دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ساختمان هوشمند و امکانات هوشمند سازی ساختمان

logo
Sakhtemoon
ساختمان هوشمند و امکانات هوشمند سازی ساختمان

طراحی مناسب و استفاده درست از هر قطعه در ساختمان هوشمند می تواند در کاهش چشم گیر مصرف انرژی، زیبایی منحصر به فرد ساختمان و آسودگی و امنیت ساکنین آن تاثیر بسزایی داشته باشد.


در تعریف عام، ساختمان هوشمند بنایی است که در آن از آخرین تکنولوژی فن آوری ها استفاده شده باشد. اما در تعریف دقیق تر، بنای هوشمند، بنایی است که باعث افزایش کارایی و راندمان ساکنانش شده و  با کمترین هزینه امکان مدیریت موثر را براساس مقتضیات ایجاد نماید. در هوشمندسازی ساختمان می توانیم اکثر تجهیزات داخلی و یا خارجی ساختمان را توسط پروتک لهای مرتبط با نوع تجهیزات به کار رفته کنترل و مدیریت نماییم.

مهم ترین دلیل هوشمندسازی ساختمان، پیشگیری از آسیب هایی است که انسان به دلیل مشکلاتی از قبیل مشغله ذهنی، کمبود فرصت و یا خطاهای انسانی در طی قرن ها نتوانسته با آن ها مقابله نماید.

به طور کلی هدف از استفاده از سیستم های BMS در یک ساختمان تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان به خصوص است.

در مراحل هوشمند سازی ساختمان (BMS) چندین رشته از جمله برق، تاسیسات ساختمانی، الکترونیک، شبکه های کامپیوتری و برنامه نویسی فعالیت دارند.

ایده ها و نظرات طراحان ساختمان های هوشمند، نقش حائز اهمیتی در برطرف نمودن نیازهای ساکنین و یا کارفرما خواهند داشت و با توجه به نیاز کارفرما و بودجه ای که برای این موضوع در نظر گرفته می شود به طراحی و تجهیز ساختمان می پردازند.


امکانات قابل ارائه در یک ساختمان هوشمند عبارتند از :

1- روشنایی و نورپردازی

2-دیمر هوشمند

3 - سیستم هوشمند امنیتی و حفاظتی

4- سیستم هوشمند سرمایش و گرمایش

5- سیستم هوشمند اعلام و قطع نشتی گاز

6- سیستم هوشمند صوت و تصویر

7- آبیاری هوشمند

8- پرده های برقی

9- موتورخانه هوشمند

10- پارکینگ هوشمند

بنابر نوع کاربری هر ساختمان می توان همه موارد و امکانات ساختمان هوشمند و یا بخشی از این امکانات را تامین نمود.

تجهیزات به کار رفته در سیستم ساختمان هوشمند، عموما همان تجهیزات معمول مورد استفاده در ساختمان هستند و تنها نکته مهم در اجراء ساختمان هوشمند، نحوه کابل کشی و نقشه مهندسی آن هاست که از طرف طراح سیستم ساختمان هوشمند به مهندس برق و تاسیسات ساختمان داده می شود. همچنین علاوه بر نقشه ساختمان هوشمند، قطعات به خصوصی مانند Relay ،dimer ،security و کلیدهای هوشمند نیز باید در محل مناسب خود قرار گیرند.

تیم فنی ساختمان هوشمند، پس از ارائه نقشه و اتمام کار توسط مهندس برق و تاسیسات و . . . سیستم های فوق را در محل های مشخص شده قرار می دهند و از طریق نرم افزار به تجهیزات متصل می کنند و برنامه ای که قبلا بررسی شده و کارفرما تایید نموده است را به تجهیزات انتقال می دهند.

با توجه به نیاز کارفرما می توان از یکی از روش های زیر جهت کنترل تجهیزات استفاده نمود :

1- کنترل تجهیزات ساختمان هوشمند با گوشی همراه

2- کنترل تجهیزات ساختمان هوشمند با اس ام اس

3- کنترل تجهیزات ساختمان هوشمند با تبلت

4- کنترل تجهیزات ساختمان هوشمند با ریموت کنترل

5 - کنترل تجیزات ساختمان هوشمند از طریق تبلت و اینترنت

6 - کنترل تجهیزات ساختمان هوشمند با کلیدهای چند کاره (لمسی و غیر لمسی)

شاید یکی از بهترین و مهمترین امکانات قابل ارائه در ساختمان هوشمند، کنترل چندین کار مرتبط یا غیر مرتبط با فشردن یا لمس یک دکمه باشد که در اصطلاح به آن اجرای سناریو گفته می شود.


مهمترین سناریوهای به کاررفته در ساختمان هوشمند عبارتند از :

سناریوی ورود به منزل
سناریوی خروج از منزل
سناریوی مهمان و....

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای