دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

logo
Sakhtemoon

وقتی قصد سفر به مقاصد دور را دارید قطعا هواپیما یکی از مناسبترین گزینه‌ها خواهد بود. با این حال، سفر با هواپیما مخاطرات خاص خود را دارد. به ویژه اگر باند فرودگاه در فضای مسطحی واقع نشده باشد. یعنی باند فرودگاه در مجاورت کوه یا یک دره باریک باشد. در این صورت، این مهارت خلبان است که مهمترین فاکتور در ایمنی سفر خواهد بود. وب سایت ساختمون در این مقاله، به معرفی خطرناک ترین فرودگاه های جهان پرداخته است. اگر علاقه‌مند به شناخت این فرودگاه‌ها هستید با ما همراه باشید.

خطرناک ترین فرودگاه های جهان، شماره 10. فرودگاه گیبرالتار- Gibraltar International Airport

این فرودگاه، نه تنها یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان است، بلکه نسبت به سایر فرودگاه های خطرناک این لیست شلوغ تر است. ممکن است غیر قابل باور باشد، ولی کریدور پروازی این فرودگاه، از روی خیابان اصلی شهر می‌گذرد. هر وقت که یک هواپیما قصد بلند شدن یا نشستن دارد، وسایل نقلیه باید توقف کنند. نکته جالب توجه این است که تا بحال در این فرودگاه هیچ حادثه مهمی رخ نداده و امیدواریم که از این به بعد هم اتفاقی نیفتد.

3163

خطرناک ترین فرودگاه های جهان، شماره 9. فرودگاه مادیرا -Madeira Airport

فرودگاه مادیرا یکی دیگر از خطرناک ترین فرودگاه های جهان است. طول دو باند اصلی این فرودگاه در زمان افتتاحش در سال 1964 فقط 1600 متر بود. بعد از حادثه وحشتناک سال 1977 که در آن یک بوئینگ 727 با یک پل سنگی برخورد کرد و بعد وارد ساحل شد، طول یکی از باندها 200 متر افزایش داده شد. بعد از سال 2000 مجددا طول باندها به سمت دریا افزایش داده شد. مستقل از بحث طول باند، نشستن روی باند این فرودگاه برای با تجربه ترین خلبان‌ها هم سخت است. چرا که برخلاف آموزش‌هایی که دیده‌اند، ابتدا باید هواپیما را به سمت یک قله کوه مخفی شده در کوه هدایت کنند و نهایتا به منظور اجتناب از برخورد با کوه به سمت راست گردش کرده و خود را در امتداد باند پرواز قرار دهند.

3165

خطرناک ترین فرودگاه های جهان، شماره 8. فرودگاه لوکلا – Lukla Airport

نام این فرودگاه در ابتدا لوکلا بود، ولی بعدا به مناسبت  اولین صعود کوهنوردان به قله اورست، به فرودگاه تنزینگ هیلاری تغییر نام داد. این فرودگاه در منطقه لوکلای کشور نپال واقع است و سالانه به هزاران کوهنوردی که در آرزوی فتح اورست هستند، خدمت رسانی می‌کند. همینطور به مسافرانی که برای سیاحت به منطقه اورست می آیند.

خطرات این فرودگاه شامل بادهای شدید و ابر زیاد است. اما این‌ها هیچکدام ترسناکترین جنبه‌های این فرودگاه نیستند. باند پرواز این فرودگاه مانند فرودگاه گوستاو سوم، از یک طرف به کوه‌های سر به فلک کشیده ختم می شود و از طرف دیگر به یک دره عمیق به عمق 600 متر. به خاطر همین موضوع، این فرودگاه شاهد حوادث بسیار زیادی بوده است و یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان به شمار می آید.

3167

خطرناک ترین فرودگاه های جهان، شماره 7. فرودگاه تنکانتین- Toncontín International Airport

در شهر تگل کوپلا پایتخت هندوراس یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار دارد. این نتیجه گیری ناشی از بررسی هایی بود که پیرو وقوع حوادث متعدد در این فرودگاه صورت گرفت. آخرین حادثه در سال 2008 اتفاق افتاد که منتهی به مرگ 5 مسافر شد. این فرودگاه درسال 1934 در دوره‌ای شروع بکارکرد، که هواپیماها ضعیف تر بودند و نیاز به چنین باندهای طولانی نداشتند. باند فرودگاه تنی کانتین فقط 7000 فوت طول دارد و داخل یک دره قرار گرفته و توسط کوه‌ها محاصره شده است. مسئله دیگری که باعث خطرناک شدن این فرودگاه شده است، این است که هواپیماها فقط یک راه برای فرود و به پرواز در آمدن دارند. علیرغم همه این عوامل خطرساز، روزانه تعدادی هواپیمای بزرگ، نظیر بوئینگ 757 در این فرودگاه به زمین می نشینند.

3169

خطرناک ترین فرودگاه های جهان، شماره 6. فرودگاه بارا- Barra Airport

فرودگاه بارا یکی از خطرناکترین فرودگاه های جهان است و احتمالا تنها فرودگاهی است که بعنوان ساحل دریا نیز عمل می کند. عملیات فرود و پرواز هواپیماها در فرودگاه بارا، بر روی همان ماسه‌هایی انجام می شود‌، که مردم در زمان تعطیلی فرودگاه روی آن آفتاب می گیرند. در زمان بالا آمدن آب دریا در عصرها، فقط نور چراغ‌های وسیله نقلیه عبوری است که به خلبان کمک می کند که محل فرود را ببیند. برای تمام افرادی که برای لذت بردن از ساحل قدم می زنند، تابلوهایی نصب شده که به آنان نسبت به فرود و پرواز هواپیماها هشدار می‌دهند. بخواهید باور کنید یا خیر، فرودگاه بارا توسط سازمان ترافیک هوایی، بعنوان یک فرودگاه بین المللی به رسمیت شناخته شده است امیدواریم که مسئولین بهتر از ما بفهمند.

3171

خطرناکترین فرودگاه های جهان، شماره 5. فرودگاه کورشول- Courchevel Airport

شهر کورشول در دامنه های آلپ در فرانسه یکی از مراکز معروف اسکی در اروپا است. اما به نظر می رسد که بخش عمده محبوبیت این منطقه بخاطر فرودگاه آن است که داخل کوه‌ها قرار گرفته است و به عنوان یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان به شمار می آید. فرودگاه کورشول فقط به خاطر ارتفاع زیاد یا موقعیت خاصش معروف نیست. بلکه بیشتر به این خاطر معروف است، که هنرپیشه معروف جیمز باند در فیلم سینمایی " فردا هرگز نمی میرد " یک فرود خیلی موفق در این فرودگاه خیلی خطرناک داشته است.

3173

خطرناکترین فرودگاه های جهان، شماره 4. باند یخی- Ice Runway

برای خلبانان فرود آمدن و بلند شدن در باند پروازهای یخ زده بسیار چالش برانگیز است. باند پرواز یخی یکی از سه باند پروازی است که برای حمل تجهیزات و محققین ایستگاه تحقیقاتی مک موردو در قاره قطب جنوب استفاده می شود و جزو خطرناک ترین فرودگاه های جهان است. همانگونه که از نام آن پیداست، این باند پرواز در واقع لایه هایی از برف و یخ منظم شده است.

فضای کافی در روی باند یخی وجود دارد، لذا هواپیماهای بسیار بزرگ می توانند به آسانی در آن فرود بیایند. نگرانی اصلی این است که اطمینان حاصل شود که آیا یخ می تواند وزن هواپیما و بار آن را تحمل کند و اینکه چرخ هواپیما در برف فرو می رود یا خیر. اگر یخ باند شروع به شکستن کند، پروازها به باندهای فرعی پگاسوس و ویلیامز هدایت می شوند.

3175

خطرناکترین فرودگاه های جهان، شماره 3. فرودگاه گوستاو سوم- Gustaf III Airport

فرودگاه کوچک کانگنز در جزیره Caribbean Saint Barthélemy یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان برای خلبانان و مسافران است. کریدوری که باند پرواز درآن قرار دارد بسیار کم عرض است و احتمال برخورد هواپیماها با شیب مقابل به هنگام بلند شدن و سقوط در اقیانوس به هنگام فرود بسیار زیاد است. در ویدیویی که در ابتدای مقاله قرار داده شده است، بخوبی ملاحظه می شود، که چه برخوردهایی در صورت بروز خطا به هنگام فرود ممکن است پیش بیاید. نکته جالب اینجاست که تا این تاریخ، هیچکس کوچکترین صدمه‌ای در این فرودگاه ندیده است.

3177

خطرناکترین فرودگاه های جهان، شماره 2. فرودگاه کمدو بامدا- Qamdo Bamda Airport

فرودگاه کمدو بامدو، فرودگاهی کوچک با ارتفاع 14000 فوت از سطح دریا، مرتفع ترین فرودگاه در سطح جهان است. مهم تر از بحث ارتفاع، باند پرواز 3.5 مایلی این فرودگاه است، که تقریبا معادل طول 6 زمین فوتبال است. این طول ممکن است زیاد بنظر برسد، اما به این نکته باید توجه کرد که برای انجام یک فرود ایمن در ارتفاعات زیاد، باید طول باند پرواز زیادتر باشد. در سطح دریا، سرعت هواپیما به هنگام فرود حدود 150 مایل در ساعت است، اما در ارتفاع  بیش از 14000 فوت از سطح دریا، برای همین سرعت فرود طول باند پرواز باید دو برابر این مقدار باشد، که بتوان هواپیما را متوقف کرد. بنابراین، این موضوع می‌تواند خطرساز باشد و مسافران باید قبل از تصمیم گیری به انجام سفر به چنین نقاطی، از تبعات آن آگاه باشند.

3181

خطرناکترین فرودگاه های جهان، شماره 1. فرودگاه جوانچو- Juancho E. Yrausquin Airport

یکی دیگر از خطرناک ترین فرودگاه های جهان فرودگاه جوانچو در جزیره زیبای کاریبن (Caribbean) است. رفتن به این جزیره زیبا بسیار استرس آور است، چرا که طول باند پرواز فرودگاه آن فقط 1300 متر است; یعنی فقط کمی بلندتر از باند پرواز فرودگاه‌های باری. این باند پرواز کوتاه، توسط صخره‌های بلند احاطه شده و در انتها بطور خطرناکی به شیب منتهی به اقیانوس می رسد. یک ارزیابی اشتباه توسط خلبان هنگام بلند شدن، منجر به غوطه ور شدن هواپیما در عمق اقیانوس می‌شود. بخاطر این موارد، هواپیماهای بزرگ از این فرودگاه استفاده نمی‌کنند، ولی حتی استفاده هواپیماه‌های کوچک نظیر سسنا هم از آن مشکل است، مخصوصا در مواقعی که شرایط جوی خوب نباشد. جالب اینجاست که علیرغم این خطرات، تعداد توریست‌های این جزیره زیبا دائما رو به افزایش است.

3183

امیدواریم از دیدن خطرناک ترین فرودگاه های جهان لذت برده باشید. اگر سوال یا نقطه نظری دارید، یا اگر در مورد موضوع خاصی به دنبال اطلاعات هستید، حتما در قسمت پایین صفحه با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

اگر به سایر دست سازه‌های عجیب بشر علاقه مندید، پیشنهاد می‌کنیم به سایر مقالات وبسایت ساختمون نیز سر بزنید. مطمئنا از دیدن آن‌‌ها پشیمان نمی‌شوید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

این وب سایت یک سامانه‌ی جامع تبلیغات در حوزه ساختمان است. در آن انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند شومینه و وسایل دکوراتیو، پرده کرکره، تجهیزات آشپزخانه و ...)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب های اتوماتیک شیشه ای، درب داخلی و ...)، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC، پنجره استیل و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی یا سقف کاذب و ... )، انواع فراورده های بتنی (الیاف بتن، بتن آماده، پانل سه بعدی)، انواع شیشه های ساختمانی (مانند شیشه سکوریت، شیشه سندبلاست و ...)، انواع پله گرد و پله پیش ساخته و سایر کالا و خدمات مرتبط با صنعت ساختمان سازی معرفی می‌شود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای