دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

طراحی و نکات لازم برای داشتن استخر خانگی خاص و شکیل

logo
Sakhtemoon
طراحی و نکات لازم برای داشتن استخر خانگی خاص و شکیل

استخر خانگی عنصری بسیار محبوب و خاص درون حیاط خانه و یا باغ است که علاوه بر استفاده های تفریحی و ورزشی از آن تاثیر چشم گیری در زیبایی حیاط نیز دارد.


استخر های خانگی یکی از محبوب ترین المان ها برای ورزش، آبتنی و گذراندن وقت در کنار افراد خانواده محسوب می شود. داشتن استخر خانگی می تواند بهانه خوبی برای جمع شدن دوستان و آشنایان در کنار هم به علاوه تفریحی سالم برای کودکان و موقعیتی مناسب برای شنای افراد خانواده باشد. تنوع بالای مدل های آن از لحاظ شکل و اندازه و حتی امکان سفارشی سازی، این امکان را فراهم کرده که حتی در فضا های کوچکی مانند حیاط های پشتی، بتوان این عنصر زیبا و کاربردی را اجرا کرد. امروزه می توان بسته به محیط و ساختار حیاط، متراژ در نهایت سلیقه و نیاز شخصی، استخر های خانگی متنوعی را اجرا و یا نمونه های از پیش ساخته آن را در حیاط خانه تعبیه کرد. اگر شما هم دارای حیاطی با متراژ مناسب و علاقه مند به داشتن استخر خانگی در حیاط خانه تان هستید، در این مقاله وبسایت ساختمون می توانید پیشنهادات جالب و کاربردی برای این گزینه جذاب را مشاهده کنید.

4929

بودجه ساخت استخر را در نظر بگیرید

در نظر داشتن هزینه لازم و تناسب آن با بودجه مدنظر شما، ابتدایی و الزامی ترین قدمی است که برای ساخت استخر خانگی باید در نظر داشته باشید. قیمت این عنصر بسته به متراژ، سرپوشیده و روباز بودن، از پیش ساخته و یا اجرا در محل، سفارشی بودن و یا بر اساس طرح از پیش ساخته، نوع متریال به کار رفته در آن و در نهایت امکانات جانبی، متفاوت است. قبل از هر اقدامی، مشورت و جمع آوری اطلاعات لازم، توجه داشتن به ویژگی های مورد نظر و در نهایت انتخاب گزینه های متناسب با بودجه تان می تواند به تصمیم گیری شما کمک زیادی کند.

مراحل قانونی و کسب مجوز برای ساختن استخر

مانند هر سازه دیگری، استخر های خانگی نیز برای ساخت در داخل فضای خانه نیاز به کسب مجوز از سمت مراجع معتبر و مربوطه را دارند. در مجوز ساخت مواردی مانند اطلاعات این عنصر بیان می شود و ممکن است بنا بر ملاحظات هر منطقه، این مجوز دارای محدودیت ها و ضوابط خاص خود باشد، پس بهتر است قبل از هر اقدام و صرف هزینه ای، مراحل قانونی را انجام دهید.

4930

محل استقرار و اجرای استخر

این گزینه باید با مشورت سازندگان و ارائه دهندگان این حیطه صورت بگیرد چرا که مواردی مانند عدم وجود ریشه های زیاد گیاهان و درختان در آن ناحیه، آفتاب گیر بودن تا حد ممکن، برای زمین اجرایی عنصر مذکور دارای اهمیت هستند. این موارد علاوه بر راحتی خاک برداری و صاف سازی در حین اجرا، استقامت استخر پس از ساخت و عدم نشست به مرور زمان را نیز تضمین می کنند.

مدل استخر

استخر ها دارای مدل های از پیش ساخته ای مانند فرم های مستطیلی، دایره ای و بیضی شکل می باشند، اما فرم و طراحی محدود به این چند فرم ساده نیست. شما می توانید با توجه به ساختار حیاط خانه تان، فرم های هندسی متناسب با فضای موجود و نیاز تان را طراحی کنید و خود را محدود به گزینه های کم موجود نکنید. از لحاظ استاندارد ساخت حداقل ارتفاع لازم برای ساخت سازه مذکور 1 متر است و حداقل طول و عرض 4 و 6 متر اعلام شده است. البته این ابعاد نباید شما را از داشتن استخر خانگی در حیاط خانه تان نا امید کند، چرا که می توانید برای بهره بردن از جنبه های دیگر استخر خانگی، این المان زیبا و نشاط بخش را در ابعادی متفاوت تر در حیاط تان اجرا کنید.

مدل های مدرن استخر های خانگی بیشتر دارای خطوطی صاف، طراحی ساده و مینیمال هستند. این سازه ها بیشتر برای حیاط های خانه هایی با همین سبک و سیاق انتخاب می شوند. نمونه های کلاسیک استخر خانگی دارای انحنا های بسیار جذاب و پیچ و تاب های زیبایی می باشند که می تواند به عنوان یک المان مرکز توجه در حیاط خانه تان جلوه داشته باشد. در صورت در نظر داشتن هر کدام از مدل ها، به تناسب ابعاد عنصر مورد نظر با فضای حیاط و مقیاس آن نیز توجه داشته باشید. همچنین می توانید بین مدل های از پیش ساخته شده فایبر گلاس و اجرا در محل، گزینه مورد نظر تان را انتخاب کنید. مدل های از پیش ساخته دارای طرح های بسیار محدودی می باشند و نیاز به تجهیزاتی مانند جرثقیل و ماشین های حمل دارند به علاوه برای هر فضایی قابل استفاده نیستند. مدل های اجرایی می توانند کاملا منطبق با فرم دلخواه شما پیاده سازی شوند و گزینه های بسیار متنوعی از فرم و طرح را در اختیار تان قرار می دهند.

4932

نگه داری و پوشش سطح استخر

توصیه می گردد برای کاهش نیاز به تمیز سازی مکرر در اثر ورود ذرات بیرونی به آب داخل استخر، پوشش های سطحی مخصوص آن را نیز مد نظر داشته باشید تا در وقت، انرژی و مصرف آب برای تمیز سازی مجدد عنصر مذکور صرفه جویی کرده باشید. این پوشش می تواند به صورت دستی روی سطح استخر تعبیه شود و یا مانند نمونه هایی از تجهیزات استخر، به صورت اتوماتیک، پوشش روی سطح استخر را بر روی آن اعمال می کند.

زمان مناسب برای اجرا

از لحاظ سردی و گرمی هوا و سایر شرایط محیطی، بهتر است زمان ساخت استخر خانگی را به بازه ای موکول کنید که کمترین دشواری برای خاک برداری، اجرای تاسیسات و موارد مرتبط برای ساخت عنصر مورد نظر برای حیاط خانه تان را به همراه داشته باشد.

در نظر داشتن امکانات جانبی استخر

گزینه هایی مانند موتورخانه برای تامین آب گرم، نورپردازی و برق کشی های مربوط به آن، پمپ اعمال فشار آب برای جکوزی و ...، از مواردی می باشند که باید با توجه به شرایط محیطی (سردسیر بودن محل زندگی) و نیاز شما، در حین ساخت اعمال شود. در نظر داشتن شرایط و نیازمندی و خواسته های شما، می تواند به انتخاب امکانات جانبی و تاسیسات مناسب برای استخر خانگی تان کمک زیادی کمک زیادی کند.

4933

تزیینات کناری استخر و جزییات پیاده سازی

این گزینه موارد مختلفی را در بر می گیرد، از پوشش گیاهی گرفته تا نمای بیرونی، لبه ها، عرشه استخر و در نهایت دکوراسیون و اکسسوری های تزیینی که برای این ناحیه به کار می برید. با کمی خلاقیت، می توانید گزینه های جذاب و کاربردی را انتخاب کنید. برای مثال پیاده سازی عرشه پهن فضای بسیار مناسبی برای قرار دادن نیمکت های مخصوص، شومینه های فضای باز، میز و صندلی های کوچک برای دورهمی های خانوادگی را فراهم می کند. در نظر داشتن پله هایی (پله گرد) با ارتفاع مناسب در داخل استخر نیز می تواند به شما در حین داخل و خارج شدن از استخر کمک کنند. اجرای عمق پلکانی نیز امنیت مورد قبولی برای استفاده از استخر توسط کودکان را فراهم می کند. نورپردازی داخل استخر و یا روی عرشه، می تواند نمای بسیار زیبا و جذابی از استخر شما ایجاد کند که در شب، جلوه ای بسیار متفاوت خواهد داشت. قرار دادن پوشش گیاهی با ارتفاع و فشردگی مناسب با به کارگیری گیاهان متناسب با محیط مورد نظر، می تواند علاوه بر ایجاد محیطی بسیار فرح بخش و با نشاط، فضای خصوصی و بدون دید بسیار مناسبی برای اطراف و داخل خود استخر فراهم کند. همچنین می توان با کار کردن کفپوش های ایمن (کفپوش اپوکسی) در اطراف این سازه جلوه بصری خارق العاده ای برای فضای سبز خانه تان به وجود آورد.

4934

نکات کلی در مورد استخر های خانگی

اما در کنار موارد ذکر شده، نکاتی و مواردی تخصصی تر نیز وجود دارد که باید در ساخت این سازه در نظر داشت. برای مثال باید به عوامل موثر در مقاومت سازه، میزان عمق لازم برای عمق برداری، ضخامت دیواره ها، لوله کشی و تنظیمات سیستم تقسیم آب و تخلیه آن نوع متریال مورد استفاده برای بدنه داخلی، وضعیت خاک بستر سازه و همچنین محل مناسب قرار گیری آن از جمله مواردی هستند که الزاما برای ساخت هر استخری اهمیت ویژه ای دارند و باید مورد بررسی قرار بگیرند. برای اعمال تمام این نکات و داشتن بهترین نتیجه، انتخاب یک پیمانکار مجرب در کنار در نظر داشتن الزامات مورد نظر و ویژگی های مورد نظر شما، می تواند به خوبی موارد بالا را پوشش دهد و به بهترین نحو اجرا کند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای