دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

چگونه رسوب و جرم شیر آلات منزل را از بین ببریم

چگونه رسوب و جرم شیر آلات منزل را از بین ببریم

logo
Sakhtemoon
چگونه رسوب و جرم شیر آلات منزل را از بین ببریم

بزرگ ترین مشکل شیر آلات منازل نشستن، رسوب آب بر روی سطح آن ها است. که می توان با استفاده از شوینده های شیمیایی و خانگی این رسوب ها و جرم ها را از بین برد.


شیر آلات سرویس بهداشتی و آشپزخانه، بیشترین تماس را با آب دارند و از این رو، به مرور زمان دچار رسوب گرفتگی می شوند و سطح و کناره های آن ها با رسوب های سفید رنگ آب پوشانده می شود. این رسوب ها در درازمدت تثبیت می شوند و جدا سازی و پاک سازی آن ها دشوار تر می شود. از آنجایی که شیر آلات جزو المان های پر کاربرد و در دید به شمار می آیند تمیزی و براق بودن آن ها اهمیت زیادی دارد و اگر رسوب داشته باشند، جلوه خود را از دست می دهند. شیوه های پاک سازی شیرآلات بسته به جنس متریال به کار رفته در آن ها متفاوت است، اما توصیه می شود تا جای ممکن از مواد شوینده شیمیایی قوی برای تمیز کردن آن ها استفاده نشود زیرا امکان تغییر رنگ آن ها وجود دارد. راهکار های خانگی متنوعی برای تمیز کردن رسوب شیر آلات وجود دارد که قادر هستند با کمترین آسیب ممکن، رسوبات را از بین ببرند. همچنین می توانید در این مقاله وبسایت ساختمون شیوه های مختلف تمیز کردن برای شیر آلات را مشاهده کنید. به علاوه با مراجعه به مقلات دیگر وبسایت می توانید از روش هایی برای تمیز کردن پرده ها (پرده زبرا، پرده کرکره)، کابینت ها، مبلمان، هود های آشپزخانه، کفپوش های مختلف (کفپوش اپوکسی) و سایر وسایل نیز دیدن فرمایید.

5786

قدم اول: فراهم کردن وسایل و ابزار مناسب برای شیرآلات

شیر آلات دارای گوشه ها و زوایایی هستند که ممکن است با اسکاچ و دستمال کشیدن نتوان به خوبی آن ها را تمیز نمود و یا به آن ها دسترسی پیدا کرد. بهتر است برای تمیز سازی شیرآلات تان یک برس کوچک و یا مسواکی ارزان قیمت و مخصوص تمیز کردن آن ها در نظر بگیرید. این مسواک و یا برس دسترسی راحت تری به زوایای مختلف شیرآلات را برای شما فراهم می کند.

وسایلی نظیر سیم ظرفشویی و یا اسکاچ های سیمی را کنار بگذارید، این وسایل شاید در مرحله اول بتوانند رسوب را از شیر آلات سرویس بهداشتی و یا حمام جدا کنند، اما در همین حین و به مرور به سطح شیر آب و سرویس تان آسیب می زنند. خش های ایجاد شده توسط سیم ظرفشویی به مرور زیبایی و درخشندگی شیرآلات تان را از بین می برد. اسکاچ های نرم و پارچه های نخی و یا میکرو فایبر برای تمیزی باقی سطوح شیر آلات نیز گزینه های مناسبی هستند که می توانید در نظر داشته باشید.

5791

قدم دوم : شوینده ممنوعه و مناسب شیرآلات را بشناسید

شوینده های صنعتی مثل جوهر نمک، اسید های مختلف، جرم گیر و وایتکس را کنار بگذارید. این مواد علاوه بر این که برای سلامتی شما خوب نیستند، ممکن است سبب تغییر رنگ، خوردگی و کدر شدن شیرآلات شوند و اینکه شاید نتوان این آسیب دیدگی ها و خرابی ها را جبران کرد. همچنین اگر شیرآلات تان دارای ضمانت بعد از فروش باشد، با این کار ضمانت کالا را از بین می برید. به جای این کار سراغ تمیز کننده های طبیعی و خانگی بروید.

سرکه

یکی از مواردی که به خوبی از پس رسوب آب بر می آید، سرکه طبیعی است. سرکه طبیعی برای شیر آلات بی رنگ گزینه مناسب و خوبی به شمار می رود، اما در مورد نمونه های رنگی و یا برنجی، توصیه می شود پس از مشورت با فروشندگان این شیرآلات، مورد استفاده قرار بگیرد.

برای تمیز سازی روزانه می توانید سرکه را بر روی کار اسپری کنید و یا با استفاده از پارچه، سطح مورد نظر را به سرکه آغشته کنید. اجازه بدهید سرکه برای حداقل 5 دقیقه روی سطح شیر آلات بماند و سپس با استفاده از برس و یا مسواک، گوشه ها و درز های شیر را تمیز کنید. سپس با استفاده از پارچه و یا اسفنج آغشته به کف آن را تمیز کنید تا لک های دیگر نیز از بین بروند. در پایان کار نیز توسط دستمال مرطوب دیگری و یک پارچه خشک، سطح شیر آلات را تمیز و خشک کنید.

در صورتی که رسوب آب قدیمی تر است، دستمالی را در سرکه خیسانده و دور تا دور درز های شیر و روی رسوب ها قرار دهید. بهتر است دستمال کاملا به سرکه آغشته باشد. اجازه دهید دستمال سرکه ای حداقل 1 ساعت روی سطح رسوبات بماند. سپس دستمال را برداشته و با استفاده از برس، روی رسوب های شکننده شده بکشید تا از سطح کار جدا شوند. اگر رسوبات خیلی قدیمی باشند ممکن است در مرحله اول کاملا تمیز نشوند، اما به مرور زمان و با انجام روتین تمیز سازی با استفاده از سرکه، به خوبی تمیز می شوند.

برای ورودی شیرآلات و سردوش حمام که رسوب گرفته اند، بهترین راه استفاده از محلول آب و سرکه به نسبت یک به دو است، این محلول را در پلاستیک کوچکی ریخته و دور سردوش و یا ورودی شیر آب ببندید به صورتی که بخش های خروجی آن در سرکه غوطه ور بمانند. بگذارید محلول سرکه از شب تا صبح به شیرآب وصل باشد. سپس روز بعد پلاستیک را جدا کرده و آب را باز کنید تا رسوب های حل شده از این طریق از ورودی آب خارج شوند.

5787

لیمو ترش

گزینه طبیعی دیگر، لیمو ترش است. یک لیمو را نصف کرده و بر روی شیر آلات مورد نظر تان بکشید تا جایی که رسوبات سطحی بر طرف شود. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آب کشی کرده و خشک کنید. این مورد مانند سرکه در صورت استفاده در دراز مدت می تواند رسوب های قدیمی را نیز از بین ببرد.

خمیر دندان

مورد دیگر، خمیر دندان است. مقداری خمیر دندان را بر روی پارچه ای بگذارید و شیر آلات را با آن بسابید تا براق شوند، در نهایت با پارچه ای مرطوب سطح کار با پاک کرده و با حوله خشک کنید.

جوش شیرین

خمیر جوش شیرین و مایع ظرفشویی نیز گزینه ای مناسب می باشد. مقداری جوش شیرین و مایع ظرفشویی را با مقدار کمی آب مخلوط کرده و با برس و یا مسواک بر روی رسوبات کشیده تا پاک گردند.

5789

قدم سوم : علت روسوب گرفتن شیر آلات را بیابید

یکی از علل رسوب کردن درز ها و اتصالات، وجود نشتی و یا اتصال شل شده شیر آلات است. گاهی با یک تعمیر ساده و یا تعویض واشر و آب بندی مناسب، این مشکل بر طرف می شود و علاوه بر کاهش نشتی و ایجاد رسوب، از هدر رفت آب نیز جلوگیری کرده اید.

5790

قدم نهایی: تمیز سازی مداوم و روزانه شیر آلات

تمیز سازی مداوم را هیچ گاه فراموش نکنید. اگر حداقل هفته ای یک بار و با استفاده از محلول سرکه و آب، شیر آلات را تمیز کنید، کار تان بسیار راحت تر شده و رسوب های کمتری خواهید داشت تا حالتی که مجبور شوید رسوبات یک یا چند ماهه را در یک بار تمیز سازی پاک کنید. علاوه بر این در وقت و زمان تان نیز صرفه جویی می کنید چون تمیز سازی هایی در بازه زمانی کم، وقت کمتری می برند و انرژی زیادی از شما نمی گیرند.

5788
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
علی ۱۴-۱۲-۹۷ ساعت ۷:۵۱

مطلب مفیدی بود . ممنون

avatar
بهزاد بیهقی ۱۴-۱۲-۹۷ ساعت ۱۷:۱۲

ممنون از پیام شما

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای