دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

خرید مسکن و عوامل اقبال به واحدهای متوسط متراژ

logo
Sakhtemoon
خرید مسکن و عوامل اقبال به واحدهای متوسط متراژ

خرید مسکن یکی از مهمترین و اساس‍ی‌ترین انتخاب‌هاست. بدیهی است هرچقدر این انتخاب حساب شده و سنجیده‌تر باشد رفاه و آسایش بیشتری به همراه خواهد داشت.


با توجه شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و پایین آمدن قدرت خرید مردم و هم چنین کیفیت زندگی، بازار مسکن دچار رکود چشم گیری شد. رفته رفته با جا افتادن وضع موجود و سطح معیشتی، کم کم مردم یاد گرفتند در این اوضاع هم باید به فکر برآورده کردن نیازهای اولیه خود نظیر خوراک، پوشاک و مسکن باشند. این شد که دوباره خرید مسکن جان تازه ای گرفت اما به شکلی دیگر و با خانه هایی متفاوت با قبل. در ابن مقاله ساختمون به سراغ دلایل اقبال واحدهای متوسط متراژ رفته‌ایم با ما همراه باشید.

خرید مسکن و چرایی مقبولیت خانه‌های متوسط متراژ

حالا دیگر این سلایق و راحتی مردم نیست که مولفه های تاثیرگذارشان باشد در خرید مسکن، بلکه تنها یک موضوع خیلی مهم وجود دارد آن هم میزان بودجه است. موضوعی که چه بخواهیم چه نخواهیم عوامل دیگر را به طرز قابل توجهی تحت تاثیر خودش قرار داده است.

بدون شک روی حرف ما قشر متوسط جامعه است که انتظار می رود پس از گذشت چند سال از اشتغال توانایی خرید مسکن را داشته باشد. وگرنه قشر مرفه جامعه که در هر شرایط اقتصادی این امکان برایشان فراهم است. و یا قشر ضعیف که هرگز به فکر خریدن خانه نخواهند افتاد.

در اواخر دهه هشتاد و وایل دهه نود که قیمت خانه و ملک به طرز قابل توجهی بالا رفت، تاثیر غیر قابل انکاری بر انتخاب های خریداران گذاشت. در گذشته این گونه بود که هرکس برای خرید مسکن به یکی از مولفه های اساسی که فکر می کرد متراژ آن بود. امکان اختصاص اتاق خصوصی برای فرزندان خانواده و پدر و مادرها موضوعی بود که با ورود بچه به هر خانه ای مورد بررسی قرار می گرفت. این بود که معمولا برای خانواده هایی به طور مثال 4 نفره، خانه ای با حداقل متراژ 120-150  متر و دارای 3 اتاق خواب ایده آل به حساب می آمد.  حتی زوجینی که خانه هایی با متراژ پایین داشتند ، پیش از بچه دار شدن حتما به فکر تعویض آن و خریدن خانه ای با متراژ بالاتر می افتادند.

همین تقاضای مردم برای خانه هایی با متراژهای متوسط باعث شده بود قریب به اکثریت خانه هایی هم که ساخته می شد با همین اندازه ها باشد. کمتر پیدا می کردید خانه هایی با متراژهای 60 – 70 متری و نظیر آن. اما با تغییر سبک زندگی مردم که اتفاقا این تغییر از روی جبر و عدم داشتن قدریت خرید به آن ها تحمیل شد  تقاضا برای خانه های متراژ پایین روز به روز بالاتر رفت. طوری که آمار نشان می دهد در سال گذشته بالاترین آمار تقاضا مربوط به خانه هایی با متراژ پایین زیر 70 متر و با قیمت 100 تا 250 میلیون تومان بوده است.

4033

یک دلیل دیگر توجه به واحدهای متراژ پایین در خرید مسکن که نمی شود نادیده اش گرفت، افزایش آمار زندگی های انفرادی است. این آمار نسبت به دهه های اخیر در شهرهای بزرگ رشد بسیار زیادی داشته است. جوان های زیادی که برای شرایط کاری و یا تحصیلی مجبور به زندگی در شهرهای بزرگ شده و در آخر همان جا ماندگار می شوند.  و یا سالمندانی که زندگی در یک خانه کوچک را به دلایلی چون امنیت و توانایی حفظ و نگهداری به خانه های درندشت ترجیح می دهند.

با چنین شرایطی و تغییر کیفیت زندگی مردم انتظار می رود تا چند سال آینده اکثر مردم که همان قشر متوسط جامعه باشند در خانه هایی با متراژ پایین سکونت خواهند داشت. خانه هایی که به دلیل شرایط و فضایشان ما ایرانی ها را از برگزاری بسیاری از سنت های گذشته مان نظیر مهمانی دادن دور خواهند کرد.و غیر مستقیم بر ارزش های فرهنگی نیز تاثیر خودشان را می گذارند.

در دهه های گذشته پیمانکاران و ساختمان سازها تمایلی به ساختن خانه هایی با متراژ کم نداشتند زیرا هزینه تمام شده برای آن ها بیش تر می شد و مجبور بودند به قیمت ارزان تری به فروش برسانند. حالا که مجبور به ساختن این واحد ها شده اند  و با توجه به تقاضای زیاد مردم برای این خانه ها اصلا بعید نیست که در آینده با قیمت رو به رشدی برای این واحد ها مواجه شویم.

البته در بسیاری از شهرستان ها که هزینه های زندگی در سطح پایین تری قرار دارد هنوز هم خانه هایی با متراژ بالا طرفداران خود را دارند و تعداد واحدهای متراژ پایین درصد کمتری از ساخت و سازها می باشد. ولی اگر اوضاع اقتصادی جامعه تکان نخورد و قدرت خرید و استطاعت مالی خانواده ها روز به روز کاهش یابد به زودی در شهرهای کوچک هم آپارتمان های کوچک جایشان را به خانه های بزرگ خواهند داد.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده کرکره)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند شیشه ساختمانی، شیشه سکوریت و ...)، انواع سقف، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع ابزار آلات ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای