دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

شستشوی نمای ساختمان در ارتفاع یا نماشویی | معرفی انواع شیوه‌ها

شستشوی نمای ساختمان در ارتفاع یا نماشویی | معرفی انواع شیوه‌ها

logo
Sakhtemoon
شستشوی نمای ساختمان در ارتفاع یا نماشویی | معرفی انواع شیوه‌ها

شستشوی نمای ساختمان در ارتفاع بدون داربست و با طناب از رایجترین نوع نماشویی است. از دیگر شیوه‌های نماشویی واترجت و واترسندبلاست است.


بیشتر افراد ارزش و اهمیت تمیز کردن داخل خانه را می‌دانند اما درمورد تمیز کردن خارج ساختمان، اینطور نیستند و از شستشوی نمای ساختمان غفلت می‌کنند. نمای ساختمان، به عنوان اولین قسمت از خانه که به چشم بیننده می‌آید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین در این مقاله سایت ساختمون، قصد داریم به شما انواع روش‌های شستشوی نمای ساختمان را توضیح دهیم.

چرا شستشوی نمای ساختمان مهم است؟

شستشوی نمای ساختمان باید یکی از اموری باشد، که به آن اهمیت ویژه می‌دهیم. یک شستشوی خوب نه تنها به ظاهر زیبا و تمیزتر کمک می‌کند بلکه، ذرات خاک و آلودگی‌هایی که در مدت زمان طولانی بر روی هم جمع شده‌اند را از بین می‌برد. این ذرات آلودگی و غبار در هنگام برخورد باد و باران و ایجاد ساییدگی بر دیوارهای ساختمان موجب آسیب دیدن نمای ساختمان می‌شوند. تمیز کردن سالانه‌ی سطوح خارجی می‌تواند موجب افزایش طول عمر نمای ساختمان شود.

مواردی که اجرای آن‌ها قبل از شستشوی نمای ساختمان لازم است

برای شستشوی نمای ساختمان بهتر است یک روز گرم و خشک را در نظر بگیرید. آب و هوای مرطوب و بارانی می‌توانند کار شما را مشکل کنند.

قبل از شروع کار لازم است که برای محافظت از بخش‌های مختلف اطراف ساختمان مانند پوشش گیاهی، درخت و درختچه‌ها و چمن اطراف ساختمان، بر روی آن‌ها ورقه‌های پلاستیکی بکشید. اگر در اطراف ساختمان وسایلی مانند مبلمان خارجی، کابل‌های برق یا چراغ و ... وجود دارند، نیز بهتر است آن‌ها را با روکش‌های پلاستیکی بپوشانید.
قبل از شروع شستشوی نمای ساختمان، پنجره‌های سقف و قالب‌بندی بیرونی ساختمان را برای تعمیرات لازم بررسی کنید. زیرا در صورت وجود خرابی، شستشوی نما می‌تواند آسیب بیشتری به قسمت آسیب‌دیده وارد کند.
اگر دیوارها از جنس آجر، سنگ یا سنگ‌تراشی هستند، قبل از شروع کار، ملات‌ها را بررسی کنید و در صورت وجود مشکلی در این قسمت‌ها تعمیرات لازم را یک هفته قبل از شستشو انجام دهید تا کاملا ملات خشک شود. در غیر این صورت در هنگام شستشو ملات خیس از بین می‌رود.

روش‌های شستشوی نمای ساختمان ویلایی

برای شستشوی نمای ساختمان وسایل و ابزارهای مخصوصی وجود دارند، که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. با این‌حال روش‌های دستی نیز بسیار رایج هستند. در ادامه انواع روش‌های شستشوی نمای ساختمان را به شما خواهیم آموخت.

  • شستشوی نمای ساختمان با فشار بالای آب

یکی از بهترین روش‌ها برای شستشوی نمای ساختمان، تمیز کردن با فشار آب بالا است. ابزارهایی مخصوص شستشو با فشار بالا وجود دارند که در استفاده از آب صرفه‌جویی می‌کنند. در این روش بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی می‌توانید به راحتی تمامی آلودگی‌ها را از سطح دیوار بزدایید. برای اینکه از آسیب‌های احتمالی به نما جلوگیری کنید در فاصله‌ی بیشتر از یک متر دیوار بایستید. همچنین با تکان دادن شلنگ به جلو و عقب از اینکه آب تنها در یک نقطه به صورت مستقیم اسپری شود جلوگیری کنید. در صورت استفاده از مواد شوینده در این روش، سعی کنید از شوینده‌های خفیف که برای محیط زیست مضر نیستند استفاده کنید.

  • شستشوی نمای ساختمان توسط شلنگ و جاروی باغ

اگر از دستگاه‌های مخصوص فشار آب برای شستشوی نمای ساختمان خود استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از جارو و شلنگ معمولی که در حیاط خانه خود دارید، استفاده نمایید. دیوارها را از سمت بالا به پایین بشویید تا از تمیز شدن کامل آن‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر از مواد شوینده استفاده می‌کنید، باید پس از مرحله اول یکبار تمام دیوار‌ها را با آب خالی آب‌کشی نمایید تا مواد شوینده به طور کامل از دیوار پاک شوند.

  • پاک کردن کپک و زنگ‌زدگی

اگر نمای خانه شما دچار کپک یا زنگ‌زدگی شده، لازم است قسمت‌هایی که دچار اینگونه آسیب شده‌اند را با استفاده از بوراکس و آب بشویید. سفید‌کننده نیز می‌تواند این نوع آلودگی‌ها را از بین ببرد اما به لحاظ شیمیایی، می‌تواند به شما و محیط زیست آسیب برساند. اگر از سفید‌کننده برای شستشوی نمای ساختمان خود استفاده می‌کنید حتما از لباس‌های کهنه، عینک و دست‌کش محافظ و ماسک تنفسی استفاده کنید.

  • شستشوی نمای ساختمان با استفاده از فرچه

فرچه‌های مخصوص شستشوی نمای ساختمان می‌توانند در شستشوی دستی به شما کمک فراوانی کنند. این روش ممکن است از دیگر روش‌ها مدت زمان بیشتری بگیرد، با این‌حال درمیان روش‌های دستی یکی از تمیزترین راه‌حل‌ها است. با استفاده از فرچه می‌توان با دقت تمام قسمت‌های نما را شستشو داد. برای این منظور سعی کنید از محلول‌های پاک‌کننده‌ی ضعیف بهره بگیرید.

3540

شستشوی نمای ساختمان بلند

شستشوی نمای ساختمان های بلند به مراتب دشوارتر از ساختمان های ویلایی است. اما این کار غیر ممکن نیست. برای شستشوی نمای ساختمان های بلند، دو روش وجود دارد؛

  • شستشوی نمای ساختمان با داربست

استفاده از داربست برای نماسازی بسیار رایج است. از این داربست‌ها می‌توان هرساله برای شستشوی نما ساختمان‌های بلند نیز بهره جست. داربست دسترسی به تمام نقاط ساختمان را امکان پذیر می‌سازد. با این حال، هزینه‌ها و زمانی که بستن و باز کردن داربست می‌تواند بگیرد، موجب شده است که این روش به نسبت روش بعدی رایج و محبوب نباشد. در این نوع، بیشتر از ابزار واترجت که آب را با فشار به دیواره‌ها می‌پاشد استفاده می‌شود. در این روش نماشور تسلط بیشتری به کار خود دارد.

  • شستشوی نمای ساختمان بدون داربست | نماشویی با طناب

این روش به خصوص برای ساختمان‌هایی با نماهای شیشه‌ای یا دیگر سطوح صیقلی، مانند کامپوزیت بسیار مناسب است. در این روش افرادی که تعلیم دیده‌اند با استفاده از طناب از نمای ساختمان بالا می‌روند و به این شکل به تمام نقاط نمای ساختمان دسترسی پیدا می کنند. هرچند با استفاده از طناب تسلط نماشورها کمتر خواهد بود، با این حال سرعت این کار به مراتب بیشتر از شستشوی نمای ساختمان با داربست است. در این روش می‌توان هم از دستگاه‌های مخصوص شستشوی نمای ساختمان، مانند واتر جت استفاده کرد و هم می‌توان از روش‌های دستی معمول مانند استفاده از ابر و تی و مواد شوینده بهره برد. استفاده از ابر و تی، به خصوص در ساختمان‌های شیشه‌ای، معمول‌تر است.


در این مقاله با چندین روش از راه‌حل‌های شستشوی نمای ساختمان آشنا شدید. اگر سالی یکبار به طور کامل نمای ساختمان خود را بشویید می‌توانید در جذابیت و دوام بیشتر آن نقش موثری داشته باشید.

3541

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها، انواع پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
پایا بنا ۲۶-۸-۹۷ ساعت ۹:۴۹

سلام مطلب خیلی مفیدی بود.

avatar
تورج (ادمین) ۱۱-۱۲-۹۷ ساعت ۱۴:۵۰

ممنونم از محبتتون

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای