دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با پدیده ای جذاب به نام پرگولا و مزایای استفاده از آن

logo
Sakhtemoon
آشنایی با پدیده ای جذاب به نام پرگولا و مزایای استفاده از آن

پرگولا، سازه ای مدرن و جذاب برای استفاده در فضای باز است و شباهت بسیار زیادی به آلاچیق دارد، با این تفاوت که سقف پرگولا به صورت مشبک ساخته می شود.


پرگولا ها سازه ای نو محسوب می شوند که برای استفاده در فضای باز مناسب هستند. این سازه از جنس های مختلفی ساخته می شود و نقطه جالب پرگولا سبک مشبک آن است. شاید فکر کنید این سازه همان آلاچیق است، اما اینطور نیست، شاید این سازه ها از برخی جهات به آلاچیق ها شباهت داشته باشند اما تفاوت های چشم گیری با آلاچیق ها دارند. پرگولا ها سازه های مدرنی هستند که امروزه طرف داران بسیاری پیدا کرده اند البته قابل ذکر است که هرچه که پیش تر می رویم و طراحان ایده های خلاقانه خود را به مرحله اجرا در می آورند، با سازه های معماری مدرن و جدیدی رو به رو می شویم که اسباب زیبایی را هر چه بیش تر و بیش تر فراهم می کنند. در دنیای امروز که خلاقیت در رقابت حرف نخست را می زند، مهم است که طرح های جدید همیشه روانه بازار باشد و تغییر و تحول در سبک و سیاق قدیمی ایجاد شود. در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی یک سازه زیبا به نام پرگولا می پردازیم که امروزه در بسیاری از پارک ها و ورودی باغ ها و فضا های سبز زیبا کاربرد دارد.

6823

پرگولا چیست؟

وقتی نام این سازه را بشنوید احتمالا با خودتان فکر می کنید عجب چیز عجیب و غریبی و شاید آن را در ذهن تان به اشکال مختلف تصور کنید. در حالی که حتما در پارک ها و یا سر در برخی باغ ها این سازه زیبا را دیده اید. فقط نام آن را نمی دانسته اید. پرگولا به سازه هایی از جنس چوب و یا فلز می گویند که دارای سقف مشبک می باشند. معمولا دیواره های این سازه ها با انواع گیاهان و گل های زیبا تزیین می شود. علاوه بر ورودی مکان های سرسبز و محوطه های زیبا این سازه ها روی پشت بام هم ساخته می شوند. از پرگولا هم می توان برای عبور و هم برای نشستن نظیر آلاچیق ها استفاده کرد. البته حواس تان باشد که این سازه را با آلاچیق اشتباه نگیرید. پرگولا هایی که برای عبور ساخته می شوند کوچک هستند و معمولا در قسمت ورودی محیط های سرسبز و زیبا آن ها را می سارند تا جلوه ورودی را حفظ کنند.

6825

پرگولا از چه متریالی ساخته می شود؟

جنس این سازه ها علاوه بر چوب و یا فلزات، فایبرگلاس هم می تواند باشد. در انتخاب جنس مناسب برای ساختن پرگولا علاوه بر زیبایی و سلیقه، باید شرایط آب و هوایی را هم در نظر گرفت. مثلا از یک پرگولا که از جنس چوب است نمی توانیم در مناطقی که آب و هوای بارانی دارند استفاده کنیم چون در این صورت خیلی سریع پوسیده خواهد شد و بایستی آن را تعمیر کنیم. ویژگی خوب پرگولا های فلزی این است که هم در برابر باران و برف مقاوم هستند و هم این که امکان رنگ آمیزی آن ها و ایجاد طرح ها و نقش های مختلف فراهم است. مسلما مدل های فلزی طول عمر بیشتری خواهند داشت.

در مناطق گرمسیری پرگولا ها طرفداران زیادی دارند. چرا که می شود با ساختن یک سازه ی ساده مکانی دنج ایجاد کرد و از تابش نور آفتاب در امان ماند. برای پوشاندن سقف پرگولا در مناطق گرمسیری باید دقت لازم را داشته باشید. سقف به گونه ای باشد که علاوه بر این که هوا جریان دارد و همان حالت مشبک حفظ شده است، نور آفتاب به طور مستقیم نتابد. باید به کمک گیاهان رونده سایه ای درست و حسابی ایجاد کنید.

6827

پرگولا را کجا بسازیم؟

پاسخ این سوال به این نکته بستگی دارد که می خواهید پرگولا را در چه مکانی بسازید. مثلا اگر یک باغ و یا ویلای بزرگ دارید چند جای مختلف امکان ساختن پرگولا جهت استراحت وجود دارد. مثلا در نزدیکی استخر و یا آب نمایی که احتمالا در داخل باغ قرار دارد ساختن پرگولا برای استراحت می تواند ایده ای فوق العاده باشد که توجه هر کسی را به خود جلب خواهد کرد، یا در قسمت ورودی باغ هم جای مناسبی است. حتما پرگولا را با کمک گیاهان تزیینی و با استفاده از ابزار تزیینی دیگر و شیشه های زیبا، پر زرق و برق کنید تا از حالت یکنواخت خارج شود و برای گذراندن وقت، فضا و چشم انداز مناسبی داشته باشد. فقط گیاهان نیستند که برای تزیین و زیبایی پرگولا به کار می روند. برای این کار می توانید از پارچه ها و حتی حصیر های رنگی و فانتزی هم استفاده کنید.

6829

نکات مهم در مورد استفاده از پرگولا

توجه داشته باشید که فضای داخل پرگولا هم مهم است. اگر هدف تان از ساختن پرگولا مکانی برای استراحت است پس حتما باید اسباب آسایش و استراحت را هم آن جا فراهم کنید. مثلا چند صندلی و یک میز ساده که اتفاقا امکان جا به جایی آن ها هم به راحتی فراهم باشد ایده خوبی است. حتما مبلمان و صندلی های داخل پرگولا را هم متناسب با جنس آن انتخاب کنید. می توانید برای پرگولا های فلزی از صندلی های فلزی که با پارچه ها و بالشتک های رنگی تزیین شده اند استفاده کنید. در مورد پرگولا های چوبی هم حسابی دست تان باز خواهد بود و می توانید مبل و صندلی های زیادی را با چوب هماهنگ کنید.

اما اگر آپارتمان نشین هستید هم نگران نباشید. در آپارتمان ها هم روی پشت بام امکان ساختن پرگولا و ایجاد فضایی دل انگیز وجود دارد. مسلما پرگولای روی پشت بام به زیبایی و بزرگی پرگولای باغ نخواهد بود اما می توان با یک طراحی مناسب فضایی بسیار لذت بخش ایجاد کرد.

6831

وبسایت ساختمون با ارایه مطالب تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و تغییرات ساختمان ها یکی از مراجع مفید در حیطه ساختمان سازی است. این مطالب با گرفتن مشاوره از کارشناسان خبره و بر اساس متد های روز دنیا تهیه شده است. برای ایجاد هر گونه تغییر در ساختمان خود پیش از هر کاری به وبسایت ساختمون سری بزنید چرا که در این جا مطالب متناسب با سلایق مختلف افراد ارایه شده است. همچنین می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از محصولات آن مثل انواع مدل های شومینه ها، سقف های کاذب گوناگون، سازه های پیش ساخته، پنجره های دو جداره (همچون پنجره upvc)، پارتیشن بندی های مختلف، ساندویچ پنل ها و موارد دیگر نیز دیدن فرمایید.

6833
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای