمی گیرند و در نتیجه پرده عملکرد اولیه را نخواهد داشت. البته نگهداری و باز و جمع کردن درست و با دقت هم تاثیر مهمی بر طول عمر آن ها خواهد داشت.

پرده کرکره افقی

جنس این پرده کرکره ها می تواند چوبی و یا فلزی باشد که بسته به محلی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرند و سبک دکواسیون باید مورد مناسب انتخاب شود. حرکت این کرکره ها به سمت بالا و در حقیقت عمودی می باشد. دارای تنوع طرح و رنگ زیادی می باشند و می توان از آن ها در ادارات و شرکت ها و هم چنین منازل مسکونی استفاده کرد. 

کرکره افقی چوبی

تیغه های این نوع پرده کرکره و لوردراپه  ها چوبی است و در نتیجه قابل استفاده برای بسیاری از مدل های مختلف دکوراسیون می باشند. حرکت تیغه ها عمودی بوده و به صورت دستی و یا اتوماتیک انجام می شود. به راحتی می توان آن ها را نصب کرد و تمیز کاری شان هم کار آسانی است. قابلیت تنظیم دارند تا بتوان نور را به اندازه دل خواه به اتاق هدایت کرد. همان طور که می دانید چوب از جمله متریال پرطرفدار می باشد لذا استفاده از این نوع پرده کرکره های عمودی بسیار رایج است. 

کرکره افقی فلزی

تیغه های این مدل پرده کرکره از جنس آلومینیوم می باشد. حرکت آن ها هم به صورت عمودی است. اما میله ای در کنار طناب مخصوص بالا و پایین کردن پرده وجود دارد که می تواند تیغه ها را حرکت دهد که سایه روشن ایجاد شود. در حقیقت از این میله برای تنظیم کردن میزان دیدی که به آن سوی پنجره داریم استفاده می شود. از مزیت های آن ها هم می توان به نصب و حمل آسان شان اشاره کرد و در صورتی که این پرده کرکره ها نیاز به تمیز کاری داشته باشند می توان به آسانی و بدون این که به شست و شو نیاز باشد این کار را انجام داد. با یک دستمال نم دار به خوبی می توان گرد و خاک و آلودگی نشسته روی تیغه ها را تمیز کرد. اگرچه این کرکره ها بیش تر در ادارات و ساختمان های اداری استفاده می شوند ولی برای منازل مسکونی هم کاربرد دارند.

قیمت پرده کرکره و لوردراپه

قیمت پرده کرکره و لوردارپه ها به نوع جنس و متریال های به کار رفته در آن ها بستگی دارد. از دیگر عواملی که بر قیمت پرده کرکره و لورداپه تاثیر گذار است می توان به ویژگی های ظاهری آن ها از قبیل نوع باز و بسته شدن شان اشاره نمود. پرده کرکره و لوردراپه ها دارای قیمت های مختلفی می باشند که شما می توانید با توجه به بودجه مود نظرتان پرده کرکره و لوردراپه مورد نیازتان را تهیه فرمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون

مطالب مفید درباره پرده کرکره و لوردراپه