دسته بندی ها

ساندویچ پانل

فروشندگان و مجریان ساندویچ پانل

راهنمای خرید, بررسی و انتخاب انواع مدل ساندویچ پانل

ساندویچ پانل، نوعی پانل کامپوزیت آلومینیوم است که به دلیل شباهتی که به ساندویچ دارد ساندویچ پانل نامیده می‌شود. ساندویچ پانل پنج لایه دارد؛ دو لایه ورق فولادی که لایه‌های بیرونی هستند و بین آنها  عایقی نرم و انعطاف‌پذیر از جنس فوم پلی اورتان که همان لایه درونی است و دو لایه چسب که برای اتصال لایه‌های درونی و بیرونی استفاده می‌شود و به همین دلیل عملکردشان ‌مانند پنجره و دیوارهای دو جداره است. ساندویچ پانل‌ ضخامتی بین 4 تا 25 سانتیمتر دارند که میزان آن را  نوع سفارش و کاربرد تعیین می‌کند. برای پوشش ساندویچ پانل از ورق‌هایی با ترکیبات مختلف استفاده می‌شود، از جمله: ورق آلومینیم طرح‌دار و ساده، ورق آلوزینک ساده و طرح‌دار رنگی، دو رو یا یک رو ورق گالوانیزه رنگی. ساندویچ پانل به رنگ‌های متفاوتی در در بازار وجود دارد که رنگ‌های اصلی عبارتند از: کرم، سفید، قرمز، آبی، نارنجی و پرتقالی. 

ادامه مطلب

ساندویچ پانل‌ هم کاربرد عمومی دارند مانند استفاده در سال‌ها و مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها و مدارس و   و هم صنعتی، اما مهم‌ترین کاربردشان در صنایع است. کانکس‌های یخچال‌دار ثابت و متحرک، سازه‌ها و خانه‌های پیش‌ساخته، کمپ‌های اسکان موقت، کانتینر، سوله، سازه فلزی و فضایی، انبار و بارانداز، مجتمع‌های ورزشی، کارخانه صنعتی و تولیدی، سردخانه‌های صنعتی و نیمه صنعتی، ساختمان‌های اداری و تجاری و غیره از جمله کاربردهای ساندویچ‌ پانل‌ در صنعت است. 

ساندویچ پانل‌ عمدتا از پشم سنگ، پشم شیشه و پلی اورتان و همچنین پلی استایرن ساخته می‌شوند. عمدتا سه نوع ساندویچ پانل ساخته می‌شود: 


ساندویچ پانل دیواری

همان‌طور که از نامش پیداست، به عنوان پوشش دیوار استفاده می‌شود، و از ورق‌هایی که بین‌شان فوم تزریق شده ساخته شده است. کاربرد اصلی ساندویچ پانل دیواری درکانکس‌ها، انواع سردخانه‌ها، دیواره‌های سالن‌ها وکارخانه‌ها است. 


ساندویچ پانل سردخانه‌ای

با ضخامت 8  تا 20 سانتیمتری از ترکیب پلی یورتان که بین دو لایه ورق فلزی قرار گرفته ساخته شده است. به دلیل پلی یورتان به کار رفته در این پنل‌ها که بسیار شکننده است، معمولا به تنهایی قابل استفاده نیستند و برای اینکه مقاومت کششی پیدا کنند لازم است ساندویچ شوند. 


ساندویچ پانل سقفی

تا حدی مشابه ساندویچ پانل دیواری است ولی ضریب حرارتی پایینی نسبت به آن  دارد. نوع فومی که در این نوع پانل استفاده شده پلی یورتان است و ضخامت آنها 4 تا 20 سانتیمتر با عرض مفید 1/8متر. مهم‌ترین مزیت این نوع ساندویچ پانل مقاومت آن در برابر رشد گیاهان و قارچ‌ها است.


مزایای ساندویچ پانل 

اما ساندویچ‌ پانل‌ نسبت به تیغه‌های آجری و سفالی چه مزیتی دارد که استفاده از از آن رو به گسترش است؛ از عمده‌ترین مزیت‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: 


  • سبکی ساندویچ پانل

  در هسته ساندویچ پانل‌ مواد بسیار سبکی به کار رفته که وزن آن را به طور چشم‌گیری کاهش داده است و به همین دلیل دیواری ساخته شده از ساندویچ پانل در مقایسه با دیوارهای سیمانی یا آجری تا۵۰ برابر سبک‌تر است. این ویژگی برای مقاوم‌سازی در برابر زلزله اهمیت زیادی دارد. به علاوه سبک بودن پانل‌های یکی از مزیت‌هایی است که باعث کاهش هزینه‌های اصلی ساختمان و حمل و نقل آن می‌شود. از طرفی استحکام بالای آن منجر به افزایش عمر ساختمان و کاهش هزینه‌های نگهداری خواهد شد.


  • مقاوم بودن

با وجود سبک وزنی، سازه‌هایی که ساندویچ پانل در آنها به کار رفته است به دلیل اینکه این پانل‌ها نیروی وارده را به خوبی جذب می‌کنند، در برابر فشار و ضربه‌ مقاومت زیادی دارند. 


  • مقاوم در برابر پوسیدگی 

برخلاف دیوارهای بتنی، ساندویچ‌ پانل‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از خوردگی که بر اثر رطوبت ایجاد می‌شود، مقاوم هستند و در محیط‌های مرطوب عمر بیشتری دارند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای پارتیشن‌های چوبی باشند و به دلیل همین مقاوم بودن در برابر رطوبت، نگرانی دربارۀ تجمع میکروب‌ها در ساختمان را هم برطرف می‌کنند. علاوه بر اینها این ویژگی هزینه‌های تعمیر و نگهداری سازه‌های ساخته شده از ساندویچ پانل را هم کاهش می‌دهد.  


  • تنوع در طرح و رنگ

برای استفاده در طرح‌های خاص معماری کاربردی است.
ایجاد آب‌بندی مطمئن: به سبب طرح ذوزنقه‌ای شکل و شکل اتصال پانل‌های سقفی و استحکام و مقاومت ایده‌آل، آب بندی مطمئنی برای ساختمان ایجاد می‌کند.

  • مقرون به صرفه بودن

در مقایسه با مصالح موجود، قیمت پایین‌تری دارد و در مجموع به‌صرفه‌ است.  
عایق بودن : عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسبی است.
بهداشتی بودن: ضد قارچ و کپک است و به راحتی و سریع شسته و تمیز می‌شود.
کابل‌های برق و لوله‌های آب را می‌توان به‌راحتی ازآن عبور داد. 
انعطاف‌پذیری بالا

  • سهولت و سرعت نصب:

بر خلاف سیستم‌های سنتی نصب و اجرای پانل‌ها کار ساده‌ای است که به زمان خیلی زیادی نیاز ندارد. پانل‌ها طی یک سری فرآیندهای مهندسی و کنترل کیفیت در کارخانه تایید می‌شوند تا برای اجرا آماده شوند. روش‌های مختلفی برای نصب وجود دارد، این روش‌ها بسته به موقعیت ساختمان و پانل مصرفی متغیر خواهند بود. نصب خوب یکی از راه‌های ماندگاری بیشتر پانل‌هاست و اهمیت زیادی دارد. به یاد داشته باشید که برای برش پانل‌ها حتما باید از دستگاه‌های برش مخصوص استفاده کنید.
در کل نصب ساندویچ پانل با وجود چندین اتصال روی سطح آن بسیار آسان است و امروزه به کمک تجهیزات بالابر مکانیکی پیشرفته مدت زمان حمل و نصب کاهش چشمگیری داشته است. در نتیجه در مدت کوتاهی پروژه شما تکمیل می‌شود باعث صرفه جویی در وقت خواهد شد.

  • عایق حرارتی ایده‌آل: 

پانل‌ها یک عایق حرارتی ایده‌آل هستند و باعث کاهش انرژی مصرفی خواهند شد. به کمک این پانل‌ها از انتقال گرما جلوگیری می‌شود و تاثیر بسزایی در گرم شدن خانه در زمستان و خنک ماندن آن در تابستان دارد. این نوع مصالح ساختمانی می‌توانند یک عایق حرارتی بسیار مناسبی باشند که از بروز مشکلاتی نظیر رطوبت نیز جلوگیری می‌کند. در نتیجه به ماندگاری و مقاومت ساختمان کمک شایانی می‌شود.

  • سرمایه گذاری بهتر: 

به کمک این نوع مصالح ساختمانی می‌توان در زمان ساخت و ساز صرفه جوبی کرد از این رو با توجه به ویژگی نصب آسانی که دارد، استفاده از این پانل‌ها از نظر اقتصادی بهتر است و در نتیجه تاثیر مثبتی بر روی سرمایه گذاری نیز دارد. به همین دلیل در اکثر پروژه‌های نوسازی و توسعه معمولا از ساندویچ پانل استفاده می‌شود.

  • چشم انداز زیبا:

 هر روز ایده‌های جدید به ساندویچ پانل اضافه می‌شود. طرح‌ها و رنگ‌های مختلف این پانل‌ها باعث زیبایی هر چه بیشتر دیوارهای بیرونی ساختمان خواهد شد. رنگ‌های موجود برای پانل‌ها عبارتند از سفید، آبی، قرمز، نقره‌ای، طوسی، کرم، سبز، یشمی، زرد و بنفش، که شما طبق سلیقه خودتان می‌توانید رنگ دلخواهتان را انتخاب و نصب کنید.

  • مقاومت در برابر زلزله:

 استحکام بالای این سازه موجب مقاومت ساختمان در برابر زلزله خواهد شد.

  • قابل استفاده در انواع شرایط آب و هوایی:

 مقاومت در برابر آب و باد این امکان را به ما می دهد تا از این پانل‌ها در هر شرایط آب و هوایی استفاده کنیم. 

  • ضخامت: 

ضخامت پانل‌های بین 4 الی 25 سانتی‌متر متغیر است و برای هر یک از کاربردها از ضخامت‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال ضخامت پانل‌های دیواری سردخانه 8 الی 15 سانتی متر است و برای اتاق اتاق نیز 5 الی 8 سانتی متر است. طول پانل‌ها نیز بسته به سفارش خریدار متفاوت است.

ساندویچ پانل پلی یورتان و ساندویچ پانل پلی استایرن

  • ساندویچ پانل پلی استایرن:

کمتر از دیگر انواع ساندویچ پانل عایق صوت و حرارت است اما ویژگی رقابتی این نوع قیمت پایین و وزن سبک است. برای عایق‌بندی این نوع ساندویچ پانل‌ از یونولیت استفاده می‌شود.

  •  ساندویچ پانل پلی یورتان:

ساندویچ پانل پلی یورتان در مقایسه با انواع دیگر مزایای بیشتری دارد، از جمله اینکه عایق صوت و حرارت است و در برابر فشار و رطوبت بسیار مقاوم. برای عایق‌بندی این ساندویچ پانل‌ها از دو روش PIR و PUR  استفاده می‌شودکه اگر همراه با گاز باشد B141 نامیده می‌شود.

  • ساندویچ پانل پشم سنگ 

مهم‌ترین مزیت این نوع پانل‌ها ضد حریق بودن است که به دلیل به کار رفتن الیاف پشم سنگ در آنهاست و از این نظر بر دو نوع دیگر برتری دارد. 


نصب ساندویچ پانل

برای اینکه مقاومت بالاتری در برابر مخاطرات طبیعی ایجاد شود و خاصیت ضد حریق و زیبایی پانل‌ها هم حفظ شود، زمان نصب پانل‌ها در محل چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
از پیچ واشردار مخصوص و با ارتفاع مناسب استفاده شود.
 برای کاهش ضایعات پانل‌ها به محل قرارگیری آنها دقت شود. 
به فاصله بین ستون‌ها و ارتفاع پنل‌ها توجه شود. 
پانل‌ها با چسب مخصوص پلی یورتان درزبندی شوند. 


کاربرد ساندویچ پنل 

ساندویچ پانل یکی از سازه‌های مدرن صنعت ساختمان سازی است که از سال 1930 میلادی استفاده از آن‌ها رواج پیدا کرده است. پانل‌های مدرن می‌توانند صاف یا خمیده باشند و به صورت یک مجموعه نا محدود به هم متصل شوند. بسته به نیاز و عملکردی که انتظار دارید پانل‌ها در رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلفی در بازار یافت می‌شود.

ساندویچ پانل از سه لایه ساخته شده است که یک هسته با چگالی کم بین دو لایه پوست نسبتا نازک قرار گرفته است. استفاده از این سازه امکان دستیابی به عملکرد مکانیکی عالی با حداقل وزن را فراهم می‌کند. تحمل بار این سازه بسیار بالاست در نتیجه استحکام خوبی دارد. فشاری که به سقف یا دیوار از جنس ساندویچ پانل وارد می‌شود بین لایه‌های آن تقسیم می‌شود. لایه وسط یا همان هسته مانند یک عایق عمل می‌کند و معمولا از موادی مانند پلی استایرن، پشم شیشه و پشم سنگ ساخته می‌شود.

ساندویچ پانل‌ها به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند. نوع دیواری برای دیوارهای از پیش ساخته شده کاربرد دارد و ضخامت 4 الی 20 سانتی دارند. این نوع پانل‌ها بسیار پر فروش هستند و از آن برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. از نوع سقفی نیز برای پوشش سقف سالن‌ها و سوله‌های بزرگ استفاده می‌شود.

کاربرد ساندویچ پانل

پانل‌ها در ساختمان‌های مختلفی استفاده می‌شوند در نتیجه کاربردهای گسترده‌ای دارند.

از ساندویچ پانل معمولا به عنوان یک روکش خارجی برای ساختمان‌های یک یا چند طبقه استفاده می‌شود یعنی در مواردی که نیاز به یک روکش با کارایی بالا، استحکام مناسب و وزن کم باشد می‌توان از آن استفاده کرد. پانل‌ها مقاومت خوبی در برابر باد و باران هستند از این رو می‌توان از آن‌ها به وفور استفاده کرد. علاوه بر این از این محصول برای ایجاد یک عایق داخلی، پانل‌های سقفی، پارتیشن و ساخت دیوارهای مقاوم در برابر آتش نیز استفاده می‌شود.

انواع ساختمان‌هایی که از ساندویچ پانل استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • ساختمان‌های صنعتی یا کارخانه‌ها
  • ساختمان‌های موقتی مانند انواع کانکس
  • ساختمان‌هایی که به عنوان انبار استفاده می‌شوند
  • اتاق‌های تمیز
  • ساختمان‌های کشاورزی
  • مراکز خرید
  • مراکز و امکانات ورزشی
  • ساختمان‌های حمل و نقل مثل ترمینال‌ها یا فرودگاه

قیمت ساندویچ پانل

قیمت پانل‌ها به ازای هر متر مربع محاسبه می‌شود، عوامل متعددی بر روی قیمت نهایی تاثیر دارد. اصلی ترین عامل نوع ساندویچ پانل است که به دو دسته سقفی و دیواری تقسیم می‌شود. علاوه بر این ضخامت، نوع ورق، نوع عایق، ابعاد، متریال استفاده شده برای ساخت پانل و متراژ کار است. برای تخمین قیمت می‌توانید از نمایندگی‌های مختلف قیمت بگیرید و هزینه نهایی آن را به ازای مساحت مدنظرتان محاسبه کنید.

 

ساندویچ پنل چیست | آشنایی با کاربرد ها و مدل های آن

ساندویچ پانل محصولی است که از آن به منظور پوشاندن دیوار ها و سقف در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. هر پانل شامل هسته از مواد گرمازاست که از دو طرف با یک لایه فلزی پوشانده شده است. در طول چند دهه گذشته نشان داده شده است که پانل های دیواری یک راه حل انقلابی در صنعت ساخت و ساز بوده است. این محصول دو ویژگی کاربردی اصلی دارد: پارتیشن بندی کردن سقف یا دیوار و عایق حرارتی.

ساندویچ پانل در زمره مصالح ساختاری و سازه ای ساختمان قرار نمی گیرد، بلکه یک نوع متریال پوششی است. نیرو های ساختاری به چارچوب های فولادی یا قالب‌ های حاملی که ساندویچ پانل ‌ها به آن متصل شده اند، منتقل می شود. معمولا انواع مختلف پنل ها توسط مواد گرمازای هسته‌ای آن دسته بندی می شوند. پانل ساندویچ با هسته های EPS (پلی استایرن منبسط شده)، پشم سنگ و پلی اورتان (PIR، یا پلی ساسیانورات) که همگی در بازار موجود است و می توان به راحتی به پانل مورد نظر خود دست پیدا کرد. مواد گرمازای به کار گرفته شده به عنوان هسته پنل های ساندویچی در عملکرد عایق حرارتی، عملکرد عایق صوتی و واکنش آن ها به آتش و وزن نهایی وارد شونده به سازه تاثیر دارند.

دلایل استفاده از ساندویچ پانل

یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت پنل های ساندویچی، عمدتا مربوط به هزینه مناسب آن و مزایای متعددی است که با خود به همراه می آورد. مقایسه بین فناوری پارتیشن بندی کردن با گل میخ به کمک ساندویچ پانل های روکش دار با فناوری سنتی مبتنی بر گچ کاری نشان می دهد که این تکنیک نوین ساختمان سازی سه مزیت مهم دارد:

کاهش هزینه های مستقیم: ساخت یک ساختمان در هر دو روش مدرن و سنتی نیاز به تامین هزینه های سرمایه گذاری دارد. مقایسه بین این دو روش نشان می دهد که استفاده از پنل ساندویچ هزینه های مربوط به مصالح ساختمانی، نیروی کار و حمل و نقل را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. 

زمان ساخت و ساز: فرآیند ساخت و ساز بر اساس روش های سنتی بنایی ساختمان معمولا بین 6 تا 7 ماه به طول می انجامد، در حالی که ساخت همین سازه با استفاده از پارتیشن های گل میخ فقط نیاز به یک ماه زمان دارد. زمان ساخت و ساز یک عامل بسیار مهم برای اتخاذ تصمیم های تجاری است. هر چقدر زودتر یک ساختمان تکمیل شود، بازدهی و برگشت سرمایه زودتر تحقق می یابد. 

فرآیند ساخت و ساز: در برخی از بخش های صنعتی، الزامات ساخت و ساز بخش مهمی از پروژه ساختمانی را شامل می شوند. ساخت پارتیشن یک فرآیند خشک است، در واقع بدون نیاز به مصالح ساختمانی و در طی یک فرآیند کاملا خشک مواد مونتاژ می شوند و روکش های با پیچ فیکس می شوند. بنایی ساختمان به روش سنتی یک فرآیند تر و مرطوب است که نیاز به مصرف کردن مقدار مشخصی آب برای ساخت ملات به منظور آجر کاری، بتن ریزی، ریخته گری یا گچ کاری دارد

قیمت ساندویچ پانل

قیمت خرید هر متر مربع ساندویچ پانل بستگی به ضخامت کلی محصول و ماده اصلی گرمازای به کار برده شده در آن دارد. بودجه یکی از عوامل مهم در استفاده از انواع مدل های ساندویچ پانل است، در صورتی که می خواهید عملکرد بهتری در مدت زمانی طولانی از پنل های ساندویچی بگیرید، بهتر است پانل‌هایی با ضریب هدایت حرارتی برتر انتخاب کنید، مانند ساندویچ پانل با هسته PIR. 

در صورتی که به دنبال گزینه های مقرون به صرفه تری برای پروژه ساختمانی خود هستید، می توانید از ساندویچ پانل های دست دوم موجود در بازار استفاده کنید. این محصول علاوه بر مقرون به صرفه بودن پر بازده نیز هستند، اما از آن جایی که معمولا این محصول طبق اندازه مورد نیاز تولید می شود، ممکن است استفاده از آن در یک مکان دیگر کمی مشکل ساز شود. 

بهتر است ساندویچ پانل مورد نظر خود را مستقیما از تولید کننده پانل های دیواری یا از طریق زنجیره توزیع و فروش آن ها خریداری کنید. تولید کنندگان می توانند مشاوره های حرفه ای در مورد بهترین فرآیند ها و مواد به شما ارائه دهند. نمایندگان فروش با بررسی نیاز های شما به سرعت بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهند کرد. هم چنین با خرید مستقیم از تولید کننده ساندویچ پانل می توانید از خدمات پس از فروش و مشاوره های فنی شرکت تولید کننده بهره مند شوید.

ساندویچ پانل در ضخامت های ۱۰ ، ۸ ، ۶ ، ۵ ، ۴ ، ۳ ، ۱۲٫۵ ، و ۱۵ سانتی متر و عرض ۱٫۱۶ متر و عرض مفید ۱٫۱۴ و پانل های سقفی در ضخامت های مختلف ۱۰ ، ۸ ، ۶ ، ۵ ، ۴ ، ۳ ، ۱۲٫۵ ، و ۱۵ سانتی متر و عرض ۱٫۰۸ متر قابل سفارش است. تولید بر حسب نیاز مشتری سفارشی سازی می شود. قیمت هر پانل با ضخامت مشخص شده متفاوت است. برای مثال قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل با ضخامت 10 سانتی با ساندویچ پانل 4 سانتی متفاوت است.

انواع ساندویچ پانل

پانل پلی استایرن: نوع جدیدی از مصالح ساختمانی چند منظوره است که از دو صفحه فولادی در طرفین و یک هسته پلی استایرن تشکیل شده است. با استفاده از یک دستگاه اتوماتیک و تحت فشار و درجه حرارت بالا کار چسباندن لایه ها به یکدیگر صورت می گیرد. به طور کلی وزن این سازه بسیار سبک است حدودا 10 تا 14 کیلوگرم بر متر مربع، نصب آن آسان است و نیازی به استفاده از جرثقیل ندارد، در مدت زمان کوتاهی آماده می شود و هزینه آن پایین است. این نوع پانل دیواری به عنوان یک سازه پشتیبان از استحکام بسیار بالایی برخودار است. نرخ هدایت حرارت آن نیز متوسط است و به طور کلی در برابر گرما و صوت عایق نسبتا خوبی است. 

پانل پشم سنگ: این محصول از دو لایه پلاستیک ضد آب و هوا یا صفحات فلزی و پشم سنگ به عنوان بهترین ماده نسوز ساخته شده است. به عنوان پانل سقفی و دیواری برای ساختمان کارخانه های بزرگ، انبار ها، سالن های نمایشگاهی، فروشگاه ها و کارگاه ها بهترین گزینه است. از جمله اصلی ترین ویژگی عایق بودن در برابر گرما، تحمل وزن، ضد آب بودن و ظاهر رنگارنگ آن است.

پانل پلی اورتان: در بین دو لایه ورق فلزی ضد آب و هوا یک لایه نسوز از اشکال مختلف پلی اورتان قرار گرفته است که برابر انواع مختلف کارگاه ها و فروشگاه های بزرگ می توان از این محصول استفاده کرد. این پانل نیز یک عایق حرارتی عالی با قابلیت تحمل وزن بالاست.


ساندویچ پانل متریالی بسیار کاربردی در ساخت و سازها

ساندویچ پانل نوعی عایق حرارتی است که امروزه در صنعت ساخت و ساز برای سازه‎‌هایی با کاربری متفاوت و گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنا بر محل کار گذاشتن آن در ساختمان انواع مختلفی از این محصول موجود است. از مهمترین ساندویچ پانل های ساختمانی و آماده به انواع ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل دیواری و انواع سردخانه‌ای می‌توان اشاره کرد. قیمت این محصول تابع عوامل متعددی مانند کیفیت تولیدی آن و اندازه ابعاد مورد نیاز مشتری است. امروزه انواع دست دوم محصول نیز برای تهیه ارزان تر و به صرفه تر به صورت محدود در بازار موجود است.

ساختار تشکیل دهنده ساندویچ پانل

در طراحی این محصولات چندین لایه در نظر گرفته شده است. دلیل انتخاب این ساختار هوشمندانه ممانعت از هدر رفت انرژی و بهینه سازی خاصیت عایق بودن محصول است. به طور کلی این محصول ساختاری سه لایه دارد. لایه میانی نرم ترین بافت را داد که توسط دو لایه سخت‌تر در طرفین در بر گرفته می‌شود. وجود لایه میانی باعث وزن سبک محصول می‌شود و لایه‌های اطراف از تغییر شکل و آسیب پذیری آن جلوگیری می‌کنند.

انواع ساندویچ پانل موجود در بازار بر اساس محل نصب

مهمترین نمونه‌های موجود در بازار برای این محصول شامل انواع پوشش‌هایی است که به منظور حفظ دمای محیط یا برودت موجود در سردخانه‌ها در انواع سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا با نام محل مورد نصب شناخته می‌شوند این محصولات در قسمت‌های مختلفی مانند سقف کف و دیوارها قابل نصب هستند. در ادامه به معرفی برخی از انواع آن‌ها می‌پردازیم.

ساندویچ پانل سقفی

محل نصب این تجهیزات همان طور که از نامشان پیداست در قسمت سقف ساختمان است. هر کدام از این محصولات به منظور پاسخگویی به نیاز و کاربرد مورد انتظار مشتری دارای اختصاصات و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. نوع سقفی این محصول به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر خاصیت عایق بودن و جلوگیری از اتلاف انرژی، از ورود آب حاصل از بارش برف و باران به ساختمان جلوگیری کند. برای این هدف طراحی محصول با تعبیه شیارهایی برای خروج و هدایت آب از قسمت سقف همراه شده است. قطر این محصول نیز معمولا بین 4 تا 10 سانتی‌متر متغیر است.

ساندویچ پانل دیواری

این نوع از پنل‌های ساندویچ مختص نصب در دیوارهای سوله‌ها و سایت های مورد نظر است. قطر های تولید شده این نوع از محصولات شامل اندازه‌های 2، 4، 10 و 12 سانتی‌متر است. برای پوشش دیوار سوله‌های سردخانه‌ها معمولا از بیشترین قطر برای فراهم کردن شرایط مساعد جهت جلوگیری از اتلاف انرژی سرمایی استفاده می‌شود. انواع محصولات با قطر کم تنها برای مصارف دکوراتیو و ایجاد بنای معمولی بدون کارکرد عایق بودن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساندویچ پانل سرد خانه‌ای

به دلیل کارکرد متفاوتی که مورد انتظار مشتری است ساختار این محصول تا حدی با انواع مشابه متفاوت است. جنس لایه میانی در این محصول از پلی استایرن است. به علاوه در دیگر لایه‌ها فضای متخلل کمتری استفاده می‌شود. در مورد محصولاتی که برای تجهیزات اتاق تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز همین شرایط حکم فرما است. 

طبقه بندی محصولات بر اساس جنس لایه داخلی

چهار نوع مختلف از مواد که در ساخت لایه میانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از الیاف طبیعی مانند پشم شیشه، پلی استایرن از نوع سخت، پلی ایزوسیانات و پلی یورتان. 

موارد استفاده از ساندویچ پانل

این محصولات به طور گسترده جهت ساخت سوله‌های صنعتی و ورزشی، سردخانه‌ها، اتاق‌های ایزوله، بیمارستان‌های سیار، کانکس‌ها و ... کاربرد دارند.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌ها

  • سرعت در نصب و اجرا
  • سهولت جابه‌جایی
  • سبک بودن مصالح
  • تنوع در طرح و رنگ 
  • قابلیت به کارگیری در نقاط مختلف ساختمان
  • قابلیت افزودن ملزومات و یراق آلات در صورت نیاز
  • قابلیت عایق رطوبتی و حرارتی در محصول
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف آن
  • سازگار با محیط زیست
  • قابل شستشو و بهداشتی

عوامل تعیین کننده قیمت ساندویچ پانل

فاکتورهای زیادی در تعیین قیمت این محصول دخیل هستند. از جمله این عوامل به کیفیت و ضخامت فوم انتخاب شده توسط مشتری، جنس انتخاب شده ورق روکش و ضخامت آن می‌توان اشاره کرد. به علاوه به این‌ هزینه‌ها مبالغ مربوط به حمل قطعات تا محل سایت مورد نظر و هزینه‌های اجرای پروژه توسط نیروی کار ماهر را نیز باید اضافه کرد.

تمهیداتی برای کاهش هزینه تمام شده در مرحله تولید

با این وجود در مراحل تولیدی این محصولات راهکارهایی برای کاهش هزینه تمام شده به کار گرفته می‌شود. این تمهیدات شامل استفاده فلز فقط در یکی از لایه‌های بیرونی و آن هم با حداقل ضخامت به اندازه 1 میلی‌متر است.

ساندویچ پانل دست دوم

با توجه به افزایش هزینه‌ها برای تهیه مصالح با کیفیت و مشکلات اقتصادی تقاضا برای تهیه انواع دست دوم این محصولات در بازار رو به افزایش است. اگر چه قیمت این نمونه‌ها از نظر اقتصادی بیشتر به صرفه است اما استفاده از آن‌ها با مشکلاتی در زمینه‌های بهداشتی و نصب آن‌ها همراه است. به علاوه محصولات دست دوم در اغلب موارد ظاهر مناسبی ندارد، دلیل این امر صدمه دیدن این مصالح هنگام جدا کردن و انتقال به سایت بعدی است. 

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون

مطالب مفید درباره ساندویچ پانل