دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

دیوار سبز باغی جذاب در دکوراسیون داخلی منزل شما

logo
Sakhtemoon
دیوار سبز باغی جذاب در دکوراسیون داخلی منزل شما

دیوار سبز، دیواری است که با گیاهان مختلف پوشش داده می شود و با استفاده از دیوار سبز می توان زیبایی های طبیعت را به خانه ها، ادارت و فضا های دیگر برد.


دیوار سبز، باغ عمودی و یا روف گاردن، یکی از جذاب ترین محصولات ارائه شده در سال های اخیر در زمینه تزئینات داخلی و خارجی ساختمان است. این محصول می تواند نمایی زیبا، طبیعی و بسیار کاربردی و نشاط آور را به یک وجه دیوار داخلی و یا خارجی و یا بخشی از آن اضافه کند. در صورت بکارگیری دیوار سبز در نمای بیرونی به آن نمای سبز و در صورت استفاده از آن در دکوراسیون داخلی و سطح دیوار داخلی، به آن دیوار زنده می گویند. ظاهر و نمای سبز دیوار مذکور برای اکثر افراد نمونه ای نوستالوژیک و آشنا است که در آن گیاهان رونده ای مانند عشقه، سطح یک دیوار را می پوشاندند و نمایی زیبا و سبز ایجاد می کردند، اما در مورد دیوار زنده، این محصول نمایی جدید و متفاوت را با خود به همراه دارد. این دکور طبیعی، متشکل از پوشش گیاهی و سیستم های پشتیبانی دیگری است که وظیفه آب رسانی و تقویت و نگه داری گیاه را بر عهده دارند. هدف اولیه از طراحی و بکارگیری این محصول، تلفیق طبیعت در معماری مدرن است که به نوعی در راستای اهداف معماری سبز است. با بکارگیری دیوار سبز، تعامل انسان با گیاهان و طبیعت افزایش پیدا می کند و در محیطی غیر از طبیعت، از مزایای آن بهره مند می شود. در این مقاله وبسایت ساختمون به تاثیرات و مزایای استفاده از دیوار سبز درون دکوراسیون داخلی منازل می پردازیم.

5906

مزایای دیوار سبز در دکوراسیون داخلی

بکارگیری دیوار سبز در دکوراسیون داخلی، مانند عایقی صوتی و حرارتی است که از انتقال صوت و هدر رفت گرما و سرما به میزان قابل توجهی، جلوگیری می کند. گیاهان بکار رفته در دیوار سبز نقش مهمی در تصفیه هوا از آلاینده های موجود و کربن دی اکسید موجود دارند.

این دیوار ها می توانند حجم قابل توجهی از گیاهان طبیعی را بدون اشغال فضایی برای گلدان های آن ها، در دکوراسیون داخلی جای دهند. همچنین سطح نهایی و یک پارچه دیوار های سبز، دکوراسیونی متفاوت و منحصر به فرد را برای شما به همراه دارد.

قرار دادن این المان در فضای خانه تاثیر مثبتی بر روی روحیه افراد حاضر در آن محیط دارد. این محصول می تواند تاثیر زیادی بر روی کاهش استرس و فشارهای عصبی ناشی از زندگی مدرن و پر هیاهوی به دور از طبیعت داشته باشد.

5907

انواع دیوار سبز از لحاظ نحوه اجرا

دیوار سبز به صورت عمومی دارای سه نمونه کابلی، شبکه ای و فلاورباکس (مدوالار هایی به فرم جعبه که بر روی دیوار اجرا می شوند) اشاره کرد. این سه نمونه از لحاظ سیستم اجرایی، گیاهان و هزینه نهایی با هم تفاوت دارند.

نمونه کابلی در ساختار خود متشکل از شبکه ای کابلی است. در این مدل، ابتدا گیاهان متناسب در جعبه هایی کاشته و اجرا می شوند و سپس این شبکه کابلی بر روی آن قرار می گیرد. این گیاهان به مرور روی این شبکه را می پوشانند و نمای نهایی را ایجاد می کنند. در نمونه های کابلی گیاهانی با سرعت رشد بالا و تراکم بالا گزینه های مناسبی می باشند.

نمونه شبکه ای نیز کاملا مشابه مدل کابلی است، با این تفاوت که شبکه های فولادی بکار رفته در این مدل دارای انعطاف بیشتری بوده و از این رو قابلیت بالایی در اجرای طرح های متنوع و با طراحی های خاص را دارد.

نمونه دیوار سبز فلاورباکسی کمی متفاوت تر از دو نمونه دیگر است. در این نمونه، دیوار از واحد ها و باکس های جعبه ای مجزا از هم تشکیل می شوند. باکس های مذکور بر روی شبکه و پنل آلومینیومی که بر روی دیوار مورد نظر نصب شده اند، قرار می گیرند. نمای نهایی این دیوارها به گونه ای است که در نهایت این پنل های واسط دیده نمی شوند. در این نمونه دیوار سبز، انتخاب مناسب گیاهان مورد استفاده اهمیت زیادی دارد. همچنین برای این مدل می توان عمق دلخواه برای رشد گیاهان را تعیین و تنظیم کرد. نمونه های اشاره شده در مورد دیوار سبز را می توان بر روی سطح دیوار داخلی و یا بر روی بستر از پیش ساخته متحرک و یا ثابت، بکار برد.

5908

گیاهان مناسب برای اجرا در پوشش گیاهی دیوار سبز

بهترین گیاهان مورد استفاده برای دیوار سبز، نمونه هایی می باشند که همیشه و در اکثر فصول سبز هستند. مواردی مانند خزه ها، گیاهان رونده، درختچه های کوتاه، گل هایی با پایایی بالا، گیاهان خوراکی، سرخس ها و گیاهانی که نیاز به نگه داری کمی دارند، از نمونه های مناسب برای استفاده در دیوار سبز می باشند. بهتر است از پوشش های گیاهی با تراکم بالا استفاده شود تا زیبایی خود را به خوبی به نمایش گذاشته و زیرسازی های دیوار را بپوشاند. در دیوار سبز می توان گیاهانی مختلفی که از لحاظ رنگ، بافت، حجم، تنوع برگ و یا رنگ  با هم تفاوت دارند را در کنار هم به کار برد. این تنوع موجود خلاقیت های زیادی را برای طراحان و علاقه مندان به این محصول فراهم می کند که برای خانه هایی با دکوراسیون های مدرن و حتی سنتی و کلاسیک مناسب خواهند بود.

5909

نکات اجرا و نگه داری دیوار سبز و یا دیوار زنده در فضای داخلی

قبل از هر اقدامی، بازدید کارشناس و متخصص پیاده سازی از محل اجرای دیوار سبز اهمیت زیادی دارد. کارشناس بر اساس شرایط موجود و نیازمندی های شما، امکان اجرا شدن و یا نمونه های متناسب را به شما پیشنهاد می کند.

بهتر است دیوار مورد نظر شما برای انتخاب دیوار سبز، دارای بیشترین میزان دریافت نور طبیعی باشد.

رعایت و اجرای زیرسازی های لازم بر روی دیوار مورد نظر، اهمیت زیادی دارد. از طریق این زیرسازی ها امکان رطوبت گرفتن، پوسته پوسته شدن و خرابی دیوار و یا گیاه را به حداقل می رسد.

دیوارهای سبز مورد استفاده در دکوراسیون داخلی نیاز به سیستم آبیاری قطره ای متناسب با ساختار عمودی و یا مدولار، سیستم تهویه هوای مطبوع و در نهایت سیستم تنظیم درجه هوا دارند. این تکنولوژی ها در راستای ایجاد محیطی متناسب برای گیاهان به منظور رشد و پایایی مناسب به کار گرفته می شوند.

نورپردازی مناسب برای دیوار سبز می تواند به جلوه دهی بیشتر آن کمک کند و همچنین تامین درصدی از نور مورد نیاز برای گیاهان به کار رفته در آن را بر عهده بگیرد.

در مورد انتخاب گیاه باید به مواردی مانند موقعیت اقلیمی و شرایط محیطی موجود و مورد نیاز برای رشد گیاه، نمونه های بومی متناسب و مقاوم توجه کرد. انتخاب نمونه گیاهان مناسب تاثیر بالایی بر روی نما و کیفیت نهایی دیوار سبز دارد.

بازرسی و رسیدگی به گیاهان از لحاظ تامین رطوبت، محافظت از لحاظ آفت زدگی، تامین مواد مغذی از طریق کود و ...، بازرسی سیستم های به کار رفته و رسیدگی به شاخ و برگ گیاهان، اهمیت زیادی در حفظ نمای زیبای این المان منحصر به فرد دارد.

5910

شایان ذکر است که شما می توانید برای دیدن انواع مدل های دیوار سبز و در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان این امر، به وبسایت ساختمون مراجعه نمایید. به علاوه وبسایت ساختمون دارای امکانات و محصولات دیگری از قبیل کفپوش اپوکسی، کرکره برقی، شومینه های مدرن، انواع سازه های پیش ساخته و ... نیز می باشد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای