دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

قوانین آپارتمان نشینی | بایدها و نبایدهایی پیرامون آن

قوانین آپارتمان نشینی | بایدها و نبایدهایی پیرامون آن

logo
Sakhtemoon
قوانین آپارتمان نشینی | بایدها و نبایدهایی پیرامون آن

با توجه به معضلات ناآگاهی از قوانین آپارتمان نشینی در این مقاله ساختمون قصد داریم در این ارتباط بیشتر صحبت کنیم و قوانین مربوطه را تشریح کنیم.


امروزه با بیشتر شدن جمعیت افراد ما شاهد تغییر نوع خانه های مسکونی از نوع خانه هایی ویلایی به مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها هستیم. زندگی در هر نوع از خانه های مسکونی از ویلایی گرفته تا آپارتمانی قوانین خاص خود را دارا می باشند. قوانین در آپارتمان ها بیشتر برای ایجاد نظم در این مجتمع ها می باشند. قوانین مجتمع های آپارتمان نشینی به دلیل داشتن قسمت های مشترک در این مجتمع ها یا به اصطلاح مشاعات با قوانین خانه های ویلایی بسیار متفاوت می باشند. حق مالکیت در آپارتمان ها به دو نوع حق مالکیت اختصاصی و مشاعات تقسیم می شود. که منظور از مالکیت اختصاصی به حریم آپارتمان شخص و قسمت هایی که فقط شخص صاحب آپارتمان حق استفاده از ان را دارد، اطلاق می شود. همچنین مشاعات به قسمت هایی از مجتمع و آپارتمان از قبیل راهرو ، حیاط، آسانسور و دیگر موارد که همه افراد ساکن در آن مجتمع حق یکسانی برای استفاده از آن ها را دارند، اطلاق می شود. قوانین  آپارتمان نشینی بیشتر برای حفظ آرامش و جلوگیری از تنش و درگیری میان افراد ساکن در آپارتمان می باشند. از این رو ما در این مقاله ساختمون به تعدادی از قانون های زندگی در آپارتمان ها اشاره می کنیم.

4331

برخی از قوانین آپارتمان‌ نشینی

در ادامه به معرفی برخی از قوانین آپارتمان نشینی می‌پردازیم؛

ایجاد آلودگی صوتی

یکی از پر اهمیت ترین قانون های زندگی در آپارتمان نشینی رعایت آرامش و ایجاد نکردن سرو صدای زیاد و ناهنجار در قسمت اختصاصی آپارتمان و مشاعات آن ها  می باشد. به طور مثال هنگام استفاده از مشاعات مجتمع، شما حق صحبت کردن با صدای بلند و پخش موسیقی با صدای زیاد را ندارید. همچنین بهتر است به زمان های استراحت مانند ساعات پایانی شب نیز دقت داشته باشید و در آن زمان ها نیز سعی کنید که آرامش و سکوت مجتمع را حفظ نمایید.

نگه داری حیوانات خانگی در قوانین آپارتمان نشینی

نگه داری حیوان خانگی در آپارتمان های مانعی ندارد اما باید توجه داشته باشید که حیوان خانگی شما برای دیگر افراد ساکن در مجتمع ایجاد آزاری ننماید. همچنین باید به بهداشت و تمیزی حیوان خانگی خود دقت کامل را داشته باشید که آلودگی و بیماری را در ساختمان پخش نکرده و ایجاد مشکل و نارضایتی برای دیگر همسایه ها ننماید. همچنین نگه داری حیوان خانگی در قسمت مشاعات ساختمان ممنوع بوده و مجاز به نگه داری حیوان خانگی در بخش اختصاصی خود می باشید.

تغییر در نمای مجتمع در قوانین آپارتمان نشینی

ایجاد تغییر نمای مجتمع، در هر قسمت از مجتمع ممنوع بوده مگر در صورتی که تمامی ساکنین مجتمع برای ایجاد آن تغییر رضایت داشته باشد. همچنین اگر فردی خواهان تغییر در بالکن شخصی خود باشد نیز باید رضایت ساکنین مجتمع را جلب کرده در غیر این صورت حق ایجاد تغییر در بالکن خود را دارا نمی باشد به این دلیل که یکپارچی در نمای ساختمان را بر هم زده و از زیبایی نمای ساختمان کاسته می شود. البته شایان ذکر است ایجاد تغییر در نمای کلی ساختمان در صورتی که تمامی ساکنین آن ساختمان راضی باشند مانعی نداشته و این تغییر قابل اعمال می باشد.

4332

هزینه های مختلف مجتمع در قوانین آپارتمان نشینی

نگه داری و نظافت مجتمع شامل هزینه هایی می گردد که این هزینه بین همه صاحبان آپارتمان ها تقسیم می گردد و همگی آن ها موظف به پرداخت آن هزینه ها می باشند. از انواع هزینه مجتمع های مسکونی می توان به حقوق سرایدار، شارژ ماهیانه، تعمیرات و سرویس قسمت های مختلف ساختمان و موارد دیگر اشاره نمود. همچنین در صورتی که فردی از پرداخت این هزینه مذکور امتناع نموده رئیس ساختمان می تواند با مراجعه کردن به مراجع قانونی از فرد خاطی شکایت کرده و آن فرد را مجبور به پرداخت هزینه های ساختمان کند و در صورت پرداخت نکردن پس از شکایت رئیس ساختمان قادر بوده خدماتی که برای همه افراد مشترک بوده را برای به شخص خاطی متوقف نماید.

ایجاد تغییر در بخش اختصاصی آپارتمان

صاحبان آپارتمان در صورتی مجاز به تغییر در محدوده شخصی خود می باشند که نوع تغییراتی که می خواهند در محدوده شخصی خود اعمال نمایند معقول و مناسب باشد. به این معنا که تغییرات تا حدی جزئی باشد و باعث تغییر در ساختار کلی ساختمان نشود به علاوه مدیر ساختمان در جریان این تغییرات قرار گرفته باشد. بدیهی است در صورتی که نوع تغییر در محدوده شخصی و اختصاصی به گونه ای باشد که به اسکلت مجتمع و یا دیگر قسمت های آن صدمه ای وارد کند ایجاد تغییر ممنوع بوده و فرد حق انجام چنین تغییراتی را در قسمت اختصاصی خود را ندارد.

استفاده شخصی از قسمت مشاعات مجتمع

استفاده شخصی از قسمت مشاعات و یا انحصارا قسمت مشاعات ساختمان را به تصرف خود در آوردن ممنوع بوده و همه افراد ساختمان به یک اندازه حق استفاده از مشاعات ساختمان را دارا می باشند. به صور مثال می توان که شستن ماشین در پارکینگ، قرار دادن وسایل شخصی در پارکینگ و راه پله را نام برد که تمامی این موارد در قوانین آپارتمان نشینی ممنوع می باشند.

جا به جایی در قسمت های شخصی مجتمع

جابه جایی قسمت هایی از قبیل پارکینگ و انبار که جز قسمت های شخصی هر اپارتمان محسوب می شوند، ممنوع بوده و هر فرد صرفا مجاز به استفاده از قسمت پارکینگ و انباری که به آپارتمان آن فرد اختصاص داده است می باشد.

با رعایت مقررات و قوانین آپارتمان نشینی قادر به یک زندگی مسالمت‌آمیز و همراه با آرامش و احترام برای خود و سایر ساکنین ساختمان خواهیم بود. امید داریم این مقاله ساختمون در این زمینه موثر باشد. ساختمون یک وبسایت تبلیغاتی در زمینه صنعت ساختمان است که در آن انواع خدمات و محصولات از جمله انواع سازه های پیش ساخته مانند سازه ال اس اف، کانکس، انواع کرکره برقی و کالاهای مرتبط با دکوراسیون داخلی مانند پارتیشن و سقف کاذب از فروشندگان معتبر معرفی شده است.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
جواد ۹-۱۱-۹۸ ساعت ۱۷:۱

سلام. آیا هزینه نرده کشی راه پله آپارتمان مساوی تقسیم میشه یا طبقه همکف با طبقات بالایی فرق داره؟
ممنون

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۱ رای