دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

اقدامات مورد نیاز قبل، در حین و بعد از وقوع زلزله

logo
Sakhtemoon
اقدامات مورد نیاز قبل، در حین و بعد از وقوع زلزله

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که به علت تجمع انرژی در زمین و آزاد شدن آن به یکباره به وقوع می‌پیوندد. در میزان خرابی های به بار آمده از وقوع زلزله بزرگی زلزله، شتاب زلزله و عمق کانون زلزله تاثیر به سزایی دارد. در این میان این سوال مطرح می‌شود که قبل، در هنگام وقوع و بعد از زلزله چه کارهایی باید انجام دهیم؟ وب سایت ساختمون به عنوان همراه همیشگی و دوستدار ملت عزیز ایران و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان، مقاله زیر را جهت ارتقای آگاهی جامعه برای رویارویی با این بلای طبیعی ارائه می‌کند. لطفا موارد ذیل را به دقت مطالعه کرده و با عزیزان خود به اشتراک بگذارید.


ویدئو اقدامات مورد نیاز قبل، در حین و بعد از وقوع زلزله

کارهایی که باید قبل از زلزله انجام داد

در این قسمت تجهیزات و اقداماتی که پیش از وقوع زلزله باید در نظر گرفت به ترتیب بیان شده است. با توجه به وقوع زلزه اخیر در کرمانشاه، که موجب از دست رفتن جمعی از هموطنانمان شد، توصیه می‌کنیم موارد ذیل را جدی گرفته و به دقت به خاطر بسپارید تا از این پس کمتر شاهد چنین پی‌آمدهای تلخی در اثر وقوع زلزله در کشور عزیمان باشیم.

1- اطمینان حاصل کنید که یک کپسول آتشنشانی، یک جعبه کمک‌های اولیه، یک رادیوی باتری دار، یک چراغ قوه و باطری ذخیره در خانه دارید.
2- اصول کمک‌های اولیه را یاد بگیرید و یک جعبه کمک‌های اولیه در خانه داشته باشید تا در موقع لزوم آن را بردارید.
3- برنامه ریزی کنید که خانواده تان را بعد از وقوع زلزله احتمالی در کجا ملاقات کنید.
4- اشیاء سنگین را روی قفسه‌ها نگذارید، زیرا احتمال افتادن این اشیا در اثر تکان‌های زلزله وجود دارد. حتما اشیا سنگین را در طبقات نزدیک به زمین نگهداری کنید.
5- لوازم مورد نیاز از قبیل آب، غذاهای کنسروی، پتو سبک و... را از قبل تهیه کنید.

کارهایی که باید در حین زلزله انجام داد

در این بخش با مجموعه اقدامات و الزامات مورد نیاز در هنگام وقوع زلزله آشنا می‌شویم. بدیهی است حفظ آرامش اصل اساسی برای محافظت از خود و مراقبت از سایرین است. در ادامه این اقدامات به ترتیب اولویت ارائه شده است.

1- هر جای خانه که هستید پناه بگیرید و به سمت جای امنی شیرجه بروید، پناه بگیرید و سرو گردن خود را بپوشانید، در واقع سه اصل نجات بخش در هنگام وقوع زلزله همین است، این سه عبارت کلیدی را همواره به خاطر داشته باشید؛ "پناه گرفتن"، "پوشاندن سر و گردن" و "نگه داشتن".

2631

2- تا حد ممکن آرامش خود را حفظ کنید. اگر داخل یا خارج خانه هستید در همانجا بمانید. در هر دو صورت توصیه‌هایی برای حفاظت جان شما داریم.

3- اگر در داخل هستید به دیوار تکیه دهید یا در ورودی خانه بایستید. البته بهترین کار این است که به زیر مبل بزرگ یا میزی بروید و طبق سه عبارت طلایی که پیش‌تر با شما مطرح کردیم از خود محافظت کنید. در هر صورت به خاطر داشته باشید از پنجره ها و درهای ورودی فاصله بگیرید. زیرا احتمال شکستن شیشه‌ها و زخمی شدن یا آسیب دیدنتان وجود دارد.

2633

4- اگر خارج از خانه هستید، از تجهیزاتی مانند خطوط انتقال نیرو، ساختمان‌ها، درختان و هر چیز دیگری که احتمال سقوط آن وجود دارد، فاصله بگیرید.

5- از به همراه داشتن موارد اشتعال‌زا، کبریت و فندک خودداری کنید.

6- اگر داخل خودرو هستید، خودرو را در جایی به دور از پل‌ها، تیرهای برق و درختان متوقف کنید و همان داخل بمانید تا زلزله متوقف شود.

7- داخل آسانسور نروید.

کارهایی که باید بعد از زلزله انجام داد

در این بخش با مجموعه اقدامات و الزامات مورد نیاز پس از وقوع زلزله آشنا می‌شویم. در صورتی که کمک‌های اولیه را بلد باشید و بتوانید بر اضطراب و شوک بعد از وقوع زلزله غلبه کنید، نقش موثری در خدمت به همنوعان خود خواهید داشت.

1- خود و دیگران را کنترل کنید و اگر کسی نیازمند کمک‌های اولیه است، به او کمک کنید.

2- آب ، برق و گاز را کنترل کنید و اگر وسیله ای صدمه دیده است، شیر اصلی را ببندید.

3- اگر بوی گاز به مشامتان میرسد فورا شیر اصلی گاز را ببندید و پنجره ها را باز کنید.

4- رادیو را روشن کنید، در این موارد توصیه‌های لازم را از طریق رادیو پیگیری کنید. از موبایل استفاده نکنید مگر در موارد ضروری، زیرا موجب اشغال شبکه و بر هم ریختن نظم شبکه اطلاع رسانی می‌شوید.

5- از ساختمان‌های آسیب دیده دوری کنید، زیرا احتمال پرتاب شیشه و نخاله‌های ساختمانی وجود دارد.

6- از ساحل دریا فاصله بگیرید زیرا احتمال وقوع سونامی وجود دارد.

7- برای خروج از ساختمان از پلان تهیه شده برای شرایط اضطراری پیروی کنید و هرگز برای خروج از ساختمان از آسانسور استفاده نکنید.

8- منتظر پس لرزه‌ها باشید.

زلزله به ما سه درس می آموزد:

- شکرگزار نعمت‌های کوچک و بزرگی که خدا به ما داده است باشیم.

- قدر لحظات زندگی خود را بدانیم و همیشه از نظر فیزیکی، احساسی، فکری، روحی و اجتماعی آماده باشیم.

- در واقع زلزله به ما یادآوری می‌کند که از گذشته درس بگیریم و برای آینده آماده باشیم.

از اینکه با ماهمراه بودید متشکریم و امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. در ادامه می‌توانید ویدئو آموزش مهارت‌های لازم قبل، در حین و بعد از زلزله را مشاهده کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای)، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای