دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انواع ترمز پله و موارد کاربرد آن در ساختمان سازی

logo
Sakhtemoon
انواع ترمز پله و موارد کاربرد آن در ساختمان سازی

پس از تعریف و تقسیم بندی پله برای کارایی و کاربرد های مختلف، نوبت به بحث امنیت تردد بر روی آن می رسد. ترمز پله امنیت تردد بر روی پله را تامین می‌کند.


در دنیای امروزی،بحث ایمنی و امنیت کاربر و استفاده کننده، در حوزه های بسیار مهم و محوری است و در کنار کاربرد و کارایی قرار می گیرد. ایمن بودن سازه های نوین و حتی قدیمی و بسیار باستانی هم جزو همین موارد است.ترمز پله برای پله ها ساختمانی یکی از این موارد محسوب می شود. در این مقاله ساختمون در ارتباط با ترمز پله صحبت می‌کنیم.

پله را می توان یکی از قدیمی ترین سازه های اتصال دهنده بعد از سطح شیب دار است که به منظور اتصال دو سطح با ارتفاع متفاوت ساخته شده است. هدف از ساخت پله کاهش فشار وارده به نسبت سطح شیب دار است و به نوعی، این سازه نمونه ایمن شده ای از سطح شیب دار به حساب می آید. پله ها بر اساس نوع مواد به کار رفته و شکل ظاهری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و علاوه بر این، هر یک از این دسته ها نیز دارای زیر دسته هایی هستند.

مواد به کار رفته در پله ها می تواند از جنس چوب، فولاد، سنگ، موزاییک، شیشه، آجر، بتن و هر نوع مصالح با مقاومت بالا باشد. از لحاظ فرم ظاهری، پله دارای تقسیم بندی های مستقیم و پیچشی است که به مستقیم و غیر مستقیم بودن مسیر پیمایشی آن اشاره دارد.

در نهایت، پس از تعریف و تقسیم بندی پله برای کارایی و کاربرد های مختلف، بحث امنیت آن مطرح می شود. علاوه بر مقاومت و استحکام خود سازه ی پله و نوع مصالح به کار رفته، امنیت کاربر در حین تردد به بالا و پایین و عدم لیز خوردن و لغزش وی اهمیت زیادی دارد. این مورد به خصوص در مکان های عمومی با تردد بالا نکته ای بسیار محوری است که باید حتما آن را در نظر داشت.

4195

ترمز پله و یا سرگیر پله، یکی از موارد الحاقی است که برای رفع این مشکل طراحی و ارائه شده است. این محصول نواری با طول دلخواه و عرض متفاوت ( کمتر از عرض هر پله) است که با توجه به نوع مواد سازنده، دارای تقسیم بندی های متنوعی است. از ترمز پله برای ایمن کردن هر نوع پله ها و یا پاگردهای داخلی و بیرونی ساختمان ها استفاده می شود. پله چه از نوع سفارشی باشد یا پله پیش ساخته، توصیه می شود از ترمز پله استفاده شود. طراحی این محصول به نحوی است که بر روی هر پله، با موقعیتی با بیشترین احتمال ایجاد لغزش، قرار می گیرد.

همانطور که در قبل ذکر شد، ترمز پله کاربرد بسیار بالایی  دارد و همین امر سبب طراحی های متنوع آن برای محیط های مختلف شده است.

ترمز پله بر اساس نوع نصب به دو مورد کلی پشت چسب دار و بدون چسب سرخود تقسیم می شود. نوع اول هیچ تغییری در سطح مورد نظر برای اتصال ایجاد نمی کند و نوع دوم را با چسب مخصوص و یا پیچ به سطح پله وصل می کنند. نمونه های Fix Step و fix plate از این دسته اند.

علاوه بر نقش ضد لغزشی، نمونه هایی مانند ترمز های پله آلومینیومی نیز وجود دارند که علاوه بر نقش امنیتی برای کاربر، از لبه پله نیز محافظت می کنند.

همچنین تنوع بالای رنگ مدل های جدید ترمز پله نسبت به نمونه های قدیمی، سبب تنوع کاربرد و تمایز دهی بصری بیشتر این محصول شده است.

4193

برای یک انتخاب درست از بین نمونه های متنوع از ترمز های پله موجود در بازار باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

- پله ها و سطوح مورد نظردارای چه میزان ترددی اند:

محیط ها بر اساس تردد به سه دسته کم تردد، تردد متوسط و پر تردد تقسیم می شود.

برای موارد کم تردد، از ترمز های پله نوع fix tape استفاده می شود. این مدل برای محیط های مانند ساختمان های مسکونی و یا فضاهایی با تردد کمتر از 20 نفر در روز، مناسب است.

این نوع دارای قطر کم  است و از نمونه های ابتدایی و عمومی ترمز ها و سرگیرهای پله محسوب می شود. ترمز پله fix slip برای محیط های با تردد متوسط مانند فضاهای اداری است. این مدل برای تردد بین 20 تا 40 نفر در روز گزینه مناسبی است.

در نهایت برای محیط های پر تردد (بالای 40 نفر) از نمونه Fix Step ترمز پله استفاده می شود.این محصول دارای بالاترین مقاومت از نمونه های موجود است. این محصول برای محیط های مانند مترو ها که دارای تردد با حجم بسیار بالا است، به کار می رود.

علاوه بر موارد ذکر شده که تردد انسانی در آن مطرح است،  نمونه دیگری از محصولات ضد لغزش با نام Fix Tread وجود دارد که برای مواردی مانند پارکینگ ها به کار می رود تا سطح شیب دار آن را در برابر لغزش ماشین ها مقاوم کند.

- محیط و سطح مورد نظر خشک است یا در معرض رطوبت قرار دارد:

در مورد محیط های مرطوب، دامنه انتخاب به مدل های fix step و fix slip-Q و در نهایت fix plate  محدود می شود در صورتی که برای محیط های خشک و غیر مرطوب( محیط های داخلی) این محدودیت ها وجود ندارد.

- نوع متریال پله :

در اکثر موارد محدودیتی در نوع ترمز پله وجود ندارد، ولی برای پله هایی با متریال سنگین مانند سنگ و بتن یا سیمان، بهترین گزینه نمونه هایی است که با چسب مخصوص نصب می شود و نباید از نوع پشت چسب دار باشد.

در مورد پله هایی با سطح غیر صاف ( آج دار، کاشی، سنگی و ...)  نیز نمونه های fix plate، و دسته های  fix step- s- stair  و  fix step- s- ramp  گزینه های مناسبی اند.

دسته هایی که دراین دو مورد ذکر شد، با پیچ و چسب مخصوص نصب می شوند. برای موارد دیگر و سطوح صاف، می توان از همه دسته ها استفاده کرد و نمونه هایی که دارای پشت چسب دار هستند نیز قابل استفاده است.

- سایشی یا غیر سایشی بودن ترمز پله:

تمامی موارد ذکر شده در دو دسته سایشی و یا غیر سایشی قرار می گیرند. ترمزهای پله سایشی دارای سطح سمباده ای اند و اصطحکاک بیشتری ایجاد می کنند. نمونه های غیر سایشی دارای سطح غیر سمباده ای و صرفا آج دار است و مناسب محیط هایی است که نیاز به سطح بهداشت بیشتری است ( مانند محیط های پزشکی، دارویی، غذایی و ...) . این نمونه نسبت به مدل سایشی اصطحکاک کمتری دارد اما از لحاظ تمیز سازی بهداشتی تر است.

- تردد روزانه  یا شبانه روزی:

برای محیط هایی با تردد شبانه، ترمز های پله با ویژگی شب تاب بودن وجود دارد که امکان تمایز دهی هر واحد پله دار در تاریکی فراهم می کند

4194

در نهایت با توجه به نکات بالا، در نظر داشتن مواردی مانند زمان مورد نیاز برای نصب، قابل تعویض بودن یا نبودن، نیاز به تغییر سطح پله، امکان و یا عدم امکام بستن مسیر مورد نظر و نصب توسط متخصص یا خود مشتری و کاربر نیز می تواند راهنمای مناسبی در انتخاب نمونه کاملا متناسب بر اساس نیاز و شرایط باشد. مشورت با افراد ارائه دهنده این محصول کمک زیادی به انتخاب درست و اصولی خواهد کرد.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای