دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

روش هایی ساده برای تمیز کردن شومینه ها

logo
Sakhtemoon
روش هایی ساده برای تمیز کردن شومینه ها

شومینه سیستم گرمایشی جذابی است که در منازل و ویلا ها استفاده می شود. شومینه نیز همچون سایر وسایل گرمایشی برای کارکرد بهتر نیاز به تمیز کردن دارد.


شومینه ها یکی از المان های کلاسیک در خانه های قدیمی به شمار می روند. هر چند امروزه ممکن است کمتر از شومینه های واقعی و سنتی در ساختمان ها استفاده شود، ولی با این وجود، گرمای طبیعی و رقص شعله های آتش هیزم های سوزان در شومینه، هنوز هم جذابیت خاص خودش را دارد. یکی از مواردی که در مورد شومینه ها مانند هر المان دیگری اهمیت دارد، تمیزسازی و پاک سازی اصولی آن ها است. روش های مختلفی برای تمیز سازی این محصول وجود دارد که برخی رایج و ساده و برخی دشوار و نیازمند افراد ماهر در این زمینه می باشند. اگر شما در خانه و یا ویلای تان شومینه دارید و از آن استفاده می کنید، در این مقاله وبسایت ساختمون می توانید روش های ساده و کاربردی برای تمیز سازی این المان را مشاهده نمایید.

نکات ایمنی که باید قبل از تمیز سازی شومینه به آن توجه کنید

لازم به ذکر است مانند هر روش تمیز سازی دیگری، استفاده از دستکش، ماسک دهان و در این مورد عینک محافظ برای حفظ ایمنی و سلامت شخصی تان اهمیت زیادی دارد. همچنین قبل از هر اقدامی نسبت به بسته بودن شیر گاز در نمونه های گازی، اطمینان کسب کنید. زمانی اقدام به تمیز سازی شومینه کنید که کاملا خاموش و سرد شده باشد.

5920

مراحل تمیز کردن شومینه

مرحله اول:  تمیز سازی شومینه از خاکستر و موارد دیگر

اول خاکستر و بقایای هیزم های سوخته و نیم سوخته را از شومینه خارج کنید. این کار نیازمند صرف وقت و حوصله است. دقت داشته باشید که اگر برای خارج سازی خاکسترهای موجود در شومینه عجله کنید، ممکن است ناخواسته این ذرات را به دیگر نواحی خانه انتقال دهید و کثیفی را در همه جا پخش کنید. برای این کار به آرامی این بقایا و خاکسترها را جمع کرده و درون کیسه ای پلاستیکی بریزید و پس از بستن درب آن، از محیط داخلی خارج کنید.

مرحله دوم، تمیز سازی دودکش شومینه

برای تمیز کردن دودکش از دوده های متراکم شده، از یک برس بلند و زبر کمک بگیرید. با استفاده از برس تمامی سطح داخلی دودکش را تراشیده و دوده های چسبیده به این سطوح را جدا کنید. در نهایت مجددا دوده های ریخته شده را از درون شومینه جمع و در کیسه زباله ریخته و از محل خارج کنید.

5918

مرحله سوم: لکه بری و پاک کردن دوده ها

در این مرحله شوینده ها و مواد مختلفی برای لکه گیری را به شما پیشنهاد می کنیم. در حین استفاده از شوینده ها برای تمیز کردن شومینه وسایل مختلفی مانند اسفنج، پارچه تمیز، برس زیر بلند، برس دستی زبر و در نهایت برس کوچک و یا مسواک برای دسترسی راحت به زاویه ها نیز لازم است.

برای تمیز کردن شومینه راهکار های خانگی متنوعی وجود دارد، یکی از این موارد استفاده از محلول سرکه و آب است. با استفاده از محلول یک به یک آب و سرکه و اسپری آن بر روی لکه های دوده ها، می توانید آن ها را از سطح المان مورد نظر پاک کنید. محلول را بر روی سطح اسپری و با کمک برس بر روی دوده ها برس کشیده تا جدا شوند. سپس با استفاده از دستمال مرطوب، چندین بار روی سطح مورد نظر را بکشید تا تمامی دوده های جدا شده از سطح شومینه پاک شوند. این محلول برای تمیز سازی های دوره ای شومینه در فواصل کوتاه، گزینه ای بسیار مناسب و موثر خواهد بود.

مورد دیگر، استفاده از جوش شیرین است. خمیر حاصل از ترکیب جوش شیرین با مایع ظرفشویی را با استفاده از برس به صورت دورانی بر روی سطح دوده زده بکشید، چند دقیقه صبر کرده و با پارچه ای آغشته به آب گرم دوده های جدا شده را پاک کنید. این فرایند را تا تمیزسازی کامل شومینه ادامه دهید.

برای لکه های قوی و قدیمی تر و لکه های شیمیایی، سدیم فسفات گزینه ای مناسب است. این محصول را با نسبت یک چهارم فنجان به هفت لیتر آب مخلوط کرده و با برس، سطح شومینه را به آن آغشته کنید و به صورت دورانی برس بکشید. در نهایت نیز با پارچه مرطوب چندین بار بر روی سطح مورد نظر بکشید تا پاک شود. گزینه جایگزین برای این محلول، سدیم کربنات است. رعایت نکات ایمنی برای این محلول های شیمیایی، اهمیت بسیار زیادی دارد. به منظور جلوگیری از خوردگی سطوح، به هیچ وجه میزان آب ترکیب ذکر شده را کم نکنید. توصیه می شود از این محلول در بازه های زمانی طولانی و ترجیحا برای لکه های قدیمی و قوی استفاده کنید.

در نهایت گزینه نهایی کرم تاتار است. کرم تاتار گزینه ای معجزه گر برای دوده زدایی از آجرهای شومینه ها است. برای به کار گیری آن، دو قاشق از این کرم را با کمی آب مخلوط و خمیر حاصله را با برس به آجر ها بزنید. در نهایت خمیر خشک شده را جدا و سطح مورد نظر را با آب گرم تمیز کنید.

5919

اقدامات جانبی و توصیه هایی برای به کارگیری شومینه

برای داشتن شومینه ای تمیز تر، استفاده از هیزم و چوب تماما خشک توصیه می شود. چوب های خیس به شومینه شما لک می دهند و آن را کثیف می کنند.

تمیز سازی در بازه های زمانی کوتاه، از موارد دیگری است که باید به آن توجه کنید. می توانید شومینه های خاموش و سرد شده را به صورت هفتگی و با استفاده از جارو و خاک انداز و سپس جاروی برقی، از خاکسترهای جمع شده تمیز و پاک کنید.

یکی از مواردی که افراد دارای این محصول به صورت تجربی پیشنهاد می کنند، پاشاندن نمک بر روی سنگ های مجاور شومینه به منظور کاهش لکه دار شدن آن ها می باشد.

مواد شیمیایی را به صورت سرخود بکار نبرید. برخی شومینه ها در ساختار خود متریال و سنگ هایی دارند که در صورت تماس کوتاه و یا مکرر با شوینده های رایج خاصی مانند سفید کننده، به مرور به سطح سنگ آسیب بزنند و یا اینکه به جای پاک سازی لک، بیشتر آن را تثبیت کنند. بنابراین برای استفاده از هر شوینده ای، از قبل از مناسب بودن آن اطمینان کسب کنید.

تعویض هوا و تهویه مطبوع در فضایی که این المان قرار دارد، اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در حین تمیز سازی، پنجره ها را در صورت نوزیدن باد، باز بگذارید.

5917

امیدواریم که این روش های تمیز کردن شومینه برای شما مفید و کارآمد قرار بگیرند. به علاوه اگر می خواهید مطالبی برای تمیز کردن المان های دیگر از قبیل پرده ها (پرده کرکره)، کفپوش ها (کفپوش اپوکسی)، کابینت های مختلف، دیوار ها و ... نیز مشاهده فرمایید، می توانید به سایر مقالات وبسایت ساختمون مراجعه نمایید. به علاوه با مراجعه به وبسایت می توانید از خدمات امکانات دیگر وبسایت نیز بهره مند گردید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای