دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با المان ها و عناصر تاثیر گذار در طراحی داخلی

logo
Sakhtemoon
آشنایی با المان ها و عناصر تاثیر گذار در طراحی داخلی

المان های متفاوتی در طراحی داخلی تاثیر گذار هستند که هر کدام شان اهمیت خاص خود را دارند و در نهایت بستری مناسب برای داشتن دکوراسیونی زیبا تر پدید می آورند.


پیش از آن که بخواهیم به کمک اسباب و اثاثیه خانه به سراغ دکوراسیون داخلی خانه برویم باید طرح خوبی داشته باشیم. منظور از طرح، طراحی داخلی خانه است. یعنی همان نقشه ای که به ما نشان می دهد هر قسمت از خانه برای چه کاربری ساخته می شود. دانستن اصول طراحی داخلی باعث می شود اساس کار مرتب و طبق قاعده چیده شود که در مرحله بعدی یعنی طراحی دکوراسیون داخلی هم کار را ساده خواهد کرد. صاحب نظران این مهارت معتقدند به طور کلی المان هایی که در طراحی خانه تاثیر می گذارد، هفت عنصر هستند که شناخت آن ها کمک بسزایی به طراحان خواهد کرد. در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی این هفت عنصر تاثیر گذار در طراحی داخلی پرداخته ایم.

6454

فضای طراحی داخلی

اولین چیزی که باید برای شروع طراحی خانه بدانیم این است که چه فضایی در اختیار داریم. از این فضا که طول و عرض و ارتفاع دارد چه میزان آن مفید و چه میزان غیر مفید است. استفاده بهینه از فضا باعث می شود طراحی خانه به طرز قابل توجهی تغییر کند. تفاوت شایانی بین دو خانه با متراژ یکسان که یکی بر اساس اصول، فضاسازی شده و دیگری بدون اصول و قاعده ساخته شده است وجود دارد.

نورپردازی

نورپردازی یکی از عوامل بسیار مهم در طراحی داخلی خانه است که پیش تر در مقالات دیگر به طور مفصل به آن پرداخته ایم. نورپردازی درست و اصولی باعث دلباز تر شدن فضا می شود. اصلا اگر نورپردازی درست نباشد فضا آن طور که باید دیده نمی شود. گاها هدف مان از نورپردازی تاکید بر اشیایی خاص است که باید در این شیوه هم سعی کنیم مطابق اصول چراغ ها و روشنایی ها را انتخاب کنیم. فراموش نکنید نورپردازی فقط به معنی چراغ های به جا و مناسب نیست. بخش اعظمی از نور خانه ها به طور طبیعی فراهم می شود که باید این نکته را در همین زمان طراحی داخلی نه هنگام طراحی دکوراسیون در نظر بگیرید. پس این نکته اهمیت موضوع نورپردازی هنگام طراحی داخلی را مشخص می کند.

6455

تاثیر رنگ ها در طراحی داخلی

هر کسی می داند رنگ ها از تاثیر گذارترین المان های جلوه های بصری هستند. رنگ ها در دنیای روانشناسی اصول و قواعد خاص خودشان را دارند و هر کدام پیامی منحصر به فرد را منتقل می کنند. اگر تاکید می شود از رنگ هایی نظیر آبی و سبز برای اتاق خواب استفاده شود به دلیل آرام بخش بودن این رنگ هاست. بدیهی است اگر طراح داخلی از تاثیر رنگ ها و ویژگی های شان اطلاعات کافی نداشته باشد رنگ ها را در جایگاه مناسب خود به کار نمی برند.

خط ها، پدید آورنده فرم ها در طراحی داخلی

خطوط شکل ها را به وجود می آورند. قرار گرفتن خط ها در کنار یکدیگر باعث ایجاد فرم های طراحی داخلی می شود. خط ها در این مهارت به سه دسته اصلی که عبارتند از خطوط افقی، خطوط عمودی و خطوط پویا تقسیم می شوند. خطوط عمودی را می توانید روی درب ها و پنجره ها ببینید. خطوط افقی باعث آرایش ساختارهایی نظیر میز و صندلی می شوند و اما خوط پویا هستند که حرکت شان جهت دارند و باعث ایجاد عمق می شوند.

6456

فرم ها در طراحی داخلی چه مفهومی دارند؟

اگر بخواهیم مفهوم شکل ها را تعریف کنیم به فرم می رسیم. این فرم ها که از اشکال ساخته می شوند در دو نوع وجود دارند. فرم هایی که توسط انسان ساخته می شوند و مصنوعی هستند که آن ها را با نام فرم های هندسی می شناسیم و دسته دوم فرم هایی که توسط طبیعت ساخته شده اند و آن ها را به نام فرم های طبیعی می شناسیم. برای ساختن فرم مناسب و درجه یک نیاز است که مفهوم خطوط و فضا و اشکال را به خوبی درک کرده باشیم که این ها از مهارت های طراحان داخلی است. یعنی توجه به نکاتی که شاید در نظر ما خیلی مهم نباشند و حتی آن ها را نشناسیم در این زمینه اهمیت بالایی دارند.

نقش بافت در طراحی داخلی

بافت در طراحی داخلی به سطوح مربوط می شود. بافت یا بصری و یا واقعی می باشد. بافت بصری را فقط می بینیم اما بافت واقعی را می توان لمس کرد. این لمس کردن به ما احساس می دهد، مثل دست کشیدن روی یک پارچه ابریشمی که حس لطافت و ظرافت پارچه را منتقل می کند. بافت کاغذ دیواری مشخص می کند سطح آن چگونه است. در حقیقت بافت برای ما مشخص می کند که سطح چطور احساس می شود.

6457

نقش ها و طرح ها در طراحی داخلی چگونه هستند؟

نقش ها و طرح دنیای ها متنوع و گوناگون و البته پر از رمز و رازی دارند. هر طرحی می تواند به اندازه یک کتاب، داستان و تاریخ در خود داشته باشد. در طراحی دکوراسیون وقتی از طرح و نقش استفاده می شود معمولا به صورت تکرار شونده است. خیلی از طرح ها هستند که به فرهنگ هایی خاص تعلق دارند و در واقع نماد و نشانه هستند. طرح ها اگر زیرکانه انتخاب شوند می توانند حامل پیام های زیادی باشند. نقش ها هم وسیله ای برای انتقال عقاید و طرز فکر ها هستند پس مهم است که درست انتخاب شوند و یک طراح داخلی زبان آن ها را به خوبی بشناسد.

وبسایت ساختمون با ارایه مطالب تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و تغییرات ساختمان ها یکی از مراجع مفید در حیطه ساختمان سازی است. این مطالب با گرفتن مشاوره از کارشناسان خبره و بر اساس متد های روز دنیا تهیه شده است. برای ایجاد هر گونه تغییر در ساختمان خود پیش از هر کاری به وبسایت ساختمون سری بزنید چرا که در این جا مطالب متناسب با سلایق مختلف افراد ارایه شده است. همچنین می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از محصولات آن مثل کفپوش های مختلف (کفپوش اپوکسی، پارکت، کاشی و ...)، انواع دیوارپوش ها، شومینه های مختلف، سازه های پیش ساخته گوناگون، ساندویچ پنل ها و موارد دیگر نیز دیدن فرمایید.

6458
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای