دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

کندانسور چیست | ساختمون

logo
Sakhtemoon
کندانسور چیست | ساختمون

در سیستم های دارای انتقال حرارت، کندانسور یا چگالنده دستگاه یا واحدی است که برای تبدیل ماده ای از حالت گاز به مایع از آن استفاده می شود.


این کار معمولا به وسیله سرد کردن آن ماده انجام می شود. در این فرایند حرارت نهان ماده گرفته شده و به سیال خنک کن کندانسور گفته می شود.

در واقع کندانسورها نوعی مبدل های حرارتی هستند که در آنها حرارت بخار داغ به یک سیال دیگر مانند هوا یا آب انتقال داده شده و در اثر آن، بخار تا دمای اشباع سرد و به مایع تبدیل می گردد.

کندانسورها اندازه های گوناگونی دارند که از اندازه نسبتا کوچک قابل بلند کردن با دست تا واحدهای بسیار بزرگ صنعتی که در فرآیندهای صنعتی به کار می روند، متغیر هستند. کندانسورها در تهویه مطبوع، فرآیندهای صنعتی شیمیایی مانند تقطیر، نیروگاه های بخار و سیستم های انتقال حرارت دیگر به کار می روند.

با وجودی که در بعضی از سیستم های تبرید گاهی از آب نمک یا مبردهای انبساط مستقیم به عنوان عامل جذب حرارت یا تقطیر استفاده می شود، ولی در بیشتر موارد از هوا یا آب و یا ترکیبی از آن ها استفاده می گردد.

کندانسورها از نظر سیال و فرآیند خنک کاری به سه دسته تقسیم می شوند:

- کندانسورهای خنک شونده با هوا یا کندانسورهای هوایی یا ACC : در این نوع کندانسور از هوا به عنوان عامل تقطیر استفاده می شود.

- کندانسورهای خنک شونده با آب یا WCC : این نوع کندانسور برای تقطیر مبرد از آب استفاده می کند.

- کندانسورهای تبخیری : در این نوع کندانسور، هوا و آب تواما به عنوان عامل تبخیر مورد استفاده قرار می گیرند. در کندانسورهای خنک شونده با آب و هوا، حرارت دفع شده به وسیله بخار، موجب افزایش دمای سیال خنک کن می شود. در کندانسورهای تبخیری با وجود افزایش دمای هوای عبوری، تقطیر مبرد بیشتر توسط تبخیر آب پاشیده شده روی کندانسور انجام می شود و وظیفه هوا دور کردن بخار آب حاصل از تبخیر و افزایش شدت تبخیر می باشد.

در کندانسورهای هوایی از هوا به عنوان عامل تقطیر کننده استفاده می شود. هوا  به صورت طبیعی، یا به وسیله فن یا دمنده جریان پیدا می کند. در صورتی که جریان هوا طبیعی باشد، مقدار هوای جریان یافته در کندانسور کم بوده و سطح تقطیر بیش تری لازم خواهد بود. این کندانسورها به دلیل ظرفیت کم، فقط در کاربردهای کوچک و بیش تر در یخچال های خانگی به کار برده می شوند و معمولا از نوع صفحه ای یا لوله ای پرده دار هستند.

در صورت استفاده از لوله های پرده دار برای کاهش مقاومت در مقابل جریان آزاد هوا، معمولا پره ها را با فاصله زیادتری نسبت به هم تعبیه می کنند. با زیاد کردن فاصله پره ها، امکان کثیف شدن کندانسور در اثر ورود آلاینده ها کاهش می یابد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای