دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

سرمایه گذاری در بازار مسکن | آری یا خیر؟

logo
Sakhtemoon
سرمایه گذاری در بازار مسکن | آری یا خیر؟

امروزه با تغییرات و شرایط مسکن افراد زیادی به سرمایه گذاری در بازار مسکن فکر می کنند. ولی آیا با این شرایط سرمایه گذاری مذکور سود آور خواهد بود؟


در شرایط اقتصادی کنونی که قیمت بسیاری از کالا ها مدام در حال تغییر است و فعلا خبری از ثبات اقتصادی نیست بسیاری از مردم به فکر سرمایه گذاری در راه های مختلف افتاده اند. علاوه بر شرایط حاکم جو روانی که در مورد پایین آمدن ارزش پول نقد وجود دارد مردم را وادار به سرمایه گذاری کرده است. اما بسیاری از مردم عادی از شرایط بازار های اقتصادی بی خبر هستند و ممکن است به دنبال برخی خبر ها که گاه منبع موثق هم ندارند به سراغ راه های اشتباه بروند و در زمینه ای نامطمئن سرمایه گذاری کنند. در این مقاله وبسایت ساختمون ما به بررسی شرایط و مسائل پیرامون سرمایه گذاری در مسکن میپردازیم. همچنین اگر به موضوعات دیگری از قبیل آشنایی با مدل های مختلف پرده ها (مثل پرده زبرا و پرده کرکره)، آشنایی با نمونه های مختلف سقف کاذب و مزایای هر کدام از آن ها، مزایای استفاده از پنجره های دو جداره و موارد دیگر علاقه مند هستید می توانید به مقالات دیگر وبسایت ساختمون مراجعه نمایید و از مطالب و مقالات آن بهره مند گردید.

5796

رقبای مسکن در بازار سرمایه گذاری

به طور کلی این روز ها سرمایه گذاری در چند بازار مختلف از قبیل سکه، دلار و طلا رواج دارد. در روز های پایانی سال معمولا قیمت سکه و طلا به دلیل نزدیک شدن به عید نوروز افزایش می یابد. این افزایش قیمت طبیعی است. زیرا در این دوره تقاضا هم زیاد است و تجربه نشان داده در بازار اقتصادی هرگاه تقاضا برای کالایی به طور چشمگیر افزایش یافته است به دنبال آن قیمت کالا هم، هر چه که بوده رشد داشته است. امسال اما این افزایش با شدت و شتاب بیشتری همراه بود. یک دلیل این افزایش قیمت غیر متعارف و نوسانات نرخ ارز بود که روی بازار طلا و سکه تاثیر بسیار زیادی گذاشت. اما موضوعی که در سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه نسبت به بازار مسکن مطرح است بازده سریع تر آن است. در این بازار بازده سرمایه گذاری کوتاه تر است.
یک بازار سرمایه دیگری که در برابر بازار طلا و سکه قرار دارد بازار ارز است. نوسانات نرخ ارز هم در این مدت آن قدر زیاد بوده که باعث شده تعداد زیادی از مردم ارز را هم به یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. اما بالا و پایین آمدن مکرر قیمت دلار باعث شده بازار مسکن هم جز گزینه های با احتمال انتخاب بالا قرار گیرد.

بررسی بازار مسکن برای سرمایه گذاری

در سال اخیر قیمت مسکن در قسمت های مختلف کشور با درصدهای مختلف افزایش پیدا کرده است. اما آن چه مسلم است این افزایش در همه مناطق اتفاق افتاده است. شوکی که در ماه های اولیه سال برای این بازار اتفاق افتاد غیر طبیعی بود ولی در ماه های بعد از آن جایی که قیمت همه مصالح خانه افزایش یافت رشد دوباره قیمت خانه ها هم بیشتر قابل باور بود. در حال حاضر هم، به دلیل ثبات نداشتن قیمت متریال مصرفی برای ساخت و ساز، باعث شده است قیمت خانه کماکان بالا بماند و هنوز به ثبات درست و حسابی نرسد.

5797

نظریه های متفاوت

اما در مورد سرمایه گذاری در بازار مسکن از سوی کارشناسان دو نظریه مختلف ارایه شده است. دسته اول از کارشناسان پیش بینی می کنند اگر دولت بتواند تورم را مهار کند و در نتیجه قیمت برخی از کالا ها کاهش یابد قیمت خانه هم به ثباتی قابل قبول خواهد رسید که در این صورت سرمایه گذاری در این بازار چندان به صرفه نخواهد بود.

نطریه دومی که مطرح می شود این است که بازار مسکن را هم مانند بازار های دیگر که این روز ها در ماراتن افزایش قیمت هستند، دارای روند صعودی پیش بینی می کند و لذا الان را هم زمان مناسب برای خرید مسکن می داند. این کارشناسان معتقدند در سال جدید هم قیمت مسکن درصدی افزایش خواهد داشت و حتی در بدبینانه ترین حالت به اندازه رشد معقول سالانه افزایش قیمت داریم. پس خرید مسکن یک فرآیند سود ده است.

بازده سرمایه در بازار مسکن

مهم ترین نکته ای که در بازار مسکن باید به آن توجه داشت دیر بازده بودن آن است. به طور کلی در هر دوره ای که باشیم و در هر شرایط اقتصادی سرمایه گذاری در بازار مسکن به زمان احتیاج دارد. نباید توقع داشته باشید که پس از گذشت چند ماه به سود کلان برسید. درست است در شرایطی که امسال در بازار مسکن پیش آمد قیمت خیلی از خانه ها به یکباره چند برابر شد اما باید به این نکته هم توجه داشت که در چنین شرایطی خرید و فروش هم کم می شود و بازار مسکن را رکودی سنگین فرا می گیرد. اما این سرمایه گذاری به عنوان یک سرمایه گذاری طولانی مدت بسیار مطمئن است.

5798

هدف از سرمایه گذاری در بازار مسکن

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تهیه مسکن با چه هدفی صورت می گیرد؟ اگر نیاز شما خرید خانه برای زندگی کردن در آن باشد خب این یک سرمایه گذاری بلند مدت خواهد بود و از طرف دیگر چون در این جا نیاز مطرح است نباید چندان به سودآوری آن توجه کرد. چون پس از گذشت چند سال بالاخره بر قیمت آن مسکن اضافه شده و خواسته و یا ناخواسته خرید خانه به یک سرمایه گذاری تبدیل شده است. اما گاهی خرید خانه صرفا برای سرمایه گذاری است. در این حالت باید برای خرید خانه وسواس بیشتری به خرج داد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای