دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

شستن پرده کرکره ای | راهنمای شستشو و نظافت پرده های کرکره ای

logo
Sakhtemoon
3365

پرده‌‌ها به علت محل نصب آن‌ها، به طور مستقیم در معرض گرد و خاک قرار می‌گیرند و آلوده می‌شوند. این گرد و خاک‌ها باعث کدر و کثیف شدن پرده می‌شوند و ظاهری ناخوشایند به فضای خانه می‌دهند. به همین دلیل باید هرچند ماه بسته به میزان کثیف بودن، آن‌ها را نظافت کرد یا شُست. اما نظافت همه پرده‌ها به این سادگی نیست. به عنوان مثال بازکردن پرده کرکره‌ای به سادگی دیگر پرده‌ها نیست در نتیجه بسیاری از مردم از شستن این پرده‌ها فرار کرده و آن را به تعویق می‌اندازند. به همین علت شستن پرده کرکره ای نیازمند تکنیک‌های خاص است. در این مقاله ساختمون، به شما انواع روش‌های شستن پرده کرکره ای را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اگر قصد شستن پرده کرکره‌ ای خانه‌تان را دارید، ابتدا باید توجه کنید که پرده منزل شما از کدام نوع است. به طور کلی دو نوع پرده کرکره‌ای داریم: 1- پرده کرکره‌ ای افقی که از جنس‌های مختلفی (فلزی، چوبی، پارچه‌ای، pvc و …) ساخته می‌شوند و شاید جدا کردن آن‌ها برای بسیاری مشکل باشد. همین موضوع باعث می‌شود که شستن پرده کرکره‌ ای افقی برای بسیاری به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده باشد. 2- پرده کرکره‌ای‌های عمودی که امروزه تنوع بسیاری در جنس و رنگ و طرح دارند و بیشتر در کاربری‌های تجاری به کار می روند. شستن پرده کرکره‌ ای عمودی به مراتب راحت‌تر از پرده‌ کرکره‌ ای افقی است. با این حال شستن پرده کرکره‌ ای عمودی نیز تکنیک‌ها و روش‌های مخصوص خود را دارد که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد.

نظافت و شستن پرده کرکره ای افقی

پرده‌های کرکره‌ای افقی در طرح‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. پرده‌های کرکره ای افقی مرسوم در ذهن همه ما، پرده‌هایی هستند که از نوارهای فلزی مجزا تشکیل شده باشد. اما پرده‌های پارچه‌ای مانند پرده‌ زبرا، پرده رومی و پرده شید و نیز جزو پرده‌های کرکره‌ای افقی محسوب می‌شوند. ما در این قسمت به شما روش شستشوی و نظافت پرده کرکره ای افقی مرسوم که از فلز یا مواد پلاستیکی مانند pvc ساخته شده‌اند، را ارائه می‌دهیم:

1. ابتدا با استفاده از یک دستمال گردگیر تمیز و نرم گرد و خاک روی پرده‌ها را بگیرید. اگر گردگیر مناسبی ندارید می‌توانید با استفاده از یک وسیله بلند مانند یک خط کش و قرار دادن دستمالی نرم بر روی آن به راحتی روی پرده‌ها را تمیز کنید. همچنین استفاده از جاروبرقی نیز گزینه مناسبی برای برداشتن گرد و خاک است.

3369
3370

2. اگر قصد دارید هیچ لکه و آلودگی بر روی پرده کرکره‌ای افقی‌تان نماند، می‌توانید از یک دستمال پارچه‌ای میکروفیبر و اسپری‌های ملایم پاک کننده برای هرچه تمیز‌تر کردن سطوح پرده استفاده کنید. برای اینکار می‌توانید دستمال گردگیری را بروی دو سر انبرهای یخگیر یا انبرهای ذغال گیر نصب کنید و با استفاده از آن کرکره را تمیز کنید.

3. مسواک‌های نرم نیز می‌توانند در این مورد به خوبی به شما کمک کنند. اما باید حواستان باشد که از وسایلی که سخت و زبر هستند برای پاک کردن سطح این پرده‌ها استفاده نکنید. در غیر این‌صورت، با ایجاد خط و خش از شفافیت و صافی آن نیز می‌کاهید.

3368

4. اگر در خانه دستگاه بخارشو دارید، استفاده از آن نیز می‌تواند در تمیز کردن هر نوع پرده‌ای مفید باشد. این وسیله بخصوص درمورد پرده‌های کرکره‌ای بسیار کارآمد است.

3373

5. اگر پرده کرکره‌ای افقی خانه شما از جنس چوب است، از پارچه‌های نمناک استفاده کنید و مراقب باشید که بر روی آن آب یا صابون باقی نماند و سریعا آن را خشک کنید.

6. اگر در حمام خانه وان دارید یک روش خوب برای شستن پرده کرکره ای افقی فلزی یا مواد پلاستیکی، می‌تواند شست‌و‌شوی آن‌ها در وان حمام باشد. برای این‌کار لازم است که وان حمام را با آب گرم و مایع ماشین ظرفشویی، پودر صابون یا پودر لباسشویی پر کنید. سپس پرده‌ها را باز کرده و به مدت 30 الی 60 دقیقه داخل وان قرار دهید. پس از اینکه درون وان حسابی خیس خورد، شستن پرده کرکره ای آنچنان کار دشواری نخواهد بود. تنها با استفاده از یک اسفنج، دستمال یا مسواک نرم می‌توانید به راحتی تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها را بزدایید. برای آب‌کشی پرده‌ها باید آب وان را خالی نموده و آن را با آب تمیز پر کنید. شما می‌توانید شلنگ آب را بر روی پرده بگیرید و آن را کاملا آب‌کشی نمایید. قبل از اتصال پرده کرکره‌ای به پنجره آنرا در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود یا با حوله‌ی تمیز کاملا خشک کنید.

3375

نظافت و شستن پرده کرکره‌ای عمودی

نظافت و شستن پرده کرکره ای عمودی کار ساده‌تری است. نوارهای نسبتا نرم پرده کرکره‌ای عمودی، امکان جمع کردن آن‌ها را به ما می‌دهد. برای شستن پرده کرکره ای عمودی می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید.

1. برای نظافت پرده های کرکره ای عمودی نیز مانند پرده‌های کرکره ای افقی می‌توان به ترتیب از گردگیر یا جاروبرقی برای برداشتن گرد و خاک و دستمال نمدار و اسپری‌های پاک کننده استفاده نمود.

3377

2. برای شستن پرده کرکره ای عمودی ابتدا نوارها را از قلاب‌ها جدا کرده و تک تک روی هم قرار دهید و سپس تمام پرده‌ها را با هم لوله کنید و داخل تشتی از آب گرم و پودر ماشین لباسشویی، پودر صابون یا مایع ماشین ظرفشویی قرار دهید. دقت داشته باشید که آب داغ نباشد تا به الیاف‌ موجود در نوار پرده آسیب نرسد. پرده‌ها را می‌توانید به مدت چند ساعت تا 1 روز بنا بر مقدار آلودگی آن‌ها درون تشت قرار دهید. اگر آب تشت کدر و آلوده شد، می‌توانید آن را از نو عوض کنید. پس از چند بار تعویض آب داخل تشت، متوجه خواهید شد که آب دیگر کدر نمی‌شود. در این حالت می‌توانید پرده‌های خود را آب‌کشی نمایید و آن‌ها را آویزان کنید تا به‌صورت آویزان خشک شوند و نیازی به اتو نداشته باشند.

3379

3. اگر این روش به اندازه کافی پرده‌های کرکره‌ای شما را تمیز نمی‌کند و یا جنس پرده‌هایتان فلزی یا چوبی است و امکان لوله کردن آن‌ها وجود ندارد، جای نگرانی نیست. برای شستن پرده کرکره ای عمودی روش دیگری نیز وجود دارد. شما می‌توانید پس از جدا کردن نوارها آن‌ها را بر روی زمین بخوابانید و با استفاده از آب گرم و پودر ماشین لباسشویی و یک فرچه نرم هر کدام از نوارها را به‌صورت جداگانه بشویید.

4. دستگاه بخارشو همانطور که درمورد شستن پرده کرکره ای افقی گفتیم می‌تواند در شستن پرده کرکره ای عمودی نیز موثر واقع شود.

5. اگر پرده‌ها پس از شست‌و‌شو چروک شدند، می‌توانید به سادگی آن‌ها را اتو کنید. اما مراقب باشید که آن‌ها را با درجه خیلی بالا اتو نکشید. بهتر است هنگام اتو کردن نوار‌های پرده کرکره‌ای، بر روی آن‌ها پارچه‌‌ی نخی سفید و تمیزی بکشید و از روی پارچه آن‌ها را اتو کنید.

در این مقاله روش‌های نظافت و شست و شوی پرده‌های کرکره ای را برایتان بازگو کردیم. امیداوریم این مقاله  مفید و پاسخگوی سوالات شما بوده باشد. اگر سوال یا نقطه نظری در مورد پرده‌های کرکره ای یا هر موضوع دیگری در مورد مسائل ساختمانی دارید می‌توانید در پایین این مقاله با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده مانند پرده کرکره ای)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای