دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ایده هایی برای چیدمان سفره هفت سین نوروز 97

logo
Sakhtemoon
ایده هایی برای چیدمان سفره هفت سین نوروز 97

یکی از زیباترین دل مشغولی های افراد در اواخر اسفند دغدغه چیدمان هفت سین و پیدا کردن ایده هایی متفاوت با سال های پیشین، برای چیدمان زیبای سفره هفت سین است.


دیگه آخرین روزهای اسفند و دم دم‌های نوروز که می‌شود، وقتی از خانه تکانی و خرید کم کم فارغ می‌شویم و کار و بارهای معمول هم رفته رفته کم می‌شوند، یاد سفره هفت سین می‌افتیم. سفره‌ی هفت سین مهم‌ترین المان نوروز و تحویل سال است. اصلا کی دیده و کی شنیده که سال بدون سفره‌ی هفت سین نو شود؟ اصلا نمی‌شود.

از طرف دیگر، ما دلمان می‌خواهد سفره‌ی هفت سین قشنگی داشته باشیم. سفره‌ای که با پارسال فرق داشته باشد، سلیقه و ذوق ما را به رخ بکشد و با دیدنش زبان همه به تعریف و تمجید گشوده شود. اگر شما هم دغدغه‌هایی این چنینی دارید، پس بدانید، که این مطلب کاملا برای شما نوشته شده است. آن را تا آخر بخوانید. همراه وب سایت ساختمون باشید.

هفت سین سلامتی و سعادت

هفت سین نمادی از همه‌ی آرزوهای خوبی است که برای سال پیش رو در دل داریم. پس بسیار شایسته است با سلیقه و دقت زیاد چیده شود. به همین دلیل، اکیدا توصیه می‌کنیم از خرید سفره‌ هفت سین‌های آماده یا مصنوعی خودداری کنید. زیرا آن‌ها تمام فلسفه‌ی هفت سین را زیر سوال می‌برند. تمام جذابیت و معنای هفت سین در تازگی، طراوت و طبیعی بودن اجرای آن نهفته است.

سعی کنیم سفره‌ی هفت سین را خودمان بچینیم. به تک تک اجزای آن فکر کنیم و همراه با انتخاب و چیدن آن‌ها، آرزوها و امیدهای خوب را همراهشان کنیم. برای سفره‌ی هفت سین وقت بگذاریم، سلیقه به خرج دهیم و شادی خرجش کنیم. همه‌ اعضای خانواده، بالاخص بچه‌ها، را درگیر این کار کنیم. سفره‌ی هفت سین چیدن را، مثل دور هفت سین نشستن، مثل فال حافظ گرفتن، جزو سنت‌های دسته جمعی خانواده‌مان بکنیم. به این طریق، برای همیشه با هم بودن، با هم خندیدن و در غم و شادی کنار هم بودن، دعا می‌کنیم و از همان اول سال در این مسیر قدم می‌گذاریم.

بعد از اینکه همه خانواده را جمع کردید، به تم اصلی سفره فکر کنید. یعنی، دوست دارید مدرن باشد یا کاملا سنتی؟ بیشتر می‌پسندید تک رنگ باشد یا رنگارنگ؟ ترجیح می‌دهید خلوت باشد یا شلوغ؟ دوست دارید سفره کوچک و نقلی باشد یا بزرگ؟ روی میز می‌چینید یا روی زمین؟

بعد از اینکه درباره‌ی تم اصلی تصمیم گرفتید به رنگ‌ها و ظرف‌ها فکر کنید. این دو خیلی مهم هستند. اگر می‌خواهید سفره‌ی کوچکی بچینید، طبعا باید ظرف‌های کوچک و متناسب با اجزای سفره انتخاب کنید. در مجموع، توصیه می‌کنیم ظرفهای خیلی بزرگ یغور انتخاب نکنید، مگر برای میوه و شیرینی. برای سین‌های هفت سین، هر چه ظرف‌ها ظریف‌تر باشند سفره قشنگ‌تر می‌شود. اگر بخواهید روی میز ناهارخوری بچینید گلدان‌های کوچک و قد کوتاه انتخاب کنید، اما برای روی زمین یا میزهای پایه کوتاه می‌توان از گدان‌های بلندتر هم استفاده کرد.

3774

در انتخاب رنگ دقت کنید. چه سفره‌ی شما تک رنگ باشد چه چند رنگ، سعی کنید رنگ‌های زنده و شاداب را انتخاب کنید. در نوروز از خیر رنگ‌های دلگیر، مثل قهوه‌ای یا سیاه بگذرید، مگر اینکه ظرف خیلی زیبا باشد و یا در ترکیب با رنگ‌های شاد جلوه‌ی ویژه‌ای به سفره ببخشد. برای انتخاب رنگ می‌توانید به سراغ طیف‌های رنگین کمانی بروید یا از رنگ‌های سنتی ایرانی استفاده کنید، مثل آبی فیروزه‌ای  یا اکر یا قرمز.

3776

اما حتما دقت کنید که رنگ سفره با رنگ قاب آینه و رنگ گلدان‌ها و رنگ ظروف تناسب داشته باشد. تناسب به معنای یک رنگی نیست. می‌توانید از رنگ‌های مکمل یا متضاد استفاده کنید. از رنگ‌های خنثی هم برای سفره یا گلدان می‌توانید استفاده کنید، رنگ‌های خنثی مثل کرم یا سفید. اما انتخاب رنگ طوسی یا خاکستری را خیلی توصیه نمی‌کنیم. علاوه بر این، کلا رنگ سفره هم خنثی باشد را توصیه نمی‌کنیم. مثلا اینکه کلا سفید یا کرم باشد، سفره‌ی عقد نیست بلکه سفره‌ی هفت سین است و رنگ و نشاط، اجزای تفکیک ناپذیر آن.

به تناسب فرم‌ها هم دقت کنید. به عنوان مثال اگر سفره‌ای سنتی می‌چینید، از یک آینه‌ی خیلی مدرن استفاده نکنید. یا اگر قرار است سفره‌تان مینی مال و خلوت باشد، ظروف با طرح‌های شلوغ یا آینه خاتم‌کاری استفاده نکنید. این موارد خیلی ریز، تاثیر بسزایی در زیباتر شدن سفره‌ هفت سین شما دارند.

3775

حتی می‌توانید از نقشینه‌های سنتی برای تم اصلی بهره ببرید. مثلا نقش ماهی، نقش گل و مرغ، نقش شش ضلعی، بته جقه و یا طرح‌های اسلیمی. ولی حتما به تناسب و هارمونی رنگ‌ها و فرم‌ها دقت کنید. و این نکته را از خاطر دور نسازید که شلوغ کردن و تنوع زیاد به معنای زیبایی نیست.

گل‌ها را هم در گلدان‌های زیبا قرار دهید و تناسب رنگ‌ها و فرم‌ها را مورد توجه قرار دهید. اگر گل‌ها را در گلدان‌های پلاستیکی سیاه خریدید حتما گلدان را عوض کنید یا دور آن را تزئین کنید.

نکته‌ی مهم اینکه، برای داشتن یک سفره‌ی هفت سین زیبا و تحسین برانگیز لازم نیست خیلی هزینه بتراشید. با کارهای دستی خودتان و یا خلاقیت‌های خیلی ساده هم می‌توانید سفره‌ی زیبا درست کنید. مثلا آینه را خودتان با هنر دستتان قاب کنید، از سنگ‌های زینتی، پولک، مهره و گل‌های خشک و این جور چیزها استفاده کنید. با کمک همین ابزار، گلدان‌های زیبا هم می‌توانید درست کنید. یا می‌توانید روی سفره را با گلبرگ، گل خشک یا نوارهای رنگی بپوشانید. تخم مرغ‌ها را هم با همین وسائل می ‌توانید رنگ آمیزی کنید. یا از روش‌های سنتی و طبیعی استفاده کنید. مثلا جوشاندن تخم مرغ در آب لبو یا همراه با پوست پیاز قرمز.

3777

می‌بینید! هیچ کدام از این‌ها هزینه‌ی زیادی نمی‌برد. فقط مایه‌اش کمی زمان بیشتر، عشق و کمی انرژی و سلیقه است. در ضمن اگر تمام اعضای خانواده در چیدن سفره‌ی هفت سین به هم کمک کنند، هم زمان کمتری می‌برد و هم چیدن سفره‌ی هفت سین تبدیل به یک تجربه و خاطره‌ی لذت بخش و شیرین خانوادگی می‌شود.

پس چه نشسته‌ایم... دست بجنبانیم و برویم سراغ یک سفره‌ی جذاب و دل انگیز. سفره‌ای که همه از آن صحبت خواهند کرد. نوروز پیشاپیش مبارک باد.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای