دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

عمل آوری بتن | ساختمون

logo
Sakhtemoon
عمل آوری بتن | ساختمون

برای به دست آوردن بتن هایی با مقاومت و کیفیت مطلوب باید بعد از انجام عملیات بتن ریزی شرایط مناسبی را جهت دسترسی به مقاومت و دوام مطلوب فراهم نمود . عمل آوری به مجموعه عملیاتی گفته می شود که بلافاصله بعد از عملیات بتن ریزی برای حفظ رطوبت و دمای بتن انجام می گیرد.


عمل آوری در بخش هایی از بتن که در معرض تابش مستقیم آفتاب و یا وزش باد است از حساسیت بیشتری برخوردار است، چرا که بعد از بتن ریزی، براساس خواص عمومی بتن، بخشی از آب بتن خود را به سطح خارجی آن رسانده و در آنجا جمع می شود. اگر به علت عمل آوری ناکافی، این مقدار آب از سطح بتن تبخیر شود، میزان w/c(نسبت آب به سیمان) کاهش یافته و این موضوع باعث جمع شدگی بتن (shirinkage) و پدیدار شدن ترک در بتن می گردد . این ترکها به صورت پیوسته در تمام سطح بتن قابل رویت می باشند. در بعضی مواقع عرض ترک ها به چندین میلیمتر رسیده و دارای عمقی نزدیک به ضخامت بتن می باشند که این مسئله موجب کاهش مقاومت،‌ دوام و افت مقاومت در برابر تنش های کششی بتن می گردد. این اتفاق در چند روز اولیه بتن ریزی مشهودتر بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است.

شرایط محیطی کارگاه و درجه حرارت و رطوبت منطقه، در نوع عمل آوری بسیار تاثیر گذار است. بدین مفهوم که در مناطق گرم و یا مناطق سردسیر که از شرایط غیر معمول آب و هوایی برخوردار هستند باید تمهیدات ویژه ای در پروسه عمل آوری لحاظ گردد.

در مواردی برای مقابله با این مشکل از مواد افزودنی دیرگیر کننده استفاده می نمایند. این عمل کاملا اشتباه می باشد،‌ زیرا این مواد فقط زمان گیرش را به تعویق می اندازند و از تبخیر شدن آب سطح بتن جلوگیری نمی کنند.

کیورینگ به مجموعه اقداماتی گفته می شود که زمینه را برای انجام بهتر عمل هیدراتاسیون سیمان فراهم می آورند . متداولترین روش کیورینگ، پوشاندن سطح بتن با یک لایه نازک می باشد که از تبخیر آب سطحی بتن جلوگیری می نماید. این مواد به مرور زمان بر اثر عوامل جوی از روی سطح بتن پاک می شود و هیچ اثر سویی بر خواص بتن ندارد. این ماده با ایجاد یک لایه شفاف بر روی بتن موجب می گردد که نور آفتاب از سطح آن منعکس شده و با ایجاد یک محوطه بسته، موجب گردد تا آب سطحی بتن از سطح آن تبخیر نگردد و تمام این آب صرف عمل هیدراتاسیون سیمان شود. لازم به ذکر است که کیورینگ ، بخشی از مرحله عمل آوری می باشد و نباید از دیگر روشهای مراقبتی بتن غافل شد.

در هنگام کیورینگ باید دقت شود که سطح بطور کامل با مواد عمل آورنده پوشش داده شود تا هیچگونه راه فراری برای بخار آب های ایجاد شده وجود نداشته باشد. در صورت وجود منفذ، در همان محل، ترکهایی در سطح بتن ایجاد خواهد شد که مقاومت،‌ کارایی و دوام بتن را کاهش خواهد داد.

عمل آوری یا کیورینگ در گرما دارای اهمیت ویژه ای است. لذا ضروری است با آموزش انجام این کار با استفاده از مواد عمل آورنده، روشهای سنتی مانند استفاده از آب زیاد و روش گونی خیس و ...به مرور کنار گذاشته شود. هزینه بالای آب در پاره ای از مناطق کشور و مصرف گونی خیس برای پروژه های بزرگ چند نمونه از مواردی می باشد که اجرای عمل آوری را دچار مشکل کرده و در پاره ای از مواقع ناممکن می نماید..

عمل آوری بتن در سرما مبحث کاملا جداگانه ای است. در محیط های سرد که امکان یخ زدگی بتن وجود دارد، پروسه عمل آوری با استفاده از ضد یخ بتن انجام می گیرد. ضد یخ بتن با تسریع در عمل هیدراتاسیون موجب مصرف سریعتر آب بتن در واکنش شیمیایی بین آب و سیمان شده و بدین ترتیب از یخ زدگی آب مازاد جلوگیری می کند. ضمنا واکنش هیدراتاسیون سیمان یک عمل گرما زا بوده و تسریع در انجام آن باعث افزایش دمای بتن می شود که این موضوع به نوبه خود از یخ زدن بتن جلوگیری می کند.

در مواقعی که ارتفاع بتن ریزی از حالت استاندارد بیشتر باشد و مجبور به بتن ریزی در دو مرحله باشیم، در صورت استفاده از کیورینگ در پایان مرحله اول، باید حتما از موادی استفاده شود که در هنگام بتن ریزی مرحله دوم هیچگونه اختلالی در bonding دو بتن ایجاد نکنند. در این حالت مواد استفاده شده بوسیله آب با فشار زیاد قابل شستشو بوده.

میزان مواد عمل آورنده مصرفی بستگی به صیقلی بودن سطح بتن دارد که هرچه سطح صافتر و صیقلی تر باشد مقدار مصرف آن نیز کمتر است.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای