دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

راهنمای پاکسازی نمای ساختمان

logo
Sakhtemoon
راهنمای پاکسازی نمای ساختمان

نمای ساختمان ها از المان های بسیار مهم در زیبا نمودن جلوه شهر است. لذا باید به زیباسازی و پاک نمودن آن ها از آلودگی ها توجه خاصی مبذول داشت. حال به بررسی عوامل آلوده کننده نمای ساختمان ها و روش های پاکسازی آنها اشاره می شود.


222

هنگام انجام عملیات بنایی، معمولا نمای ساختمان به علت پاشیده شدن انواع ملات ها یا قیر و آسفالت کثیف می شود. بهتر است این آلودگی ها قبل از استفاده از ساختمان، از سطح نما گرفته شود. درمواردی که جرم روی نما باشد، می توان با استفاده از آب و سنباده غیر سیمی یا مویی و در مواردی سنگساب دستی سطح را سایش داده و تمیز کرد. 
لکه های قیر را می توان تراشید. این کار بهتر است هنگام صبح که هوا خنک تر است انجام شود . اثرات باقی مانده قیر را می توان با خمیری که از ترکیب " تالک" و یا " گل مهل" یا حلالی همچون " تولوئن " و یا " تری کلروراتیلن " و یا " جوهرهای معدنی" به دست می آید، پاک نمود. پس از خشک شدن خمیر، آن را با برس از سطح نما می تراشیم. همچنین می توانیم پارافین را روی محلی که قیر به صورت مذاب و لکه بر سطح آجرکاری نشسته است، بکشیم و لکه ها را پاک کنیم.

لوله های بخاری هایی که گالوانیزه نیستند، در اثر نفوذ آب باران و برف، زنگ قهوه ای رنگی در سطح نما ایجاد می کنند. این لکه ها را با آغشته نمودن محل به محلول پارافین، می توان از بین برد.

شوره سفید رنگ در سطح نماهای آجری به علت جذب آب توسط آجر و بیرون زدن نمک های موجود در آن ظاهر می شود. رطوبت موضعی مانند ترکیدگی لوله در خاک و دیوار نیز ممکن است باعث ایجاد شوره گردد. درصورتی که مقدار شوره کم باشد می توان آن را توسط جارو یا برس تمیز کرد. اگر حجم شوره زیاد باشد، آن را چند بار به وسیله آب و به کمک جارو می شوییم. اگر توسط آب موفق به تمیز کردن نما نشدیم، می توانیم با اسید رقیق (اسید فلوئوریدریک مخلوط شده با آب به نسبت 10 درصد) و برس سیمی، شوره ها را از سطح نما پاک نماییم.

در شهرهای بزرگ به علت وجود دود در هوا، سطوح نمای ساختمان ها، دوده گرفته و تغییر رنگ می دهد. اگر این دوده چرب نباشد، با جارو و گردگیری می توان آن را تمیز کرد. ولی اگر چرب باشد، با توجه به میزان چربی آن از اسیدهای با غلظت های مختلف برای تمیز کردن آن استفاده می کنیم.

رشد خزه ها بر دیوار نیز از دیگر مشکلاتی است که در سطح نما ایجاد می شود. این خزه ها باید زدوده شوند، زیرا پیشروی ریشه های فرعی در بندهای آجرکاری، باعث لق شدن و جا به جایی آجرها می شود. علاوه بر این، وجود حشرات و باکتریها لابه لای خزه ها نیز مشکلات دیگری را ایجاد می کند.

نماهای رنگ آمیزی شده بر اثر مرور زمان، تغییر رنگ داده و یا بی رنگ می شوند. در این حالت، باید دوباره آن ها را رنگ آمیزی نمود.

223

نقاشی و شعار نویسی دیواری با رنگهای روغنی نیز جلوه نازیبایی به نمای ساختمان می دهد. اگر جرم روی نما زیاد باشد یا نما به رنگ روغنی آغشته باشد و یا روی آن دیوارنویسی انجام شده باشد، برای تمیز کردن آن، از روش تمیز کردن مکانیکی و سند بلاست استفاده می کنیم.

دوده قهوه ای و سیاه که از دودکش بخاری ها بوجود می آید، صحنه زشتی در نما ایجاد می کند. این لکه ها را می توان با آب گرم و مواد پاک کننده مانند صابون شست. چنانچه دوده چرب باشد، با دو تا سه بار شستشو با آب و صابون، تمیز می شود. ولی اگر دوده بسیار چرب باشد، می توان از گل " مهل" یا " تالک" و یا " تری کلروراتیلن" خمیری تهیه کرد و بر سطح لکه گذاشت و پس از خشک شدن، سطح مذکور را با برس تراشید و چربی غلیظ را از آن گرفت.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای