دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار مسکن

logo
Sakhtemoon
نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار مسکن

با توجه به بازار نابسامان ارز در فروردین ماه سال جاری بر آن شدیم تا در این مقاله ساختمون، به ارتباط نوسانات نرخ ارز و اثرات آن بر بازار مسکن بپردازیم.


در روزهای آغازین سال جاری همانند نیمه دوم سال 96 شاهد نوسانات قابل توجهی در بازار ارز هستیم. نوسانات ارز به دلایل مختلف در یک اقتصاد بحران زده و ناپایدار رخ می دهد. جدای از چرایی و چگونگی نوسانات نرخ ارز، تصمیم داریم در این مقاله ساختمون به تاثیر این رخ داد اقتصادی بر بازار مسکن و تاثیر آن بر افزایش یا کاهش نرخ مسکن در سال جاری بپردازیم.

دلایل نوسانات نرخ ارز در نیمه دوم فروردین ماه سال جاری

عوامل متعددی می تواند بر نابسامانی های کنونی در بازار ارز تاثیر گذار باشد که به نقل از ابولفضل جنتی (اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی) از مهمترین این عوامل می توان به کاهش نرخ سود بانک ها که پیامد فوری آن سرریز سرمایه های خرد به بازار ارز است، کسری تراز تجاری کشور در سال گذشته به (میزان تقریبی چهار هزار دلار ) و افزایش تقاضاهای سوداگرانه در این بازار اشاره کرد.

این روند در سال 96 منجر به تورم در بخش مسکن شد، چنان که در بهمن ماه سال 96 قیمت مسکن نسبت به دی ماه همان سال با افزایش 5 درصدی همراه شد و بیشترین افزایش قیمت مسکن در سال گذشته را رقم زد. کسری تراز تجاری کشور نیز که طبق آمارهای مقدماتی سال 96 برآورد شده است به این معناست که بیش از میزان ورود ارز به کشور، که نتیجه صادرات کالاست، ارز از کشور خارج شده است که به جای تولید کالا، نتیجه این روند، واردات بی رویه کالا به کشور بوده است.

3905

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار مسکن

به طور کلی می توان گفت، تاثیر نوسانات ارز در بازار مسکن به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود. در کوتاه مدت اثر این نوسانات قیمت با افزایش قیمت مسکن رابطه معکوس و در بلند مدت  با افزایش قیمت مسکن رابطه مستقیم خواهد داشت. به این ترتیب که در کوتاه مدت با افزایش نرخ ارز، رونق بازار مسکن کاهش یافته و این رکود زمینه را برای مساعد شدن این بازار به نفع مستاجران یا همان متقاضیان رهن و اجاره تغییر خواهد داد. به این دلیل که مردم بیشتر تمایل دارند سرمایه خود را به خرید ارز اختصاص داده و از سودهای کوتاه مدت بهره ببرند و بنابراین ممکن است املاک خود را زیر قیمت متداول کنونی به فروش برسانند.

اما در بلند مدت نتیجه کاملا برعکس خواهد بود چرا که با افزایش نرخ ارز کلیه کالاها و تجهیزات مرتبط با ساختمان متاثر از افزایش نرخ ارز افزایش قیمت خواهند داشت و در نتیجه نرخ تمام شده هر واحد آپارتمان برای سازندگان افزایش یافته و بالاجبار با بهای بیشتری به متقاضیان عرضه خواهد شد.

3907

آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با تاثیر نوسانات نرخ ارز بر آینده بازار مسکن مطرح کرد، اقتصاد به هم پیوسته است و هر اتفاقی در یک بخش اقتصاد بخش دیگر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. وی افزود، وقتی بر روی یک بخشی از اقتصاد اتفاقی رخ دهد در بخش دیگر اثر متقابل خواهد داشت.

همچنین پور حاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان در این زمینه اظهار داشت، افزایش نرخ تورم تاثیر مستقیمی بر روی قیمت مسکن دارد. به گفته ایشان با تداوم افزایش قیمت طلا و ارز باید شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم.

برای سرمایه گذاری در شرایط کنونی کدام راه مطمئن‌تر است؟

با توجه به موارد ذکر شده این سوال مطرح می گردد که برای حفظ سرمایه  در شرایط کنونی کدام راه منطقی تر است؟ خرید ارز، سپرده گذاری در بانک یا خرید مسکن؟ پیش از سال 92 که سودهای بانکی پایین بود، اقتصاد ایران بر محور مسکن و بازار مسکن بوده است. در سالهای 92 الی 95 با افزایش نرخ سودهای بانکی و تشویق مردم به سرمایه گذاری در بانک ها، محوریت اقتصاد بر سپرده گذاری در بانک ها بوده است. در حال حاضر یا به عبارت دقیق تر از ابتدای سال 96 تا کنون محوریت اقتصاد بر مبنای خرید و فروش ارز بوده است. به این معنا که افزایش نرخ ارز بیشتر از افزایش قیمت مسکن بوده و اقبال عمومی به خرید و فروش ارز به ویژه دلار بوده است. با این وجود، به دلیل نوسانات نرخ ارز، در شرایط کنونی به نظر نمی رسد این بازار برای سرمایه گذاری به ویژه در کوتاه مدت امن باشد. به ویژه در شرایط کنونی که برای حفظ ارز محدودیت ده هزار یورویی از سوی دولت برای هر شخص تعیین شده است. با این اوصاف انتظار می‌رود چاره‌ای جز بازگشت سرمایه به بازار مسکن و سرمایه گذاری در این بخش باقی نمانده باشد.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای