دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

وعده هایی برای افزایش وام مسکن و سراب خانه دار شدن جوانان

logo
Sakhtemoon
وعده هایی برای افزایش وام مسکن و سراب خانه دار شدن جوانان

گران شدن خانه و پایین بودن وام مسکن در برابر هزینه خرید، مشکلاتی هستند که امروزه ذهن افراد بسیاری را به خود مشغول کرده اند.


حالا که مدتی است اخبار پر تب و تاب بازار مسکن از زبان ها افتاده گویا همه چیز هم به فراموشی سپرده شده و مردم هم قیمت های خیالی این روزها را پذیرفته اند. اما در این بین جوانانی هستند که با رویای خانه دار شدن یک سال پس اندازشان را در بانک گذاشتند تا با دریافت مبلغی وام مسکن بتوانند خانه بخرند . حالا ارزش پول شان چنان پایین آمده که نه می توانند خانه بخرند و نه از آن پول استفاده درست و حسابی کنند. در این مدت چندین بار پیشنهاد افزایش وام مسکن، با توجه به افزایش بی سابقه قیمت مسکن مطرح شد ولی هنوز نه طرحی تصویب شده و نه تصمیم نهایی گرفته شده است. در این مقاله وبسایت ساختمون به موضوع وام مسکن و مسائل پیرامون آن می پردازیم.

4840

چرا باید حتما خانه دار شویم؟

شاید فکر کنید خانه دار شدن و این که جوانان خانه ای که از آن خودشان است داشته باشند در کشورهای دیگر به اندازه این جا اهمیت ندارد ولی در کشور ما این موضوع یک الزام است و هر کسی بعد از اخذ شغل مناسب به اولین چیزی که فکر می کند سقف بالای سرش است. دلیل این موضوع گرانی های بدون قاعده و بیخودی است. برای کسی که یک سال در خانه ای مستاجر است اصلا تضمینی وجود ندارد که سال بعد هم بتواند در همان خانه بماند. چون قیمت ها مدام در حال افزایش است و تورم روز به روز بالاتر می رود ولی حقوق آن فرد ثابت مانده یا درصدی بسیار کمتر از تورم جامعه به آن اضافه شده است. پس بدیهی است حتی اگر از خورد و خوراک اش فاکتور گرفته، پس انداز کند و خانه بخرد. شوکی که به بازار مسکن وارد شد و همه ما ان را حباب خواندیم سرانجام ماندگار شد و خانه دار شدن را برای جوانان و هم چنین قشر وسیعی از جامعه به یک رویای دست نیافتنی تبدیل کرد.

افزایش وام مسکن یا تعدیل قیمت در بازار مسکن

به موازات طرح افزایش مبلغ وام مسکن که هنوز هم مورد تایید واقع نشده، طرح دیگری راجع به کاهش قیمت مواد اولیه و در پی آن کاهش قیمت های تمام شده مسکن مطرح شده است. شاید درابتدا راجع به این موضوع جبهه بگیریم ولی واقعیت این است اگر قیمت های خانه تعدیل شود و به همان روال گذشته (که البته آن هم منطقی نبود) برگردد خانه دار شدن راحت تر از این است که مبلغ وام افزایش یابد. چون به محض انتشار خبر افزایش تسهیلات، دوباره قیمت خانه احتمالا بالا می رود. در حال حاضر درصد زیادی از افرادی که وام مسکن را گرفته اند، نتوانسته اند خانه بخرند. حداقل با کاهش درصدی از قیمت ها می توان امیدوار بود. به نقل از مقامات مسئول درگیر با این ماجرا، در شرایط کنونی وضعیت عرضه و تقاضای مسکن به هم خورده است. چرا که خانه های عرضه شده در بازار مسکن برای قشر متوسط جامعه که اتفاقا درصد زیادی از جامعه را تشکیل می دهند بسیار گران و دست نیافتنی است. از سوی دیگر تقاضا برای خانه های کوچک و ارزان قیمت بسیار زیاد است که تعداد زیادی از آن ها در بازار وجود ندارد. طبیعی است، در این اوضاع قشر متوسط جامعه که می توانسته در پیش از گرانی ها خانه ای معمولی با قیمت و متراژ معمولی بخرد حالا باید دنبال خانه های کوچک و ارزان بگردد. شاید بشود گفت این فقیر شدن قشر متوسط جامعه است که توازن را بر هم زده. به هر روی، طرح این مسئله که افزایش وام بهتر است یا کاهش قیمت خانه جنبه های گوناگونی دارد و نمی توان صراحتا اعلام کرد که ارزان کردن خانه تصمیم بهتری است یا بالا بردن وام مسکن. بایستی اطلاعات کافی از نتیجه هر دو بررسی شود بلکه بتوان بر اساس آن ها تصمیم گیری کرد. اما آن چه اهمیت دارد زمان است. بالاخره تصمیم هرچه باشد بایستی سریع تر گرفته و پیاده شود.

4841

رویای خانه دار شدن کارگران

در این بلبشوی اقتصادی متاسفانه هنوز طرح هایی هم که برای افزایش حقوق و مزایای کارگران مثل حق مسکن و بن خوار و بار مطرح شده به نتیجه مشخصی نرسیده است. هر روزی که می گذرد بار گرانی فشار بیشتری به کارگران جامعه وارد می کند و حالا که تامین نیازهای اولیه مانند خوراک و پوشاک هم به مشکل برخورده است بدیهی است دیگر فکر خانه دار شدن هم از ذهن کارمندان و کارگران پاک شود. حرف هایی هم از توزیع بسته های حمایتی در بین کارگران زده شده ولی حتی تاثیر این بسته ها هم به اندازه ای نیست که بتواند مشکل معیشتی ایجاد شده را که روز به روز بزرگتر می شود جبران کند و کارگران بتوانند مبلغی برای خرید خانه پس انداز کنند.

در گرانی خانه هم شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و هم تصمیمات بدون فکر صاحبان ملک، تاثیر داشت. در شرایطی که قیمت اجناس روز به روز گران تر می شود کسی هم که صاحب ملک است بایستی پول کافی برای گذران زندگی روزانه اش داشته باشد پس قیمت ملک اش را بالا می برد، حالا روی دیگر سکه را ببینید، مستاجر همان ملک را در نظر بگیرید، او هم به عنوان عضوی از این جامعه درگیر گرانی ها شده است. گرانی اقلام ضروری در زندگی او هم اتفاق افتاده است. هم بایستی این گرانی را جبران کند و هم اجاره خانه ای که حالا مطابق نیازهای صاحب ملک بالا رفته است.

شایان ذکر است که ساختمون وبسایتی تبلیغاتی در حیطه صنعت ساختمان می باشد که در آن انواع خدمات محصولات از قبیل ساندویچ پنل، سازه ال اس اف، پله گرد، سقف کاذب، پارتیشن ها، پنجره UPVC، شومینه ها و موراد دیگر از فروشندگان معتبر معرفی شده است. همچنین شما می توانید با مراجعه به وبسایت علاوه بر مشاهده محصولات از دیگر امکانات موجود در وبسایت ساختمون نیز استفاده نمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای