دسته بندی ها

فروش انواع عایق حرارتی به همراه قیمت

فروشندگان و مجریان عایق حرارتی

راهنمای خرید انواع عایق حرارتی

امروزه تلاش برای ساخت ساختمان ها و بناهایی با ویژگی های ساختاری مناسب برای کاهش مصرف انرژی بیش از پیش اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و در الزامات و آیین نامه های ساختمان ها نیز لحاظ می شوند.

 یکی از این راهکارهای ارائه شده در این راستا عایق کاری سقف، کف و دیوارهای ساختمان است. عایق حرارتی یکی از کاربردی ترین اختراعات در زمینه ساختمان سازی با هدف کم کردن میزان هدر رفت گرما و یا سرمای داخلی به بیرون ساختمان بوده است. عایق صوتی در ساختمان های مسکونی، اداری، کارخانه ها، صنایع و هر فضایی که نیاز به عدم انتقال گرما در آن وجود دارد، به کار می رود. کاربرد دیگر عایق حرارتی، جلوگیری از هدر رفت گرما در تجهیزات به کار رفته در ساختمان مانند لوله کشی ها و .. است.

ادامه مطلب

انواع عایق حرارتی و مکانیزم عملکردی آن‌ها

که یکی کاهش عبور حرارت و دیگری بازتابش گرمای دریافتی است. عایق های حرارتی که نقش کاهنده انتقال گرما را دارند، دارای  ضریب رسانش حرارتی بسیار پایینی هستند و نمونه های بازتاباننده برای بازگرداندن گرما به داخل فضای مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.

راهکارهای ابتدایی برای کاهش انتقال گرما، افزایش ضخامت دیواره ها، کف و حتی سقف بود، اما این راهکار وزن زیادی به ساختمان وارد می کرد و به میزان زیادی مصرف مصالح را بالا می برد اما در مورد عایق های  حرارتی این مشکلات وجود ندارد.
از آنجایی که وزن کم مصالح رابطه مستقیمی با کاهش خسارت جانی و مالی وارده در هنگام وقوع زلزله می شود، عایق های حرارتی به علت وزن کم خود در دسته مصالح ضد زلزله قرار می گیرند. وزن کم عایق حرارتی در کنار کارایی موثری که دارد، این محصول را به گزینه ای مناسب برای ساخت و ساز تبدیل می کند.
بهترین عایق حرارتی، عایقی است که کمترین ضخامت ممکن را در کنار بیشترین مقاومت حرارتی داشته باشد.
امروزه برخی های حرارتی در کنار ویژگی اصلی مقاومت در برابر انتقال گرما و یا انعکاس آن، دارای مزایای دیگری مانند آکوستیک، ضد رطوبت، ضد آتش و ... هستند که کارایی و بهره وری آن را به حداکثر می رساند.
عمده عناصر به کار رفته در عایق های حرارتی مواد معدنی مانند سیلیکات، پشم سنگ، الیاف سلولوزی، فوم های پلی یورتان، فوم های پی وی سی و در نهایت جدیدترین نسل عایق های حرارتی، یعنی نانو عایق ها است. نانو عایق ها بسیار سبک و مقاوم است و کارایی بسیار بالایی دارد. این مایع پاششی بر پایه فناوری نانو است و بدون حجم گیری پس از اجرا، تنها به صورت یک لایه بی رنگ عمل می کند. این مایع قابل اجرا بر روی تقریبا تمامی سطوح است و تنها نیاز به الزمات ابتدایی و اولیه مانند تمیز بودن سطح مورد نظر دارد.

عایق حرارتی رولی و تخته‌ای در مقایسه با عایق حرارتی پاششی

گروه بندی آن به دو دسته عایق های رولی و تخته ای و نمونه های پاششی است. نمونه های رولی  به صورت رول های عریض به محل اجرا انتقال داده شده و مانند لایه ای پوششی برش داده و اجرا می شوند که اصطلاحا به آن ها عایق های پتویی نیز گفته می شود. عایق های تخته ای به فرم صفحات فومی بین دیواره ها و فضاهای مشخص در سقف یا کف اجرا می شوند. نمونه های پاششی مانند پلی یورتان بر روی محل مورد نظر از طریق دستگاه پاشیده می شود و حجم می گیرند و در جدیدترین متد، مانند نانو عایق ها بر روی سطح مورد نظر مانند رنگ کشیده می شوند.

همه موارد ذکر شده دارای مزایای خاص خود هستند. برای مثال، عایق های پاششی پلی یوراتان پوشش کاملی در تمامی منطقه مورد نظر و زوایا و فرورفتگی ها ایجاد می کنند که این امر در دیوار هایی که شامل تاسیسات ساختمانی اند مزیت مهمی به حساب می آید، ولی در عوض اجرای این نوع عایق حرارتی نیاز به تخصص بالایی دارد.
عایق های رولی و تخته ای نصب و اجرای آسانی دارند ولی محل اجرا باید صاف و یکدست باشد و تاسیسات حرارتی و مکانیکی تا حد امکان در داخل آن اجرا نشده باشد تا سطح تماس عایق با دیواره و سطح مورد نظر، در حداکثر حالت ممکن باشد.
عایق کاری ساختمان می تواند در زمان ساخت ساختمان و بعد از ساخت آن صورت بگیرد که بهترین کارایی برای عایق حرارتی، اجرای آن در حین ساخت ساختمان است که به وسیله عایق های حرارتی ذکر شده صورت می گیرد.

نکات مهم در انتخاب عایق حرارتی

● ضخامت عایق حرارتی مورد نظر و ضخامت قابل اجرا در دیوار، کف و سقف
● طول عمر مفید عایق با توجه به شرایط آب و هوایی فضای اجرایی
● مقاومت کافی در برابر شرایط خاص محل اجرا و عوامل کاهنده عمر و کارایی عایق حرارتی
● عدم اعمال فشار در هنگام اجرا و پس از آن ( با فشار آمدن به عایق حرارتی، بافت آن فشرده شده و میزان کمتری از حجم هوا را می تواند در خود نگه دارد که با توجه به نقش مهم هوای بین بافت های عایق به عنوان عامل غیر رسانشی ، این امر سبب پایین آمدن کارایی عایق مورد نظر می شود)
● توجه به الزامات ایمنی محل اجرا و انتخاب عایق حرارتی مناسب با آن (برای مثال استفاده ازعایق حرارتی نسوز در محیط هایی که امکان آتش سوزی  وجود دارد و یا ... )
● محافظت  کردن عایق در برابر عواملی مانند رطوبت، قارچ زدگی و ... با استفاده از لایه های محافظتی مخصوص
● رعایت نکات ایمنی در نقاطی که دارای اتصالات برقی هستند( برای جلوگیری از حوادثی مانند آتش گرفتن و ...)
● توجه به وزن عایق صوتی مورد استفاده برای تجهیزات ساختمانی مانند لوله های آب و فاضلاب و ...
● تناسب بین عایق مورد نظر برای اجرا و میزان مقاومت حرارتی مورد انتظار از آن
● رعایت زیر سازی های لازم در هنگام اجرا که برای هر نمونه متفاوت است

کاربرد انواع عایق حرارتی

عایق حرارتی نوعی ماده به منظور هدایت کلی جریان انرژی به منظور کاهش مصرف انرژی است. از عایق حرارتی به منظور به تعویق انداختن یا کند کردن جریان گرما استفاده می‌شود، به همین دلیل عایق‌های حرارتی مقاومت بالایی دارند. امروزه انواع بسیار مختلفی از عایق‌های حرارتی ارزان و متداول در بازار موجود است که هر کدام از آن‌ها پس از عرضه شدن به بازار فراز و نشیب‌ها زیادی را طی کرده‌اند و هر کدام مزایا و معایب منحصر به خود را دارند. قبل از اقدام به خرید عایق حرارتی بهتر است آگاهانه انتخاب کنید و انواع مختلف آن را بشناسید. عوامل مختلفی همچون قیمت، تاثیرگذاری بر روی محیط، میزان اشتعال‌پذیری، عایق بودن در برابر صدا و ... باید در انتخاب عایق حرارتی در نظر گرفته‌شده است. در ادامه این نوشتار 5 نوع متداول عایق حرارتی را به اختصار توضیح خواهیم داد:

فایبرگلاس: فایبرگلاس یک عایق حرارتی بسیار رایج در معماری مدرن است. با توجه به نحوه ساخت و تولید، بافندگی رشته‌های ریز شیشه در مواد عایق فایبرگلاس قابلیت انتقال تا مرز حداقل را دارد. اصلی‌ترین مشکل استفاده از فایبرگلاس ریسک رسیدگی و کنترل آن است. از آن جایی که فایبرگلاس از سیلیکون‌های ریز بافته شده است و حاوی پودر شیشه و مقادیری از محافظ‌های کوچک شیشه‌ای است؛ عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب به هنگام به کارگیری آن می‌تواند منجر به آسیب رسانی به چشم، ریه و حتی پوست شود. بهتر است به هنگام نصب عایق حرارتی از نوع فایبرگلاس تجهیزات ایمنی مناسب به کار برده شود تا از هر گونه خطری مصون بمانید.

فایبرگلاس یک ماده عایق غیرقابل اشتعال بسیار عالی است. اگر به دنبال یک عایق حرارتی ارزان اما با کیفیت بالا هستید به شما توصیه می‌شود که عایق حرارتی از نوع فایبرگلاس را انتخاب کنید.

پشم معدنی: پشم معدنی به انواع مختلفی از عایق اشاره دارد. ممکن است این پشم از نوع پشم شیشه باشد که از جنس فایبرگلاس است و از شیشه‌های بازیافت شده ساخته می‌شود. نوع دیگر ان ممکن است پشم سنگ باشد که نوعی عایق ساخته شده از سنگ بازالت است. در نهایت ممکن است پشم معدنی نوعی پشم سرباره باشد که در کارخانه از میل‌های فلزی سرباره تولید می شود. اغلب پشم‌های معدنی مورد استفاده در ساخت عایق حرارتی از نوع پشم سرباره هستند.

اغلب پشم معدنی به عنوان یک ماده سست شناخته شده است. از آن جایی که هیچ گونه مواد افزودنی به پشم‌های معدنی اضافه نمی‌شود مقاومت کافی در برابر آتش ندارند. به همین دلیل استفاده از عایق پشم معدنی در مناطقی با گرمای شدید توصیه نمی‌شود. با این وجود پشم معدنی قابل احتراق نیست. در صورت ترکیب پشم معدنی با انواع دیگر عایق‌های حرارتی می‌توان از پشم معدنی برای نصب در ساختمان‌های بزرگ استفاده کرد.

عایق حرارتی سلولزی: عایق سلولوزی یکی از مناسب‌ترین انواع عایق سازگار با محیط زیست است. سلولز از مقوا، کاغذ و سایر مواد مشابه بازیافتی ساخته می شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که عایق سلولزی یک محصول عالی برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از آتش‌سوزی و حریق در ساختمان‌هاست. به دلیل تراکم بالای مواد در سلولز هیچ گونه اکسیژنی وجود ندارد. اکسیژن یکی از عوامل افزایش خسارت ناشی از آتش‌سوزی است.

عایق حرارتی سلولزی نه تنها یک عایق سازگار با محیط زیست، بلکه یکی از مقاوم‌ترین عایق‌هاست. با این حال نقاط ضعفی نیز دارد. برخی از افراد ممکن است به دلیل وجود ذرات گرد و غبار در سلولز دچار حساسیت و آلرژی شوند. همانند عایق حرارتی فایبرگلاس افراد متخصص و ماهر باید اقدام به نصب عایق سلولزی کنند. عایق حرارتی سلولزی ابزاری ارزان و مؤثر برای عایق‌کاری است.

فوم پلی اورتان: نوع دیگر از عایق‌های حرارتی که چندان رایج نیستند، فوم‌های پلی اورتان است. امروزه در ساخت فوم‌های پلی اورتان از غیر کلرو فلوئوروکربن (CFC) به عنوان عامل دمنده استفاده می‌شود. این امر منجر به کاهش میزان آسیب رسانی به لایه ازن می‌شود. وزن فوم پلی اورتان نسبتاً سبک است. هم‌چنین این فوم‌های عایق چگالی بسیار کمی دارد. میزان مقاومت فوم پلی اورتان در برابر آتش بسیار بالاست.

پلی استایرن: نوع دیگری از فوم های ترموپلاستیک ضد آب از پلی استایرن ساخته می‌شود که ماده‌ای عالی برای عایق شدن در برابر صدا و حرارت است. دو نوع فوم پلی استایرن توسعه یافته (EPS) و اکسترود شده (XEPS) در بازار موجود است که هر کدام دارای عملکرد مختلفی هستند و از نظر هزینه با یکدیگر تفاوت دارند. عایق حرارتی پلی استایرن دارای سطحی صاف و کاملاً یکدست است. اغلب عایق پلی استایرن به صورت فوم با بلوک‌های بریده شده تولید می شود و برای عایق بندی دیوارها گزینه ای ایده آل است.

علاوه بر مواد ذکر شده در بالا انواع دیگری از عایق حرارتی در بازار موجود است. اخیرا در ساخت عایق حرارتی از ایرگل استفاده می‌شود. ایرگل نوعی کاشی مقاوم در برابر حرارت است که توسط ناسا برای تحمل گرما در هنگام انتقال حرارت مورد استفاده قرار گرفته است. در مقایسه با انواع دیگر عایق حرارتی، ایرگل بسیار گران قیمت است، اما یکی از بهترین انواع عایق حرارتی است. فایبرگلاس یک عایق ارزان قیمت است، اما نیاز به افراد متخصص برای نصب دارد. پشم معدنی یک عایق کارآمد است، اما در برابر آتش مقاومت چندانی ندارد. عایق سلولزی در برابر آتش مقاوم است، سازگار با محیط زیست است اما نصب آن دشوار است. عایق پلی اورتان نیز یک ابزار مناسب است اما چندان با محیط زیست سازگار نیست. عایق پلی استایرن یک ماده عالی برای عایق کردن حرارت است، اما در مورد ایمنی آن بحث ‌و جدل‌های فراوانی وجود دارد. به طور کلی انتخاب بهترین نوع عایق حرارتی برای مکان مورد نظر شما تا حدی زیادی بستگی به بودجه در نظر گرفته شده، سلیقه مصرف کننده و نیاز کاربری دارد. بهتر است قبل از انتخاب عایق حرارتی مورد نظر خود به خوبی در مورد انواع عایق تحقیق کنید و بنا به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

عایق حرارتی، گزینه ای عالی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی

عایق حرارتی به مجموعه تمهیداتی گفته می‌شود که از هدررفت گرمایش و سرمایش سازه با روش‌های ویژه جلوگیری می‌کند. گرمایش و سرمایش ساختمان امروزه به هر ترتیب و با استفاده از انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی از قبیل انواع شومینه‌ها، بخاری‌ها، شوفاژ، اسپیلت‌ها، سیستم‌های نوین گرمایش و سرمایش از کف و داکت اسپیلت‌ها که انجام شود، به دلیل گران بودن هزینه انرژی لازم است تا حداکثر استفاده مفید از آن صورت گیرد. برای همین هر چه بیشتر مورد بهره‌وری قرار گیرد، مقرون به صرفه‌تر است. در این فرآیند تلاش شده است تا از طریق عایق سازی مسیرهای احتمالی هدر رفت گرما وسرما این مهم انجام شود. این پروسه ابعاد وسیعی در صنعت ساختمان سازی دارد. از مراحل ساده‌تر مانند درزگیری درب و پنجره‌ها تا اقدامات حرفه‌ای‌تر مثل به کارگیری مواد ویژه‌ای برای پوشاندن کانال‌ها، سقف‌ها، کف سازه، لوله‌ها و همه قسمت‌هایی که گرما و سرمای سازه را به نحوی هدر می‌دهند، را شامل می‌شود.

یکی از قسمت‌هایی که عایق سازی حرارتی در آن اجرا می‌شود، دیوارهای ساختمان است. عایق سازی در دیوارها به دو صورت انجام می‌شود:

  • عایق سازی حرارتی با استفاده از مواد منعطف، که برای شکل دادن به این نوع مواد از قالب استفاده می‌کنند و در مرحله نهایی این مواد را روی دیوار قرار می‌دهند.
  • عایق سازی با مواد غیر منعطف که بر خلاف دسته اول این مواد به قالب نیاز ندارند و به تنهایی روی دیوار اجرا می‌شوند.

از لحاظ عملکرد و ماهیت عملیاتی عایق حرارتی با دو نوع راهکار عمل می‌کند. یا از طریق کاهش ضریب هدایت حرارتی از طریق حباب‌های هوای موجود در این نوع از عایق‌ها یا از طریق بازتاب حرارت بوسیله ایجاد فضای خالی به اندازه 20 میلی‌متر با دیوار.

علاوه بر فراهم کردن اهدافی مانند بهبود بهره‌وری از گرمایش و سرمایش سازه، عایق حرارتی مزایای متعدد دیگری را نیز برای ساختمان تامین می‌کند از جمله این اهداف به مواردی مانند ایمن سازی در برابر حریق و خطرات ناشی از آن، ایمن سازی و کاهش نامطلوب اثرات ناشی از ضربات وارده بر سازه، کاهش مصرف مواد موجود در طبیعت در صنعت ساخت و ساز و ... می‌توان اشاره کرد.

مواد گوناگونی برای تامین اهداف عایق حرارتی به کار می‌روند. از جمله این محصولات مواردی از قبیل پشم شیشه، پشم سنگ، پشم معدنی، تخته فیبری، پلاستیک‌ها چوب پنبه فشرده، سلولز و پرلیت را می‌توان نام برد. در ادامه به شرح مختصری از هر یک خواهیم پرداخت.

پشم شیشه: در حقیقت ترکیبی متشکل از مواد بازیافتی از مواد ذوب شده شیشه، ماسه و رزین است. این ماده الیافی ظریف و سوزنی شکل با بافتی متراکم است. خاصیت آن نیز علاوه بر تامین اهداف عایق حرارتی، جوابگوی عایق صوتی نیز می‌باشد. رنج دمایی در این نوع از محصولات از محدوده دمایی از 120+ تا 125- درجه سیلسیوس است.

پشم سنگ: یکی دیگر از انواع عایق صوتی و رطوبتی مورد استفاده در صنایع مختلف است. رنج دمایی قابل پوشش توسط این محصولات  750+ تا 30- درجه سیلسیوس است.

پشم معدن: روند تشکیل این عایق حرارتی و صوتی به این ترتیب است که در مسیر سرباره‌هایی مذاب و سرامیک یک جریان قدرتمند از هوا یا بخار آب تعبیه می‌شود تا ضمن برخورد با مواد مذاب باعث غیرمتراکم شدن و جداسازی این مواد از یکدیگر عمدتا به شکل الیافی شود.

تخته فیبری: تولید این عایق نیز از متراکم کردن انواع الیاف گیاهی و نمد صورت می‌گیرد. این نوع از عایق‌ها در برابر آتش سوزی آسیب پذیرند. رطوبت را جذب می‌کنند. برای ممانعت از انتقال حرارت در حد متوسطی عمل می‌کنند.

پلاستیک‌ها: متنوع‌ترین مواد از دسته عایق حرارتی به حساب می‌آیند. دلیل این تنوع گسترده کاربرد انواع متریال پلاستیکی شامل پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی یورتان، فنولیک، پلی وینیل کلراید، اوره فرم آلدئید و نیتریل فوم است. به دلیل خاصیت پلاستیک از بهترین نوع عایق حرارتی هستند. همچنین بهترین عملکرد را در برابر جلوگیری از نفوذ رطوبت در محل اجرا شده دارند و مانع گسترش آن به دیگر قسمت‌ها می‌شوند.

چوب پنبه فشرده: از دیگر انواع عایق حرارتی به چوب پنبه فشرده می‌توان اشاره کرد. در اثر متراکم کردن چوب پنبه به وسیله صمغ طبیعی این تخته‌های فشرده تولید می‌شود. از آنجایی که شکننده هستند، برای نصب مطلوب و استاندارد به سطح اتکا نیاز دارند. در برابر رطوبت بسیار غیر قابل نفوذ هستند و در سازه‌های مناطق مرطوب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سلولز: این نوع از عایق حرارتی به دلیل ماهیت این ماده با طبیعت سازگارند. ساختار نیمه جامد و متراکمی دارد، این نوع ساختار مانع نفوذ اکسیژن را می‌شود. برای همین در برابر آتش سوزی مقاوم است. بهترین و مفیدترین گزینه برای جلوگیری از خطرات آتش سوزی و تبعات آن در ساختمان‌ها است. از سلولز به عنوان عایق حرارتی در دیوارها استفاده می‌شود.

پرلیت: ماهیت این ماده سنگ آتشفشانی است که از موادی مانند سیلیکات آلومینیوم، سدیم و پتاسیم تشکیل شده است. از آنجایی که هزاران زمینه برای کاربرد این محصول در صنایع مختلف وجود دارد، از پرمصرف‌ترین و مفیدترین‌های مواد عایق به حساب می‌آید. رنج حرارتی تحت پوشش این عایق حرارتی در محدوده 200 تا 800 درجه سیلسیوس است.

جلوگیری از ورود هوای سرد به درون ساختمان با عایق‌ حرارتی

در فصل‌های سرد سال یکی از مشکلاتی که اغلب افراد با آن مواجه هستند سرد بودن خانه است. امروزه لوازم گرمایشی مختلفی در خانه‌ها استفاده می شود که هر یک از آن‌ها برای گرم نگه داشتن خانه انرژی مصرف می کنند. هر یک از این سیستم‌های گرمایشی از انرژی خاصی استفاده می کنند که رایج ترین آن‌ها برق و گاز است.

برق و گاز دو منبع انرژی برای سیستم‌های گرمایشی هستند که در اکثر خانه‌ها استفاده می شود. این میزان مصرف انرژی با سردی هوا رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه هوا سردتر باشد میزان انرژی مصرفی نیز بیشتر خواهد شد.

از آنجایی که منابع انرژی محدود است و وظیفه هر یک از انسان‌ها صرفه جویی در انرژی و حفظ آن برای آیندگان است، باید به دنبال راهی برای کاهش مصرف انرژی باشیم.

استفاده از درب و پنجره دو جداره، مدیریت بهتر فضا و استفاده از عایق حرارتی جزو روش‌هایی هستند که تاثیر بسزایی در مصرف انرژی دارند.

در این مطلب می خواهیم عایق حرارتی و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم، تا تاثیر این روش در کاهش مصرف انرژی را ببینیم.

عایق حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که ما انسان‌ها برای حفظ حرارت بدنمان در روزهای سرد سال از لباس گرم استفاده می کنیم، می توان از چنین چیزی برای حفظ حرارت ساختمان نیز استفاده کنیم.

با پوشیدن لباس‌های گرم و لباس‌هایی که هوا را به دام می اندازند، انسان‌ها می توانند در هوای سرد دوام بیاورند.

موادی وجود دارند که رسانای ضعیف گرما هستند و به آن‌ها عایق حرارتی گفته می شود. عایق حرارتی به انگلیسی thermal insulator نامیده شده است. این مواد رسانای خوبی برای گرما نیستند و در واقع می توان گفت همانند لباس‌هایی از جنس پر، گرما را به دام می اندازند. عایق کاری از انتقال انرژی حرارتی به بیرون از خانه در روزهای سرد کمک می کند. عایق‌های حرارتی از مواد مختلفی ساخته می شوند که بیشتر این مواد ارزان قیمت هستند.

استفاده از عایق حرارتی تنها محدود به ساختمان سازی نیست بلکه امروزه عایق حرارتی خودرو نیز کاربردهای زیادی دارند.

هر یک از این متریال‌ها مزایا و معایب خاصی دارند که شما می توانید بر اساس نیاز بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید. در ادامه این مطلب 5 متریال رایج در تولید عایق حرارتی را بررسی خواهیم کرد.

متریال‌های مورد استفاده در ساخت عایق حرارتی

در ساخت عایق‌ها از مواد مختلفی استفاده می شود که در این مطلب 5 متریال رایج را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فایبرگلاس: فایبرگلاس جزو رایج ترین عایق‌های استفاده شده در ساختمان‌های مدرن است. این نوع عایق با توجه به رشته های شیشه ای ریزی که دارد، انتقال حرارت را به حداقل می رساند. فایبرگلاس از سیلیکون ریز بافته ساخته می شود و برای نصب آن حتما باید از تجهیزات ایمنی مناسبی استفاده شود. از این رو برای محافظت و پیشگیری از آسیب‌های جسمی، قبل از نصب حتما باید از محافظ چشم، ماسک و دستکش استفاده شود. از فایبرگلاس به عنوان عایق حرارتی دیوار، پشت بام و عایق حرارتی کف طبقه اول یا زیرزمین استفاده می شود.

پشم معدنی یا پشم سنگ: یکی دیگر از متریال‌های استفاده شده در ساخت عایق پشم معدنی است. برای ساخت این عایق از سنگ بازالت استفاده می شود. پشم سنگ مقاومت خوبی در برابر آتش دارد از این رو ضمن اینکه عایق حرارتی خوبی است، از گسترده شدن آتش نیز پیشگیری می کند. الیاف پشم سنگ به گونه ای است که محیط مناسبی برای رشد باکتری یا قارچ نیست. از این رو از نظر بهداشتی برای سلامتی انسان بی خطر است. این نوع عایق با توجه به کاربردی که دارد به عنوان عایق حرارتی نسوز مورد ستفاده قرار می گیرد.

سلولز: عایق‌های سلولزی سازگاری بیشتری با محیط زیست را دارند. سلولز از بازیافت مقوا، کاغذ و سایر مواد مشابه ساخته می شود. برخی از مطالعات اخیر نشان می دهند که سلولز می تواند ماده ای موثر در به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از آتش سوزی باشد. از این رو سلولز با توجه با قیمت ارزان و کاربرد بالایی که دارد می تواند گزینه مناسبی برای عایق حرارتی روکار دیوار باشد.

پلی اورتان: فوم‌های پلی اورتان می توانند عایق حرارتی مناسبی برای ساختمان‌ها باشند. این فوم‌ها وزن کمی دارند و در برابر آتش نیز مقاومت خوبی دارند. از این رو این نوع عایق گزینه مناسبی برای عایق حرارتی پشت بام، کف و دیوار است.

پلی استایرن: پلی استایرن یک فوم ضد آب است. این ماده عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است. این نوع عایق سطحی صاف و منحصر به فرد دارد که هیچ نوع عایق دیگری از این ویژگی برخوردار نیست. فوم پلی استایرن قابل اشتعال است از این رو باید سطح آن را با ماده شیمایی نسوزی پوشاند.

عایق حرارتی نانو

امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری شاهد تولید عایق های جدیدی هستیم که با استفاده از فناوری نانو تولید شده اند. این عایق‌ها نه تنها در حفظ دما تاثیر دارند بلکه منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شوند. عایق‌های نانو انعطاف پذیری خوبی دارند و از آن‌ها برای عایق بندی ساختمان، عایق بندی مخازن، لوله‌ها و انبار نیز استفاده می شود. برخی از مزایای این عایق‌های نانو عبارتند از:

  • از عایق‌های نانو می توان بر روی هر نوع سطحی اعم از سطوح فلزی، پلاستیکی، بتنی، آجر، خطوط لوله کشی و ساز تجهیزات ساختمانی استفاده کرد.
  • عایق‌های نانو ضد آب هستند و در برابر محلول‌های نمکی نیز مقاومت بالایی دارند.
  • این نوع عایق اتلاف گرما و انرژی را به حداقل می رساند.
  • به راحتی در هر شکلی قابل استفاده است.
  • کاربرد سریعی دارد و استفاده از آن به زمان کمتری نسبت به عایق‌های معمولی نیاز دارد.
  • تعمیر و بازسازی عایق حرارتی نانو کار آسانی است.
  • این نوع عایق سازگاری زیادی با محیط زیست دارد، عاری از هر گونه ماده سمی یا ترکیبات آلی مضر است.

آشنایی با عایق حرارتی و مزایای استفاده از آن

عایق حرارتی مدل های گوناگونی دارد و نسبت به سایر عایق ها پر کاربرد تر بوده از هدر رفتن انرژی های مصرفی (چه سرما و چه گرما) نیز جلو گیری می کند.

عایق حرارتی گزینه ای عالی برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای فضا می باشد که از انواع گوناگونی آن می توان به عایق های پشم شیشه، پشم سنگ و ... اشاره نمود که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارا می باشند. البته شایان ذکر است که عایق کاری کردن ساختمان ها موضوع بسیار مهمی می باشد که در سال های اخیر بیشتر از گذشته به آن توجه می شود. البته ساختمان های قدیمی معمولا ضخامت بیشتری هم داشتند و تبادل حرارت به میزان کمتری وجود داشت. اما برای ساختمان های جدید استفاده از عایق حرارتی به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی الزامی است که باید با بررسی انواع گوناگون عایق حرارتی بهترین نوع را انتخاب کرد و در ساختمان سازی از آن ها استفاده نمود. به همین دلیل در این مقاله وبسایت ساختمون به معرفی عایق های حرارتی و مزایای استفاده از آن ها پرداخته ایم.

عایق حرارتی کاهش دهنده مصرف انرژی

استفاده از عایق حرارتی و به طور کلی عایق کاری کردن ساختمان ها امری هزینه بر است و هزینه های ساخت و ساز را افرایش خواهد داد. اما باید به این نکته توجه داشت که شاید این موضوع در ابتدا باعث تحمیل هزینه های اضافی شود ولی در عوض موجب می گردد که هزینه های انرژی کاهش یابد و در واقع این کار مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود. در ساختمان ها نیاز است که سقف و کف آن ها و همچنین دیوار های جانبی را عایق کاری کرد. علاوه بر این ها عایق کاری کردن لوله های سرد و گرم هم، همگی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد. اگر عایق کاری ها درست و اصولی انجام پذیرد این میزان صرفه جویی به طور معمول بین 45 تا 55 درصد خواهد بود.

عایق حرارتی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

عایق حرارتی خوب باید در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی داشته باشد تا بتواند موجب فراهم کردن امنیت را نیز فراهم نماید. عایق ها هم چنین مقاومت خوبی در مقابل حرارت دارند. مقاومت عایق ها در برابر میکروب و قارچ امری ضروری و الزامی است. مقاومت بالا در برابر اشعه ماورا بنفش نیز از دیگر ویژگی های یک عایق حرارتی خوب به شمار می رود. خنثی بودن عایق ها در برابر مواد شیمیایی هم یک ویژگی مهم دیگر است. انواع مختلفی عایق حرارتی وجود دارد که انتخاب از میان آن ها به عوامل مختلفی از جمله دما و شرایط محیطی و هم چنین قیمت تمام شده آن بستگی دارد.

آشنایی با مدل هایی از عایق های حرارتی مورد استفاده

عایق حرارتی پشم شیشه

پشم شیشه از تار ها و الیاف های خیلی نازک شیشه ساخته شده است. یکی از ویژگی های مهم عایق حرارتی پشم شیشه پایداری ابعاد آن می باشد. در عایق پشم شیشه احتمال رشد قارچ وجود ندارد. از این عایق نسوز معمولا برای عایق بندی کردن بام ها استفاده می شود. مزیت دیگر عایق پشم شیشه سبکی آن و همچنین نصب کردن آسانش است. استفاده از لایه ی نازکی از جنس نایلون سبب محافظت آن در برابر رطوبت خواهد شد.

عایق حرارتی پشم سنگ

عایق های پشم سنگ بسیار رایج بوده و جز سالم ترین عایق های حرارتی موجود در بازار می باشند. این عایق ها که از سنگ های آذرین ساخته می شوند بسیار سبک هستند و به کار بردن آن ها به آسانی خواهد بود. یکی از ویژگی های خیلی مهم عایق حرارتی پشم سنگ مقاومت پایین آن در مقابل نفوذ بخار آب است. زیرا این ویژگی موجب می شود که رطوبت موجود در ساختمان های تازه ساز که معمولا به صورت بخار آب است از عایق عبور کند. سازگاری عایق حرارتی پشم سنگ با مصالح ساختمانی از دیگر ویژگی های آن می باشد. عایق پشم سنگ ضد حریق می باشد و این ویژگی کاربرد های آن را افزایش داده است. عمر عایق پشم سنگ زیاد است و تا زمانی که ساختمان پابرجاست آن هم عملکرد خاص خود را دارد و خراب نخواهد شد.

عایق حرارتی شیشه اسفنجی

این عایق های حرارتی نسوز می باشند و آب را جذب نخواهند کرد. مقاومت فشاری عایق شیشه اسفنجی بالا است و همچنین در برابر حشرات موذی و مزاحم هم مقاومت خوب و قابل قبولی دارد.

عایق حرارتی پرلیت

پرلیت یک نوع سنگ آتشفشانی است. از مزیت های عایق پرلیت می توان به جذب صوت، مقاومت بالا در برابر موریانه، عدم واکنش با تعداد زیادی از اسید ها، وزن سبک و غیر قابل اشتعال بودن اشاره کرد. اما پرلیت مقاومت فشاری پایینی دارد و این ویژگی موجب می شود که برای فضا هایی که زیر فشار هستند و یا رطوبت وجود دارد، مناسب نباشد. پرلیت همچنین به علت جذب آب دارای مقاومت کمی می باشد که جز بزرگ ترین عیب های آن به حساب می آید.

عایق حرارتی الیاف معدنی

این عایق ها از نظر ابعادی دارای پایداری خوبی می باشند. عایق های الیاف معدنی غیر قابل اشتعال بوده و همچنین عایق خیلی خوبی برای صوت و حرارت می باشند. عمده استفاده این عایق در بام های شیب دار می باشد.

عایق حرارتی پلاستیکی

عایق های پلاستیکی تعداد زیادی دارند که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند. از انواع این عایق های می توان به نمونه های پلی یورتان، پلی استایرن و فوم EPDM اشاره نمود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون

مطالب مفید درباره عایق حرارتی