دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع مدل های موزاییک و کاربرد های آن ها

آشنایی با انواع مدل های موزاییک و کاربرد های آن ها

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع مدل های موزاییک و کاربرد های آن ها

موزاییک ظاهری بسیار زیبا و شبیه به سنگ ها دارد و می تواند انتخابی جسورانه و بی نظیر به عنوان کفپوش برای استفاده در فضا های مختلف باشد.


موزاییک متریالی پر کاربرد و عمومی است که تقریبا برای همه ساختمان ها از آن استفاده می شود. نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری دیگر از کشور های دنیا استفاده از انواع گوناگون موزاییک ها رواج و کاربرد زیادی دارد. اما موزاییک ها مدل های مختلفی دارند که هر کدام برای قسمتی خاص از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال برای اولین بار در قاره اروپا مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی این متریال پر کاربرد و استفاده ها و کاربرد های آن می پردازیم.

7389

موزاییک چیست؟

همه ما انواع مختلف این متریال را دیده ایم اما در تعریف به کف پوش های فشرده و متراکم موزاییک می گویند که مواد تشکیل دهنده آن ها ماسه و سیمان، پودر سنگ، سنگدانه و آب می باشد. اگر بتن را با کمک لرزش و یا فشار پرسی متراکم و فشرده کنیم این محصول ساخته می شود.

هر موزاییک چند لایه دارد؟

این محصول دارای دو لایه اصلی می باشد. لایه زیرین معمولا ضخامت اش زیاد است و فشار را تحمل می کند. این لایه از سیمان و ماسه و با ترکیب آب ساخته می شود. اما لایه رویه که از پودر سنگ و آب و سیمان ساخته می شود همان لایه ای است که ما در ظاهر می بینیم و طرح و نقش موزاییک را به وجود آورده است. ترکیبات رنگی در لایه رویه قرار دارند.

7390

موزاییک ها را با چه روشی می سازند؟

دو روش برای ساختن این محصول وجود دارد. یکی روش پرسی و دیگری روش لرزشی که در ادامه به معرفی هر کدام به صورت مجزا می پردازیم.

روش پرسی ساخت موزاییک

در روش پرسی برای ایجاد تراکم در سیمان از دستگاه های پرس استفاده می شود. اساس کار به این صورت می باشد که فشاری که از دستگاه پرس اعمال می شود سیمان را متراکم می کند. البته میزان این فشار اعمالی همیشه ثابت نیست و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به طور مثال سنگ دانه هایی که در ترکیب موزاییک وجود دارد و ابعاد آن ها بر میزان فشار تاثیر می گذارد. در مورد مدل هایی از این محصول که با روش پرسی تولید می شوند نباید ساب خوردن را فراموش کرد.

روش لرزشی ساخت موزاییک

همان طور که از نام این روش پیداست برای تولید موزاییک به این روش به دستگاه لرزاننده احتیاج داریم و اعمال فشار نخواهیم داشت. تراکم و فشردگی مورد نیاز برای تولید این متریال به کمک دستگاه لرزاننده فراهم می شود. نمونه هایی که با این روش تولید می شوند معمولا سطح صاف دارند پس الزام ساب خوردن هم در مورد آن ها برداشته می شود. تنها در صورتی نیاز به سایش داریم که در تولید این محصول از سنگ های تزیینی استفاده شده باشد.

نوعی از موزاییک ها تحت عنوان موزاییک پلیمری وجود دارد که به روش لرزشی یا ویبره ساخته می شوند.

7391

تقسیم بندی کردن موزاییک ها بر اساس شکل ظاهری آن ها

در این تقسیم بندی این متریال به پنج دسته اصلی موزاییک های سیمانی، سنگ دار، شیار دار، شسته و پلاکی تقسیم می شوند.

موزاییک های سیمانی

نمونه های سیمانی طرح های یکنواخت و ساده دارند و در روی آن ها می توان شیار های ساده را مشاهده کرد. برای ساختن موزاییک های سیمانی از هیچ سنگ تزیینی استفاده نمی شود و به همین دلیل سطحی ساده دارند.

موزاییک های سنگ دار

همان طور که از نام شان پیداست در ساختن آن ها از سنگ های تزیینی استفاده می شود پس می توان این تغییر را در سطح شان مشاهده کرد. نمونه های سنگ دار یا صاف هستند، یا شسته و یا شیار دار، قطر و اندازه دانه های سنگ تزیینی که در ساختن آن ها به کار رفته معمولا متغیر است و بر اساس همین پارامتر نمونه های سنگ دار به 5 دسته اصلی تقسیم می شوند.

7392

موزاییک های شیار دار

روی سطح نمونه های شیار دار این متریال فرورفتگی و برجستگی وجود دارد. همین ها موجب ایجاد شیار هایی روی آن می شود. عمده استفاده از نمونه های شیار دار برای پیاده رو ها می باشد که به عنوان سنگفرش می باشند. استفاده از موزاییک های شیار دار هم چنین در محوطه ها هم مرسوم است.

موزاییک های شسته

دانه های برجسته شن را می توان روی سطح نمونه های شسته به آسانی مشاهده کرد.

موزاییک های پلاکی

متریالی که صیقل پذیر و سخت هستند روی سطح نمونه های پلاکی رویت می شوند. این سنگ ها که صاف هستند دارای ابعاد و اندازه های مختلفی می باشند که بر اساس ابعاد موزاییک ها تعیین می شود.

7393

از موزاییک ها در کجا ها استفاده کنیم؟

دامنه کاربرد این محصول بسیار وسیع است. چه در نمای داخلی ساختمان ها و چه در محوطه و پارک ها و کلیه اماکن عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. در خانه ها می توانید برای پوشاندن کف پشت بام از آن ها استفاده کنید. همچنین کف پارکینگ و حیاط خانه را هم می توان با استفاده از نمونه های زیبای این محصول آراست. در خیابان ها هم معمولا برای پوشاندن کف پیاده رو ها از انواع مختلف این متریال استفاده می شود.

7394

اگر قصد خرید مصالح ساختمانی با کیفیت و با قیمت مناسب را دارید با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید عرضه کنندگان این محصولات را به خوبی بشناسید و بهترین انتخاب را داشته باشید. وبسایت ساختمون با رصد کردن مستمر بازار و بررسی نیاز های مشتریان بالقوه در این زمینه، معتبرترین مراکز عرضه کننده فعال را معرفی می نماید. همچنین با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید از محصولات مثل کفپوش های گوناگون، شومینه های زیبا و مدرن، پرده های متفاوت، انواع مدل های سقف کاذب، پله گرد ها، کرکره های برقی، پنجره های دو جداره و سه جداره، ساندویچ پنل ها و موارد دیگر نیز دیدن نمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
AB Market ۲۱-۱۱-۹۸ ساعت ۱۰:۰

حتما از این نمایشگاه دیدن کنید! https://evnd.co/tCWES

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۱ رای