دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

پله گرد و موارد استفاده از آن در ساختمان سازی

logo
Sakhtemoon
پله گرد و موارد استفاده از آن در ساختمان سازی

پله گرد از بین سایر مدل های پله، کمترین سطح پایه ای را اشغال می کند و از این رو مناسب خانه ها و ساختمان های نقلی با مساحت کم و محدود است.


عظمت، زیبایی و شکوه سازه های ساختمانی ساخته دست بشر تنها از طریق پله های متصل کننده طبقات ممکن می شود. پله ها امروزه علاوه بر کاربرد همیشگی خود  که رفت و آمد بین طبقات است، نقش زیبا سازی و جلوه دهی به نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها را بر عهده دارند. مدل های مختلفی از پله ها در طول تاریخ، بنا بر نیاز و طبق خلاقیت طراحان آن ها طراحی و ارائه شده است. یکی از محبوب ترین نمونه های پله، که موضوع مقاله ساختمون است و در ساختمان های مدرن امروزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، پله گرد است.

خصوصیات پله گرد

پله گرد از بین سایر مدل های موجود کمترین سطح پایه ای را اشغال می کند و از این رو مناسب خانه ها و ساختمان های نقلی با مساحت کم ومحدود است. این پله ها را می توان با رعایت استاندارد در هر بخشی پیاده سازی کرد و از فضاهای مرده ساختمان، بیشترین بهره را برای اتصال طبقات برد. پله گرد برای اتصال طبقات در انواع سازه های ساختمانی با کاربرد سکونتی، تجاری و اداری و ... کاربرد دارد و قابل اجرا است.
اسامی رایج دیگری که برای این سبک پله به کار برده می شود، پله پیچ، حلزونی و یا مارپیچ است که با توجه به شباهت فرم ظاهری آن با موارد ذکر شده، در بین مردم رایج شده است.

ضوابط طراحی پله گرد | ارتفاع استاندارد پله گرد

پله های گرد محدودیت مدل های دیگر پله را از لحاظ مساحت پیاده سازی و همچنین محدودیت ارتفاع ندارند. ارتفاع استاندارد پله گرد به اندازه ارتفاع سقف تا کف است. این ویژگی متمایز کننده پله های گرد در سایر پله ها وجود ندارد و به همین دلیل برای اجرای آن ها مواردی مانند حداقل سطح پیاده سازی و حداقل ارتفاع لازم، از فاکتورهای مهم اجرایی است. از سوی دیگر این عنصر در طراحی داخلی و خارجی، سطح زیباسازی و پویایی فضا را افزایش می دهد و در صورت طراحی مناسب، می تواند نقش محوری در دکوراسیون داخلی و یا خارجی فضا را ایجاد کند.
طراحی و فرم پله گرد متشکل از قدمگاه هایی حول یک محور با فرم پایه معمولا دایره ای است که از این طریق دو یا چند طبقه ساختمان به هم متصل می شوند. البته الزاما سطح برش افقی پله ها دایره ای نیست و می تواند به فرم بیضی مانند نیز باشد که در این صورت، فرمی دلباز تر ایجاد می کند اما در مقابل نسبت به حالت دایره ای، به فضای بیشتری برای پیاده سازی نیاز دارد.
بنا بر ارتفاع ساختمان و فضای پیاده سازی، شیب و پیچش پله ها می تواند دارای زاویه ملایم و یا تند باشد. در صورت تاکید بر شیب ملایم، میزان پیچش بر حول محور افزایش پیدا می کند و بلعکس.

4224

مدل و پلان پله گرد و نکات اجرایی

پله های گرد بر اساس شعاع و ابعاد سطح پیاده سازی به نمونه هایی نظیر دو محور باکس، دو محور ورق، زیر محور، تک محور، ساده ، برش خورده و ... تقسیم می شوند. موارد ذکر شده به ترتیب از بیشترین شعاع به کمترین شعاع و به ترتیب برای فضاهایی با تردد بالا تا تردد کم نام برده شده اند.
متریال به کار رفته در پله گرد می تواند فلز، سنگ، چوب طبیعی، ترکیباتی از پلاستیک، شیشه و یا ترکیبی از موارد ذکر شده باشد. طراحی های به کار رفته برای فرم ظاهری پله گرد می تواند از سبک های بسیار کلاسیک تا مدرن را در بر بگیرد. علاوه بر تنوع سبک های طراحی ذکر شده، طراحان داخلی و خارجی مدل های متنوع و خلاقانه ای را با استفاده از متریال های مختلف برای این تنوع سبکی ارائه می دهند.
یکی از موارد ایمنی که باید برای انتخاب پله گرد در نظر داشت، تناسب همین متریال مورد استفاده در ساخت پله با میزان عبور و مرور و استفاده افراد از پله ها است. رعایت این نکته سبب بالا رفتن جنبه های امنیتی و ایمنی پله در فضای مورد نظر می شود. برای مثال، پله هایی با متریال ضعیف تر و نازک تر مانند شیشه، پلاستیک و ... بیشتر جنبه زیبایی دهی دارند و در فضاهای خانگی به کار می روند و مناسب فضاهای پر تردد و عمومی نیستند.
مورد دیگری که برای ایمنی در پله های گرد باید در نظر داشت، وجود و عدم وجود دستگیره های کمکی در آن است. برخی نمونه های مدرن پله بنا بر سبک طراحی، ممکن است فاقد دستگیره های کمکی باشند. همانطور که پیشتر ذکر شد این امر بستگی به نوع کاربری پله و میزان استفاده آن دارد.
نکته نهایی زمان مناسب پیاده سازی و اجرای پله است. برخی مدل های پله گرد الزاما باید در زمان بتن ریزی و قبل از مرحله نازک کاری (گچ کاری و مراحل پس از ساخت اسکلت بنا) اجرا شوند، اما نمونه های دیگری نیز وجود دارد که بدون محدودیت زمانی ذکر شده و از طریق ایجاد زیر ساخت های لازم، قابل پیاده سازی است. البته مورد دوم بیشتر برای پله های گرد با شعاع محدود و با کاربرد داخلی قابل اجرا است.

4225

پله گرد علاوه بر موارد ذکر شده،  در دو دسته پله سفارشی و از پیش ساخته توسط ارائه دهندگان و طراحان آن (یا همان پله پیش ساخته طرح گرد) به بازار ارائه می شود. طراحی و مهندسی پله های گرد سفارشی با توجه به اینکه منحصرا برای فضای مورد نظر طراحی می شوند، پیچیدگی های خاص خود را دارند. برای طراحی آن ها باید به مواردی مانند فرم ظاهری نهایی، استانداردهای مطرح شده در زمینه پیاده سازی پله های گرد، پاخور مناسب داشتن، عدم هدر دهی فضای اجرایی در کنار راحتی کاربرد، امنیت و ایمنی و ... توجه کرد، از این رو انتخاب شرکت ارائه دهنده معتبر در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، شیشه ساختمانی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات و دوربین مداربسته (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پارتیشن، شومینه، پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و انواع سازه‌های پیش ساخته از جمله سازه LSF است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای