دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آماده سازی فضای سبز برای رسیدن فصل بهار

logo
Sakhtemoon
آماده سازی فضای سبز برای رسیدن فصل بهار

پایان فصل زمستان زمان مناسبی برای رسیدگی به گل ها و گیاهان موجود در فضای سبز است. همچنین در این موسم می توان گیاهان جدیدی به حیاط و باغچه ها اضافه نمود.


ماه آخر زمستان یکی از مناسب ترین بازه های زمانی برای آماده کردن فضای سبز بیرون خانه، یعنی باغچه و گلدان ها برای فصل بهار است. تغییرات فصلی، نیاز های گیاهان برای رشد در زمان خارج شدن از خواب زمستانی، فراهم بودن شرایط جوانه زدن گیاهان جدید همه و همه عواملی هستند که باعث می شوند رسیدگی به باغچه ها در این فصل و آماده سازی آن ها اهمیت زیادی داشته باشد. در این مقاله وبسایت ساختمون با ما همراه باشید تا درباره آماده سازی فضای سبز و باغچه ها برای فصل بهار بیشتر بدانید.

زمان مناسب برای رسیدگی به فضای سبز

اواسط اسفند از مناسب ترین زمان ها برای رسیدگی به فضای سبز و آماده سازی آن است. در این دوره گیاهان اکثرا از خواب زمستانی بیدار شده و بذر ها شرایط لازم برای رشد و جوانه زدن را دارند. اما برای داشتن فضای سبزی دلباز و شرایط رشد مناسب گیاهان، نیاز به انجام اقداماتی قبل از رسیدن بهار است. در کل اقدامات مربوط به آماده سازی حیاط باغچه را می توان به کارهایی از قبیل آماده سازی بستر رشد گیاه، آماده سازی گیاه و کشت آن و در نهایت رسیدگی ثانویه تقسیم بندی کرد.

5719

مراحل آماده سازی فضای سبز و باغچه ها برای بهار

تمیز سازی خاک و جدا کردن گیاهان هرز

در اولین قدم برای آماده سازی فضای سبز و بستر باغچه، تمامی گیاهان هرز، بیمار و خشک شده را از باغچه خارج کنید. این عمل، گاهی نیاز به حوصله و وقت قابل توجهی دارد ولی برای اینکه سطح مناسب کشت و فضای مشخصی داشته باشید الزامی است. علف ها و گیاهان هرز در صورتی که جمع آوری نشوند، حجم زیادی از مواد مغذی موجود در خاک را که برای رشد سایر گیاهان لازم می باشند را هدر می دهند، انجام این مرحله برای داشتن نتیجه مطلوب، اهمیت بالایی دارد. در هنگام جداسازی علف های هرز، بهتر است به جای کندن با استفاده از ابزار باغبانی، علف ها را از ریشه جدا کنید تا امکان رشد مجدد آن ها وجود نداشته باشد. گیاهان خشک شده و برگ های روی سطح خاک می توانند کمپوست و ماده ای مغذی برای خاک باغچه تان باشند ولی باید از سلامت این گیاهان خشک شده قبل از هر اقدامی برای بازگردانی به خاک، اطمینان کسب کنید.

رسیدگی به گیاهان موجود در فضای سبز

برخی از گیاهان در طی یک و یا چند سال جوانه ها و پاجوش هایی در نزدیکی ساقه شان رشد پیدا می کند. آماده سازی باغچه برای فصل بهار فرصت مناسبی است که به این مورد رسیدگی کنید. می توانید این جوانه ها را از گیاه مادر جدا کرده و در جای دیگر و یا در گلدان های مورد علاقه تان تکثیر کنید. با این کار هم تعداد گیاهان تان را افزایش داده اید و هم برای گیاه مادر امکان استفاده از فضا و امکانات موجود در خاک را به وجود می آورید.

معمولا گیاهان سالانه نیاز به هرس پیدا می کنند و لازم است برای رشد بهتر و متناسب تر و یا افزایش استحکام بدنه، آن ها را هرس کرد. با هرس کردن شاخ و برگ های خشک شده و یا خارج از مسیر رشدی گیاه از بدنه آن حذف می شود و به این ترتیب، مواد مغذی به بخش های مهم تر گیاه می رسد.

5721

غنی سازی خاک فضای سبز

پس از دوره زمستانی و خواب گیاهان و درختان، معمولا خاک باغچه ها و گلدان ها ضعیف می شود و ماده مغذی کافی برای رشد و حیات گیاهان در بهار را ندارد، از این رو غنی سازی خاک گیاهان دارای اهمیت ویژه ای است. برای اضافه کردن خاک و مواد مغذی به باغچه، 5 الی 8 سانتی متر از خاک روی باغچه را برداشته و آن را با ترکیب خاک با کمپوست و کود های گیاهی و غیر گیاهی جایگزین کنید. همچنین می توانید سطح خاک را با وسیله های باغبانی مخصوص شخم زده و سپس کمپوست و مواد مورد نظر را با این خاک شخم خورده ترکیب کنید و در نهایت باغچه را آبیاری کنید. در مورد گیاهان درون گلدان هم به احتمال زیاد، نیاز به تعویض گلدان با نمونه های بزرگتر است، پس از فراهم کردن گلدان مناسب آن را با خاک و کود مناسب برای گیاه پر کنید. کود های مختلفی مثل کریستالون، میل اسپرینگ، کلات آهن، اگرومیل و موارد دیگری وجود دارند که می توانید با مراجعه به گل فروشی ها و مراکز ارائه دهنده گل و گیاه آن ها را تهیه کنید و در هنگام خریداری کود به نوع گیاه، شرایط آن و وضعیت خاک گیاه توجه داشته باشید و حتما با فروشنده های این محصولات قبل از هر اقدامی مشورت کنید. در هر روش غنی سازی خاک، توجه به عدم آسیب رسانی به ریشه و آبیاری کافی بعد از تعویض خاک، اهمیت ویژه ای دارد.

کاشت گیاه و یا گل های بهاری در فضای سبز

اگر بعد از رسیدگی به باغچه فضای مناسبی برای کاشت گل و گیاه وجود داشت، می توانید از بذر ها و نمونه های آماده کاشت گیاهان و گل های زیبای بهاری زودرس برای باغچه و یا گلدان های حیاط تان استفاده کنید.

به دلیل قرار گرفتن گیاه در موقعیت جدید، نگه داری و رسیدگی اولیه برای خشک نشدن گیاه و رشد بهتر آن در آینده، اهمیت زیادی دارد. در صورتی که بذر گیاه و یا پیاز آن را در باغچه خود کاشته اید، باید به مرطوب بودن مداوم سطح خاک تا زمان جوانه دادن آن توجه داشته باشید. البته باید دقت کنید که میزان آبی که به خاک می دهید بیش از حد نباشد تا پیاز و ریشه گیاه پوسیده نشود. کیفیت و سلامت بذر و پیاز گیاه مورد نظر شما در داشتن گیاهی با کیفیت و سالم پس از رشد یافتن آن، تاثیر زیادی می گذارد.

اگر قصد کاشت نهال دارید، باید به فضای کافی برای رشد طولی و عرضی ریشه ها برای سال های آتی توجه کنید و در صورتی که حجم کافی برای رشد گیاه در باغچه وجود داشت، اقدام به کاشت آن کنید. نورگیر بودن بخشی از باغچه که قصد کاشت نهال در آن را دارید نیز اهمیت زیادی به داشتن درختی سالم و پربار در آینده دور و یا نزدیک دارد.

5723

در هنگام آماده سازی باغچه و فضای سبز به چه نکاتی باید توجه کنید؟

  • در هنگام کار با گل و گیاه و بذر آن به ریشه آن ها توجه داشته باشید و مراقب باشید به آن ها آسیبی نرسد.
  • آبیاری کافی گیاهان بعد از اضافه کردن کود و کمپوست را فراموش نکنید تا گیاهان شما بتوانند با شرایط جدید خود را تطبیق دهند.
  • در حین کار با گل و گیاه و فعالیت های باغبانی لباس مناسب بپوشید و حتما از دستکش مخصوص باغبانی استفاده کنید.
  • برای جداسازی، هرس کردن، بریدن و قطع کردن گیاهان حتما از ابزار مخصوص باغبانی استفاده کنید تا به گیاه مورد نظر و دست شما آسیبی وارد نشود.
  • بی هدف گل و گیاه نکارید. با این کار فضای سبزتان شلوغ و غیر زیبا می شود و در دراز مدت ممکن است گیاهان شما به علت شرایط نامناسب خشک و ضعیف شوند. پس قبل از هر اقدامی به شرایط موجود در فضای سبز، شرایط الزامی کوتاه مدت و دراز مدت برای رشد گیاه و در نهایت نمای نهایی فضای موجود توجه داشته باشید.
5725

شایان ذکر است که ساختمون وبسایتی تبلیغاتی در حیطه صنعت ساختمان سازی می باشد و دارای محصولاتی از قبیل ساندویچ پنل ها، سازه ال اس اف، شومینه های مختلف، انواع پرده ها، کفپوش های مختلف و موارد دیگر می باشد. همچنین شما می توانید با مراجعه به وبسایت از سایر خدمات و امکانات آن نیز بهرمند گردید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای