دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انواع پرده و نکات مربوط به انتخاب و نصب آن

logo
Sakhtemoon
انواع پرده و نکات مربوط به انتخاب و نصب آن

انتخاب جنس نوع و ابعاد مناسب پرده نقش چشمگیری در زیبایی دکوراسیون خانه شما دارد. برای یک انتخاب اصولی لازم است با انواع پرده و نکات نصب آن آشنا باشید.


پرده‌ها از دیرباز جز جدایی ناپذیر در هر خانه ای بوده اند. کاربرد مشخص ایجاد تعادل نور و یا کاهش آن و حفظ حریم شخصی داخل خانه، از نقاط قوت اصلی به کار گیری پرده ها در ساختمان است. با این حال با توجه به فضای پوششی قابل توجه پرده و موقعیت بصری آن، نمی‌توان نقش پررنگ تزیینی آن را در دکوراسیون داخلی نادیده گرفت. در این مقاله ساختمون به سراغ معرفی انواع پرده و راهنمایی انتخاب پرده‌ای متناسب با دکوراسیون منزل و همچنین متناسب با ابعاد پنجره رفته ایم، با ما همراه باشید.

امروزه با توجه به نیازهای موجود و شیوه های به کارگیری پرده‌ها و تنوع بالای طراحی و ساخت آن‌ها، نمونه های متنوعی از این محصول در بازار وجود دارد. پرده‌ها علاوه بر تقسیم بندی به مدل های کلاسیک و مدرن، بر اساس نوع جمع شدن در دو دسته بالارونده و افقی تقسیم می شوند. نمونه های بالا رونده معمولا فضای کمتری را نسبت به نمونه های کلاسیک و جمع شونده افقی، اشغال می‌‌کنند. پرده‌های امروزی با تنوع طراحی، رنگ، بافت، فرم و اندازه خود می توانند زیبایی و کاربردی بودن را همراه با هم برای هر فضایی فراهم کنند. در ادامه می توانید با این مدل های جذاب و کاربردی آشنا شوید.

پرده‌ها در حالت کلاسیک معمولا پرچین تر و متشکل از جنس پارچه های سنگین تر و کم آهار تری هستند. پرده‌های مدرن در طراحی مینیمال، کم حجم و متشکل از قطعات یک دست و یا برش خورده کاربرد دارند. بسیاری از طرح های پرده‌های مدرن، برگرفته از نمونه های کلاسیک با افزایش کاربرد و ایجاد تغییراتی در آن هستند.

انواع پرده‌های افقی و عمودی

پرده‌های پلیسه دار ساده

این نمونه  بیشترین قدمت بین مدل های موجود را دارد و از همه نیز ساده تر است. پیله های ایجاد شده در حالت باز شده پرده نیز قابل مشاهده است. این مدل تنوع جنس پارچه بالایی دارد و تقریبا هر نوع پارچه ای برای دوخت آن را می توان به کار گرفت. پرده‌های پیله دار به صورت افقی باز و بسته می شوند.

پرده‌های غلتکی، رولی و یا شید رول

این پرده‌ها از نوع بالا رونده اند و برای بسته شدن به دور محور غلتکی خود در بالای قاب می چرخند و جمع می شوند و تقریبا حجم بسیار کمی را در حالت بسته اشغال می کنند. امروزه امکان چاپ طرح بر روی پارچه مخصوص این پرده، آن را از سادگی بیش از حد خارج می کند و تنوع طرح ها و امکان چاپ شخصی، طرفدارن زیادی برای این نوع پرده‌ها به همراه دارد.

پرده‌های والان دار و یا کلاسیک سلطنتی

این نمونه دارای دو بخش والان ها و بخش زیرین است. بخش زیرین مانند پرده پلیسه دار افقی بسته شده و دارای تاهای منظم می شود، اما در هنگام باز شدن به صورت یک قطعه صاف و یکدست در می آید، البته بخش زیرین می تواند در صورت باز بودن نیز چین دار باشد. والان ها که معمولا از جنس پارچه های سنگین تری هستند نیز افقی باز و بسته می شوند، اما معمولا به فرم های زیبا و چشم نواز به صورت نیمه باز جمع شده و با چین های زیبا و منحصر به فرد خود، زیبایی فضای کلاسیک موجود را دو چندان می کنند.

پرده‌های کرکره ای

نمونه های قدیمی این نوع پرده‌ها برای همه آشنا است. جنس مدل های اولیه این پرده پارچه های برش خورده طویل و آهار خورده بود که به صورت افقی بسته می شد. پرده‌های آلمنیومی کرکره ای نیز به صورت بالارونده جمع می شد. امروزه جنس کرکره های این نوع پرده بهبود یافته و از موادی مانند چوب مصنوعی و پارچه های طرح دار نیز برای ساخت آن استفاده می شود که خود به تنهایی تاثیر زیادی بر روی دکوراسیون داخلی فضا دارد.

پرده‌های زبرا

شید و پارچه به کار رفته در این نوع پرده ترکیبی از طرح های شفاف و کدر است که  میزان دید به داخل را کنترل و نه محدود می کند. این مدل ویژگی هایی از مدل های رولی، کرکره ای، توری و پارچه ای را فراهم کرده است. در طراحی این سبک پرده دو لایه موازی وجود دارد که یکی کدر و دیگری شفاف تر است. با بالا و پایین کردن سطح آن ها نسبت به هم، میزان نور و دید کنترل می شود. در نهایت کل پرده به صورت رولی جمع می شود.

4257

نکات انتخاب و نصب پرده‌

در کنار انتخاب نوع پرده، رعایت نکات ریز و ظریف از جنبه های مختلف می تواند زیبایی فضای شما را دو چندان کند. در ادامه این نکات را مشاهده می کنید.

تناسب ضخامت

ضخامت پرده بهتر است متناسب دمای عمومی باشد، هر چه قدر سرد تر ضخیم تر و برعکس. این تناسب را در نظر داشته باشید و اگر امکان تغییر پرده بر اساس نوع فصل ها را ندارید، از پارچه ای با ضخامت متناسب برای تمام فصول استفاده کنید.

ارتفاع

برای بزرگتر نشان دادن فضای اتاق، نقطه اتصال چوب پرده را از نزدیک ترین فاصبه مجاز به سقف ( بر اساس نوع چوب پرده و قاب متفاوت است) انتخاب کنید. در غیر این صورت باز پیشنهاد می شود از ارتفاع 10 سانتی متر بالاتر از چارچوب پنجره، پرده را نصب کنید.

معمولا برای پرده‌های موجود در اتاق های رسمی، ارتفاع پرده کمی بلند تر از دیوار است و ادامه آن روی زمین قرار می گیرد. البته این نکته بیشتر در مورد والان کناری پرده ها اعمال می شود و بهتر است برای قسمتی از پرده که متداوما باز و بسته می شود انتهای پرده به موازات زمین باشد.

4262

عرض نهایی نمای پرده

عرض پرده متناسب با طول چوب پرده شماست. بهتر است چوب پرده مورد نظرحدود 5-8 سانتی متر از هر سمت ادامه داشته باشد و دقیقا روی چارچوب پنجره را نپوشاند. اگر دو پنجره با فاصله کم از هم دارید، به جای دو پرده مجزا، یک پرده سراسری انتخاب کنید تا از شلوغی بیش از حد جلوگیری و فضا را فراخ تر نشان می دهد.

چین پارچه

عرض متناب پارچه پرده‌ها، زیبایی و نمای آن‌ها را چند برابر می کند و درصورت باز بودن پرده، همچنان چین های زیبایی ایجاد می کند. فشردگی بیش از حد و یا کم بودن چین ها، تاثیر منفی بر دکوراسیون داخلی دارد. به مدل چین های پرده توجه کنید. از بین نمونه چین های موجود، سبکی را انتخاب کنید که با تم اطراف تناسب داشته باشد.

4256

کنترل نور

پرده‌ها هر چه قدر هم که زیبا و دلنواز باشند، اگر نتوانند نور ورودی را تعدیل و کنترل کنند، به چشم نمی آیند. استفاده از آسترهای زیر پرده‌ای متناسب و یا پرده های زبرا می توانند به کنترل بهتر نور کمک کنند

تناسب عرض قاب و یا چوب‌پرده

برای پرده‌های عادی عرض 2.5 الی 3 سانتی متر مناسب است. قاب های عریض تر طرح دار متناسب فضایی با تم رسمی تر است. تناسب چوب پرده و یا قاب انتخابی با فضای محیط و خود پرده را نیز مدنظر داشته باشید.

تناسب کلی

تناسب بین کاربردی بودن و زیبایی، تم اتاق و پرده، نوع پرده‌های انتخابی در کنار هم (اگر بیش از یک مدل مد نظر دارید) و تناسب طرح و نقش و میزان شلوغی پرده به نسبت اطراف را مد نظر داشته باشید. مشورت با ارائه دهندگان این محصول را قبل از هر اقدامی را فراموش نکنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده ؛ پرده کرکره ای، پرده زبرا، پرده شید رول)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، شیشه ساختمانی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات و دوربین مداربسته (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، کفپوش اپوکسی، پارکت و ...)، انواع پارتیشن، شومینه، پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و انواع ساندویچ پانل و انواع سازه‌های پیش ساخته از جمله سازه LSF است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای