دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع مدل های کابینت آشپزخانه | مزایا و معایب آن ها

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع مدل های کابینت آشپزخانه | مزایا و معایب آن ها

کابینت آشپزخانه دارای انواع مختلفی از قبیل کابینت فلزی، MDF، ممبران و های گلاس است که علاوه بر نگه داری وسایل آشپزخانه، تاثیر بسزایی در زیبایی فضای آن دارد.


کابینت آشپزخانه یکی از اساسی ترین و بنیادی ترین عناصر در آشپزخانه هر خانه ای به شمار می رود. این عنصر علاوه بر کاربردی که دارد، محوری ترین نقش را در شکل گیری دکوراسیون و چیدمان داخلی آشپزخانه و فرم دهی آن ایفا می کند. یک کابینت خوب، باید بتواند علاوه بر ایجاد جلوه مناسب، حداکثر استفاده را از معقول ترین حد فضای موجود داشته باشد. جنس کابینت ها بسیار متنوع است و به مرور به تنوع این دامنه مواردی اضافه می شود. جنس کابینت نقش مهمی در نما، کاربرد، طول عمر کابینت و دکوراسیون آشپزخانه با توجه به شرایط موجود ایفا می کند. از دیگر عناصر مهم در دکوراسیون آشپزخانه، پرده آن می باشد و از انواع پرده مناسب برای آشپزخانه میتوان به پرده کرکره، پرده زبرا، پرده شید و مدل های دیگر اشاره کرد. به علاوه کابینت ها هم می توانند همچون سایر عناصر دکوراتیو دکوراسیون داخلی مانند شومینه ها به یک عنصر دکوراتیو در دکوراسیون داخلی آشپزخانه تبدیل گردند. در این مقاله وبسایت ساختمون با انواع مدل های کابینت آشپزخانه آشنا می شوید.

4588

کابینت آشپزخانه فلزی

استفاده از فلز برای ساخت کابینت آشپزخانه، از قدیمی ترین گزینه های موجود بوده است. البته امروزه دیگر این کابینت ها ساخته نمی شود و یا اینکه در تعداد محدودی ساخته می شود. این گزینه برای علاقه مندان به دکوراسیون قدیمی و نوستالوژیک برای آشپزخانه، انتخابی مناسب است. هزینه نسبتا پایین این نوع کابینت ها و طول عمر مناسب آن، این گزینه را با وجود تنوع کابینت های امروزی، برای مواردی مانند رستوران ها، مناسب کرده است. در کنار موارد ذکر شده، مواردی مانند سر و صدا در هنگام باز و بسته شدن، امکان زنگ زدگی، رنگ رفتگی، تاثیر منفی کیفیت پایین فلز بر ساختار آن، از عواملی بود که این کابینت را از دوره تولید و عرضه انبوه خارج کرده است.

کابینت آشپزخانه چوبی

کابینت تمام چوبی می تواند به تنهایی یک نمای روستیک، کلاسیک، سنتی و لوکس را برای آشپزخانه شما به همراه بیاورد. رنگ های طبیعی و گرما بخش چوب های به کار رفته در این کابینت آشپزخانه، زیبایی فضا را دو چندان کرده و به آن روح و زندگی می بخشد. به دلیل امکان کار بر روی چوب، امکان پرداختن به جزئیات طراحی در این نوع کابینت بسیار بالا است و جلوه نهایی آن منحصر به فرد است. اما این تمام ماجرا نیست، این کابینت های زیبا و جذاب، به نسبت دیگر نمونه ها، وقت زیادی برای آماده سازی و نصب نیاز دارند و علاوه بر این، وزن نسبتا بالایی دارند که علت آن استفاده از چوب طبیعی است. همچنین استفاده از چوب طبیعی، قیمت این محصول را نسبت به نمونه های دیگر بالا تر می برد. نیاز به مراقبت و نگه داری ویژه کابینت های چوبی، از دیگر مواردی است که قبل از خرید باید به آن توجه داشت.

4590

کابینت آشپزخانه با روکش چوب

این کابینت مانند نمونه قبلی نمای چوبی دارد اما در اصل از ورقه های کامپوزیت با روکش نازک چوبی ساخته شده است. معمولا این نوع کابینت ها را با رنگ های پلی استر رنگ می کنند که در این صورت، طرح و بافت طبیعی روکش چوبی، پوشانده می شود. قیمت این نوع کابینت از نمونه های غیر چوبی بالاتر و از کابینت تمام چوب پایین تر است.

کابینت آشپزخانه ملامینه

این کابینت از ورقه های ملامین ساخته می شود. ورقه های ملامینه دارای ساختار روکش دار هستند به صورتی که یک لایه نئوپان با روکش نازکی به نام ملامینه پوشانده شده و از این طریق ضد خش و ضد آب می شود. این نمونه کابینت آشپزخانه در دسته کابینت هایی ارزان و با قیمت مناسب است. از نقاط ضعف آن می توان به مقاومت کم آن در برابر رطوبت و خیسی اشاره کرد، به صورتی که لبه های بدون روکش آن به راحتی خیسی را در خود جذب کرده و به مرور ساختار شان خراب می شود.

4592

کابینت آشپزخانه ام دی اف (MDF)

این نوع کابینت آشپزخانه مانند کابینت ملامینه، دارای ساختار دو بخشی است. بخش وسط آن متشکل از ساختار کامپوزیتی فشرده به نام ام دی اف است و روی این ورقه، لایه روکش قرار می گیرد. نمونه های بسیار متنوع روکش هایی که روی ام دی اف قرار می گیرند، دامنه تنوع بسیار بالایی در طرح، رنگ، شکل و نمای نهایی کابینت ها ایجاد می کند. این تنوع روکش به کار رفته در کابینت ها با مغزی ام دی اف، نسلی جدید و رو به رشد از کابینت ای روکش دار را عرضه می کند. کابینت های ام دی اف نسبت به ملامینه ها مقاومت بیشتری دارند، اما با این وجود، بهتر است در برخورد آن با رطوبت، مراقبت های لازم اعمال شود. به علت استفاده از مواد بازیافتی چوبی در این نوع کابینت، می توان به نوعی این محصول را دوستدار طبیعت دانست.

کابینت آشپزخانه های گلاس

این نمونه کابینت آشپزخانه دنباله نسل کابینت های ام دی اف سنتی است. ساختار کابینت های گلاس مانند کابینت های ام دی اف و تفاوت آن در نوع روکش است. روکش این نوع کابینت ها براق و بسیار صاف است به نحوی که جلوه شیک و زیبا و خیره کننده ای ایجاد می کند. رنگ های متنوع روکش های گلاس، تنوع این محصول را بسیار بالا می برد و آن را مانند ام دی اف، برای هر فضایی قابل پیاده سازی می کند. سطح یکدست این محصول، پاکسازی آن را آسان کرده و باعث سهولت در تمیز کاری می شود. نمای شیشه مانند سطح آن، این محصول را به گزینه ای متفاوت و خاص تبدیل کرده است. ساختار این کابینت، می تواند دکوراسیونی مدرن، شیک و حتی مینیمال ایجاد کند. تنها نکته قابل تامل در مورد این کابینت، نمایش لک دست بر روی سطح آن است که به علت براق بودن، به سرعت قابل تشخیص است. برخی موارد خش برداشتن سطح این کابینت نیز به عنوان عیب دیگر این کابینت شمرده می شود. این کابینت صد در صد ضد آب نبوده و برای محیط های بسیار مرطوب مناسب نیست.

4594

کابینت آشپزخانه پی وی سی (PVC)

این کابینت از ورقه های پی وی سی ساخته شده است که مقاوت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد. البته در ساخت کابینت های پی وی سی آشپزخانه، از ساختار ام دی اف با روکش پی وی سی استفاده می شود که گاها با کابینت تماما پی وی سی اشتباه گرفته می شود. تنوع ورقه های پی وی سی بالا بوده و از این رو سلیقه های متفاوت را پوشش می دهد. این نمونه نسبت به کابینت های چوبی و های گلاس، نیاز به نگه داری کمتری دارد. این کابینت ها تجزیه پذیری بسیار پایینی دارند که از لحاظ آسیب رسانی به محیط زیست، ضایعات و نمونه های دور ریختنی آن به نوعی به طبیعت آسیب می رساند.

کابینت آشپزخانه ممبران (وکیوم)

این نسل جدید از کابینت آشپزخانه دارای پیچیده ترین فرآیند ساخت در بین نمونه های دیگر است. این نوع کابینت آشپزخانه هنوز در ایران خیلی رایج نشده است اما توانسته است در نمونه های اجرا شده، زیبایی منحصر به فرد خود را به محیط القا کند. ساختار این کابینت متشکل از ورقه ام دی اف خام است که لایه روکشی پی وی سی با حرارت، چسب و فشار بر روی آن وکیوم می شود. رنگ های پی وی سی به کار رفته برای این نمونه کابینت مشخص و محدود است و درصورت بالا بودن جزئیات کنده کاری شده روی ام دی اف خام، این امکان وجود دارد که پوشش با کیفیتی از لایه پی وی سی بر روی آن مشاهده نگردد. بنابراین در نمونه های پر جزئیات با فرورفتگی و برجستگی زیاد، ممکن است نمای خوبی ایجاد نکند. این پیچیدگی ساخت، علاوه بر کیفیت مواد به کار رفته، بر روی طول عمر و ماندگاری محصول تاثیر گذار است. دیگر ایرادات وارده به این محصول، تغییر رنگ آن در اثر مجاورت با نور آفتاب و حرارت است. خش پذیری سطح آن نیز، از دیگر ایرادات آن به حساب می آید. در مجموع، این محصول منحصر به فرد، نیازمند شرایط نگه داری بررسی شده بیشتری نسبت به نمونه های دیگر است. قیمت این نوع کابینت به نسبت بالا بوده و آن را در دسته نمونه کابینت های گران قیمت قرار می دهد. علاوه بر این، نوع طرح کابینت، بر روی هزینه پرداختی نیز تاثیر می گذارد.

4596
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای