دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آداب و رسوم عید دیدنی و یاداشت خلاقانه در صورت نبود میزبان

logo
Sakhtemoon
آداب و رسوم عید دیدنی و یاداشت خلاقانه در صورت نبود میزبان

عید دیدنی یکی از مرسومات پسندیده و دیرین ایام نوروز است. در عید دیدنی ها چه بگوییم و چه برخوردی داشته باشیم. در صورت نبودن میزبان چطور؟ با ما همراه باشید.


از رسوم کهن در ایران زمین می توان به رسم دید و بازدید نوروزی اشاره کرد که از سنت ها و رسوم پسندیده به شمار می آید. چرا که از نظر علم روانشناسی باعث شادمانی و انبساط خاطر می شود و از نظر معنوی و دینی صله رحم از خویشان و بستگان بسیار توصیه شده است. با این حال چون مرسوم است عید دیدنی بدون اطلاع قبلی باشد، گاها مهمان با در بسته مواجه می‌شود. لذا تصمیم گرفتیم در این مقاله ساختمون به سراغ پیشنهاد یاداشت‌هایی خلاقانه، در صورت نبودن میزبان با محتوای "آمدیم نبودید" برویم.

تاریخچه عید دیدنی

مطابق کتب تاریخی و مستندات قدیمی این رسم از دیر باز در میان طبقات مختلف ایرانیان متداول بوده است چنان که رد پای آن در میان نقاشی ها، کتب تاریخی و سفرنامه ها و خاطرات گردشگران خارجی مشهود است. دید و بازدید نوروزی از روز نخست نوروز تا سیزدهمین روز آن در ساعات روز و در صورت تلاقی ایام عید با ماه مبارک رمضان تا پاسی از شب متداول بوده است. در ایام قدیم گاه عید دیدنی به صورت گروهی نیز انجام می شده که امروزه در شهرهای کوچک گه گاهی به همین منوال برگزار می شود. مرسوم است که دید و بازدید نوروزی اول از بزرگترهای فامیل، بیماران و خانواده های مصیبت دیده آغاز می شود، در این شرایط به خانواده مصیبت دیده تبریک گفته نمی شود و تنها برای آنها صبر و بردباری و شادمانی در روزهای و ایام آینده آرزو می شود. در صورت انجام این سنت به شیوه درست و شایسته تمام افراد خانواده حاضر خواهند بود.

در صورت نبودن میزبان چه کنیم؟

بیشترین سهم شادمانی عید نصیب کودکان می شود و همانطور که میان مردم ایران زمین و کشورهایی که نوروز را پاس می دارند از عیدی بهرمند می شوند. با این وجود تا به حال برای همه ما پیش آمده که برای عید دیدنی به خانه ای مراجعه کنیم و میزبان در منزل حضور نداشته باشد. اگرچه امروزه به واسطه تکنولوژی و دنیای ارتباطات این اتفاقات کمتر رخ می دهد اما چندان دور از واقعیت نیست. در صورت چنین رخدادی چند توصیه داریم که ارائه می شود. هنوز هم با وجود پیامک و ایمیل و تماس های تلفنی یادداشت های محبت آمیز لطف و شیرینی خود را دارند مخصوصا که این روزها دست خط افراد کمتر دیده می شود گاه دیدن دست خط عزیزی ما را به خاطرات دور و شیرین می برد. خوب است در صورت چنین رخدادی صبور و با حوصله باشید احتمالا" با میزبان هماهنگ نکرده اید و با پذیرفتن سهمی از قصور، کام خود و همراهان را تلخ نکنید. همچنین با پذیرش این نکته که میزبان علم غیب نداشته از سرزنش و بدگویی در مورد میزبان پرهیز کنید. می توانید از کاغذهای پشت چسب دار رنگی که این روزها به آسانی از مغازه های لوازم التحریر فروشی قابل تهیه است استفاده کنید، یادداشت مختصری به نثر یا نظم  بنویسید و حضور خود را به صاحبخانه اطلاع بدهید.
می توانید از تخم مرغ های رنگ شده سفره هفت سینتان کمک بگیرید و یادداشت خود را روی آن بچسبانید یا بنویسید و در جای مناسبی قرار دهید تا در صورت بازگشت میزبان قابل رؤیت باشند.

3829

اگر اهل کاردستی هستید می توان با تهیه یکی دو مورد کار دستی که  در بین خویشان و دوستان معرف شماست یاداشت را ضمیمه کنید.

پیشنهاد دیگر تهیه یک کارت پستال دستی است اکثر ما در ایام مدرسه تجربه تهیه روزنامه دیواری های حجیم را داشته ایم. پس تهیه نمونه کوچکتر و مختصرتر آن چندان مشکل به نظر نمی آید، می توان ضمن اشاره ای اجمالی به خاطره ای مشترک بین شما و میزبان اشتیاق دیدار مجدد ایشان را یادآوری کنید.

3831

از زنگوله های کوچکی که این روزها در خرازی ها قابل تهیه است و آویختن یادداشت به ان نیز می توان کمک گرفت. وسیله مناسب و نسبتا" جدید دیگری که این روزها برای این منظور میتوان از آن استفاده کرد، بادکنک های هلیومی هستند. این بادکنک ها به کمک گاز هلیوم به راحتی معلق می مانند این ایده به نظر مناسب است چرا که همان ایده کاربرد بالن های تبلیغاتی در مقیاسی کوچکتر و البته این بار با جایگزینی اهداف معنوی به جای اهداف مادی است.

همینطور از ربان ها،جعبه ها و ساک های هدیه در سایزهای کوچک با رنگ های تند که جلب توجه کنند برای آویختن و قرار دادن برگه یادداشت اعلام حضور به میزبان می توان استفاده کرد.

با این وجود تغییر رسوم مرتبط با عید نوروز در بستر زمان اجتناب ناپذیر است. همان طور که آداب خانه تکانی، سبزه سبز کردن و عید دیدنی با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده است، این روزها نسبت به گذشته عید دیدنی های سرزده نیز کمتر اتفاق می افتد. با این وجود که مهمان نوازی از عادات برجسته ایرانیان به شمار می رود توصیه می شود تا آنجا که ممکن است از حضور سرزده و بدون هماهنگی با میزبان اجتناب شود تا هم میزبان به نحوی شایسته پاسخ گوی مهمان باشد هم مهمان توفیق دیدار نصیبش گردد. همچنین در عید دیدنی ها از بحث و جدل، ساعات طولانی حضور در منزل میزبان، کم صحبتی و گوشه گیری، تقاضای سرویس پذیرایی اضافی از میزبان (میوه و شیرینی اضافی)، سوال و کنجکاوی های بی مورد در مورد میزبان و اعضای خانواده اش پرهیز شود. امید است ساعات دید و بازدید عید نوروز به کام همه ایرانیان شهد و شکر و در خاطرات ماندگار باشد.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، شیشه سکوریت و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت)، انواع پارتیشن و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای