دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ماهی قرمز برای سفره هفت سین بخریم یا نخریم

logo
Sakhtemoon
ماهی قرمز برای سفره هفت سین بخریم یا نخریم

در سال های اخیری چالشی تحت عنوان نه به ماهی قرمز برپا شده است. لذا بر آن شدیم تا در این باره اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه باشید.


هر ساله با فرا رسیدن اسفند ماه شور و شوق و جنبشی در میان ایرانیان برای استقبال از بهار و سال نو به پا می شود.همگان می کوشند تا با بهترین ایده ها، برنامه ها و تدارکات سنت دیرین نوروز را ارج نهند. علاوه بر خانه تکانی، زدودن آلودگی ها، نو کردن البسه و آراستن خانه و کاشانه و زدودن گرد غم و کینه از دل ها فراهم کردن سفره هفت سین نیز از لذت بخش ترین سنت های نوروز است. در باور عامه مردم، ماهی قرمز یکی از ارکان سفره هفت سین در ایام نوروز است هر چند اخیرا با واکنش های منفی از طرف حامیان حقوق حیوانات و فعالان محیط زیست روبرو شده است، تا آنجا که آنها حتی اصالت آن را زیر سوال برده و آن را به چینی ها منتسب می دانند. با ساختمون همراه باشید تا دراین باره بیشتر بدانید.

ماهی قرمز آری یا خیر

حامیان محیط زیست بر این باورند که سالانه پنج میلیون قطعه ماهی قرمز قربانی لذت آنی مصرف کنندگان می شوند در حالی که دیگران بر این باورند که با پژوهشی مختصر در آثار هخامنشیان، ساسانیان و ایلامی ها ردپای این نوع ماهی در کتاب ها و آثارتاریخی نمایان می شود. به نظر می رسد نظریه پردازان در هر دو حالت دلایلی موجه برای تئوری خود دارند. فارغ از جانبداری برای خرید و یا عدم خرید ماهی قرمز بر آن شدیم تا این ماهی را معرفی و مطالب مختصری در باب نگهداری بهتر آن در صورت خرید آن متذکر شویم. این گونه ماهی نخستین بار به عنوان ماهی تزئینی از اروپا وارد ایران شد. زیستگاه این ماهی در اروپا: ایتالیا، فرانسه و پرتغال است همچنین زیستگاه آن در کشور ما دریاچه های خزر، ارومیه، هامون و رودخانه کارون است. به هر ترتیب این ماهی ها که برای تزیین و تکمیل سفره هفت سین ما ایرانی ها هر ساله مهمان خانه های ما می شوند به نام علمی  Carassius auratus auratus شناخته می شوند، طول تقریبی آن ها 18-20 سانتی متر و وزن تقریبی آن ها 200 گرم است. این ماهی ها همچنین به نام های ماهی طلایی(Gold Fish)، ماهی گلی و یا ماهی حوض هم نامیده می شوند و البته برعکس تصور اکثر مردم در صورت نگهداری مطلوب عمری بین ده تا پنجاه سال دارند. رنگ قرمز ماهی به دلیل وجود رنگدانه کروماتوفور و تولید این رنگدانه بر اثر تابش نور خورشید است و چنانچه ماهی در غیاب نور قرار گیرد، به رنگ خاکستری یا سبز زیتونی تغییر رنگ می دهد یا به عبارتی رنگدانه از بین می رود. ماهی ها نیز مثل انسان نیازهای غذایی متنوع و گوناگونی دارند که از جمله آنها میتوان به کربوهیدرات ها و به مقادیر کمتر پروتئین ها و ویتامین اشاره کرد غذای ماهی ها  به دو صورت محلول در سطح آب و جامد در بازار موجود است که غذای محلول ارجحیت دارد. دمای بهینه برای نگهداری آنها بین 10 تا 25 درجه سانتی گراد است. از جمله عواملی که باعث ایجاد شوک در این گونه از ماهی ها میشود میتوان به تغییرات ناگهانی محیطی شامل تغییرات ناگهانی نور، صدا و دما اشاره کرد در نتیجه به منظور افزایش عمر ماهی ها قاعدتا باید از این تغییرات با دامنه گسترده پرهیز نمود.

3676

نکات نگهداری و افزایش طول عمر ماهی قرمز

در صورت خرید ماهی های قرمز برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از  نگهداری ماهی ها و همچنین افزایش عمر آن ها رعایت نکاتی ضروری به نظر می رسد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- از لمس مستقیم بدن ماهی به منظور پرهیز از ابتلای احتمالی به سالمونلا و پسوریازیس جلوگیری شود.
- آبی که ماهی در آن نگهداری می شود حتی المقدور فاقد کلر باشد، همچنین آب شهری برای آنان مناسب نیست پس از تعویض آب آنها به صورت روزانه اجتناب کنید.
- از ظروف دهان گشاد برای نگهداری آن ها استفاده شود تا علاوه بر راحتی و سهولت حرکت آنها اکسیژن مورد نیاز برای ماهی به راحتی تامین شود.
- از خرید ماهی هایی با باله های ناقص و یا ماهی هایی با لکه های پنبه مانند روی سطح بدن اجتناب شود.
- تغذیه ماهی ها روزانه یک تا دوبار به مدت یک الی دودقیقه و ترجیحا به شکل غذای شناور در سطح آب صورت گیرد.
- ضدعفونی آکواریوم های حاوی ماهی با ترکیبات محلول های کلرید سدیم، ترکیبات چهار طرفیتی آمونیوم و ترکیبات ید با غلظت های معین صورت گیرد.
- پس از تعویض آب آکواریوم یا ظرف حاوی ماهی شستشوی دست ها با آب و صابون انجام شود.
- از حضور ناگهانی، همچنین ایجاد ضربات ناگهانی روی ظرف حاوی ماهی ها اجتناب شود.
- از قرار دادن ظرف حاوی ماهی یا آکواریوم در مجاورت شومینه و پنجره اجتناب شود.
- در صورت امکان خرید ماهی از مراکز با نظارت های بهداشتی توصیه می شود، از خرید ماهی های قرمز به صورت فله ای و با شرایط غیر بهداشتی پرهیز شود.
- از رهاسازی ماهی ها در رودخانه و تالاب ها اجتناب شود. توصیه می شود ماهی ها را به محل های تعیین شده توسط سازمان محیط زیست یا شهرداری تحویل دهید.

در پایان یادآور می شویم وقتی ماهی  خریداری می شود از نظر اخلاقی محافظت و نگهداری از ماهی و حفظ جان آن از وظایف ماست، بنابراین اگر به هر دلیلی شرایط نگهداری ماهی قرمز برای ما فراهم نیست، بهتر است از خرید آن صرفنظر کنیم.

3678

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای