دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سنتی | چگونه خانه هایمان را سنتی و ایرانی طراحی کنیم

logo
Sakhtemoon

دکوراسیون سنتی و ایرانی زیباست. اما متاسفانه، در میانه‌ی همهمه‌ی تبلیغات دکوراسیون‌ها و چیدمان خارجی، غرب گرایی و فراموشی اصالت‌ ملی ایرانی، به این زیبایی بی توجهی شده است. برای همین، بد نیست با کشف دوباره‌ی نقش‌ها، رنگ‌ها و زیبایی سنتیِ ایرانی، از این مغاک تمایل افراطی به فرهنگ‌های دیگر بیرون بیاییم و هویت ملی و تاریخی خود را درون خانه‌ ببریم و با زندگی روزمره گره بزنیم.

برای همین، این بار در وب سایت ساختمون می‌خواهیم در ستایش معماری و دکوراسیون داخلی ایرانی بنویسیم. با ما همراه شوید.

3384

رنگ‌های ایرانی اصل مهم یک دکوراسیون سنتی زیبا

تنوع استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانیان بی نظیر است. اولین رنگ شاخص، قرمز لاکی است. فرش‌ها، مخده‌ها و مبل‌ها با این رنگ، رنگ آمیزی می‌شدند. آبی فیروزه ای رنگ مهم دیگری است. خاکی و اکر هم ایرانی هستند. کافیست رنگ مساجد کویری را به یاد آورید. اگر می‌خواهید رنگ‌های سنتی ایرانی را بازشناسید، کافیست سری به مساجد بزنید تا در دنیای بی بدیل رنگ‌ها، نقش‌ها و خطوط غرق شوید. یا به تذهیب‌های کتاب‌ها خیره شوید. رنگ‌ها اعجاب آورند. برخی از این رنگ‌ها حتی اسامی کاملا متمایز دارند، مانند: سبز ایرانی و صورتی ایرانی. استفاده از رنگ های ایرانی را در دکوراسیون سنتی ایرانی فراموش نکنید.

3386

برای دکوراسیون سنتی می‌توانید در انتخاب پرده، مبلمان و فرش‌ها از رنگ‌های ایرانی استفاده کنید. حتی می‌توانید از یکی از این رنگ‌های شاخص فقط در یک گوشه از منزل استفاده کنید. مثلا، ترکیب مبلمان کاملا سفید با تابلوهایی با قاب مسی و میز وسط به رنگ مسی کاملا دلبرانه است.

حتی اگر می‌توانید یک اوستاکار پیدا کنید، پنجر‌های ارسی کار بگذارید. یا حداقل یک پنجره را اینگونه بیارایید. رنگ‌های شکفت انگیز این پنجره‌ها، نور وارد شده به خانه را بی‌نظیر می‌کنند.

3388

دکوراسیون سنتی را با نقش های ایرانی تجربه کنید

تذهیب هنر بی‌نظیری‌ست. آرایه‌‌ی ممال اسلیمی فوق العاده است. گل و مرغ هم که شهره‌ی عالم است. لوزی، چلیپا، سرو، بته جقه، نیلوفر آبی و بسیاری از فرم‌های دیگر که در بردارنده‌ی معانی بس زیبا و عرفانی هستند در فرهنگ ما یافت می‌شوند. فراموش نکنید که در دکوراسیون سنتی منزلتان حتما آن ها را بکار ببرید. روی کوسن‌ها، دیوارکوب‌ها، دیوارپوش‌ها، به عنوان مجسمه، تابلو، نقاشی، روتختی، رومبلی، خلاصه در هر گوشه‌ی منزل می‌توانید آن‌ها را بگذارید و سلیقه‌تان را به رخ بکشید.

3390
3391

مس هم ماده‌ی دیگری است که در دکوراسیون سنتی خانه می تواند بسیار مفید باشد. می‌توانید گوشه و کنار خانه را با مس بیارایید. مثلا آفتابه لگن مسی، سماور مسی یا استفاده از قابلمه‌های مسی به جای گلدان. این روزها هم که طراحان اقبال خوبی به آن نشان داده‌اند، پس پیدا کردن آن‌ها در بازار اصلا سخت نیست.

3393

در دکوراسیون سنتی ایرانی پشم هم کاربرد بسیاری دارد. مثلا به عنوان کفپوش از گلیم یا جاجیم استفاده کنید. پشتی‌های پشمی به کار ببرید. منبت کاری، قلم کاری، خاتم کاری، میناکاری، نقش برجسته، سفال و سرامیک و نگارگری، هنرهای دلنواز و چشم نواز ایرانی هستند که می‌توانند به خانه‌ی شما روح و درخشش خاصی ببخشند. پیدا کردن آن‌ها اصلا سخت نیست. با سر زدن به بازارهای سنتی از انواع معمولی تا نفیس را می‌توانید با قیمت‌های متنوع پیدا کنید.

3395

این روزها، تایپوگرافی فارسی هم بسیار موردتوجه است و شما می‌توانید از تابلوخط های نستعلیق و ثلث تا انواع مدرن را با قیمت‌های متنوع و انواع و اقسام طراحی و قاب ها پیدا کنید و در دکوراسیون سنتی منزلتان به کار ببرید.

3399
3400

سخن آخر

بخواهیم درباره‌ی طراحی داخلی ایرانی بنویسیم، یک مقاله و دو مقاله کفاف نمی‌کند. سال‌ها هم بگوییم باز مطلب برای ادامه دادن وجود خواهد داشت. بیشتر هدف ما در این مقاله این بود که توجه شما را به این بخش هویت‌مان جلب کنیم و بارقه‌ای باشیم برای الهام برای دکوراسیون سنتی ایرانی. اما در خاتمه، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

-  اگر نمی‌خواهید تمام خانه‌تان را سنتی تزئین کنید، می‌توانید تنها عناصری از آن را در گوشه و کنار خانه استفاده کنید. تلفیق عناصر سنتی با مبلمان مدرن و جدید بسیار زیبا و چشم نواز می‌شود.

-  حواستان باشد که در چیدمان، کاملا به هارمونی توجه کنید. مصالح همگون را کنار هم قرار دهیم. زیادی از عناصر استفاده نکنیم. شلوغ کاری نکنیم. به ترکیب رنگ‌ها توجه کنیم. به روح فضا توجه کنیم. طوری دکور نکنیم که باعث خستگی چشم و روح شود.

3401

-  نترسید که قیمت هنرهای ایرانی گران است. واقعا مگر یک میناکاری زیبای ایرانی خیلی گران‌تر از بلور آلمانی است؟

-  برای ایده گرفتن، عکس زیاد ببینید. به صفحه‌های اینستاگرام و وب سایت طراحان جوان و خوش ذوش ایرانی سر بزنید. تنوع قیمت محصول، جوابگوی هر بودجه و سلیقه‌‌ای است.

-  درباره‌ی المان‌های سنتی ایرانی و معنای آن‌ها مطالعه کنید. وقتی معنی بسیاری از آن‌ها را بدانید، خیلی راحت‌تر می‌توانید به روزمره‌تان پیوندشان دهید و یک دکوراسیون سنتی زیبا را خلق کنید.

3398

در این مقاله نکات داشتن یک دکوراسیون سنتی ایرانی زیبا را برایتان بازگو کردیم. امیداوریم این مقاله مفید و پاسخگوی سوالات شما بوده باشد. اگر سوال یا نقطه نظری در مورد دکوراسیون سنتی منازل ایرانی یا هر موضوع دیگری در مورد مسائل ساختمانی دارید می‌توانید در پایین این مقاله با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده مانند پرده کرکره ای)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای