دسته بندی ها

نمای سنگ

فروشندگان و مجریان نمای سنگی

آشنایی با انواع نمونه های مختلف نمای سنگ و مزایای آن ها

نمای سنگ یکی از پرکاربردترین نماهای کارشده در صنعت ساخت و ساز است، که از دیر باز تا کنون رواج داشته است. سنگ از جمله مصالحی است که از ابتدای سکونت بشر تاکنون به عنوان گزینه ثابتی برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است. این گونه از نمای ساختمان به انواع اشکال نمای سنگی، نمای سنگ و آجر برای کل قسمت بیرونی ساختمان یا به شکل محدودتر نمای سنگ دور پنجره در انواع ساختمان‌ها کار شده است. 

ادامه مطلب

مراحل استخراج سنگ، از معدن تا کار گذاشتن به عنوان نمای سنگ در ساختمان کدام است؟

برای این که سنگ برای استفاده در ساختمان سازی از فرم خام به شکل قابل کاربردی درآید، باید مراحلی را طی کند که این مراحل در ادامه معرفی می‌شود.

استخراج سنگ که معمولا از معادن سنگ توسط مواد انفجاری و یا دستگاه‌های مکانیکی ویژه انجام می‌شود.

انتقال سنگ توسط ماشین آلات به کارخانجات سنگبری انجام می‌شود.

پردازش سنگ این عملیات شامل بریدن قطعات استخراج شده از معدن به ابعاد و قطعات مورد نظر است که معمولا توسط دستگاه کله بر انجام می‌شود. قدم بعدی در پردازش سنگ ساب زدن آن است.

بعد از اتمام مراحل بالا سنگ از فرم خام خارج شده و به بازار عرضه می‌شود.

چه سنگی برای کاربرد در نمای سنگ مناسب است؟

برای انتخاب گزینه مناسب در سنگ نما، سنگ باید استانداردهای مناسبی از جهات بافت سنگ، میزان جذب آب، مقادیر پایداری شیمیایی و فیزیکی و ظاهر مناسب را داشته باشد.

بافت سنگ ایده‌آل یک بافت مناسب برای نمای سنگ، سنگی است که شیار و ترک نداشته باشد. به عبارتی بافت آن یکنواخت باشد.

میزان جذب آب برای یک سنگ باکیفیت و کاربردی در نمای سنگ، باید حداقل مقدار باشد.

مقدار پایداری شیمیایی که منظور از این شاخص عدم تغییر مشخصات شیمیایی سنگ و عدم واکنش شیمیایی سنگ در برابر عواملی مانند باد، باران و تغییرات درجه حرارت در فصول مختلف است.

مقدار پایداری فیزیکی بیان‌گر عدم تغییرات ظاهری بر اثر عوامل فیزیکی در ظاهر سنگ است. مقدار این شاخص برای تاب فشاری حداقل 15 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

درجه خلوص سنگ از دیگر فاکتورهایی است که برای یک انتخاب استاندارد باید مورد توجه باشد. در نمای سنگ، محصول مورد استفاده باید دارای درجه خلوص بالا بوده و بافت سنگ فاقد هر نوع آلاینده  طبیعی یا مصنوعی باشد.

پرکاربردترین و متداولترین گزینه برای استفاده در نمای سنگ کدام سنگ‌ها هستند؟

سنگ‌ها دارای انواع متنوع با خصوصیات مختلفی هستند. اما همان طور که در بالا اشاره شد سنگ مورد استفاده در قسمت نمای ساختمان باید دارای شاخص‌هایی باشد. برای همین از میان انبوه سنگ‌های موجود در طبیعت چند گزینه شامل سنگ‌های گرانیت، مرمر، تراورتن، سنگ لاشه، انواع گابرو و دیوریت برای نمای ساختمان مناسب‌تر هستند.

سنگ گرانیت با منشا آتش‌فشانی، به دلیل داشتن خصوصیات منحصر به فردی مانند دوام زیاد، چگالی بالا در برابر عوامل محیطی، استحکام قابل قبول در برابر ضربات و میزان جذب آب کم از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای کار گذاشتن در نمای ساختمان است. علاوه بر آن در قسمت‌های کف سازه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ قیمت بالایی دارد و جز گران ترین سنگ‌های موجود در بازار است. سنگ گرانیت دارای تنوع رنگی بسیار گسترده‌ای است اما به طور کلی هرچه رنگ آن تیره‌تر باشد، قیمت بالاتری دارد و بالعکس، انواع رنگ روشن آن قیمت ارزان‌تری دارند.

سنگ مرمر این محصول در میان انواع سنگ‌ها جز سنگ‌های شفاف است، نور را منعکس کرده به علاوه دارای مقاومت زیادی در برابر فرسایش‌های حاصل از باد و رطو‌بت‌های ناشی از بارش برف و باران می‌باشد. علاوه بر نمای ساختمان در دیواره راهروها و سایر قسمت‌های داخلی سازه قابل استفاده می‌باشد. انواع این محصول شامل چینی، مشکی، قهوه‌ای، پرطاووسی و کرم رنگ می‌باشند. در این میان قیمت انواع مرمریت قهوه‌ای از همه گرا‌ن‌تر است.

سنگ تراورتن این سنگ در نمای سنگ ساختمان‌هایی که در مناطق گرمسیر وجود دارند، به عنوان نما استفاده می‌شود. دلیل عدم کاربرد آن در آب و هوای سرد این است که میزان جذب آب در آن بالاست. برای همین در مناطقی که میزان بارندگی بالایی دارند به کار نمی‌رود. ولی حسن این محصول این است که ارزان قیمت است. از نظر ظاهری شامل انواع کرم رنگ، طوسی، بژ، خرمایی، قرمز و طرح‌های ابر و بادی، موج‌دار و ساده هستند. در بین این محصولات انواع موج دار و رنگ‌های کرم بژ و خرمایی پرطرفدارتر و البته گران قیمت‌تر از انواع محصولات تراورتن هستند.

سنگ لاشه به صورت محدود در نمای ساختمان‌های مدرن کار گذاشته می‌شود. با این که ارزان قیمت و مقاوم است ولی چون ظاهری خشن دارد، به شکل محدود در ظاهر سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ گابرو از دیگر کاندیداهای مناسب برای سنگ نما است. این سنگ دارای ظاهری تیره رنگ و بافتی با دانه‌های درشت است. طول عمر بالا، مقاومت مطلوب در برابر فرسایش، استحکام و مقاومت زیاد از ویژگی‌های بارز این محصول هستند.

سنگ دیوریت علاوه بر استفاده در نمای سنگ، در راه پله ساختمان و قسمت کف نیز کار گذاشته می‌شود. مقاومت بالا و قیمت مناسب دارد و این خصوصیات بارز آن را به گزینه مناسبی برای انتخاب بدل کرده است. ظاهری خاکستری، خاکستری تیره و خاکستری مایل به سبز دارد و بافت آن درشت دانه و نهان بلور است.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون

مطالب مفید درباره نمای سنگ