دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

تاثیر نرده های چوبی راه پله ها در دکوراسیون داخلی

logo
Sakhtemoon
تاثیر نرده های چوبی راه پله ها در دکوراسیون داخلی

نرده راه پله مدل ها و متریال های مختلفی دارد که یکی از انواع آن ها نرده چوبی است. نرده چوبی علاوه بر بالا بردن امنیت پله ها، زیبای خاصی نیز دارد.


راه پله ها از دیرباز تا کنون در ساختار و معماری خانه های دو یا چند طبقه وجود داشته اند و نرده های آن ها نیز به طبع در ساختار راه پله ها مورد استفاده قرار می گیرند. راه پله ها می توانند از متریال های متنوعی ساخته شوند. این مواد و متریال می توانند سنگ، فلز، چوب، شیشه، کامپوزیت ها، ورقه های فشرده و مواد مصنوعی دیگری باشند. هر کدام از این متریال جلوه و ویژگی های خاص خود را دارند و دارای نمای منحصر به فردی نیز می باشند. اقدامات مختلفی برای افزایش ایمنی راه پله ها در طراحی و به کارگیری متریال های آن صورت گرفته است که از تصمیم های مربوطه می توان به طراحی و تعبیه نرده راه پله در ساختار آن، استفاده از متریال مناسب، اندازه های استاندارد سطح افقی و ارتفاع پله ها اشاره کرد که از بین این موارد، نرده ها از قدیمی ترین المان های به کار رفته در ساختار راه پله ها هستند. در این مقاله ساختمون به موضوع تاثیر نرده چوبی راه پله در دکوراسیون داخلی و مسائل پیرامون آن می پردازیم.

5247

راه پله هایی آرامش بخش با نرده چوبی

همانطور که اشاره شد، راه پله ها (پله گرد) از متریال های مختلفی ساخته می شوند، نرده ها نیز از این امر مستثنی نیستند و متریال های مختلف به کار رفته در ساختار آن ها، به نرده ها جلوه ای متفاوت می دهند. یکی از این متریال ها چوب است. نرده چوبی به صورت یکدست و یا در ترکیب با متریال های دیگر به کار می رود و می تواند به خوبی حس طبیعت و آرامش ناشی از حضور المان چوبی را به محیط انتقال دهد. چوب همواره از متریال های مورد توجه طراحان داخلی بوده است. روح بخشی، گرما و آرامش ناشی از حضور المان های چوبی (مثل کمد ها، پارتیشن بندی ها، قاب پنجره ها (پنجره UPVC))، همواره دکوراسیون را از حالت خسته کننده و بی روح بودن خارج می کند و علاوه بر این، خود المان هیچ وقت خسته کننده و قدیمی نمی شود.

5249

بالا بردن ایمنی راه پله ها با نرده چوبی

امروزه از نرده های تمام چوب، ترکیبی و یا طرح چوب در ابعاد و طرح و رنگ های مختلفی برای راه پله های مختلف استفاده می شود. نرده ها عموما به صورت مستقیم بر روی بدنه راه پله نصب می شود و در صورتی که راه پله در یک سمت دیوار قرار داشته باشد، گاها بر روی دیوار نیز بخشی از دسته نرده قرار داده می شود. نقش نرده در راه پله حفظ ایمنی افراد در عبور و مرور، جلوگیری از سقوط آن ها و در نهایت کمک به رفت و آمد و تردد بر روی راه پله است. علاوه بر کاربرد و کارایی نرده، این المان با طراحی زیبا و ظریفی که دارد، به خوبی می تواند توجه دیداری را به خود جلب کند و دکوراسیون داخلی منحصر به فردی ایجاد کند. نرده های چوبی می توانند کمبود عنصر و المان چوبی در دکوراسیون محل مورد نظر را به خوبی جبران کنند.

5251

نرده چوبی مناسب با هر نوع راه پله ای

از نرده های یکدست چوبی عموما برای راه پله هایی با طرح کلاسیک و ساخته شده از چوب استفاده می شود، اما نمونه های تماما چوبی وجود دارند که طراحی مدرن آن ها، راه پله را در دسته مدل هایی با طراحی مدرن قرار می دهد. در نمونه های مدرن تر از راه پله ها، نرده های به کار رفته ترکیبی از چوب و عموما فلز می باشند. فلز به کار رفته معمولا نقش پایه نرده را ایفا کرده و دسته چوبی را به بدنه راه پله و یا زیر ساخت مورد نظر، متصل می کند.

نرده های چوبی-شیشه ای نیز نمایی متفاوت و خاص ایجاد می کنند. سطح عمودی و یکدست شیشه احتمال سقوط را به نسبت نمونه های پایه دار کاهش می دهد و در کنار آن، جلوه و نمای راه پله را حفظ می کند و مانع از نمایان شدن آن نمی شود.

5253

راه پله هایی با نمای منحصر به فرد با استفاده از نرده ها

نرده های ترکیبی معمولا ساختار و طرحی مینیمال دارد و برای خانه های با سبک مدرن و امروزی، مناسب تر است. البته نمونه هایی نیز وجود دارند که با وجود اینکه نرده کاملا از جنس چوب نیست، باز هم توانسته اند به خوبی سبک کلاسیک و سنتی راه پله را حفظ کنند.

در هر دو نمونه، بخش مهم و اصلی طراحی نرده، پایه های آن و بخش های انتهایی نرده در بالا و پایین است. نرده های چوبی به علت ویژگی های ساختاری چوب، طرح های بسیار زیبا و جذابی در این دو بخش و سایر بخش های نرده دارند و از این رو، نمای منحصر به فرد و بسیار شکیلی به کل راه پله می بخشند. طیف های متنوع رنگ های طبیعی چوب در کنار بافت های متفاوت نمونه چوب های مختلف، جلوه خاص و منحصر به فردی به نرده ها می دهد.

5255

نکاتی در مورد نرده چوبی

در نهایت مانند هر المان دیگری، نکاتی در مورد نرده های چوبی وجود دارد که باید در هنگام خرید و یا نگه داری آن در نظر داشته باشید.
  • حتما برای راه پله هایی با ارتفاع بیشتر از 120 سانتی متر نصب نرده را مد نظر قرار دهید.
  • ارتفاع نرده باید مابین 75 الی 85 سانتی متر باشد و نباید از این محدوده تجاوز کند.
  • تناسب طرح و ساختار نرده ها با راه پله و دکوراسیون موجود، اهمیت ویژه ای دارد.
  • در کنار زیبایی نرده، مقاومت و طول عمر بالا و تحمل فشار آن به خصوص در فضا های پر تردد، اهمیت بالایی دارد.
  • مانند هر عنصر چوبی دیگر، نگه داری از نرده های چوبی و رسیدگی به آن ها در بازه های زمانی مشخص اهمیت زیادی دارد. این کار به حفظ جلوه و افزایش طول عمر مفید آن کمک زیادی می کند. می توانید روغن های تمیزکننده و جلا دهنده چوب را از فروشگاه های ارائه دهنده تهیه کرده و از آن ها برای نگه داری و تمیز سازی نرده ها استفاده کنید.
  • در نظر داشتن هزینه مورد نظر و بودجه تخصیص داده شده برای انتخاب نرده های چوبی جزء مواردی است که باید در نظر داشت، نرده های چوبی چون از چوب طبیعی در آن ها استفاده شده است ممکن است کمی گران تر از نمونه های مشابه باشند. در خود زیر گروه نرده های چوبی، نمونه هایی نیز وجود دارند که به خاطر جنس چوب به کار رفته در ساختار آن ها، هزینه بالا تری نسبت به نمونه های دیگر دارند.
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای