دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انواع ایرواشر و سیستم‌های تهویه و کاربرد آن‌ها

logo
Sakhtemoon
انواع ایرواشر و سیستم‌های تهویه و کاربرد آن‌ها

سیستم هایی مانند کولرآبی و گازی و چیلرها تنها می توانند هوای خنک ایجاد کنند، اما اسپلیت و ایرواشر قابلیت تامین هوای گرم و سرد را تواما دارا هستند.


ایجاد هوای مطلوب در فضای داخلی، از مهم ترین و چالش برانگیزترین مسائل بوده و خواهد بود. این دغدغه از دیرباز در طراحی بومی خانه ها مشهود بوده و به مرور به طراحی و ساخت وسایل تهویه و سرمایشی-گرمایی منجر شده است.
نسل های متنوعی از سیستم های تهویه مطبوع هوا، از ابتدای راه تا حال حاضر، با توجه به نیازهای موجود و با ویژگی های متنوع و گاها منحصر به فرد، تولید و به بهره برداری رسیده‌اند. پیشرفت تکنولوژی و توجه به موارد مختلف مانند شرایط محیطی، امکانات مورد استفاده، تکنیک های به کار رفته در عملکرد دستگاه ها و ...، همگی در راستای ارائه خدمات بهتر برای تهویه مطبوع هوا هستند. از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع و سرمایشی می توان به کولر آبی، کولر گازی، اسپلیت، چیلر و در نهایت ایرواشر اشاره کرد. این دستگاه ها در دو نوع کلی صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله ساختمون به بحث درباره ایرواشرها و انواع متنوع آن پرداخته‌ایم.

4203

سیستم ها و دستگاه هایی مانند کولرهای آبی و گازی و چیلرها تنها می توانند هوای خنک ایجاد کنند اما مواردی مانند اسپلیت و ایرواشرها قابلیت تامین هوای گرم و سرد را نیز دارند. برخی ازموارد ذکر شده به صورت غیر مستقیم و مستقیم بر روی رطوبت هوای داخلی تاثیر دارند و برخی تنها دمای محیط را تحت تاثیر قرار می دهند.

یکی از کاربردی ترین گزینه ها از بین دستگاه ها و سیستم های اشاره شده، ایرواشر (Airwasher) و یا هواشور است. ایرواشر ها علاوه بر خنک سازی و یا گرم کردن هوا ( در نمونه های مجهز به این ویژگی) ، به صورت متمرکز قابلیت تصفیه هوا ( فیلتر غبار و آلودگی هوا) و تنظیم رطوبت هوا را دارد. این دستگاه به صورت ساده، از طریق پاشش ترکیب هوا و قطرات ریز آب (قطرات پودری آب) هوای مطبوع و خنک را به محیط داخلی انتقال می دهد، البته نمونه های مجهز به تجهیزات گرمایشی از آن نیز وجود دارد.

همانطور که اشاره شد یکی از ویژگی های بیان شده برای این سیستم تنظیم رطوبت است که به طور تخصصی رطوبت زایی و رطوبت زنی نامیده می شود. رطوبت زدایی ایرواشر سبب کاهش رطوبت هوای ایجاد شده به نسبت هوای موجود می شود. رطوبت زنی توسط این دستگاه نیز به ایجاد رطوبت توسط این سیستم اطلاق می شود.

ایرواشر مانند سایر سیستم های تهویه مطبوع داری دو نمونه صنعتی و خانگی بوده و علاوه بر این دارای مدل های متنوعی مانند نمونه های عمودی و یا افقی، مجهز و یا فاقد کویل گرمایشی، روبرو زن و یا بالازن ( بر اساس زاویه پاشش قطرات پودری و هوای تصفیه شده) است. این سیستم مناسب محیط ها و نقاطی با رطوبت متعادل ( کمتر از 45% ) است. میزان سرمایش تولیدی ایرواشر مشابه کولر آبی است و از این رو برای خریداری باید به میزان سرمایش آن با توجه به نیاز مورد انتظار توجه کرد.

4204

نحوه نصب و عملکرد ایرواشر

در نمونه های گرمایشی، این دستگاه از طریق لوله های مارپیچ خود (کویل) به لوله کشی موتورخانه و یا پکیج های گرمایشی ساختمان متصل می شود. در این حالت هوای عبور داده شده از روی کویل ها، از طریق فن به بیرون سیستم و فضای مورد نظر فرستاده می شود. قدرت گرمایشی این دستگاه در کنار قابلیت تنظیم رطوبت آن، این وسیله را به گزینه مناسبی برای خانه های مسکونی تبدیل می کند.

شیوه سرمایش زایی این دستگاه مشابه کولر آبی (روش تبخیری) است. طراحی ایرواشر برای عملکرد سرمایشی به این صورت است که  نازل های تعبیه شده در آن، آب را با فشا بالا بر روی مسیر هوای عبوری از آن اسپری می کنند. با این کار آب پاشیده شده مانند ذرات پودری شکل می شود. این ذرات به دلیل تمایل بالا برای تبخیر، حرارات را از هوای عبوری جذب می کنند و از این طریق، دما را کاهش می دهند. هوای خنک شده از این طریق، از فیلتر های تعبیه شده در داخل دستگاه عبور داده شده و به محیط مورد نظر دمیده می شود.

به علت ترکیبی بودن هوای دمیده شده با قطرات پودری آب، رطوبت هوا افزایش پیدا می کند و به همین دلیل است که این سیستم تهویه را باید در محیط هایی با رطوبت پایین مورد استفاده قرار داد و مناسب نواحی مرطوب نیست.

مزایای سیستم تهویه و تصفیه ایرواشر

هوای تولیدی توسط ایرواشر فیلتر و پاک سازی شده است و عاری از هرگونه غبار و آلودگی، به داخل منتقل می شود
تامین رطوبت و تنظیم رطوبت هوا توسط ایرواشر، آن را به گزینه مناسب برای فضاهایی با رطوبت کم، به خصوص در زمستان ها، تبدلی می کند.
هزینه های مربوط به گرمایش و سرمایشی این سیستم به نسبت سیستم های تهویه تراکمی مانند چیلرها کمتر خواهد بود و از این رو به نسبت کارایی و خدماتی که ارائه می دهد، گزینه اقتصادی تری به شمار می آید.
برای نصب ایرواشر نیاز فضاسازی بسیار زیاد در محیط مورد نظر وجود ندارد و می توان آن را در فضاهای اضافی محیط مورد نظر نصب کرد. این فضاها می تواند بخش های به اصطلاح پرت خورده در محیط داخلی و یا فضاهای بلااستفاده در سقف های کاذب فضای مورد نظر باشد.
زمان مورد نیاز برای ایجاد سرمایش و گرمایش مورد انتظار توسط ایرواشر ها مورد قبول و دارای سرعت مناسبی است.
این دستگاه مناسب تمام فصول سال بوده و با توجه به قابلیت پاک سازی و فیلتر هوا و تنظیم رطوبت، گزینه ای کاربردی و پرمزیت به شمار می آید.

نکات مهم در انتخاب و نگهداری ایرواشر

مهمترین و اساسی ترین نکته، عدم استفاده از این سیستم تهویه در نواحی مرطوب است چراکه هم کارایی آن کاهش پیدا می کند و رطوبت محیطی بالا می رود و هم خود دستگاه در معرض خراب شدن قرار می گیرد.
فیلتر این دستگاه باید به صورت منظم تعویض شود تا کارایی سیستم کاهش پیدا نکند.
به علت قابلیت فیلتردهی این سیستم، لازم است در فواصل مشخص ایرواشرها را بازرسی کرد و مواردی مانند خوردگی، پرزگرفتگی، بو گرفتن و موارد دیگر را در آن بررسی کرد.
سایز، اندازه و مدل ایرواشر باید متناسب با حجم محیط مورد نظر و محل نصب آن باشد.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، شیشه ساختمانی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات و دوربین مداربسته (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و انواع سازه‌هاس پیش ساخته از جمله سازه LSF است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای