دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

با معماری های بی نظیر جهان آشنا شوید

logo
Sakhtemoon
با معماری های بی نظیر جهان آشنا شوید

وبسایت ساختمون علاوه بر ارائه مطالب آموزشی جهت آشنایی شما با مصالح و تجهیزات ساختمانی، سعی دارد شما را با معماری های معروف جهان نیز آشنا کند، در این راستا در این مطلب با دو نمونه از سازه‌های معروف دنیا آشنا خواهید شد، با ما در قالب یک تور مجازی به این سازه‌ها سفر کنید.


معماری های بی نظیر جهان- موزه هنر سائوپائولو

موزه هنر سائوپائولو یکی از مهمترین مکان‌های دیدنی در شهر سائوپائولو است. بنای این موزه در سال 1947 توسط اسیس شاتوبریاند ( Assis Chateaubriand) و پیِترو ماریا باردی (Pietro Maria Bardi) به صورت یک موسسه خصوصی ساخته شد. طراحی بنای موزه توسط لینا بوباردی (Lina Bo Bardi) با تلفیقی از هنر کلاسیک و مدرن، صورت گرفته است. سازه این موزه که به نظر معلق می‌رسد، توسط دو تیر با طول 74 متر در بالا و چهار ستون در چهار طرف حمل شده است. موزه سائوپائولو در عین اینکه نشانه اختصاصی شهر سائوپائولو است، نماد معماری مدرن در برزیل نیز هست. بنای فعلی موزه توسط شهرداری سائوپائولو ساخته و در سال 1968 با حضور ملکه الیزابت دوم بازگشایی شد.

2714

زمینی که در اختیار موزه قرار داده شد، در آن زمان یکی از محل های عمومی مهم برای گردهمایی‌های فرهنگی و مالی در شهر بوده است. بنابراین شهرداری با تعیین شروطی این زمین را در اختیار موزه قرار داد. بر اساس شروط شهرداری، محل گردهمایی‌های عمومی باید حفظ شود و هیچ ساختمانی که بخواهد بر منظره این زمین تاثیر منفی بگذارد، نباید در آن ساخته شود.
بنابراین دو گزینه برای ساخت سازه مطرح شد: 1- ساخت بنا در زیر زمین یا 2- ساخت آن بصورت معلق.
اما طراحان خلاق موزه به این نتیجه رسیدند که از هر دو گزینه استفاده کنند. بنابراین با توجه به محدودیتی که وجود داشت طرحی ارائه کردند که نصف آن در زیر زمین و نیم دیگر بصورت معلق بر روی زمین قرار داشته باشد. در نتیجه در این حالت محل اجتماعات مردم نیز بدون تغییر باقی ماند.

2716
2717

سازه معلق این موزه در ارتفاع 8 متری از سطح زمین و بر روی چهار ستون بتنی که توسط دو تیر بتنی عظیم به هم متصل شده اند، قرار دارد. طول تیرها 74 متر است که در زمان ساخت آن، در جهان بی نظیر بوده است. سازه بالایی موزه توسط آسانسورهای شیشه‌ای به سازه پایینی متصل شده است. در نتیجه با استفاده از این آسانسورها، برای بازدیدکنندگان امکان دیدن منظره شهر فراهم شده است.
زیربنای موزه سائوپائولو حدود ده هزار متر مربع است و به غیر از فضاهای ثابت و اختصاصی موزه، دارای کتابخانه، گالری عکس، گالری فیلم، دو سالن کنفرانس، رستوران، کارگاه‌ها، اتاق‌های اداری و ... نیز هست.

2719

معماری های بی نظیر جهان- معبد لوتوس

معبد لوتوس یکی از معروف ترین معابد کشور هندوستان است که در شهر دهلی واقع شده و در واقع معبدی برای عبادت بهائیان است. معبد لوتوس در سال 1986 ساخته شد و هزینه ای بالغ بر 10 میلیون دلار برای ساخت آن صرف شد. از این معبد به عنوان مادر معابد شبه قاره هند نام برده می‌شود. این معبد را می‌توان سمبل معماری هند بعد از استقلال این کشور دانست. با توجه به اهمیت این معبد در میان هندیان، دولت هند تمبری با عکس این معبد چاپ کرده است.

2726

معماری این معبد که به صورت گل نیلوفر آبی است، توجه همگان را در شهر به خود جلب می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که درب معبد لوتوس به روی همگان با هر مذهب و دینی و جنسیتی باز است در نتیجه بازدیدکنندگان بسیاری برای تماشای این معبد یا برای انجام هر گونه دعا و مناجاتی وارد آن می‌شوند. در این معبد هیچ قاعده خاصی برای دعا و مناجات وجود ندارد و انجام مراسم مذهبی در آن ممنوع است و هرکسی می‌تواند در سکوت هر دعایی که می‌خواهد بخواند. در درون معبد لوتوس هیچ تصویر، نوشته، نقاشی، تزیین، منبر یا قربانگاهی که یادآور دین خاصی باشد وجود ندارد و در نهایت سادگی است.

2721

فریبرز صهبا معمار معبد لوتوس است که هم اکنون در کانادا زندگی می‌کند. طراحی سازه معبد توسط شرکت انگلیسی فلینت و نیل (Flint and Neill) در مدت 18 ماه انجام شد و ساخت آن توسط گروه ساختمانی ECC انجام شد. مساحت زمین معبد به همراه حوض‌های آب و باغچه های اطراف آن در مجموع صد و پنج هزار متر مربع است که هزینه خرید زمین و ساخت آن توسط اردشیر رستم پور فراهم گشت.
همانطور که پیشتر ذکر شد برخلاف معماری سایر معابد بهائیان که در آن معمولا از گنبد استفاده شده است، ظاهر معبد لوتوس مانند گل نیلوفر آبی است. معبد دارای 9 جهت و 9 درب ورودی است که در هر یک از این جهات سه گلبرگ به کار رفته است؛ یعنی در مجموع نمای بیرونی معبد از 27 گلبرگ تشکیل شده است. 9 درب ورودی، به صحن اصلی معبد وارد می شوند. 9 جهته بودن معبد به دلیل مقدس بودن عدد 9 در میان بهائیان است چرا که بهائیان، دین خود را نهمین آئین از سلسله ادیان موجود می‌دانند. از طرفی عدد ابجد کلمه بهاء (که نمادی از یک نام مقدس به شمار می آید)، عدد 9 است.
گلبرگ‌ها از بتن سفید ساخته شده اند. ضخامت گلبرگ‌ها حداکثر 30 سانتیمتر و حداقل 5 سانتیمتر است. ارتفاع سقف صحن اصلی بنا به 40 متر می‌رسد. درصحن معبد امکان نشستن 1300 نفر وجود دارد اما در مجموع معبد دارای ظرفیت 2500 نفر (بصورت نشسته و ایستاده) است. نمای معبد از سنگ‌های مرمر سفید (از کوه پنتلی یونان)ساخته شده است.

2723

سیستم تهویه مطبوع معبد لوتوس به نحوی است که حتی در اوج گرمای تابستان نیز خنک است. در اطراف معبد 9 حوضچه آب طراحی شده است که برای خنک سازی و تهویه از آن‌ها استفاده می‌شود. در این سیستم، هوای گرم با برخورد به آب خنک شده و به صحن اصلی هدایت می‌شود و مجدد از طریق منافذ موجود در بالای سقف خارج می‌شود. در واقع طراح ایرانی معبد با الهام از سیستم تهویه به کار رفته در بادگیرهای ایران، این معبد را طراحی کرده است. سیستم نورگیری معبد نیز از لابه لای گلبرگ‌ها صورت می گیرد.
جهت صرفه جویی در مصرف برق، بخشی از برق مصرفی معبد با استفاده از سیستم های انرژی خورشیدی تولید می‌شود.

2725

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع پرده کرکره و انواع شومینه)، انواع درب‌ و پنجره (مانند درب ضد سرقت، کرکره برقی، پنجره دو جداره)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای