دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

پرده هوا تکنولوژی جذاب برای تصفیه هوای درون ساختمان ها

logo
Sakhtemoon
پرده هوا تکنولوژی جذاب برای تصفیه هوای درون ساختمان ها

پرده هوا تکنولوژی مدرنی است که بر روی درب ها نصب می شود و مانند یک فیلتر عمل کرده و از ورود حشرات و هوای آلوده به درون ساختمان ها جلوگیری می کند.


امروزه آلودگی هوا و تاثیر آن بر روی سلامت، یکی از مهم ترین معضلات زندگی مدرن شده است. در این راستا محصولات زیادی برای تهویه مطبوع فضای داخلی ارائه شدند، اما هیچ کدام راه حلی برای هوایی که از طریق ورودی ها وارد می شد نداشتند. پرده هوا (Air Curtain) یا درب هوا، از بهترین تکنولوژی ها در این زمینه است که مشکل ذکر شده را به خوبی برطرف کرده است. این محصول که با هدف جلوگیری از نفوذ هوای آلوده و سرد بیرونی به داخل ساختمان طراحی شد، اولین بار در سال 1916 بر روی درب ورودی ساختمان مورد استفاده قرار گرفت. پرده هوا بر روی درب ورودی ساختمان ها به صورت افقی در بالای درب و یا به صورت عمودی در طرفین درب ورودی نصب می شود. درب هایی که این محصول بر روی آن ها نصب می شوند، می توانند نمونه های معمولی، کشویی خودکار و یا نمونه هایی باشند که در طول روز و در بازده زمانی رفت و آمد در ساختمان، کاملا باز می مانند. در این مقاله وبسایت ساختمون در مورد پرده های هوا و مدل های مختلف آن صحبت می کنیم.

5467

ساختار پرده هوا چگونه است؟

ساختار پرده هوا به نحوی است که مانند فیلتری نامرئی عمل می کند و علاوه بر اینکه مانعی برای عبور و مرور افراد به وجود نمی آورد، مانع از تبادل هوای در دو سمت خود می شود. به این ترتیب دو بخش مجزا از نظر هوا و حرارت ایجاد می کند. پرده حرارتی مشکل اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی را تا حد زیادی برطرف کرده است و می تواند حدودا 80% هزینه در زمینه انرژی برای گم و یا سرد کردن فضای داخلی را کاهش دهد. این میزان گرما و سرما عموما از طریق درب های ورودی از ساختمان خارج می شوند. توزیع مناسب دما و عایق حرارتی بودن، یکی از مهم ترین کاربرد های این محصول است. پرده های هوا علاوه بر اینکه مانند پرده حرارتی عمل می کنند، مانع از ورود حشرات، هوای آلوده، ریزگرد ها، بو های نامطبوع و گرد و خاک بیرون از ساختمان به داخل ساختمان می شوند.

این ساختار به شما یک ورودی نامرئی و مناسب برای عبور و مرور طیف گسترده ای از افراد را می دهد و در عین حال، مانند یک درب محافظ عمل کرده و مانع از خروج هوای تمیز و خنک یا گرم داخل ساختمان به بیرون می شود. این شرایط رفت و آمدی بسیار آسان تر و راهی ایمن تر برای خروج اضطراری افراد داخل ساختمان را فراهم می نماید. تمیزی هوای داخل و حفظ این شرایط، محیطی مطلوب را به وجود می آورد که رضایت افراد وارد شونده به ساختمان را تامین می کند.

5468

پرده هوا چگونه عمل می کند؟

این محصول با استفاده از تکنولوژی ساختاری خود و فن تعبیه شده در آن، حجم قابل توجهی از هوا را با سرعت بالا به اصلاح پرتاب می کنند. این هوای پرتاب شده حجم حائلی نامرئی را دارد که وظیفه اصلی پرده هوا را انجام می دهد.

هوا از بخش بالایی و دهانه ورودی پرده هوا، وارد این سیستم می شود، سپس فیلتر شده و پس از فشرد سازی، به وسیله فن به سمت درب خروجی که پرده هوا بر روی آن نصب شده است، پرتاب می شود. جهت پرتاب هوا از طریق پرده هوا بسته به افقی و عمودی و طراحی مدل آن است. محصول بیان شده می تواند هوا را به صورت حجمی افقی و از بالا به سمت کف پرتاب کند و یا این کار را با جهت پایین به بالا و یا به صورت حجمی در راستای نصب نمونه های عمودی، پرتاب نماید.

رایج ترین نمونه پرده هوا از لحاظ موقعیت نصب، مدل هایی است که در بالای درب ورودی اجرا می شوند و هوا را به سمت کف هدایت می کنند. البته مدل های عمودی آن که در طرفین درب ورودی نصب می شوند تاثیر بیشتری دارند، اما قیمت بالا و جهت خاص هدایت هوا در این مدل ها، سبب شده که بیشتر برای فضاهای خاص و مکان هایی مثل ساختمان های صنعتی به کار برده شوند.

5469

انوع مدل های پرده هوا

مدل هایی از پرده هوا که در بالای درب نصب می گردند، خود به دو دسته بدون گردش و با گردش تقسیم می شوند. در مدل بدون گردش که ارزان ترین نمونه نیز است، پرده هوا فقط وظیفه پرتاب هوا به سمت محیط را دارد و ساختار آن فقط به بالای درب محدود می شود. اما در نمونه گردشی، این جریان هوا مکررا توسط ساختار قابی شکل پرده هوا به دور درب ورودی، در حال جریان است. نمونه گردشی راندمان بالا تر و هزینه راه اندازی بیشتری نسبت به نمونه بدون گردش دارد.

کارکرد مفید و مزایای پرده هوا تا حدود زیادی به طراحی مناسب و نصب اصولی آن بستگی دارد و در صورتی که این موارد رعایت نگردد، علاوه بر کارایی ناکافی، ممکن است، حتی عملکرد منفی داشته باشد.

5470

انواع پرده هوا از نظر ظاهر و کاربری

پرده های هوا در دو دسته عمومی اداری و صنعتی ارائه می شوند که در نمونه اول، ظاهر زیبا تر و کم حجم بودن ساختار آن نسبت به نمونه صنعتی، کاملا مشهود است. مدل های اداری صدای کمتری تولید می کنند و مصرف برق آن ها نیز به نسبت مدل های صنعتی کمتر می باشد.

در چه مکان هایی می توان از پرده هوا استفاده کرد؟

ساختمان های عمومی، فروشگاه، مراکز خرید و فروش مواد غذایی، سردخانه ها، بیمارستان ها، رستوران ها و هر فضایی که نیاز به هوایی متعادل و به دور از آلودگی و حشرات دارد، محل مناسبی برای نصب پرده هوا است.

در انتخاب پرده هوا به چه مواردی باید توجه کرد؟

ارتفاع و عرض درب مورد نظر، موقعیت درب ورودی و موقعیت خود ساختمان از نظر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، میزان تردد، نوع کاربرد پرده هوا (حرارتی و یا غیر حرارتی) و ویژگی های مختص پرده مذکور مانند میزان قدرت فن و حجم خروجی هوا، همگی از مواردی است که باید به آن ها توجه داشت. با توجه به حساسیت کارایی و عملکرد پرده هوا در صورت انتخاب نادرست، توصیه می شود بحث هزینه را در مرحله دوم شرایط انتخاب پرده هوا قرار دهید. مشورت با ارائه دهندگان معتبر این محصول، کمک زیادی به انتخاب درست و اصولی این محصول خواهد کرد.

5471

برای نگه داری پرده هوا باید به چه نکاتی توجه داشت؟

  • جلوگیری از ورود آب به داخل دستگاه و ساختار آن، از ابتدایی ترین مواردی است که باید رعایت شود.
  • سرویس دوره ای سیستم برای جلوگیری از نشست و نفوذ ذرات سنگین گرد و غبار در داخل ساختار و موتور پرده هوا، از موارد دیگری است که باید رعایت کرد. این کار به حفظ عملکرد مفید و طول عمر بالای دستگاه کمک زیادی می کند.
  • استفاده از شوینده های مناسب و مورد تایید ارائه دهندگان این محصول نیز از مواردی است که باید آن را رعایت کرد.
شایان ذکر است که ساختمون وبسایتی تبلیغاتی در زمینه صنعت ساختمان سازی می باشد که دارای محصولات مختلفی از قبیل کرکره برقی، سازه ال اس اف، ساندویچ پنل ها، شومینه ها و موارد دیگر نیز می باشد. همچنین می توانید با مراجعه به وبسایت از دیگر خدمات و امکانات آن نیز استفاده نمایید.
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای