دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

10 پارکینگ جالب با معماری های منحصر به فرد در دنیا

logo
Sakhtemoon

تصور ما از پارکینگ یا پارکینگ های طبقاتی، سازه هایی بی روح است که فقط برای پارک خودرو به کار می رود. در مقاله پیش‌رو قصد داریم شما را با 10 پارکینگ جالب و منحصر به فرد در دنیا آشنا کنیم که فراتر از یک پارکینگ ساده عمل میکنند و در برخی موارد هیچ شباهتی به پارکینگ ندارند. وبسایت ساختمون علاوه بر ارائه مطالب آموزشی جهت آشنایی شما با مصالح، تجهیزات و کالاهای ساختمانی، سعی دارد شما را با شگفتی‌های معماری جهان از جمله پارکینگ های خاص نیز آشنا کند. در قالب یک تور مجازی با ما به این پارکینگ ها سفر کنید.

پارکینگ جالب شماره 10: کیو پارک در شفیلد انگلستان (Q park)

کیو پارک شفیلد در خیابان چارلز واقع شده است و یک سازه چندین طبقه و بسیار ایمن در مرکز این شهر است. این پارکینگ جالب در مجاورت ایستگاه قطار و در کنار دانشگاه هالِم شفیلد (hallam sheffield university) قرار داشته و فاصله کمی تا فروشگاه‌ها و مراکز خرید، تئاترهای شفیلد و باغ‌های معروف شفیلد (Peace Gardens و Winter Gardens) دارد. این پارکینگ برای طراحی منحصر بفردش، جایزه برده است و برای مناسبت های اجتماعی خاص مثل مسابقات دوچرخه سواری که در این شهر برگزار می‌شود، به کار می‌رود. پارکینگ کیو پارک به خاطر طراحی ایمن ورودی برای عابرین پیاده و وسایل نقلیه و نیز به خاطر سیستم پیشرفته دوربین مداربسته امنیتی آن، مشهور است.

3145

پارکینگ جالب شماره 9: پارکینگ یوریکا در ملبورن استرالیا (Eureka car park)

معمولا به طراحی نمای داخلی پارکینگ‌ها اهمیت داده نمی‌شود و فضای داخلی اکثر آن ها بصورت بتنی و تیره است. پارکینگ یوریکا یک پارکینگ بسیار جذاب در ملبورن استرالیا است که طراحی داخلی آن مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از مردم وقتی وارد پارکینگ‌های طبقاتی می‌شوند در تعیین جهت ورود و خروج یا دستیابی به سایر طبقات دچار مشکل شده و سردرگم می‌شوند، بنابراین طراحان با استفاده از تکنیک ترسیم سه بعدی، کلماتی مانند بالا (up)، پایین (down)، داخل (in) و خارج (out) را روی دیوارها و زمین این پارکینگ نقش کرده‌اند که هم برای راهنمایی مردم به کار می‌رود و هم بر زیبایی پارکینگ تاثیر بسزایی داشته است. سایز کلمات بسیار بزرگ است در نتیجه به خوبی از هر جای پارکینگ قابل رویت است. با استفاده از این طرح، محیط ناخوشایند پارکینگ به یک محیط جذاب و دوست داشتنی تبدیل شده است.

3146

پارکینگ جالب شماره 8: پارکینگ هِرما در کره جنوبی (herma parking)

پارکینگ هِرما یکی از مدرن ترین پارکینگ‌ها است که در نواحی پایین شهر، شهر یونجین (یکی از شهرهای اقماری شهر سئول) کره جنوبی ساخته شده است. طراحی پارکینگ هرما توسط جیانگ هون لی (Jeong-Hoon Lee) انجام شد.
هدف از ساخت این پارکینگ جالب، بالا بردن ارزش زمین و ساختمان با بودجه اندک، با استفاده از طرح‌های غیر مرسوم برای پارکینگ، بوده است. در نتیجه پارکینگی طراحی و ساخته شد که هیچ شباهتی به پارکینگ ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد که یک موزه یا یک گالری هنری باشد. در ساخت نمای این بنای زیبا از 635 پانل پلی کربنات و 930 قطعه آلومینیوم استفاده شده است. طول این قطعات و پانل‌ها متغیر و در بیشترین حالت حدود 12 متر است. روی پانل‌های مذکور از پوشش مخصوصی استفاده شده است که نمای آن را مشابه شیشه‌های رفلکس نشان می‌دهد. تغییر جهت نور آفتاب، رنگ‌های متنوعی روی سازه به نمایش در می‌آورد.

3147

پارکینگ جالب شماره 7: پارکینگ بی ام و (BMW welt)

پارکینگ بی‌ام‌‌وِ در شهر مونیخ آلمان قرار دارد و یک پارکینگ عمومی واقعی نیست اما هزاران خوردوی بی‌ام‌وِ را در خود جای داده است. این پارکینگ جالب در واقع موزه ماشین‌های این برند معروف است که به فروش گذاشته شده‌اند. این پارکینگ قطعا یکی از پیشرفته‌ترین سالن‌های نمایشگاهی در دنیا است. برای تماشای این پارکینگ دیدنی ممکن است یک روز وقت صرف شود.

3148
3149

پارکینگ جالب شماره 6: پارکینگ طبقاتی کوردوا (Cordova Parkade)

پارکینگ طبقاتی کوردوا در شهر ونکوور (گرانترین شهر برای زندگی در کانادا) قرار دارد. این پارکینگ جالب به منظور سرزنده کردن و نیروبخشی به محله‌های نامناسب شهر، ساخته شده است. ونکوور نیز مانند هر شهر بزرگی دارای محله‌های شیک و محله‌های سطح پایین که با بیخانمان‌ها و معتادان پر شده، است. در حالی که بسیاری از شهرها، به فکر بازسازی و سرزنده کردن مناطق اطراف ساختمان‌های فرهنگی، تئاترها، استودیوم‌ها و فروشگاه‌های بزرگ هستند، اما مسئولین شهر ونکوور تصمیم گرفتند با صرف هزینه 28 میلیون دلاری، یک پارکینگ طبقاتی مدرن را در محله‌های سطح پایین شهر بسازند تا باعث پیشرفت این منطقه شود.

3156

پارکینگ جالب شماره 5: پارکینگ سانتا مونیکا (Santa Monica civic center)

پارکینگ مرکز شهر سانتا مونیکا توسط معماران و طراحان روبل یودل خلق شده است. این پارکینگ جالب هشت طبقه، دارای شش طبقه روی زمین و دو طبقه زیر زمین است. پارکینگ سانتا مونیکا تنها برای جا دادن 900 وسیله نقلیه در آن طراحی نشده، بلکه طراحی آن مانند سبک خانه لورینگ بوده تا از نظر ظاهری با سایر ساختمان‌های موجود در اطراف آن همخوانی داشته باشد. این پارکینگ جالب، بسیار زیباست در حدی که توریست‌ها در مقابل آن می‌ایستند و با آن عکس می‌گیرند. ساختمان پارکینک توسط چراغ های LED تزئین شده است که برق آن از طریق پانل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

3150

پارکینگ جالب شماره 4: پارکینگ تئاتر میشیگان در دیترویت آمریکا (Michigan Theater)

گرچه بیشتر پارکینگ‌هایی که در این لیست وجود دارند جزو تکنولوژی‌های جدید محسوب می شوند، اما پارکینگ میشیگان، جزو بافت فرسوده شهر محسوب می‌شود. تئاتر میشیگان به سبک فرانسوی رنسانس و در سال 1925 ساخته شد. این تئاتر زمانی ظرفیت بیش از 4000 نفر را داشت. اما شهر دیترویت از سال 2008 که در آن زمان تئاتر میشیگان به عنوان مرواریدی در قلب فرهنگی شهر می‌درخشید، زمان سختی را پشت سر گذاشت. پس از ورشکستگی این شهر، اکنون این تئاتر به عنوان یک پارکینگ مسقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همچنان شکوه پیشین آن نمایان است.

3151

پارکینگ جالب شماره 3: ساختمان 1111 خیابان لینکلن (1111 Lincoln Road)

پارکینگ 1111 یکی از زیباترین پارکینگ ها در جهان است که در شهر میامی فلوریدا و با هزینه 70 میلیون دلار بنا شده است. سازه این پارکینگ جالب در سال 2010 به اتمام رسید. پارکینگ 1111 توسط هرزوگ و دی مرون (Herzog & de Meuron)،  که سازندگان استادیوم آشیانه پرندگان المپیک (Olympic Bird's Nest) در سال 2008 هستند، ساخته شده است. بهترین قسمت این پارکینگ، نمای رو به اقیانوس در سقف آن است. پارکینگ 1111 تنها به عنوان پارکینگ به کار نمی رود؛ بلکه فروشگاه‌هایی نیز در پایین و دفاتری در سقف آن وجود دارد.

3152

پارکینگ جالب شماره 2: پارکینگ یومی هوتارو (Umihotaru)

پارکینگ یومی هوتارو بر روی یک جزیره ساخته دست انسان که به شکل یک کشتی گردشگری است، بنا شده است. پل بندر توکیو و تونل زیرآبی کومبو (که طولانی‌ترین پل زیر آبی دنیا است)، دو شهر کاواسکی و کیسارازو را بهم متصل می‌کند. تونل و پل در یک جزیره دست ساز (یعنی جایی که پارکینگ در آن بنا شده است) به یکدیگر متصل می‌شوند. این جزیره شامل محلی برای استراحت، خرید، رستوران و سایر تسهیلات تفریحی است و از روی آن می‌توان کل بندر توکیو را مشاهد کرد.

3153

پارکینگ جالب شماره 1: پارکینگ اتو اِستاد (Autostadt)

پارکینگ بی‌ام‌وِ، تنها پارکینگ ماشین پیشرفته در آلمان نیست؛ بلکه پارکینگ فولکس واگن یکی دیگر از پارکینگ های بی نظیر و پیشرفته در این کشور است. پارکینگ اتواستاد نیز همانند پارکینگ بی ام و، یک پارکینگ عمومی نمی‌باشد و محلی است برای توقف ماشین‌های شرکت فولکس واگن و فروش آن‌ها. این پارکینگ جالب در واقع یک برج 20 طبقه است و به نظر شبیه تکنولوژی‌هایی است که در فیلم‌های تخیلی می‌بینیم. اگر خوش شانس باشید می‌توانید از این برج زیبا دیدن کنید. برای بازدید از این برج، تماشاچیان درون یک محفظه شیشه‌ای ایمن می‌نشینند که توسط بازوهای رباتیک حرکت می‌کند. درون این سازه هیچ انسانی تردد نمی‌کند و تمام کارها توسط ربات انجام می‌شود؛ و خودرو‌های جدیدی که توسط شرکت ساخته می‌شوند توسط ربات‌ها در جای خود قرار می‌گیرند.

3154
3155

امیدواریم از دیدن این 10 پارکینگ جالب لذت برده باشید. اگر سوال یا نقطه نظری دارید، یا اگر در مورد موضوع خاصی به دنبال اطلاعات هستید، حتما در قسمت پایین صفحه با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

اگر به سایر دست سازه های عجیب بشر علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم به سایر مقالات وبسایت ساختمون نیز سر بزنید. مطمئنا از دیدن آن‌‌ها پشیمان نمی شوید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب های داخلی ساختمان)، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع دیوارپوش ها (مانند دیوارپوش چوبی، کامپوزیت، سلولوزی و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می تونید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای