دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با پله بتنی اکسپوز و مزایای استفاده از آن ها

logo
Sakhtemoon
آشنایی با پله بتنی اکسپوز و مزایای استفاده از آن ها

بتنی که سطح آن صیقل خورده و صاف باشد، بتن اکسپوز نام دارد. پله های بتنی اکسپوز دو نوع درجا و پیش ساخته اجرا می شوند و نمای چشم گیری دارند.


پله های ساختمان های مسکونی و یا غیر مسکونی، یکی از بدیهی ترین و الزامی ترین المان ها محسوب می شوند. در ساخت پله ها از متریال های مختلفی استفاده می شود که علاوه بر کاربرد و مقاومت، زیبایی آن ها نیز اهمیت دارد. یکی از این متریال ها در صنعت ساخت پله های مدرن، که نمای نهایی آن را نیز تشکیل می دهد، بتن است که نهایتا باعث ساخت پله اکسپوز می شود. مفهوم اکسپوز در معماری و طراحی مدرن ارائه شده و به طراحی ها و المان هایی اطلاق می شود که در ساخت و اجرای آن از پوشش نهایی استفاده نمی شوند و بافت متریال سخت پایه ای آن، نمای نهایی را تشکیل می دهد. در مورد پلکان اکسپوز، این نمای نهایی از بتن تشکیل دهنده آن گرفته می شود. در نهایت، پله بتنی اکسپوز پس از اجرا داری سطحی صاف و صیقلی می شود و بر روی آن پوشش دیگری قرار نمی گیرد. در این مقاله وبسایت ساختمون برای شما عزیزان مطالبی در مورد پله بتنی اکسپوز و مزیت های استفاده از آن را بیان می کنیم.

6067

بتن متریالی قدیمی اما پر کاربرد در ساخت و سازه ها

بتن سابقا فقط برای ساخت و ساز در ساختمان به کار گرفته می شد اما امروزه در صنعت دکوراسیون داخلی و خارجی مدرن، از آن برای موارد مختلفی استفاده می شود و امکان تغییر در ساختار نما و بافت بتن، کار را برای بکارگیری آن، آسان تر کرده است.

بتن اکسپوز مورد استفاده برای این پله در قالب هایی با اندازه های مشخص ریخته شده و پس از اجرای نهایی و خشک شدن، دارای سطحی براق می شوند. کیفیت بتن به کار رفته برای ساخت این نوع پله ها اهمیت زیادی دارد چرا که نمای نهایی پله بتنی اکسپوز را تشکیل می دهد. بتن مورد استفاده دارای دانه های منسجم، یکدست و با کیفیت است که در نهایت سطحی یکپارچه و صاف را فراهم می کند.
ساختار بتن و سطح منحصر به فرد آن، گزینه ای متفاوت و مناسب برای ترکیب با سایر متریال ها مانند شیشه، چوب و ... می باشد و نمای نهایی را خیره کننده می کند.

6069

انواع پله های بتنی اکسپوز بنا بر نوع اجرا و ساخت

پله های بتنی اکسپوز یا در محل مورد نظر ساخته می شوند و یا به صورت پیش ساخته تهیه شده و در محل اجرا می شوند.

ساخت پله بتنی اکسپوز

برای ساخت پله بتنی اکسپوز، در محل مورد نظر آرماتور گذاری انجام شده و عملیات بتن ریزی انجام می شود. به علت اهمیت نمای نهایی، بکارگیری تیم اجرایی مجرب و حرفه ای برای اجرای این دسته از پله های اکسپوز اهمیت زیادی دارد. ملات مورد استفاده برای اجرای پله بتنی اکسپوز دارای ضخامت 3 الی 5 الی میلیمتر است که کیفیت نهایی نما و ساختار را بالا می برد.

پله های بتنی اکسپوز از پیش ساخته

در نمونه های از پیش ساخته، هر واحد پله حجمی از پیش ساخته شده است که به محل مورد نظر انتقال داده شده و با قرار دادن و تثبیت در محل، پله تشکیل داده می شود. پله های بتنی از پیش ساخته در ضخامت های مختلفی از 4 سانتیمتر تا 10 سانتیمتر ارائه می شوند که انتخاب ضخامت مناسب آن بسته به میزان تردد و نوع کاربری، حجم فضا، بستر اجرایی پله، طراحی داخلی و خواست طراح دارد.

در هر دو مدل، مراقبت های نهایی و در پس از چند سال و یا بنا بر شرایط ایجاد شده، نیاز به ترمیم وجود دارد که در روند ترمیم، تناسب واحد پله ترمیم شده با واحد های مجاور و یکسان و مشابه بودن بافت و سطح کار، اهمیت زیادی دارد. اهمیت موارد ذکر شده در مرحله ترمیم، نیازمند تیم مجرب و استفاده از مواد ترمیمی و بتن با کیفیت و مشابه با مورد پایه ای دارد.

6071

مزایای پله بتنی اکسپوز در دکوراسیون داخلی و خارجی

ماهیت بتن به کار رفته در پله بتنی اکسپوز عایق حرارتی بوده و بکارگیری آن در دکوراسیون داخلی سبب کاهش هدر رفت انرژِی می شود.

پله بتنی اکسپوز دارای مقاومت، پایداری و طول عمر مفید بسیار بالایی می باشد و از این رو سرمایه گذاری مناسبی برای دکوراسیون داخلی و یا خارجی مدرن محسوب می گردد.

امکان بکارگیری آن در کنار متریال های مختلف (چوب، فلز و...) تنوع محصول نهایی و نما های ایجاد شده را بالا می برد.

این پله ها قابلیت اجرا به هر فرم از قبیل مستقیم، حلزونی (یا پله گرد)، ترکیبی و مدل های دیگر را دارند و تنها تفاوت موجود، در متریال تشکیل دهنده آن ها است.

با توجه به ماهیت و نمای سرد و خشک بتن، امکان استفاده و ترکیب دانه های رنگی با طیف رنگی گرم در حین ساخت پله بتنی اکسپوز وجود دارد که نمای نهایی را از المانی سرد و بی روح به المانی زیبا با رنگ گرم تبدیل می کند.

ساختار و ویژگی های بتن، پله های ساخته شده از آن را به نمونه پله هایی مناسب برای هر شرایط آب و هوایی و اقلیمی تبدیل می کند.

سرعت اجرای این پله ها (به خصوص نمونه از پیش ساخته) بالا است و از این رو در زمان اجرا و پیاده سازی پله صرفه جویی می شود.

ابعاد مختلف واحد های پله های اکسپوز بتنی از پیش ساخته و یا نمونه های درجا، امکان ساخت پله هایی با ابعاد و اندازه های مختلف را فراهم می کند که این ویژگی، آن را برای هر فضایی با نمای مدرن مناسب می کند.

ساختار بتن اکسپوز، امکان اجرای پله های بتنی اکسپوز را برای تمام فصول سال فراهم می کند و از این رو، محدودیت های زمانی را برای ساخت پله ها از بین می برد.

پله های بتنی اکسپوز نمایی بسیار مدرن و امروزی به فضای داخلی و خارجی می دهد و از این رو، می تواند عنصری محوری در ساخت دکوراسیون داخلی مدرن باشد.

6073

وبسایت ساختمون علاوه بر ارائه مطالب مفید ساختمانی در مورد خرید مصالح مختلف از قبیل ساندویچ پنل ها، سازه ال اس اف، انواع کفپوش ها و کاربرد های آن ها، وب سایتی قابل اطمینان در زمینه سبک های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی است. شما می توانید از مطالب مفید ارایه شده در زمینه تغییرات دکوراسیون، رنگ شناسی، سبک های مختلف چیدمان وسایل از آن بهره گرفته و وقت کم تری را به جست و جو در این زمینه ها اختصاص دهید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای