دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

معرفی انواع اجاق گاز و راهنمای انتخاب اجاق گاز چند شعله

logo
Sakhtemoon
معرفی انواع اجاق گاز و راهنمای انتخاب اجاق گاز چند شعله

هنگام خرید جهیزیه همیشه این سوال برای خانواده ها پیش می آید که از میان انواع اجاق گاز موجود در بازار ایران، کدامیک مناسب تر است و با بودجه آن ها سازگاری بیشتری دارد! سایت ساختمون سعی بر این دارد که توسط این مطلب آموزشی، اطلاعات مفیدی را در مورد تجهیزات آشپزخانه ارائه کند. از جمله تجهیزات آشپزخانه که در سایت ساختمون دات کام معرفی شده است، اجاق گاز است. دراین مقاله با ما همراه باشید تا با انواع اجاق گاز آشنا شوید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام نوع مناسب نیاز شماست.


تاریخچه

اجاق گاز وسیله‌ای جهت طبخ غذا در آشپزخانه است. اساس کار اجاق گازها استفاده از حرارت مستقیم در طبخ است. اجاق گازها ممکن است مجهز به فر در زیر اجاق گاز یا در کنار آن باشند. درگذشته سوخت اجاق‌های طبخ غذا به وسیله چوب تامین می‌شد و اولین اجاق با سوخت چوب توسط یک طراح فرانسوی در سال 1735 طراحی شد. پس از آن مدل‌های متنوعی از اجاق‌های طبخ با سوخت چوب و گاز طراحی و تولید گردید.

نخستین گام در خرید اجاق

آیا می دانید نخستین مرحله خرید اجاق گاز چیست؟ اجاق گاز مبله بهتر است یا اجاق گاز توکار؟ برای خرید اجاق گاز و فر آشپزخانه دو رویکرد وجود دارد. نخست انتخاب گاز و فر به صورت مجزا و دوم رویکرد خرید فرگاز به صورت یک وسیله کارآمد و مقرون به صرفه است. به طور حتم خرید فرگاز، اقتصادی تر از خرید اجاق گاز و فر به صورت جداگانه است. با این حال، علاوه بر در نظر گرفتن سلایق شخصی، شرایط کنونی آشپزخانه شما نیز در این تصمیم گیری نقش مهمی دارد. اگر در حال حاضر آشپزخانه شما برای تعبیه کردن اجاق گاز و فر توکار طراحی شده است، خرید فرگاز و نصب آن، مستلزم ایجاد تغییراتی هزینه‌بر در چیدمان آشپزخانه است. پس نخستین گام در خرید اجاق گاز و فر توجه به چیدمان کنونی آشپزخانه است.

انواع اجاق

اجاق های مخصوص طبخ بر اساس نوع سوخت مصرفی دارای سه نوع، گازی، برقی و ترکیبی از گاز و برق هستند. در ادامه به معرفی هر یک پرداخته شده است.
اجاق با سوخت گاز، این نوع اجاق متداول ترین وسیله طبخ غذا در آشپزخانه است. همانطور که از نامشان پیداست سوخت مصرفی این نوع اجاق، گاز شهری است. شعله اجاق گاز قابل رویت است و تنظیم کردن میزان گرمادهی آن در مقایسه با نوع الکتریکی اجاق بسیار راحت تر است. به دلیل ارزان تر بودن سوخت گاز در مقایسه با برق استفاده از این نوع اجاق مقرون به صرفه است.

2640

در مقابل، اجاق‌های برقی صفحه زیباتری دارند و تمیزکردن صفحه اجاق، بسیار راحت تر از نوع مشابه گازی آن است. زیرا اجاق گاز دارای اجزای متعددی است که باید به صورت مجزا نظافت شوند. با این حال تنظیم شعله اجاق‌های برقی به آسانی تنظیم شعله اجاق گازها نیست. مزیت اجاق‌های برقی مجهز به فر در مقایسه با نوع مشابه گازی، پخت یکنواخت و قابل قبول فر برقی است.

2642

اگر می خواهید هم از مزیت اجاق‌ گازی و هم از پخت دقیق فرهای برقی بهره ببرید پیشنهاد ما انتخاب یک اجاق مجهز به فر با سوخت توام گاز و برق است.

2644

راهنمای انتخاب اجاق گاز چند شعله

پس از تصمیم گیری در مورد نوع سوخت اجاق نوبت به سایز آن می رسد. اجاق گازها دارای سایزها و تعداد شعله های متفاوتی هستند. متداولترین اندازه اجاق گازها اجاق گازهای 4 الی 5 شعله ای است. با این حال اگر در یک آپارتمان نقلی زندگی می‌کنید ممکن است سایز کوچکتر یک اجاق گاز را ترجیح دهید. همچنین اگر اهل پخت و پز انواع غذاها هستید و فضای کافی در اختیار دارید ممکن است اجاق گاز با تعداد شعله های بیشتر را ترجیح بدهید.
در هر حال پیش از خرید باید ابعاد محل در نظر گرفته شده برای نصب اجاق را به دقت اندازه‌گیری کنید. اقتصادی ترین راه خرید یک اجاق گاز، انتخاب اجاق هم سایز با محل پیش فرض نصب آن است. اما در مواردی ممکن است محل پیش فرض نصب گاز، کوچکتر از نیازهای شما باشد. در این صورت ناچار به خرید اجاق گاز با شعله های بیشتر و ایجاد تغییراتی در چیدمان آشپزخانه جهت جاسازی اجاق گاز جدید هستید.
نکته قابل ذکر دیگر توجه به ظاهر آشپزخانه در انتخاب نوع و ابعاد اجاق گاز است. بسیاری از مردم هزینه زیادی را صرف تغییر دکوراسیون و نوسازی آشپزخانه خود می‌کنند. در صورتی که شما نیز قصد نوسازی و تغییر چیدمان آشپزخانه خود را دارید در وهله اول نیازها و انتظارات خود از یک اجاق گاز را در نظر بگیرید. در مرحله بعد به زیبایی اجاق گاز انتخابی خود دقت کنید و با توجه به سلیقه خود و به تناسب طراحی آشپزخانه نوع مبله یا توکار بودن گاز و فر را مشخص کنید. همچنین سعی کنید مناسب ترین مکان را در آشپزخانه برای قرار دادن اجاق گاز در نظر بگیرید ( برای مثال به سینک ظرفشویی دسترسی داشته باشید) تا در هنگام طبخ با آن راحت باشید.
همچنین در هنگام خرید اجاق گاز به راحتی و ایمنی استفاده از آن توجه کنید. برخی از انواع اجاق گاز مجهز به قفل کودک هستند. مسلما این نوع اجاق گاز مناسب خانواده هایی با فرزندان خردسال است. به طور کل اجاق های برقی به دلیل اینکه شعله‌های آن نمایان نیست در مقایسه با اجاق گازها کمتر برای کودکان جذابیت دارد لذا دارای ایمنی بیشتری است.
از دیگر امکانات اجاق‌های گازی و برقی تجهیز بودن برخی از آن‌ها به زنگ هشدار پخت غذا و سیستم تهویه و تمیز کردن خودکار فر پس از پخت است.

برای آشنایی با انواع تجهیزات آشپزخانه که در بازار ایران موجود می‌باشند و ارتباط با فعالان در این زمینه‌ها، می‌توانید به منوی دکوراسیون داخلی در سایت ساختمون مراجعه کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی‌های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوشها (کفپوش بتنی، کفپوش اپوکسی، پارکت و لیمنت)، انواع دیوارپوش‌ها، انواع پارتیشن، انواع پرده (پرده زبرا و پرده لوردراپه)، انواع تجهیزات آشپزخانه، انواع شیشه‌های ساختمانی مانند شیشه سکوریت و ... از معتبرترین عرضه کنندگان هر محصول معرفی شده‌اند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای