دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

چگونه یک سه پایه بتنی بسازیم؟

چگونه یک سه پایه بتنی بسازیم؟

logo
Sakhtemoon
چگونه یک سه پایه بتنی بسازیم؟

آیا تا به حال به این فکر کردید که با دستان خودتان و با امکانات اندک، وسیله ای را برای استفاده خانگی و شخصی خود بسازید؟ اگر تا به حال چنین کاری انجام نداده اید می توانید با ما در این مقاله با روش ساخت سه پایه بتنی همراه شوید و اولین کار دستی خود را بسازید. قطعا استفاده از وسیله ای که با دست خودتان ساخته اید لذت بخش خواهد بود.


در این مقاله، نحوه ساخت سه پایه بتنی با پایه های چوبی ارائه شده است. برای ساخت این سه پایه به مقداری سیمان، ماسه، چوب، سطل یا مخلوط خشک آماده بتن نیاز دارید. دقت کنید که ابعاد سطل مورد نظر بیش از حد کوچک یا بزرگ نباشد. در واقع ابعاد انتهای سطل، ابعاد نشیمنگاه سه پایه شما خواهد بود، و باید برای نشستن مناسب باشد. در ادامه مراحل ساخت سه پایه بتنی ارائه شده است.در این مقاله، نحوه ساخت سه پایه بتنی با پایه های چوبی ارائه شده است. برای ساخت این سه پایه به مقداری سیمان، ماسه، چوب، سطل یامخلوط خشک آماده بتن نیاز دارید. دقت کنید که ابعاد سطل مورد نظر بیش از حد کوچک یا بزرگ نباشد. درواقع ابعاد انتهای سطل، ابعاد نشیمنگاه سه پایه شما خواهد بود، و باید برای نشستن مناسب باشد. در ادامه مراحل ساخت سه پایه بتنی ارائه شده است.

تهیه پایه های چوبی برای سه پایه بتنی

ابتدا با توجه به ارتفاعی که می خواهید سه پایه شما داشته باشد، سه تکه چوب را به شکل میله ای و با طول کاملا یکسان برش بزنید. باید توجه داشته باشید که بخشی از چوب داخل ملات بتن فرو می رود. با توجه به اینکه ضخامت ملات بتن کمتر از 10 سانتیمتر خواهد بود، می توان طولی کمتر از این مقدار را برای بخشی از چوب که داخل ملات فرو می رود در نظر گرفت. جهت زیباتر شدن کار می توانید پایه ها را به یک شکل و اندازه، حالت بدهید و آن ها را سمباده کشی کنید. پایه های میله ای به جذابیت کار شما می افزاید گرچه پایه های مکعب مستطیل شکل نیز زیبایی خاص خود را دارد.

تهیه ملات بتن برای ساخت سه پایه

در مرحله بعد، باید ملات بتن را تهیه کنید. برای ساخت ملات بتن می توانید به دو روش عمل کنید:
1- می توانید خودتان ملات بتن را با ترکیب سیمان و ماسه بسازید . برای تهیه این مخلوط باید از ماسه دانه ریز و غربال شده استفاده کنید.
2- می توانید از ملات های خشک بتن که نسبت ترکیب مشخصی دارند استفاده کنید. نسبت ترکیب ماسه و سیمان درست، کمی مشکل خواهد بود و نیازمند تجربه است.


قطعا از میان این دو روش، روش دوم آسان تر است چراکه تعیین نسبت ماسه و سیمان برای افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، ممکن است مشکل باشد.


بعد از انتخاب مخلوط ماسه و سیمان دلخواهتان، مقداری از مخلوط بتن را در یک سطل بریزید. مقدار مخلوطی که داخل سطل می ریزید به ضخامت دلخواه مورد نظر شما برای نشیمنگاه بستگی دارد (حدود 4 تا 5 سانت مقدار قابل قبولی است) . باید دقت کنید که ضخامت خیلی زیاد نباشد که سنگینی کند (به خصوص اگر قصد ساخت سه پایه ای با پایه های بلند را دارید).


باقی مانده مخلوط بتن را (برای استفاده های آتی) حتما بخوبی ببندید و در جای کاملا خشک و بدون هر گونه رطوبتی قرار دهید.

2191

در مرحله بعدی، باید آب را به مخلوط ماسه و سیمان اضافه کرد. بهتر است آب را آهسته آهسته به مخلوط اضافه کنید. اگر از شلنگ استفاده می کنید بهتر است از دهانه های کنترل کننده حجم خروجی آب استفاده کنید تا آب با شدت وارد مخلوط نشود. حین ریختن آب، مخلوط را بخوبی هم بزنید تا کاملا یکدست گردد. برای بدست آوردن یک مخلوط یکدست بهتر است به توصیه های نوشته شده بر روی بسته بندی مخلوط خریداری شده نیز توجه داشته باشید.

2193

جانمایی پایه ها در مخلوط بتنی

بعد از ساخت مخلوط بتن، سطح بتن را باید با کاردک بنایی یا هر وسیله دیگری که دارای سطح صافی است و در منزل در اختیار دارید، به خوبی صاف کنید.

در مرحله بعد باید پایه های سه پایه را به مخلوط بتن اضافه کنید. دقت کنید که این کار  باید در زمانی که بتن کاملا مرطوب است و می تواند پایه ها را در خود فرو ببرد، صورت پذیرد. می توانید پایه ها را بصورت متمرکز در وسط مخلوط بتن قرار دهید. در صورت لزوم جهت جلوگیری از تکان خوردن پایه ها می توانید پایه ها را با دست نگه داشته باشید. پایه ها را به کف سطل تکیه ندهید تا سطح نهایی نشیمنگاه سه پایه مخدوش نشود. دقت کنید پایه ها کاملا همتراز و با ارتفاع یکسان در داخل بتن قرار گرفته باشند تا سه پایه در نهایت لق نزند. البته تفاوت ارتفاع های جزیی را در نهایت می توان اصلاح کرد.

2195

جدا سازی سه پایه از سطل

اجازه بدهید تا بتن کاملا خشک و سفت شود. این کار می تواند بسته به نوع ملات خشک یا سیمان خریداری شده، تا 20 ساعت طول بکشد. دقت کنید قبل از خارج کردن سه پایه از سطل، حتما بتن کاملا سفت شده باشد.


در مرحله بعد سطل را از بتن جدا کنید. با کمی خم کردن سطل به سمت بیرون و کمی ضربه زدن به بدنه آن، می توانید بتن را از سطل جدا کنید.

2197

سه پایه را روی زمین صاف قرار دهید و تعادل آن را بررسی کنید. در صورت عدم تعادل سه پایه، میتوانید با بریدن یا با استفاده سمباده، پایه ها را یک اندازه کرده و تعادل آن را فراهم کنید. برای زیبا کردن پایه ها یا برای جلوگیری از لغزندگی پایه ها می توانید از ضربه گیر و صداگیرهای مخصوص پایه صندلی استفاده کنید.

برای زیباتر شدن کار، سطح زیرین نشیمنگاه بتنی را با استفاده از سمباده به خوبی صاف کنید. همچنین می توانید پایه ها را به دلخواه و سلیقه خودتان رنگ کنید تا جلوه بهتری داشته باشد.

2200

لازم به ذکر است که سطح بتنی سه پایه را نیز می توانید رنگ کنید؛ اما برای این کار ابتدا باید اقداماتی روی سطح بتنی مورد نظر (مانند بتونه کاری و استفاده از چسب بتن) صورت بگیرد، سپس از رنگ های مخصوص سطوح بتن استفاده گردد. گرچه ظاهر سه پایه بدون رنگ کردن بتن آن نیز زیبایی خاص خود را دارد و مورد پسند بسیاری افراد است.

2202
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
گل ۲۸-۵-۹۸ ساعت ۱۴:۱۱

سلام قسمتی از پایه که روی زمین قرار می گیره نباید فارسی بر بشه؟ لطفا جواب بدید

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۱ رای